Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei ole katulegenda. Jos konttori poikkeaa huomattavasti tästä "tavoitehylkyprosentista", TraFi:n vesselit tulee kyselemään kaikenlaista...On kuuleman mukaan joku tavoitehylkäysprosenttikin olemassa ellei ole sitten katulegenda.
No ennen päätöksiä ei voi kun arvailla. Suurista EU-maista esim. Saksassa on ollut katsastus jo iät ja ajat. Ja jos näitä aletaan EU-tasolla jotenkin "yhtenäistämään", niin yleensä silloin mennään suurien tahdissa. En jaksa uskoa että Saksa haluaisi katsastuksen lopettaakaan. Että hyvä siihen on ainakin varautua, ja pitää orggisosat tallessa.Onko ihan arvailua onko katsastus ylipäätään tulossa vai ei ?
Itse "iät ja ajat" pyöriä katsastuttaneena, ei minulle ole tullutAsuin 90-luvulla sen 4 vuotta Svärgessä, jossa mp-katsastus on ollut tosiasia jo iät ja ajat. Katsastin ikälopun Honda VF750F:ni siellä vuonna 1996, eikä se nyt mitenkään erityisen pelottava kokemus ollut. Katsoivat että turvalaitteet (=jarrut) olivat kunnossa, erinäiset laakerit ohjauksesta alkaen tsekattiin sekä tietenkin valot. Sain noottia siitä että katteen pleksin yläreunassa ei ollut pehmennystä tms, koska kuulemma "kurkku leikkautuu poikki nokkakolarissa". Totesin että se lienee pienin ongelmista k.o. tilanteessa. Kommenttia ei tullut äänen"vaimentimissa" olevista ruosteen tekemistä reijistä. Hieman oli rahastuksen makua, mutta minkäs sille mahtoi. Tulipahan siellä etupumpun vuotava stefa bongattua, jonka itse sitten vaihdoin.Nyt kun katsastuksen tarvetta tosissaan pedataan, niin tuli mieleen miten homma hoidetaan niissä maissa, joissa katsastuspakko on? Eikö esim. Briteissa mot-katsastus tehdä oletettavasti pyörän tekniikan tuntevassa huoltoliikkeessä eikä kaikkitietävän viranomaistahon toimesta?
Täällä tietoa mp-katsastusten nykytilasta ruotsissa, på pakkåsvenska:
Bilprovningen
Siinä muuten todetaan että vain joka kymmenes prätkä ei läpäise katsastusta, ja että motoristit keskimäärin pitävät varisn hyvin huolta ajoneuvoistaan (ilmeisesti autoilijoihin verrattuna).
/MarcusB
Juu, 25 e,varsinkin jos on asiallinen ja/tai ei oo joka vuosi ei olis paha. Mutta täkäläisen systeemin tuntien, epäilen josko jää alle 100e tuo hinta ja pakokaasutmittaus eri maksulla.Itse "iät ja ajat" pyöriä katsastuttaneena, ei minulle ole tullut
"rahastuksen makua" 260 SEK hintaan saa lausunnot mitä pitää tehdä, ja tuleepahan itsekin ennen katsastusta(kin) katsottua pyörää vähän tarkemmin.
Ei kylläkään ole tarvinnut mitään tehdä, viimeiseen 15 vuoteen. Kerran taisi valot näyttää liika korkialle, niin katsastaja haki avaimen ja säädettiin se oikeaan![]()
Triumphin "trimmi-putkeen" tein ihan omasta päästä dB-killerin. Tietysti täälläkin on erilaisia tyyppejä katsastajina.
Ne pyörät joilla ajetaan radalla, olisi hyvä katsastaa joka päivä. Joskus renkaita voi joutua vaihtamaan kesken päivänkin.^ Tuolla perustelulla mp pitäisi sitten katsastaa vähintään kerran kuukaudessa, kun niillä renkailla on paha tapa kulua käytössä ja monet niitä useammankin ajokaudessa käyttää. Toukokuun alussa tehty katsastus ei taida paljoa vaikuttaa renkaan kuntoon kesäkuussa, heinäkuussa, elokuussa tai syyskuussa esimerkiksi.
Sama täällä...Hirmu kiva![]()
Mun ei tarvii mitään muuttaa, kun kaikki on jo muutettu ja myöskin katsatettu muutetuksi..otteeseen siis.
Se vaan ei tarkota mitään, yhtähyvin vessapaperia voisin kanniskella taskussa joidenkin tahojen mielestä![]()
Kuinka paljon on hyväksyttävää tukea katsastusfirmaa esim tuon yhden ihmisen hengen säästämiseksi itseltään?Jos katsastuksella saisi nuo rengasasiat kuntoon ja sitä kautta yhdenkin turman vähemmäksi, niin miksipä ei?
Tässä juuri on homman clue. Katsastusala itse laski, että yhteiskunta voisi säästää 13 miljoonaa euroa, jos prätkät vuosikatsastettaisiin. Laskelmasta "unohtui" mainita, kuinka suuren investoinnin tämän 13 miljoonan euron säästön aikaansaaminen yhteiskunnalta vaatisi...Kuinka paljon on hyväksyttävää tukea katsastusfirmaa esim tuon yhden ihmisen hengen säästämiseksi itseltään?Jos katsastuksella saisi nuo rengasasiat kuntoon ja sitä kautta yhdenkin turman vähemmäksi, niin miksipä ei?