Katteen teko?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kupoc
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kupoc

New member
Homman nimi olis semmoinen että tuli kaaduttua tuossa elokuussa pyörällä ja nyt olen kalastanu oikean puolesta vilkku katetta vm90. VFR 750 F:ään. Olen ollut yhteydessä kaikkiin mahdollisiin purkaamoihin, mutta eipä ole käytettyä löytynyt (uusi ilmeisesti kovinkin hintava??). Nyt kysyisinkin että onko katteet mahdollista tehdä itse?. Tuttavallani on autokolaari korjaamo, ja hän sanoi että jos hieman saisin jostain vinkkiä ja apua siihen miten kate tehdään (esim. lasikuidusta) niin hän voisi yrittää, kysynkin onnistuuko semmoinen, onko kovinkin vaikeaa ja mitähän voisi tämmöinen projekti kustantaa?
baaa.gif

Käsittääkseni katteelle tehdään muotti tai jotain
biggrin.gif
?! :C

Tuolla

On jotain puhetta, mutta lähinnä hiilarista. Toisaalta jos et hae mitään erikoista painon säästöä etkä ulkonäköön muutosta niin kannattaa ne tilata. Sebimoton kautta saa katteita kohtuu hintoihin.

Eikös jossain ollut juttua kaverista joka oli alumiinista väkerrellyt kokokatteet mopoonsa
omg.gif
Ja mitä muistelen itsekin kivia nähneeni, niin ei voi muuta kuin
bowdown.gif
kaverille.

, ja hän sanoi että jos hieman saisin jostain vinkkiä ja apua siihen miten kate tehdään (esim. lasikuidusta)
Muotin teko

<http://www.opelclubfinland.net/forum/viewtopic.php?topic=35134&forum=19&0>

ja loppupää eli kappaleen teko
<http://www.kolumbus.fi/lehtis/retki/kajakki/>

Ja jos et viitsi itse väkertää niin ranskalainen Poly26 valmistaa kuitukatteita kaikkiin yleisimpiin pyöriin, VFR:n (-90 - -93) etukatteet (3-osainen sarja) maksaa 351,-. Suomessa valmistajaa edustaa www.mach.fi

itse meinasin omaan pyoraan katteet vasata. kasittaakseni prosessi on aika simppeli, ensin kanaverkosta ja uretaanivaahdosta vaan muotti. sitten muotti taytyy paallystaa sopivalla liuottimenkestavalla aineella, jonka jalkeen lasikuitumattoa voidaan liimailla paalle hartsilla. sitten vaan hiot sileaksi, ja valmis maalattavaksi. siina siis yksinkertaisesti.

itse meinasin omaan pyoraan katteet vasata. kasittaakseni prosessi on aika simppeli, ensin kanaverkosta ja uretaanivaahdosta vaan muotti. sitten muotti taytyy paallystaa sopivalla liuottimenkestavalla aineella, jonka jalkeen lasikuitumattoa voidaan liimailla paalle hartsilla. sitten vaan hiot sileaksi, ja valmis maalattavaksi. siina siis yksinkertaisesti.
Kuulostaa todella helpolta tuon kuvauksen perusteella, mutta nöy. Ihan ekaksi kannattaa katsoa että kaikki kiinikkeiden reijät tulevat kohdalleen (ellei halua tehdä uusia) ja toisekseen se uretaani vaahto tarvii silotella (ei ihan helppo homma). Suosittelen samaa mitä eräs lasikuitu ammattilainen suositteli mulle. Koita saada alkuperäisistä mallit ja sitten alat niistä leikkelemään ja muotoilemaan uusia. OK menee hiukan enempi kuitua, mutta on takuu varmasti helpompi lähestymis tapa. Näin ollen saa myös tukevamman pohjan kittauksille ja maalaukselle. No itselläni homma poikkeaa sen verta että ensin tulee kaikki uudet muodot jotka viimeistellään ja sitten otetaan hyvät muotit ja sitten vasta tehdään ihan oikeat katteet niiden muottien muodoilla... Mitä paremmat pohjat/muotit tekee sen vähemmän lopputöitä tiedossa.

pakko saada zxr:ään tollanen endurance yläkate!!!hieno
062802jumpie_prv.gif
kuka tajuis tuota ranskaa niin paljon et tietäs sen hinnan? siis tuolla
(edit. näkyi olevan ranska-suomi mp sanasto siellä mach sivuilla
blush.gif
)

Ja jos et viitsi itse väkertää niin ranskalainen Poly26 valmistaa kuitukatteita kaikkiin yleisimpiin pyöriin, VFR:n (-90 - -93) etukatteet (3-osainen sarja) maksaa 351,-. Suomessa valmistajaa edustaa www.mach.fi
Onko tietoa millanen laatu noissa katteissa on?
Tarviiko itse viimeistella vai maali vaan päälle?
Ei pahan hintaisia nimittäin..
Laatu on vähän miten sen ottaa... Yleensä noissa after market katteissa on jotain veisteltävää ja hiottavaa. Mitä vähempi ruuveilla tulevia liitoksia sen parempi. Meinaan jättää itseltänikin ainakin yhden ruuviliitoksen pois.

