Katumatkaendurokuumetta ilmassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jepuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jepuli

New member
Nyt on näköjään ajauduttu semmoiseen tilanteeseen, että iski katuendurokuumeen päälle. Tuossa katselin hintoja ja kallistuin alustavasti pieneen V-Stromiin. Pienen pähkäilyn jälkeen tuli iidea, että melkein samalla rahalla saisi Saksalasta muutaman vuoden vanhemman isomman pyörän. Kyllähän tommoinen pienempi olisi järjellä ajateltuna mulle varmaan paras vaihtoehto, mutta kukapa aina (tai koskaan) viitsisi järkeä kuunnella...
lookaround_orig.gif

Tässä vaiheessa pisti silmään KTM:n Adventuret. Lukemieni kommenttien perusteella pienempi on tarkoitettu hyvin pitkälti hiekkateille. Eikä muidenkaan yksisylinteristen maantieominaisuuksia kehuta taivaisiin. Itse kuitenkin ajelen enimmäkseen asfaltilla (, mutta en sentään moottoritiellä kuin pakon edessä).

Eli nyt olisi kiikari käännetty kohti isoa Adventurea. Hauskaksi asian tekee se, että en ole tainnut koskaan nähdä kyseistä laitetta livenä. Ja se nostaakin kysymyksiä. Minkäkokoisille ihmisille se on tehty? Vertailun perusteella KTM olisi istuinkorkeudeltaan 7.5 cm:ä korkeampi kuin nykyinen pikku-Banditini. Itse olen n.180 cm, 70 kiloa ja lahkeen pituus 32 tai 33 tuumaa. Ylettääkö tuossa jalat ollenkaan maahan vai pitääkö talvella joko A) mennä kasvatuslaitokseen tai 2) hommata painoa parikyt kiloa lisää, että jouset narahtaisi pohjaan ja päkiät maahan...? Yllättävän usein kuitenkin joutuu tilanteeseen, että pyörällä täytyy pakittaa. (Tosin just tuli mieleen, että en ole koskaan koittanut taluttaa/työntää vaan olen aina istunut ja lykkinyt. Liikkuisikohan laite paremmin survimalla?) Ja onko kenelläkään tietoa, onko Tampereen tai Jyväskylän suunnalla yhtään Adventurea näytillä eli koeistuttavana? Motopalsta ei ainakaan tunnustanut. Entäs satula? Jossakin sitä kehutaan hyväksi ja jossain manataan kovaksi (, mutta muuten toimivaksi). Onko tuokin vain tottumiskysymys?

Että nyt vaan omistajat/testanneet laukomaan totuuksia  katuenduroista. V-Stromista näyttääkin olevan pitkä ketju.

Täältä tähän. Katsotaan, mihin suuntaan kuume kehittyy. Ja rahavarat. Toivottavasti ei jää vain haaveeksi.

Vastaillaas nyt tänne. Itselläni oli 650 V-Strom ja nyt BMW R1200GS. KTM 950 Adventure oli lähestulkoon ykkösvaihtoehto viime pyöränvaihdossa mutta homma kariutui siihen ettei koeajopyörää löytynyt koko Suomesta. Ja koeajamatta en pyörää osta. Jossain pohjanmaalla tais olla mutta olis tullut aika pitkä reissu lähteä koeajaa sitä toiselta puolelta Suomea. Uskon että kotari olisi todella hauska pyörä niin asfaltilla kuin soralla ja miksei poluillakin kun renkaat vaihtaa. Ajeleehan sitä tuolla GS:lläkin mutta jousitus ei ole niin hyvä kuin voisi olla. Toisaalta pyörillähän ajetaan niin kuin niiden ominaisuudet mahdollistaa eli ei tuo jousituksen "hitaus" ole kertaakaan vielä ongelmaksi muodostunut missään tilanteessa.

