Katsastustodistus??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
koska pyörä tehty usa:n markkinoille,ei sillä tyyppihyväksyntää ole. ake:n sivuilla"muualle kuin eu-markkina-alueelle valmistettu ajoneuvo: ajoneuvon tulee pääosin vastata eu-normeja esim.päästö,melu,jarru(mitkä kuitataan vast.muk.todistuksella) ja valaisimet e-hyväksytyt valaisimet.(dot käy 31.12-98 asti ellei eu normien muk.ole saatavilla). pyörä on -93 näinollen vaatimustenmuk.tod. pitäisi saada:
Ma ei ummarra tuota valojen DOT-hyväksyntäjuttua, eli mitä käytännössä tarkoittaa: "dot käy 31.12-98 asti ellei eu normien muk.ole saatavilla"

Rekisteröintikatsastuksessa hylsy tuli siitä hyvästä, että -84vm pyörän alkuperäinen ja toimiva valo oli DOT-hyväksytty, vaan ei E-hyväksytty. Kerrottiin, että E-hyväksyntä tarvitaan vuoden -84 alusta lähtien. Eli, uusintatarkastukseen meni, kuhan saan valon vaihdettua E-hyväksyttyyn. Mitään käytännön eroahan ei DOT ja E-hyväksytyllä valolla taida olla. Onko juuri tosi?

Ihmetyttää, jotta onko tässä oikeasti jokin tolkku takana?
lookaround_orig.gif
 
Joutuuko rekisteröintikatsastuksen uusimaan kokonaan, mikäli homma jää riippumaan vaatimuksenmukaisuustodistuksesta vai riittääkö,
että sen lirvakkeen kiikuttaa sinne myöhemmin?

Pyörä on GSX-R 750 K1, lapuissa ja
rungossa lukee e4*92 / 61*0068*01
 
Joutuuko rekisteröintikatsastuksen uusimaan kokonaan, mikäli homma jää riippumaan vaatimuksenmukaisuustodistuksesta vai riittääkö,
että sen lirvakkeen kiikuttaa sinne myöhemmin?

Pyörä on GSX-R 750 K1, lapuissa ja
rungossa lukee e4*92 / 61*0068*01
Toi e4 kilpi on tyyppihyväksyntä joten ei pitäis tarvita mitään lappua, siitä saa tarvittavat tiedot.
 
Ekaa kirjoitelmaa tässä nyt väsätään...

Elikkäs, mitä tulee huomioida kun on ostamassa mopoa uutena ulkomailta EU-alueen ulkopuolelta (Ukraina/Moldova).

Työskentelen ko. alueella tällä hetkellä, ja olen oikeutettu tuomaan Suomeen, sitten kun joskus palaan, muuttotavarana ajoneuvon. Olen taipumassa ostamaan uuden MP:n.

Olen lueskellut netistä tullin ohjeistusta ja AKE:n sivuja olen selannut, mutta ns. selväkielistä vastausta ei mistään irtoa. Suurin ongelma on se että osa pyöristä mitä täällä myydään tuodaan Yhdysvalloista, vaikuttaako tämä katsastukseen?

Mitä muuta minun pitää huomioida, jotta pyörä menee Suomen rekisteriin sitten kun sen aika koittaa?

 
withstupid.gif
 
eihän se nyt noin ole! Ei tänne mitä sattuu hyväksytä, vaikka olisi kuinka muuttotavaraa...
Kannattaa nyt kysyä jo ennakolta katsastuskonttorilta, kuinka asiassa tulee toimia, ettei tule sitten ongelmia.
 
Kyllä se nyt melkein noin on. Jos laite täyttää jenkkivaatimukset, se menee täällä muuttoajoneuvona kilpiin jokseenkin sellaisenaan. Ks. A kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 10 §, täältä.

Tietenkään Abu Dhabin paikallisen autotalli-Arskan ihan itse sokeriruo'osta, guttaperkasta ja valaanrasvasta tekemä laite ei mene täällä kilpiin...
 
Pitää ottaa yhteyksiä katsastuskonttoriin.

Toisaalta voihan sen pyörän ostaa Suomesta verovapaana ja rahdata tänne "ihmeiden maahan"... Paikkaan missä yksikään mies ei ole humalassa, vaan väsynyt.
033102bebe_1_prv.gif


Joku osaava/tietävä voisi ohjeistaa, mitkä MP-liikkeet osaavat myymisen jalon taidon, ja ovat valmiit erikorvauksesta tietenkin, hoitamaan viennin Suomesta asiakkaan toivomaan maahan.

Itse hoitaisin pyörän tullaamisen ja rekisteröinnin täällä.

