..................
Vanhemmista pyörista lapusta käytetään nimitystä vaatimuksen muk.todistus ja uudemmista eli EU-tyyppihyväksytyistä (vm-99-2000) se on COC-todistus. Jos tuoreesta pyörästä löytyy EU-tyyppihyväksyntänumero niin asia on kyllä päivän selvä, kilpiin vaan, poikkeuksia ei o tullu vielä vastaan...
......................
hei !
ostin saksasta noin 2 vuotta sitten '98 Cagiva'n (tehty tehtaalla 97 joulukuussa ja rullannut ulos myyntiin '98)
elikkäs tähän ei ole olemassa e-tyyppihyväksyntää ITSE AJONEUVOLLE, koska se tuli Cagivalle vasta vuonna '99-> e3*92/61*0066
tärkeimmille "komponenteille" minulla e-koodit löytyy niin papereista kuin osista ja runko tarrasta, joten ne asiat ovat kyllä hoidettu.
sain Cagiva'n tehtaalta Ec-homologation paperit ja nyt odottelen niihin AKE'n kommenttia, koska nämä lähimaastoni katsastuskonttorit ovat aivan tajuttoman kokemattomia mp asioissa.
ikävintä on se että meilläpäin katsastuskonttorit eivät ota oikein vastaan kysymyksiä, pienet konttorit 2hengen henkilöstöllä pahimmassa tapauksessa, joista toinen on konttoristi ja toinen inssi, auta siinä sitten kysellä kun heillä ei ole aikaa eikä halua kuunnella, ollaan heti ajamassa TULEVAA asiakasta pois
pitäis mennä taas kerran jollekkin konttorille kyselemään asioita joita ei ole aiemmin tullut kyseltyä...
-minun merkin tapauksessa esim "käynnistyksen esto" eli seisontajalaksen anturi tuli vasta vuonna '99-> saa nähä mitä meinaavat siitä.. Koska anturia ei minun tapauksessa ole koskaan ollutkaan ja sellaisenaan on mallini myös suomen markkinoille tyypitetty, ei pitäisi kai olla syytä käynnistää moottoria olenkaan minun tapauksen rekisteröinti katsastuksessa ? Ei ole s-starttia eikä kiksiä nääs, kun on tehtaan erikoismalli..
-moottori on 2tahti, joten pakokaasumittauksia ei tarvitse, minun käsittäääkseni. DEKRAN ja TUV saksan vuotis katsastus paprut kyllä löytyy joista ainakin näkee mitatut arvot.
- ei kai matkustajan jalkatappeja ole pakko olla paikoilla ? voiko niiden puutteesta hyljätä ? kun vastaavat mallit on suomi tyypitetty 2-paikkaisiksi.
Vastaavasta Cagivasta sain kollegalta kopion Tuv Nord paperista, eikä se häviltä näytä sisältönsä suhteen, mutta hintaa paprulla kyllä taasen on sen ~150e suomi konttorilta ostettuna.
Pitänee käydä jostain etsimässä ja katsomassa AKE'n hyväksymät instanssit, jos siellä vaikka olisi DEKRA niin pääsis ehkä jopa 50e hintaan. Saksan Cagiva/Mv Agusta kun ei ole voinut toimittaa minulle "Vaatimustenmukaisuustodistusta"
voipi olla pakko karaistua ja soittaa jopa Mp-racingille (tarviiko mainittua edes selitellä) ja kysästä asiaa. tai soittaa nykyiselle Ducati Hailacille ja kysästä heiltä..
Voi tätä tuskaa ja byrokratiaa..
t.m