Itsellä valintaan vaikutti vielä pari seikkaa eli matkakäyttö, kaksi päällä matkustelu sekä käytön edullisuus ja pyörän varmuus. Otetaanhan 1170cc koneesta ulos vain 98hp joten ei ainakaan liian korkeavirittein tuo kone oo. Matkapyöränä GS on hyvä ja jousitus toimii sitä paremmin mitä enemmän lastaa kyytiin tavaraa. Matkustajan paikka ok. Parempikin voisi olla. Nyt valuu jarrutuksissa kyytiläinen kuskin päälle. Pyörää merkkinä kehutaan varmaksi ja vankaksi tekniikaltaan.

Adventurea olis saanut halvalla mutta malli olisi ollut -04 johon tehtynä kaikki takuukorjaukset. Takuukorjausten lista olikin sitten kohtalainen. Kampiakselin vastapaino oli joistain pyöristä irronnut ja särkenyt koneen, jne... Toisaalta jos laukut haluu kiinni pitää pyörään pultata rumat putkihässäkät. Iskarit toimii ilmeisesti aika täydellisesti ja voinkin kuvitella miltä tuntuis isolla Adventurella tulla hypystä alas.

Stromi taas oli loistava pyörä. Ajoin sillä viimeksi elo-syyskuussa ja helkatin hyvä pyörä ajaa niin asfaltilla kuin soralla. Tanko oli itselleni liian lähellä joten vaihdoin crossitangon. Penkki taas oli liian lähellä jalkatappeja joka ei sopinut omalle fysiikalleni ollenkaan. Seurauksena kipua polvissa ja lonkissa. Oon 190cm pitkä.

Jos pyörä tulee kaksi päällä ajoon suosittelen isoa pyörää. Jos taas ajelet yksin ja hinnallakin on väliä on stromi hyvä peli. Stromin jousitus ei ihan ehdi kaikkiin röykkyihin mukaan mutta jos kilpaa ei tarvi ajaa riittää ominaisuudet kyllä kaikkeen normaaliajoon.

Itse listaisin näin;

-650 Strom; yksin ajeluun ja silloin tällöin kaksipäällä ajeluunkin riittävä vehje. Itse ajoin mm. 4000km norjan reissun kaksi päällä matkavarustuksessa. Etupyörätuntuma loistava ts. tuntee milloin soralla vaeltaa ja milloin on pitoa. Asfaltilla uskaltaa kantata mielettömästi juuri tuon suoran tuntuman tiehen ansiosta. 650 kone on 70 heppanen eli tehoikkaimpia matkaenskakoneita tuossa kokoluokassa.

-950 Adventure; Yksin ajeluun ja matkailuunkin asfaltilla ja soralla. Hauskanpitoväline vailla vertaa. Hyvä räppäilyväline. Huollot 7500km välein. Ajo-ominaisuudet huippuluokkaa. vaikka varmasti loistava ajaa asfaltilla niin pyörästä jää vaikutelma että se on enemmän kunnon rypemiseen tehty laite.

-1200 GS; Loistava matkapyörä. Sorallakin pääsee kohtalaisen kovaa tarvittaessa. Jousitus huonompi kuin Adventuressa. Integraalijarrut anaalista. Matkailuun liittyviä yksityiskohtia paljon (virtapistoke, laukkukiinnikkeet, lenkit irtohihnoille, ajovalon pikasuuntausvipu, kahvalämppärit, jne...). Itse tykästyin kun katsoo mm. liittimien vesisuojausta verrattuna Stromiin. Huollot 10 000 välein. Varaosia ja tuuning-osia maailma täynnä koska on Saksassa ja ympäristössä aika suosittu malli.