Nyt kun kerrankin elämässä olisi mahdollisuus, olen kiinnostunut HD:n Night Rod Specialista.
 
En ole varma, tuliko tämä jo sanottua, mutta uudemmista (2000-?) ja Suomessa tutuista ajoneuvoista tuota todistusta ei ilmeisesti useinkaan tarvita, koska tiedot löytyvät viranomaisten rekistereistä.

Itselläni on kokemusta kahdesta tapauksesta (vm. -03 ja -06) kahdella eri katsastuskonttorilla eikä kummassakaan paikassa kyselty todistuksen perään missään vaiheessa (vaikka molemmat olivatkin varalla).

Eli pientä riskinoton paikkaa ja säästömahdollisuutta on tässäkin.
 


..................
Vanhemmista pyörista lapusta käytetään nimitystä vaatimuksen muk.todistus ja uudemmista eli EU-tyyppihyväksytyistä (vm-99-2000) se on COC-todistus. Jos tuoreesta pyörästä löytyy EU-tyyppihyväksyntänumero niin asia on kyllä päivän selvä, kilpiin vaan, poikkeuksia ei o tullu vielä vastaan...
......................

hei !

ostin saksasta noin 2 vuotta sitten '98 Cagiva'n (tehty tehtaalla 97 joulukuussa ja rullannut ulos myyntiin '98)

elikkäs tähän ei ole olemassa e-tyyppihyväksyntää ITSE AJONEUVOLLE, koska se tuli Cagivalle vasta vuonna '99-> e3*92/61*0066

tärkeimmille "komponenteille" minulla e-koodit löytyy niin papereista kuin osista ja runko tarrasta, joten ne asiat ovat kyllä hoidettu.

sain Cagiva'n tehtaalta Ec-homologation paperit ja nyt odottelen niihin AKE'n kommenttia, koska nämä lähimaastoni katsastuskonttorit ovat aivan tajuttoman kokemattomia mp asioissa.

ikävintä on se että meilläpäin katsastuskonttorit eivät ota oikein vastaan kysymyksiä, pienet konttorit 2hengen henkilöstöllä pahimmassa tapauksessa, joista toinen on konttoristi ja toinen inssi, auta siinä sitten kysellä kun heillä ei ole aikaa eikä halua kuunnella, ollaan heti ajamassa TULEVAA asiakasta pois
sad_orig.gif


pitäis mennä taas kerran jollekkin konttorille kyselemään asioita joita ei ole aiemmin tullut kyseltyä...

-minun merkin tapauksessa esim "käynnistyksen esto" eli seisontajalaksen anturi tuli vasta vuonna '99-> saa nähä mitä meinaavat siitä.. Koska anturia ei minun tapauksessa ole koskaan ollutkaan ja sellaisenaan on mallini myös suomen markkinoille tyypitetty, ei pitäisi kai olla syytä käynnistää moottoria olenkaan minun tapauksen rekisteröinti katsastuksessa ? Ei ole s-starttia eikä kiksiä nääs, kun on tehtaan erikoismalli..

-moottori on 2tahti, joten pakokaasumittauksia ei tarvitse, minun käsittäääkseni. DEKRAN ja TUV saksan vuotis katsastus paprut kyllä löytyy joista ainakin näkee mitatut arvot.

- ei kai matkustajan jalkatappeja ole pakko olla paikoilla ? voiko niiden puutteesta hyljätä ? kun vastaavat mallit on suomi tyypitetty 2-paikkaisiksi.


Vastaavasta Cagivasta sain kollegalta kopion Tuv Nord paperista, eikä se häviltä näytä sisältönsä suhteen, mutta hintaa paprulla kyllä taasen on sen ~150e suomi konttorilta ostettuna.
Pitänee käydä jostain etsimässä ja katsomassa AKE'n hyväksymät instanssit, jos siellä vaikka olisi DEKRA niin pääsis ehkä jopa 50e hintaan. Saksan Cagiva/Mv Agusta kun ei ole voinut toimittaa minulle "Vaatimustenmukaisuustodistusta"

voipi olla pakko karaistua ja soittaa jopa Mp-racingille (tarviiko mainittua edes selitellä) ja kysästä asiaa. tai soittaa nykyiselle Ducati Hailacille ja kysästä heiltä..

