Sulaakos ajossa täyskaasulla vai käryääkö jo paikallaan käydessä ? Joskus moottori on tyhjäkäynnillä ihan liian rikkaalla ja putkisto kuumuu turhaan... kun taas ajossa ilmavirta jäähdyttää.
Ööö, eikös laiha seos ole se joka paikkoja kuumentaa, eikä rikas?
Nimim. HD RoadKing EPA -normien mukaisena vetää alkukäyrät punaisiksi +8 asteen ulkolämmössä pintakaasuajelulla..
(14.7 closed loop säädöllä)
Eipä ole missään aiemmassa mopossa vastaavaa nähnyt tuollaisessa käytössä. Jo 1000 km jälkeen on etukäyrä lämpösuojan alta sinistynyt puolen metrin päähän. Muutos asiaan tulossa, eli neljällä vastuksella jännittenjakajat molempiin lambda -kaapeleihin joilla AFR putoaa 13,8:aan.
EPA -säännökset teetättävät muutenkin kaikkea hullua. Ensin ajetaan tyhjäkäynnilläkin 14,7 kunnes kone ylikuumenee ja sitten jäähdytetään bensalla, eli seokset tippuu 12,0 ja saastetta tulee. Ilmeisesti testisyklistä pääsee läpi juuri ennen kuin ilmakone ylikuumenee. Käytännössä kuitekin järjetön temppuilu päästönormien vuoksi ja suoraan pois väännöstä osakaasulla.
Vesikone jäähdytyspuhaltimella saa paremmin siirrettyä laihan seoksen tuottaman ylimääräisen lämmön pois.
No.. Parilla vastuksella saa huijattua ECU:a pitämään seokset 13,8:ssa ja 60->100 km/h kiihdytysaika putoaa samalla 1,5s kaupantekijäisiksi.
Laihalla sopalla ei hevoset elä..
Rikkampien seosten historia on mielenkiintoinen, sillä niitä käytettiin aiemmissa pannuissa ja rystysissä siksi ettei pyttyyn tuleva seos sekoittunut kunnolla, vaan siihen jäi rikkaita ja laihoja alueita. Jos laiha vyöhyke osui tulpan kohdalle niin koko latinki saattoi jäädä syttymättä. Kun seokset oli vähän rikkaan puolella niin asia saatiin korjattua ja samalla saatiin viileämpänä käyvä kone jonka lämpökuormat olivat alhaisemmat.
Uusissa padoissa sekoittuminen kyllä tapahtuu, mutta sitten tulee taas nämä päästönormit vastaan, miksi hehkutetaan kuumana katteja varten.
Muutoksella HC ja CO päästöt kasvavat hieman ja polttoaineen kulutus kasvaa 6-9%, mutta motoristin kannalta mennään sekä lämmöissä että tehossa parempaan suuntaan.
Jos joskus tulee pyöriin päästömittaukset, niin tinataan sitten vielä vaihtokytkimet kaapeleihin, niin voi vaihtaa 14,7 ja 13,8:n välillä..