-650 Strom; yksin ajeluun ja silloin tällöin kaksipäällä ajeluunkin riittävä vehje. Itse ajoin mm. 4000km norjan reissun kaksi päällä matkavarustuksessa. Etupyörätuntuma loistava ts. tuntee milloin soralla vaeltaa ja milloin on pitoa. Asfaltilla uskaltaa kantata mielettömästi juuri tuon suoran tuntuman tiehen ansiosta. 650 kone on 70 heppanen eli tehoikkaimpia matkaenskakoneita tuossa kokoluokassa.
Kyseisen laitteen omistajana olen muuten samaa mieltä, mutta kyllä se mun mielestäni riittää enemmän kuin hienosti myös kaksi päällä ajaessa matkavarustuksessakin. Vaikka kaakkien lukumäärä ei päätä huimaa niin vääntö kompensoi aika hyvin hevosien vähäisen lukumäärän.

Itse en edes haluaisi siihen enempää tehoja kun ajokortti on aika löyhässä pienemmälläkin Stromilla. Minähän en ole koskaan ylinopeutta ajanut, mutta isot pojat kertoivat, että kaksistaan ajaessa kolmen laukun kanssa pienellä kahvan liikkeellä sen saa ohitustilanteessa ottamaan helposti 170 km/h todellista nopeutta ja jos eukko ei ala tällä kohtaa vihjailemaan turhan kovasta vauhdista niin pyörä menisi kovempaakin.
lookaround_orig.gif

Kun Stromista puhutaan niin se on katuenduro paino sanalla katu. Jos oikeasti haluaa enskailla niin Stromi on mun mielestäni ehdottomasti väärä valinta. Jotkut ovat siitä kyllä rakennelleet ihan oikeata enskaa, mutta käyttökommentit ovat olleet vähemmän positiivisia.

Jos haluaa ajella enimmäkseen kadulla ja sen lisäksi käydä vähän huonokuntoisemmillakin pikkuteillä sekä soralla niin siinä tapauksessa Wee-Strom on loistava valinta.

Se on tuo enskakuume paha tauti. Itsekin sairastuin siihen viime kesänä ja ainoa hoitokeino oli vaihtaa Stromiin. Se oli hyvä päätös, ei ole kaduttanut jälkikäteen. On se vaan niin kiva ajella Suomen huonokuntoisilla teillä kun pyörässä on kunnon jousitus eikä tarvitse turhaan jarrutella jokaisen pienen pompun takia.
thumbs-up.gif

Hyviä kommentteja. Ajatuskuvioni on edennyt tyyliin: en viitsi ostaa kyykkyä, kun ei kyykytytä ja niillä on aina kiire -> naku tai kustomi -> pitäydyn pystymmässä ajoasennossa -> naku -> kuitenkin tulee sorateitä vastaan -> katuenduro. Eli en usko enskaavani oikein isolla kauhalla, joten siksi tuo Stromi kuulostaisi hyvältä. Ja kait siihen voisi sitten laittaa putken, jolloin se myös kuulostaisi hyvältä. (Iski huumorin päälle.
idea3.gif
)

Mutta silti pikkupiru olkapäällä vielä huutelee KTM:ää (nuo vanhemmat Bemarit on näköjään 50 kiloa painavampia ja ainakin paperilla se kuulostaa liian isolta erolta). Jostain syystä isompi Strom ei ole tunkenut pään sisään sekoittamaan pakkaa. Suap nähä, jos jossain (viimeistään messuilla) pääsee koeistumaan ja jostain saisi naarattua hyvän tarjouksen. Pikaisesti tullin sivuja selaamalla näyttäisi siltä, että Kotariin tulisi kolmen tonnin verot päälle. Että se olisi sitten jossain 11000:n hamppeilla.

Ja vielä pitäisi päästä vanhasta pyörästä (Suzuki Bandit S 600, vm.98 tai 99, karvan alle 30000 km, sopii hyvin varsinkin kaikille) eroon. Noh, onneksi (tai valitettavasti) tässä on hyvin aikaa pähkäillä, sumplia ja hommailla ennen kevättä.

