• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kauanko meni, että uskalsit ottaa kyytiläisen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Virkku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Virkku

New member
Minä olen tänä keväänä aloitellut harrastusta ja alkukankeutta ollut lähinnä tuossa teknisellä puolella, jarrujen ja vaihteiden kanssa pelaamisessa mutta nyt jo sujuu aika mukavasti. Tekis kovasti mieli ottaa tytär tai mies kokeeksi kyytiin, mutta en tiedä joko uskallan. Tai sitä mietin, että muuttuuko ajaminen hankalammaksi kun tulee painoa taakse. Kertokaahan kokeneemmat ja tässä asiassa viisaammat!

No oma mielipide on että ajaminen melkeen helpottuu..tottakai pitää muistaa se elävä ja liikkuva paino siellä takajakkaralla = kiihdytykset rauhallisesti
062802moto_prv.gif
ja jarrutukset vielä rauhallisemmin ja hyvissä ajoin alottaen.Muuten saa äkkiä ylimäärästä painoo käsille.

Mut muuten mennään ihan yhtä helposti ku yksinään.
Ja omasta mielestä on mukavampi ajella kahestaan,tämmönen nysä kun olen, ylettääpä mullakin joskus molemmat jalat tonttiin
biggrin.gif

Suosittelisin alottamaan isännän kanssa tuon kaksinajelun ja vasta sitten kun se on sujuvaa niin pienempää väkeä kyytiin.

No oma mielipide on että ajaminen melkeen helpottuu..tottakai pitää muistaa se elävä ja liikkuva paino siellä takajakkaralla = kiihdytykset rauhallisesti
062802moto_prv.gif
ja jarrutukset vielä rauhallisemmin ja hyvissä ajoin alottaen.Muuten saa äkkiä ylimäärästä painoo käsille.

Mut muuten mennään ihan yhtä helposti ku yksinään.
Ja omasta mielestä on mukavampi ajella kahestaan,tämmönen nysä kun olen, ylettääpä mullakin joskus molemmat jalat tonttiin
biggrin.gif

Suosittelisin alottamaan isännän kanssa tuon kaksinajelun ja vasta sitten kun se on sujuvaa niin pienempää väkeä kyytiin.
Kiitos nopeasta vastauksesta! Tuo oli kiva kuulla, että ajaminen voi jopa helpottua. Taidetaan mennä kokeilemaan ensin tuonne pikkuteille, miltä se vaikuttaa ja osaako mies käyttäytyä siellä perällä ;-) Taitaa se tosin vähän miehen egon päälle käydä, kun joutuu tyytymään jopparipaikkaan, kun omaa pyörää ei omista...
sport05.gif

sano sit sille äijälle ettei kurki olan yli
biggrin.gif

on muuten veemäistä kyyditellä sellaisia tyyppejä jotka ei malta millään olla paikallaan siellä takana. ja sitten vielä kurkitaan molemmilta puolilta
biggrin.gif

Pistä ensialkuun kokeeksi vaikka 40 likon hiekkasäkki sinne matkustajan paikalle ja kokeile sen kanssa ajokin hallintaa.
Äkkinäiselle kuskille pienikin lisäpaino (joka pahimmillaan hötkyilee ja kuikuilee ja pyörii jakkarallaan) voi olla aika hankala lisäriesa.
Ja muistuta matkustajaa että:
- ei kuikuile
- ei kallistele minne sattuu
- ei laske jalkoja pysähtyessä maahan
- että kuski on se jota totellaan
Ja muista ajaa rauhallisesti että matkustajalle jää aikaa tottua.
Ja jos matkustajan paino on yli 30 kg muista kiristää takajousia

Ehkä kysymys pitäisi muotoilla:"Kauanko meni kun joku uskalsi uskalsi tulla kyytiin?". Aloittelet kyydittämisen vaan jossain vähän rauhallisemmalla alueella ja totuttelet kyytiläisen tuomaan lisäpainoon+painojakaumaan. Kuski yleensä oppii aika nopeasti muuttuneet olosuhteet, mutta kyytiläiset yleensä ei meinaa ymmärtää miten siellä takana pitäisi olla. On ollut vastaanvänkääjää,ylikanttaajaa ja vaikka minkälaista levotonta tuhkimoa kyydissä. Kaikille vähän hankalammille kyyditettäville yhteistä on ollut vähäinen (tai ei ollenkaan) kokemus pyörän kyydissä olemisesta.
Harjoittelemalla oppii molemmat, sekä kuski että matkustaja, ei kun ajelemaan kyllä se kilometrien myötä hioutuu mukavaksi molemmille. Rentoa menoa ja turvallista matkaa!
062802moto_prv.gif

P.s. Muistathan että kyytiläiselläkin on kunnon varusteet päällä, näkee vaan nykyään nuoria kyydissä pelkissä farkuissa ja t-paidassa. Kypärän ovat sentään jostain löytäneet.

