• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Katupyörä ratapyöräksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja m.e
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

m.e

New member
Sain tällaisen kunigas ajatuksen kun katselin uusia amerikan vientimallien myynti ilmoituksia saksanmaalla.Eli pyörät olivat uusia kiksereitä joita ei voi eu.n aluella rekisteröidä ja niistähän saisi kätevästi hyvän ratapyörän jos itse viitsii tehdä vai saako?
Onko joku tehnyt alusta asti verottomasta pelistä itselleen ratapyörän?

vaihtaa kuitukatteet ja ottaa hylimääräiset hilut pois -> ratapyörä on valmis.

Alkuperäiset katteet voikin sitten myydä jollekkin pyöränsä kaataneelle.

Kuten Earthend sanoikin, niin taitaapi kaikki suomessa supersportissa ja superbikessa olevat pyörät olla ihan vakio katupyöristä kispyöriksi muutettuja. Oliskohan kesseli ainut pyörä jota ei saa kaupasta suoraan katupyöränä?

Noistahan ne kaikki kisapelit on tehty.. Omakin, vaikka on vaan harrastepeli.
kröhöm, ei kaikki .. Mun uusi fillari on 100% raaseri.
inlove.gif

Sen verta tarkennusta että, mun oma käyttö tarkoitus on ratapäivillä käynti sekä ehkä joskus"jokkis".Eli se on jäännyt kaivertamaan mistä löytäisi kuitukatteita?Toinen asia on se
että mikä on teknisten muutosten tarve?Perusasiat kuten jarruletkut ja slicsit ynnä semmoiset aion tehdä kuitenkin ennen radalle menoa,mutta onko missään shiftereissä sekä säädettävissä ruiskuissa mitään järkeä tällaiselle sunnuntai kuskille?

Katteita löytyy esim. osoitteesta www.jamracing.fi tai ulkomailta.

Shifteri on hyödyllinen. Se helpottaa ajoa yllättävän paljon. Huomaa, että shiftereitä saa myös ilman ruiskunsäätöyksikköä esim Dynojetiltä tai Translogicilta.

Jalkatapeista kannattaa tehdä kiinteät, ettei kuski jää pyörään jumiin kaaduttaessa. Jalkatappisarja kannattaa vaihtaa jos kallistuskulmat vievät pyörän niin alas, että tapit ovat vaarassa ottaa maihin. Cliparit yms vasta kun ajaa kilpaa, jotta pyörän saa nopeammin läjään kaadon jälkeen. Pikakaasu helpottaa ajamista varsinkin shifterin kanssa.

Alustan tarve riippuu pyörästä. Usein vakioalusta on niin lötkö, että se vaatii ainakin jouset ja shimmauksen. Ehkä myös takaiskarin. Ohjausiskari on käytännössä välttämätön.

Mielestäni myös katalysaattorista kannattaa pyrkiä eroon turvallisuussyistä. Se on tulikuuma pitkään. Se voidaan korvata joko sliparilla tai kokoputkella. Säätöyksikkö (Powercommander tms) parantaa ajotuntumaa usein jo sliparinkin vaihdon yhteydessä. Kokoputken kanssa se on melko välttämätön.

Jos ostaa kuussatkun, niin välitykset kannattaa suosiolla rakentaa 520 jaolle. Jos taas haaveilee tonnisesta, niin pienempi eturatas ajaa harrastelijalle asiansa vakioketjuillakin (usein 525 tai 530)

Jarruletkut jo mainitsitkin. Renkaiden lisäksi jarrupalat (ja ainakin minulle katteet
blush.gif
) ovat kulutustavaraa.

Shifteri on hyödyllinen. Se helpottaa ajoa yllättävän paljon. Huomaa, että shiftereitä saa myös ilman ruiskunsäätöyksikköä esim Dynojetiltä tai Translogicilta.

Jalkatapeista kannattaa tehdä kiinteät, ettei kuski jää pyörään jumiin kaaduttaessa. Jalkatappisarja kannattaa vaihtaa jos kallistuskulmat vievät pyörän niin alas, että tapit ovat vaarassa ottaa maihin. Cliparit yms vasta kun ajaa kilpaa, jotta pyörän saa nopeammin läjään kaadon jälkeen. Pikakaasu helpottaa ajamista varsinkin shifterin kanssa.

Alustan tarve riippuu pyörästä. Usein vakioalusta on niin lötkö, että se vaatii ainakin jouset ja shimmauksen. Ehkä myös takaiskarin. Ohjausiskari on käytännössä välttämätön.

Mielestäni myös katalysaattorista kannattaa pyrkiä eroon turvallisuussyistä. Se on tulikuuma pitkään. Se voidaan korvata joko sliparilla tai kokoputkella. Säätöyksikkö (Powercommander tms) parantaa ajotuntumaa usein jo sliparinkin vaihdon yhteydessä. Kokoputken kanssa se on melko välttämätön.  

Jos ostaa kuussatkun, niin välitykset kannattaa suosiolla rakentaa 520 jaolle. Jos taas haaveilee tonnisesta, niin pienempi eturatas ajaa harrastelijalle asiansa vakioketjuillakin (usein 525 tai 530)

Jarruletkut jo mainitsitkin. Renkaiden lisäksi jarrupalat (ja ainakin minulle katteet
blush.gif
) ovat kulutustavaraa.
Vähäsen asian vierestä: Sattuisitko tietämään saisko jostain helposti 650 Daytonaan Kuitukatteita?

blush.gif
) ovat kulutustavaraa.
Kiitos vastauksesta autaa eteenpäin pääsen varmaan apparalle 19 toukokuuta uudella pyörällä.

Sen verta tarkennusta että, mun oma käyttö tarkoitus on ratapäivillä käynti sekä ehkä joskus"jokkis".Eli se on jäännyt kaivertamaan mistä löytäisi kuitukatteita?Toinen asia on se
että mikä on teknisten muutosten tarve?Perusasiat kuten jarruletkut ja slicsit ynnä semmoiset aion tehdä kuitenkin ennen radalle menoa,mutta onko missään shiftereissä sekä säädettävissä ruiskuissa mitään järkeä tällaiselle sunnuntai kuskille?
Meikäläinen on ihan samanlainen sunnuntaikuski kuin Sinäkin ja olen todenut, että melko pitkälti vakiolla tonnisella tälläinen ukko pärjää ihan hyvin!
Vuonna 2006 mulla kaikkien taiteen sääntöjen mukaan rakenettu K6 tonninen GSX-R, eli alusta oli öhlinssiä, sifterit, commanderit, pakoputket, jne, mutta tosiasia on se, että tälläinen harrastelija ei noita hipohipo kilkkeitä juurikaan "pysty" hyödyntämään.
Tai siis ainakaan mulla ei kierrosajoissa ollut juri mitään eroa vakion K7:n ja superbike kilpuri K6:n välillä.
Ilmeisesti oma vauhti ei vaan riitä viemään edes nykyisiä vakiopyöriä "rajoille" asti, jolloin alettaisiin tarvitsemaan alustoja ym.

Kuten legendaarinen Juha Berner joskus tokaisi, että osta poju ihan vakio kuussatku, säädätät siitä alustan ja annat palaa.
smile_org.gif

Back