Katsastustodistus??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla myös katsastus-setä otti papereista itselleen kopiot ja mulle jäi alkuperäiset.

Muutenkin toi katsastus on ihan naurettava; 132 euroa ja 7 minuuttia. 7 minuuttia siis siitä kun ajoin halliin ja olin ulkona sieltä. Pyörästä katsottiin valot, runkonumero ja äänimerkki sekä renkaat. Siinä se, päälle hiukan silmämääräistä tarkastelua. On muuten aikamoinen hinta tuosta "tarkastuksesta"....

Aadee sama vika Rahikaisella 132eskoo ja kymmenen minuuttia..aika kova taksa moisesta.
eek.gif
Mulla tuli toi vaatimusenmukaisuustodistus mopon mukana ja se kelpas viranomaisille...kauppias laittaa kuulemma kaikkiin myymiinsä mopoihin todistuksen mukaan..aika hyvää palveluu sanon mä
062802jumpie_prv.gif
Noh,nyt ootellaan vaan miten nopee toi "systeemi" tuolla tullissa on...
062802jumpie_prv.gif
biggrin.gif
nyt ei oo enää kiinni ku byrokratiasta,sehän ei o paljon mitään..
baaa.gif
baaa.gif
biggrin.gif

Saman 132€ minullakin maksoi, homma kesti noin 15 min.

Olisi saanut kestää katsastus vaikka pitempäänkin, juttu/odotteluseurana oli Miss Suomi 2003 kisojen finaaliin päässyt tyttö, joka oli tullut katsastuttamaan autoaan...

Minun mopo pääsi läpi, mutta tytön auto ei... tyttö lupasikin vaihtaa auton välittömästi samanlaiseen moottoripyörään kun minulla
inlove.gif

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Sama 132 euroa ne veloittivat multakin mutta kun kysyin siitä todistuksesta että saanko sen takaisin... totesivat että kontoriin se jää...
withstupid.gif

Eli tarviinko minä Belgiasta tuotavalle Suzuki VS750 Intruderille VM.-87 laisinkaan tuota ECE/COC-tokaria, meinaan kun kattoo tota Ake:n exelitaulukkoa ni ei oo muita EY -direktiivi vaatimuksii ku melu ja nopeusmittari??? Kommentoikaa joku pliiiis  
confused.gif

Nimim. Pyörä kohta Suomessa

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Pegasus @ Maalis. 18 2003,20:37)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Eli tarviinko minä Belgiasta tuotavalle Suzuki VS750 Intruderille VM.-87 laisinkaan tuota ECE/COC-tokaria, meinaan kun kattoo tota Ake:n exelitaulukkoa ni ei oo muita EY -direktiivi vaatimuksii ku melu ja nopeusmittari??? Kommentoikaa joku pliiiis  
confused.gif

Nimim. Pyörä kohta Suomessa[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Soita suoraan oman paikkakunnan katsastuskonttorille, saat yksiselitteisen vastauksen, eikä maksa kuin ppm.

Onnea uuden pyörän johdosta !!!
062802jumpie_prv.gif

No, nyt pamahti vaikeeks. Eli pyörä siis tulossa Belgiasta ja siinä on kuulemma ollut COC-todistus, mutta entinen omistaja on sen hävittänyt. Mukana tulee siis belgialaisen poliisiviranomaisen lappunen, jossa todetaan COC:n kadonneen ja mitä ilmeisemmin vakuutellaan pyörän olevan vaatimustenmukainen. Mitenköhän äijän käy???
crazy.gif
Veikkauksia??

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus </td></tr><tr><td id="QUOTE">Mitenköhän äijän käy??? Veikkauksia?? [/QUOTE]<span id='postcolor'>

Minä olen ollut aina surkea veikkaamaan, mutta jos kerran haluat rivin, niin toki saat ...
wink.gif

Veikkaukseni on, että jos todistus pyörästäsi tarvitaan, joudut sen hommaamaan. Belgian polliisin lappuset ei paljon paina.

062802moto_prv.gif

<clips>

"Koska ko. todistus on aika kallis, kannattaa sen käyttöä harkita. On totta että katsastusmiehet pyytävät hyvin usein tätä todistusta käytetysitä pyöristä, jopa hyvin vanhoista. Tämä kertoo vain heidän asiantuntemattomuudestaan. 1991 alkaen tuli voimaan direktiivi pakokaasupäästöistä, sitä vanhemmille pyörille ei ole ko vaatimusta eikä alle -91 malliselle ole muutenkaan mitään sellaista vaatimusta johon ko. todistusta tarvittaisiin."