Itselläkin oli aluksi aika kynnys ottaa ketään kyytiin (onneksi kauniimman sukupuolen henkilö kysyi kyytiä ni olihan se pakko
tounge.gif
). Eipä se ihmeemmin vaikuta jos kyytiläinen osaa olla kyydissä eli ei pyöri ympäriinsä kuten yllä mainitiin, itse selitin aika tarkasti miten kyydissä pitää olla ennenkuin lähdettiin liikenteeseen. Kyytiläistä on hyvä käskeä katsomaan sisäkurvin olan yli niin eivät pääse vänkäämään kallistusta vastaan.

E: Ja aikaa meni joku 2kk kortin saamisesta.

itse olen suositellut aina,että parempi melkein olis ensimmäinen kesä ajaa ilman kyytiläistä. meneehän se jos ei mitään tapahdu, mutta jos tapahtuu ja ei osaa yksipäälläkään jarruttaa tai väistää / kääntää tiukasti, niin kaksipäällä ei tapahdu mitään.

Työkaveri sai -07 keväällä ensimmäisen moottoripyörän. Muistaakseni oli vielä lauantaiaamu kun mopon sai. Samana iltana oli jo kyyditetty koko suku - mummosta lapsenlapsiin - vähintään yhteen kertaan...
Painotettiin vielä silloin aamulla että älä kiirehdi kyytiläisen ottamisella vaan harjoittele rauhassa vaikkapa kuukausi tai kaksi... Taisi harjoitella minuutin tai kaksi
tounge.gif

Opettelin n. 12 vuotta sitten ajamaan 500 kuutioista pyörää silleen et ex-äijä n.90kg istu takana...
smile_org.gif

Se viel kaikenlisäks koko ajan siirteli perseensä paikkaa
sad_orig.gif

Mut siks mä varmaan oonkin niin hyvä ajamaan
omg.gif

Opettelin n. 12 vuotta sitten ajamaan 500 kuutioista pyörää silleen et ex-äijä n.90kg istu takana...
smile_org.gif

Se viel kaikenlisäks koko ajan siirteli perseensä paikkaa
sad_orig.gif
Vähemmästäkin ex
smile_org.gif

Riippuu varmaan kovasti pyörästä, että minkä verran vaikeutuu/helpottuu. Seeprassa ehdottomasti vaikeutuu ja luulen, että sama efekti on kaikissa keveissä pyörämalleissa, joissa repsikka istuu suurinpiirtein pyörän korkeimmalla kohdalla. Treeniä vaan ja rauhassa.

Työkaveri sai -07 keväällä ensimmäisen moottoripyörän. Muistaakseni oli vielä lauantaiaamu kun mopon sai. Samana iltana oli jo kyyditetty koko suku - mummosta lapsenlapsiin - vähintään yhteen kertaan...
Painotettiin vielä silloin aamulla että älä kiirehdi kyytiläisen ottamisella vaan harjoittele rauhassa vaikkapa kuukausi tai kaksi... Taisi harjoitella minuutin tai kaksi  
tounge.gif
toi on niin yleistä, joku ostaa pyörän, ja hetihän moni ajaa suoraan jonnekkin kaverin luokse ja kun kaverilla ei ole pyörää, niin se otataan kyytiin, ja vähän näytetään kuinka uusi hankinta 'kulkee'. no tuurilla ne laivatkin seilaa.. vai oliko se tuulella