Mitä noita aftermarket-katteita lasikuidusta olen katsellut, ne vaativat poikkeuksetta melkoisesti hiomista ja parantelua ihan maalausta varten. Toki vaatimustasoja on erilaisia, jollekin kelpaa rosoinen ja viimeistelemätön pinta, joku haluaa alkuperäisen kaltaista...

kanaverkosta ja uretaanivaahdosta vaan muotti. sitten muotti taytyy paallystaa sopivalla liuottimenkestavalla aineella, jonka jalkeen lasikuitumattoa voidaan liimailla paalle hartsilla...
Näinhän autopuolella tuuninghommissa on puskureita ja helmoja rakennettu vaikka kuinka. Yleensä tosin muokataan tai jatketaan olemassaolevia osia. Tyhjästä on huomattavasti hankalampi aloittaa ja mopon katteet tuntuu ajatuksena paljon hankalammalta tehdä. Aika monta asiaa pitää saada kohdilleen.

Mutta mitä sille alkuperäiselle on tapahtunut? Eikö sitä saisi korjattua? Olisi paljon helpompi homma, kunhan vain palaset ovat tallella.

Kuinka muuten korjata kawan sivukatteet edestä yhdistä V-muotoinen katteen pala?  Oli katteet irti ja sattu toi kyseinen kattee palanen tipahtamaan ja meni kahteen osaan  
crazy.gif

No eipä olis kallis tuo etukate sarja. Harmi vaan että tuo mach.fi linkki ei toimi eikä viittis ranskasta alkaa tilaileen, Löytysköhän jostain toimivaa linkkiä suomen edustajalle ?

//EDIT// onkos joku joskus käyttänyt tuon poly26 katteita ? onko katteessa samanlaiset kiinnitykset kuin alkuperäisessä ja istuuko kate oikein? ja mistä kate on tehty? tälläiset kymysekset heitti korjausmies joka pyörää tällähetkellä laittaa, sanoi ettei kaikkea kannata luottaa siihen että kate istuu oikein ja kiinnitykset natsaa, mutta kyllähän tuon etupää paketin ostaminen kiinnostais.

No eipä olis kallis tuo etukate sarja. Harmi vaan että tuo mach.fi linkki ei toimi eikä viittis ranskasta alkaa tilaileen, Löytysköhän jostain toimivaa linkkiä suomen edustajalle ?

//EDIT// onkos joku joskus käyttänyt tuon poly26 katteita ? onko katteessa samanlaiset kiinnitykset kuin alkuperäisessä ja istuuko kate oikein? ja mistä kate on tehty? tälläiset kymysekset heitti korjausmies joka pyörää tällähetkellä laittaa, sanoi ettei kaikkea kannata luottaa siihen että kate istuu oikein ja kiinnitykset natsaa, mutta kyllähän tuon etupää paketin ostaminen kiinnostais.
eipäs näköjään toimi mullakaan toi mach.fi nyt mut toimi kyllä eilen,kantsii käyä myöhemmin tsekkaan uudestaan.

Katteen tekeminen täysin omien ajatusten pohjalta on ihan hervottoman työläs projekti mut ei missään tapauksessa mahdoton.Tässä yksi esimerkki alusta loppuun käsityönä.Kate

Katteen tekeminen täysin omien ajatusten pohjalta on ihan hervottoman työläs projekti mut ei missään tapauksessa mahdoton.Tässä yksi esimerkki alusta loppuun käsityönä.Kate
Ei tosiaan mahdoton, mutta todella työläs...
tounge.gif
Pelottaa että aika loppuu kesken. Vielä kun tuli ylimääräisiä korjattavia matkalle. Svingin laakeroiti uusittava...

Juu no ei varmaan tarvitse rueta noita vanhoja värkkäilee. Jos nuo inffot mitä tuolta mach.fi:stä tuli pitää kutinsa niin täytyy tilailla sieltä tuo koko setti. eikä tuo nyt mahdottoman kalliiksi tule 420e postituskuluineen joten ei ole valittaminen, sen vaan näkee sitten tavaran saavuttua että miten toimii
biggrin.gif

Back