Kyllä sulla Jeppuli jalat yltää ihan riittävästi Advetursta maahan. Kaveri osti kesällä sellaisen ja testilenkin jälkeen itsellekkin tuli himo sellaiseen. Ikinä ennen en ole edes miettinyt isoa enskaa mutta tuo tuntui TODELLA HYVÄLTÄ. Tehoa mukavasti, eikä painoakaan liikaa. Mukava yleispeli! Ja oli muuten yllättävän mukava radallakin. Tuli sillä Kemoralla vähän kokeiltua. Eli siis toimii kaikenlaisella alustalla radalta metsään.

Kun vaan tulis se lottovoitto.....

Kannattaa tsekata myöskin sellanen peli kuin Triumph Tiger 955.

V-Strom on muuten ihan soiva peli, mutta alusta on kehno. Kyllä sillä asvaltilla pääsee ihan hienosti. mutta röykkysemmällä tiellä ei olekaan enää kivaa. Kyseisen mallin nimittäminen enduroksi on kyllä enduro-termin raiskausta ja voimakasta venyttämistä.

V-Strom on muuten ihan soiva peli, mutta alusta on kehno. Kyllä sillä asvaltilla pääsee ihan hienosti. mutta röykkysemmällä tiellä ei olekaan enää kivaa. Kyseisen mallin nimittäminen enduroksi on kyllä enduro-termin raiskausta ja voimakasta venyttämistä.
Eikö Suzuki markkinoikin V-strommia ennemminkin dual-sporttina jos en ihan väärin muista.

Mulla ei ole ennen 650-Vstromia ollut mitään enskahtavaakaan pyörää. Ja eipä tuollakaan ole tullut kovin pahoille poluille eksyttyä, kaikkea sorateiden ja radan välillä on tosin ajettu.

Aika lailla yhdyn kaikkiin mielipiteisiin V-strommista mitä tässä ketjussa onkin jo esitetty.
Tuo vstrommin alusta on kyllä jotenkin epäonnistunut kompromissi, enskamiehet sanoo ettei se sovi maastoon ja minun mielestä se ei oikein toimi kadulla/radallakaan. Ensi kesäksi on tilattuna uutta jousta etupäähän joten katsotaan paraneeko kyyti.
Kallistusvarat on kyllä paremmat kuin riittävät, meni vain saappaan kärjet huonoon kuntoon kun kävi kesällä radalla kurvailemassa...

Joka tapauksessa kannattaa käydä siellä MP-messuilla koeistumassa pyöriä kyllä se siitä selviää mihin sitä ihastuu
biggrin.gif

Jos noista kahdesta minä valitsisin, niin olisi ihan päivänselvää, jotta iso KTM  
inlove.gif
Tuossa on mm. jousitus kohdallaan. Kun sitten suuntaat niille sorateille kokeilumielessä, niin paluuta ei enää ole asvaltille  
biggrin.gif

Mulla lahkeen pituus 34 ja pyöräni istuinkorkeus 98cm. Korjaanpa vielä, jotta tuosta yllän vain päkiöillä maahan. Omassani on hiukan kapeempi satula kuin tuossa isossa kotarissa, mutta uskoisin, jotta korkeus on ihan ok. Ilman muuta kannattaa messuilla käydä vertaamassa.

Hauska pelihän tuo on ajaa vaikka kaksinkin. Olispa vaan itellä varaa hankkia tuommoinen toiseksi peliksi.

Noniin. Pitkällisen jahkailun ja hohhailun jälkeen hain vapunaattona ison KTM:n vuosimallia 2004. Kylä nyt kelpaa. Pyörä tuntuu just hyvältä meikäläiselle. Ei kulje kiljoonaa ja kiihtyy ihan tarpeeksi ohittamistilanteessa ilman vaihteiden roplaustakin. Ajoasento mukavan pysty ja muutenkin passeli. Mutkatietkin menee mukavammin kuin vanhalla Banditillani. Pienet epätasaisuudet mutkan keskellä ei nosta pumpun lukemia juuri ollenkaan.