P.s. Muistathan että kyytiläiselläkin on kunnon varusteet päällä, näkee vaan nykyään nuoria kyydissä pelkissä farkuissa ja t-paidassa. Kypärän ovat sentään jostain löytäneet.
Tämä on toisinaan aika vaikea asia oikeesti toteuttaa, ellei satu olemaan miljonääri. Varsinkin lapset jotka käy kyydissä vaikka 5h/kausi/lapsi ja kasvavat joka vuosi ulos edellisistä varusteista, niin aika paljon saa laittaa rahaa kiinni varusteisiin jotta niillä olisi kokoajan hyvät ja sopivat varusteet päällä. Hyvä kypärä tietysti, mutta takki + housut + hanskat + kengät... niin kyllä ymmärrän ettei vierailevilla matkustajilla ole aina hyvät varusteet päällä
confused_orig.gif

Minä sanoisin, että ota kevyempi (tytär) matkustaja ensin kyytiin. Minusta ainakin helpompi ajaa mitä kevyempi matkustaja on kyydissä. Sitten kun kevyemmän kanssa tuntuu sujuvan ok, niin sitten painavempi kyytiläinen mukaan.
Minä olen lapsille koittanut kertoa miten siellä takana ollaan, mutta sanonut myös että, jos ei muista mitä olen sanonut, niin istu sitten ihan paikallasi. Pääasia ettei toisaan noita yllättäviä painopisteen muutoksia tulisi.

Ehkäpä tärkeimmät asiat kyydittävällä on pysyä paikallaan (katsoa kurveissa sisäpuolelta) ja pitää jalat tapeilla kun pysähdytään esim liiikennevaloihin. Pyörästä riippuu kuinka se paino siellä takana vaikuttaa. Omalla noin 40-60kg ei vielä tunnu hirveästi mutta noin 100kg tuntuu jo melkoisesti ja alkaa pilaamaan ajo-ominaisuuksia. Eniten se paino tuntuu ihan pienissä nopeuksissa ja tällöin on nimenomaan tärkeää, että takapenkkiläinen ei ala kuikuilemaan minne sattuu tai korjaileen asentoa äkkinäisesti. Sitten kun on tasainen matkavauhti niin takanakin voi hieman liikahdella eikä aiheuta ylimäärästä ohjelmaa kuskille ainakaan hirveästi.

Itse kun istuskelin kyydissä niin kovassa mutka-ajossa olin kuin selkäreppu mukana
smile_org.gif
eli molemmat kädet tankkia vasten ja vielä ns ristiin että ei kiihdytyksessä ote kirpoa ja jarrutuksessa en tullut kuljettajan selkään  
062802moto_prv.gif

Tämä on toisinaan aika vaikea asia oikeesti toteuttaa, ellei satu olemaan miljonääri. Varsinkin lapset jotka käy kyydissä vaikka 5h/kausi/lapsi ja kasvavat joka vuosi ulos edellisistä.
Sorry! Tiedän tunteen, mutta kun kuitenkin näkee liian usein maanteillä kyydissä lapsia joilla ainoa oikea varuste on kypärä. Shortsit+T-paita & sandaalit ja 80km/h on silti mielestäni huono yhdistelmä,oli kypärä päässä tai ei. Olis edes se huppari/farkut/lenkkarit. En varmaan ymmärrä asiaa oikein, mutta oman kropan tikit/hakaset on eri mieltä.

Vaikka on +25 lämmintä niin ei tarvitse silti olla ihan iho paljaana. Silloin mennään rannalle ja katsellaan "maisemia".
Voi junnuja kuskata suht´ turvallisesti ihan kohtuu kustanuksillakin, kun vaan muistaa pistää edes jotain siihen tien ja ihon väliin...

Tottakai nuorille pitää antaa mahdollisuus kyytiin, näin se seuraava sukupolvi kasvaa tähänkin harrastukseen.

Varusteilla tai ei, niin turvallista matkaa... Tuntuvat menevän jo fillareilla tuolla maastossa jo lujempaa, pelkkä kypärä päässä!
biggrin.gif

En lukenu läpi joten en tiedä onko joku jo sanonut.
Mutta jos mahdollista, niin kysele jos kavereista/sukulaisista löytyis, joku semmonen jolla olis kokemusta takana istumisesta.
Kun ite ekoja kertoja kyydittelin, niin helpotti tosi paljon, että takana istu semmonen joka tietää miten sielä käyttäydytään ja osas neuvoo tarvittaessa miten sielä edessä toimitaan.

062802moto_prv.gif
sport05.gif

Back