</clips>

Tuossa lainaus Bajahillin FAQ:sta. Minulla on sellainen kutina, että todistusta ei tarvita, mutta mistäpä sitä koskaan täsmälleen tietää...
nixweiss.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Pegasus @ Maalis. 20 2003,19:37)</td></tr><tr><td id="QUOTE">No, nyt pamahti vaikeeks. Eli pyörä siis tulossa Belgiasta ja siinä on kuulemma ollut COC-todistus, mutta entinen omistaja on sen hävittänyt. Mukana tulee siis belgialaisen poliisiviranomaisen lappunen, jossa todetaan COC:n kadonneen ja mitä ilmeisemmin vakuutellaan pyörän olevan vaatimustenmukainen. Mitenköhän äijän käy???  
crazy.gif
 Veikkauksia??[/QUOTE]<span id='postcolor'>
sun pyörä on -87 eli vaatimuksenmukaisuustodistusta ei tarvita..

mut toi oli vaan mun villi veikkaus asiasta..
blush.gif

Jotenkin muistasin että <90 tuota todistusta ei tosiaankaan tarttisi
lookaround.gif
Omani -92 ja ao. laput tuli pyörän mukana - scannailtuna päiväkirjaankin 20.05. kohdalle
biggrin.gif
Vielä tosin en noita konttorille ole uskaltanut tarjota - saas nähä kuin äijän käy kun aika koittaa
lookaround.gif

Kävin katsastuskonttuurilla, kun en soittamalla saanut selkoa.
Katsastusmies iski heidän käyttämän lanketin kouraan, joka on viimeisin versio. ELI EN TARVITSE MITÄÄN COC:tä TAI VASTAAVAA!!!!!
062802moto_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
Tämä lanketti, jonka siis sain on nimeltään Rekisteröintikatsastuksen Lisäpöytäkirja (L-luokka eli moottoripyörä, mopo), joka täytetään katsastuksessa. Siinä on 11 tarkastuskohtaa, jotka katastusmies käy läpi. Päivämäärät koskee siis käyttöönottoa:
1.Lukkolaite (14.6.99-)
2.Seisontatuki (14.6.99-)
3.Jarrut (5.4.99-)
4.Polttoainejärjestelmä (17.6.03-)
5.Pakokaasupäästöt (1.1.91-)
6.Melu (1.1.91-)
7.Nopeusmittari (1.7.01-)
8.Radiohäiriöt (17.6.03-)
9.Äänimerkinantolaite (14.6.99-)
10.Ulkonevat osat (17.6.03-)
11.Muu tarkastuskohde (1.1.91-)

Ja yllämainituille tarkastuskohteille on 5 vaihtoehtoa rastittaa:
-Valm./maahantuojan todistus
-E- tai e-hyväksyminen
-Verrattuna suomalaiseen tyyppikats.
-Tarkastettu, ei vaadittu erill. todist.
-Liitteenä selvitys, todistus yms.

Sitten vielä kävin Sampoyhtiön konttuurissa, taitaa vakuutukset pysyä jatkossakin Sammossa, 20% siis lähtöbonusta lupailivat
033102beer_1_prv.gif

Tulispa jo se pyörä
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Pegasus @ Maalis. 21 2003,15:34)</td></tr><tr><td id="QUOTE"> Tämä lanketti, jonka siis sain on nimeltään Rekisteröintikatsastuksen Lisäpöytäkirja (L-luokka eli moottoripyörä, mopo), joka täytetään katsastuksessa. Siinä on 11 tarkastuskohtaa, jotka katastusmies käy läpi. Päivämäärät koskee siis käyttöönottoa:
1.Lukkolaite (14.6.99-)
2.Seisontatuki (14.6.99-)
3.Jarrut (5.4.99-)
4.Polttoainejärjestelmä (17.6.03-)
5.Pakokaasupäästöt (1.1.91-)
6.Melu (1.1.91-)
7.Nopeusmittari (1.7.01-)
8.Radiohäiriöt (17.6.03-)
9.Äänimerkinantolaite (14.6.99-)
10.Ulkonevat osat (17.6.03-)
11.Muu tarkastuskohde (1.1.91-)[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Eli tarkoittiko nuo päivämäärät, että sen ikäisestä tai uudemmasta tarkistetaan nuo? Vai kaikista pyöristä?
withstupid.gif

Meinaan, kun toi oma on vuosimalliltaan 82...
062802moto_prv.gif

Nimenomaan, sen ikaisesta tai uudemmasta. Tommosesta ikamoposta riittaa rekisteriote ja etta voit todistaa olevasi sen virallinen omistaja
smile.gif
siis kuitti.