Seuraavaksi pitäisi reenailla hiekkatiellä ajoa. Muuten menee mukavasti (ja välillä liiankin kovaa, kun meno on niin vaivatonta), mutta tien pinnassa oleva irtosora rupeaa jännittämään jo pienissä vauhdeissa ja iskee hartialukon päälle. Sitten mennäänkin takajarru pohjassa kunnes vauhti on melkein nollassa. Ei kiva. Oisko jossain olemassa jotain hyvää 'sora-ajon-alkeet'-opasta. (Vrt. Ajo hanskassa)?

Tosin yksi vika on noussut esiin. Etujarru tökkii, kun jarruttaa ihan kevyesti. Jos jollain on ollut ko. mallissa samaa vikaa ja tietää ratkaisun, niin ilmoittautukoot, pliis. Ja hälyttimen/ajoneston ei-saksankielinen manuaali olisi myös haussa.

Täältä tähän tällä kertaa.

Hyvä valinta. Itsekin olisin varmaan oranssi mies jos olisin päässyt koeajamaan pyörän. Päätin joskus että koeajamatta en pyörää ikinä ostaisi ja siksi kottarainen jäi hankkimatta.

En oo mikään soratiefakiiri mut mitä itse olen havainnut niin kokeileppa seuraavaa; pidä kädet tangolla rennosti, purista polvilla tankkia ja heiluta pyörää puolelta toiselle pelkillä polvilla. Huomaat että ylävartalo ja pää jää pystyyn. Treenaile tätä ja huomaat että pyörä kulkee ihan itsestään ilman tangosta vääntämistä. Seuraavaksi kokeile ajaa kurviin samalla tavalla ja auta kallistusta ehkä ihan hieman vastaohjauksella ts. tönäise sisäkurvin puoleisesta kahvasta. Soralla ylävartalo jää pystyyn ja liike lähtee lantiosta
smile_org.gif

Kuulalaakerisoran kohdalla olen huomannut parhaimmaksi antaa pyörän vaan mennä itsestään laittamatta tangosta vastaan yhtään. Ohjailee polvilla kallistamalla. Etupyörä saattaa vaeltaa kymmeniä metrejä mutta kun et jumita hartioita menee pyörä sinne minne itse haluat. Sen sijaan ilkeempi on tuollainen märkä ja hieman mutainen hiekkatie jossa etunen lähtee vaeltamaan tosi ilkeesti.
Nyt keväällä on joillain hiekkateillä ollut pahaa kelirikkoa ja jopa mutaspooria ja nuo kohdat menee parhaiten kun ajaa spooriin, suuntaa katseen sinne mihin spoori päättyy ja antaa reilusti hanaa. Reilu kaasu keventää keulaa sekä lisää hyrrävoimia jonka ansiosta pyörä menee pahan kohdan ihan itsestään.
Talvella oli nappulakumit nastoilla ja silloin pystyi antaa etupään myös luistaa alla ja hakea etupyörälle pitoa ihan eri lailla kuin noilla Michelin Anekeilla. Suosittelen varallisuuden salliessa hommaamaan kakkosrenkaiksi ja varsinkin syksyksi nappulakumit. Pitoa löytyy ihan eri tavalla ja sorateiltä löytyy ihan uusia ulottuvuuksia. Ainiin, yksi konsti kantsii katuenskarenkaille tehdä; laske paineet 1,5 - 1,8 baariin niin alkaa katukumeillakin löytyä hieman pitoa. Jos et aja kuin hiekkatiellä ei renkaat kyllä puhkea.

Kannattaa tsekata myöskin sellanen peli kuin Triumph Tiger 955.

Menee vähän pitkäksi noin niinkö oletetun budjetin (n. 10000 eypoa) kannalta.
Hmm, ihan mielenkiinnosta, saitko -04 950 Adventuren <10000e:n?

Olisihan se kotari ihan kiva joskus koeajaa. Turvallisia kilometrejä
smile_org.gif
.
Onkos budjetit koskaan pitänyt...? Eli pitkäksi meni, mutta mitäs pienistä. Pääasia, että on lystiä.

Back