Voi tätä tuskaa ja byrokratiaa..

t.m
 
Vääntäkää nyt allekirjoittaneelle rautalangasta toiminta ohjeet... Eli, olen kiinnostunut jo suomessa olevasta tuontipyörästä, Ducati 749S vm-04. Mitä papereita myyjällä tulee olla, jotta se helpottaa kilpiin saamista? (vaatimusten mukaisuustodistus, edellinen rekisteriote?) Kaupan teon jälkeen ilmeisesti ensiksi haetaan tullilta veropäätös, sen maksettuani matka jatkuu katsastuskonttorille, jossa pyörä katsastetaan ja rekisteröidään?! Niinkö? Olenko ymmärtänyt oikein? Mitä puuttuu?
withstupid.gif
 
Kertokaas viisaammat mulle.

Kun kävin tänään konttorille rekisteröimässä viime viikolla suomenlahden yli uitettua VFR:ää, niin...
Setä kyseli vaatimustenmukaisuustodistuksen perään, tottakai.

Asiaa siinä selvitettyämme tulimme siihen tulokseen, että alkuvuonna -99 ensirekisteröidyssä Hondassa tarvitaan dokumentit Päästöistä ja Melusta.

Italiaanon rekisteriotteessa on merkattu melu 93db/5250rmp.
Eli maksanko TUV nordin paperista 85€ + alv, siitä että selviää mitä päästöt on ollut tehtaalta lähtiessä?

Olisko mahdollista käydä mittauttamassa päästöt ja sillä lapulla konttorille?
nixweiss.gif
 
Onko huhuissa perää että ensivuoden alusta ei tuontipyörän rekisteröinnissä tarvitse vaatimustenmukaisuus todistusta vai mikä se oli...ja eikö enää tarvitse käydä tullissa pyörää näyttämässä,riittäisi pelkkien papereiden näyttö?onkohan muita muutoksia tulossa...
 
On huhuissa perää, muutoksia on tulossa, en tiedä onko viime perjantaina "nuijittu pöytään". Autojen ajoneuvoveron muutokset päätettiin viime viikolla.

Ei pyörää ole moneen vuoteen tarvinnut Tulliin viedä näytille jos pyörä on ollut katsastettu.
 
Syyskuun lopussa toin -06 Suzukini Ruotsista. Verot maksettu ja kilvet saan tulevalla viikolla. Lyhykäisyydessään homma meni näin:

1. Ruotsista mukaan:
- kauppakirja (kuitti)
- ruotsalaisen rekisteriotteen osat 1 ja 2

2. Rekisteröintikatsastus Suomessa
- mopo
- em. paperit

3. Tulliin
- kopiot em. papereista
- kopio passista
- kopio rekisteröintitodistuksesta
- autoverolomake ja selvitysosa

Kaikki sujunut katsastuksessa ja tullin kanssa kuin ajatus. Veropäätös tuli vajaassa viikossa ja vero oman arvion alahaarukassa. Ei voi valittaa turhaa byrokratiaa.
 
Voi olla vaikeaa saada ihan kaikilta ruottalaisilta rekisteriotteen 2 osaa. Se kun se osa jolla ruottin hemmo poistaa kulkineen rekisteristä. Ja tähän se tarttee sen 2. osan.

Mutta ei huolta vaikka 2 osaa ei olisikaan. Suomeen rekisteröitäessä katsastaja tekee Ruotsin AKE:lle kyselyn että onhan kulkine poistettu Ruotsin rekisteristä, joka tapauksessa.

Noin yleisesti Ruotsista tuominen (pl matkat) on vaikeampaa kuin Saksasta tuominen. Saksassa ei tarvitse ilveillä näillä rekisteröinnellä ja eikä vakuutuksilla.  

Ihan kaikki ruotsalaiset eivät anna 2 osaa ja lisäksi anna ajaa omalla vakuutuksellaan.
 
Jaa-a...vuoden alussa tuotin auton Ruotsista, eikä tuo hankalaa ollut. Pyöriäkin olen sieltä nyt kattellut vähän sillä silmällä. Toki olin kaikista tarvitsemistani papereista ja dokumenteista ottanut etukäteen selvää ja osan jo täyttänytkin ennakkoon...
tounge.gif


Rekisteristä poisto Ruotsissa onnistuu kuulemma hyvin ilman tuota kakkososaakin. Byrokratia auton saattamiseen Suomen kilpiin oli aika sujuvaa, eikä mitään ongelmia tullut prosessin aikana. Auto oli Suomessa 21.2. ja autossa Suomen kilvet 18.3. Suuri osa tuosta ajasta meni TUV-nordin kanssa tappelemiseen, kun väittivät tarvitsevani vastaavuustodistusta ja halusin vaatimuksenmukaisuustodistuksen.
 
Olen myös katsellut ruotsin mp-tarjontaa mutta minusta suurin osa on kaupattavasta tavarasta on haettu saksasta tai italiasta jälleenmyyntiä varten.
 
Back
Ylös