Kannattaa muuten naissa epaselvissa tilanteissa soitella suoraan konttoreille, sain just aarimmaisen ystavallista palvelua Forssan katsastusasemalta kun kyselin typeria
tounge.gif

</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (HiTec @ Maalis. 21 2003,12:52)</td></tr><tr><td id="QUOTE">saas nähä kuin äijän käy kun aika koittaa
lookaround.gif
[/QUOTE]<span id='postcolor'>
No 07.04.-03 noita sitten konttorille tarjottiin ja läpihän se meni jotta pärähti. Kovin tarkasti vain tuntui pykälä sitä ja momentti tätä lapuistaan kattelevan, mutta kun moitteen sanaa ei löytynyt, niin leimahan pyörälle tuli ja nyt on tuleva rekisteritunnuskin jo selvillä
thumbs-up.gif

Menee vähän offtopic, mutta ootteko hommanneet siirtokilpiä,
tai tarrahan se on, katsastukseen vientiä varten.
Vai voiko pyörän ajaa konttorille kunhan on vaan ilmoittanu että tulossa ollaan
062802moto_prv.gif

Oon vähän miettiny että laittais senkin 20e vaikka bensoihin

Enkä suosittele Porvoon katsastusasemaa kellekkään!!!

Belgian maahantuojan lappu ei kelpaa suomalaiselle katsastusasemalle. TUli sitten varattua aikaa rekisteröintikatsastukseen ihan turhaan.
Kysyin kaikenlaista siltä katastusdiktaattorilta, mutta vastauksia ei tullut. Ei semmosia että jotain ois saannu selvää.

Mua ihmetyttää suurestí tämä käytäntö, tuntuu olevan suuria eroja eri katsastusasemilla...

Jos pyörästä on yhä myös verot maksamatta:
- noukit tuolta mun kokemus-sivulta .pdf lomakkeen tullin siirtolupa tms. ja täyttelet sen
- samaten se tavallinen AKE:n oma siirtolomake
- kats.konttori faxaa tulli-version tulliin ja kun sieltä se faxataan leimattuna takaisin, kats.konttori myy sulle perinteisen siirtoluvan.

Itselläni kats.konttori ei jäänyt tuota leimausta odottelemaan, vaan myi mulle tarrat heti laput faxattuaan
thumbs-up.gif

Jos pyörästä verot on jo makseltu, menee koko homma tuolla yhdellä AKE:n omalla lomakkeella
smile.gif

Verot on maksettu, mutta tuntuu vähän siltä että niitä ei kiinnosta yhtään auttaa mua missään. Moon kiroillut tota asemaa niin syvälle maan umpeen kun vaan voi, ja tulen jatkamaan sitä.

Nyt pitäis vaan saada dokumentti mikä kelpaa.
Mennään tänään kiertämään muita konttoreita näyttämässä paperit heille, ja katotaan mitä he sanovat...
Jotenkin mulla on paha kutina
bawling.gif

Joitain havaintoja on tullut tässä kevään aikana tehtyä liittyen noihin katsastuksiin ja niissä vaadittaviin todistuksiin. Eli ensinnäkin tarvittavien todistusten määrä ja laatu riippuu mopon iän lisäksi selkeästi myös katsastuskonttorista. Ei näköjään voi antaa yleispätevää ohjetta omien kokemusten perusteella, koskapa jos mopo ja sen paperit ja todistukset tulee muualta kuin Saksasta alkaa tilanne olla suht hullu. Pahimmissa tapauksissa yhdessä paikkaa hyväksi todettu todistus on toisaalla hylätty ja sitten vaaditaan todistuksia joita ei edes ole olemassa kyseisissä maissa.

Eli kaikesta voisi summata seuraavan lopputuloksen: jos ei paperit yhdellä konttorilla kelpaa, niin kannattaa ainakin käydä kysymässä toisesta ja miksei kolmannestakin paikasta ellei välimatkat muodostu kohtuuttomiksi.

Vaan mikään ei näy muuttavan sitä faktaa, että byrokraattinen mielivalta elää ja voi hyvin katsastuspaikoissa edelleen...

Back