• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaupat tuli, mutta .... ?

metsämaasika

New member
Mulla on tallin perällä jammu, josta tein eilen kaupat. Ostaja kävi ohiajaessaan katsomassa ja sanoi, että OK. Hän tulee hakemaan härpäkkeen ensi lauantaina ja meinasi, että ajaa sen pois.

Mutta kenenkäs vakuutuksilla silloin mennään? Minulla on pyörä seisonnassa ja eihän se heppu sille varmaan mitään vakuutusta saa jos kaupat tehdään lauantaina??

Öö, soita vakuutusyhtiöön ja kysy? Nii, ja kerro sitten meille muillekkin.
biggrin.gif

Moi

Kun sinä kirjoitat rekisteriotteen luovutusosaan myyntipäivän, niin omistus siirtyy siitä päivästä. Ostajalla on 7 päivää aikaa rekisteröidä ko. ajoneuvo itselleen ja vakuutushan on voimassa kaupantekohetkestä, vaikka niitä vakuutuspapruja ei heti tehtäisikään.

GeeTee

Kyllähän ne vakuutukset saa.
Itselläni oli tasan samana päivänä pyörä omassa vakuutuksessa, kun sitä olin hakemassa.

Ja tosiaankin, sillä kaverilla on 7 päivää aikaa siirtää se omiin nimiinsä.
Kannattaa tehdä nuo kaupat niin, että sinulle jää kaupoista paprut, että saat tarvittaessa sanottua tuon pyörän vakuutukset irti, ja pois nimiltäsi.
Tätä paperia saa muistaakseni valmiina katsastusasemilta.

Moi

Kun sinä kirjoitat rekisteriotteen luovutusosaan myyntipäivän, niin omistus siirtyy siitä päivästä. Ostajalla on 7 päivää aikaa rekisteröidä ko. ajoneuvo itselleen ja vakuutushan on voimassa kaupantekohetkestä, vaikka niitä vakuutuspapruja ei heti tehtäisikään.

GeeTee
Aivan näin. Lisäksi, lähinnä omaa mielenrauhaa tyydytämään täytätte vielä ne vanhanaikaiset Luovututodistukset johon merkataan myös se sama myyntipäivä.

Näin ollen, jos ostajalle sattuu vahinko esim. hänen ajaessaan pyörää kotiin on Hän korvausvelvollinen.
Voit myös itse mennä, ennen sitä maagista seitsemää päivää omaan vakuutusyhtiöön ja irtisanoa vakuutukset esittämällä myyntitodistuksen ja luovarin.

Sen verran korjaan, että sinun vakuutuksistasi menee sen 7 vuorokauden ajan.
sanoi:
Ajoneuvon rekisteriin merkityn omistajan tai haltijan liikennevakuutuksesta korvataan ajoneuvolla aiheutetut liikennevahingot 7 vuorokauden ajan omistusoikeuden siirtymisestä ellei uusi omistaja tai haltija ole ottanut liikennevakuutusta.

Tosiaan toi luovari kannattaa ehdottomasti tehdä, sillä saat vakuutuksesi varmasti poikki tuon viikon jälkeen, vaikkei uusi omistaja olekkaan tehnyt mitään.

Liikennevakuutuskeskus

Sain lopulta immeisen langan päähän enkä vain automaattia. Tosin joku nuori tyttö, joten jäi vähän semmoinen fiilis, että mahtoikohan friidu nyt tietää ihan mistä puhuu.

Vastaus oli seuraava:

* ensimmäiset max. seitsemän päivää mennään minun vakuutuksilla, mikä tarkoittaa, että:
- MINUN on otettava pyörä liikenteeseen viimeistään perjantaina (ennen kuin myyn sen) koska seisonnassa olevalla pyörällä ei saa ajaa.

Onkos tämä nyt ihan näin??

Ja mites tuo nyt sitten muutenkin, jos kerta uusi omistaja harjoitteee ajamista uudella pyörällään minun vakuutuksillani, niin tarkoittaakos tämä sitä, että jos rysähtää niin minun bonuksiani aletaan rokottamaan??

Nyt ei kyllä enää huvita yhtään mikään.

No perskule. Taisin olla siis väärässä..
crazy.gif

Noin kokemuksesta sanoisin että maanteillä on jonkin verran laitteita joissa on muutama päivä entisen omistajan seisontavakuutus ainoana päällä..
tounge.gif

Kuullostaapas kyllä oudolta... Hyvä että soitit, mutta kait tohon nyt pitäis saada vielä jotain tarkennuksia? Vai riippuuko tuo nyt sitten vakuutusyhtiöstä, ei kai? Itse en oo koskaan tuollaista asiaa edes miettinyt kun joka paikasta on vaan sanottu että vakuutukset on voimassa sen seitsemän päivää jona aikana tuo on rekisteröitävä. Mutta kyllä se luovari kannattaa silti ehdottomasti tehdä, jos jotain sattuu niin pääsee vähemmällä vaivalla.

Mitenkäs se noin muuten menee, jos joku toinen lainaa mun mopoa ja linttaa sen niin lähteekö silloinkin itseltä bonukset? Tuntuis jotenkin kohtuutomalta, täytyypi ottaa selvää...

Niin muuten, OT, auton ajoin kertaalleen mutkasta kanttariin kun ohjaustehostin petti kriittisessä kohdassa (jep, just siinä mutkassa, täydellinen ajoitus) ja autosta meni sitten muutama osa vaihtoon.
No jokatapauksessa, kaskon bonukset ei menneet koska "ajoneuvon ajoradalta suistuminen johtui ajoneuvon ennalta-arvaamattomasta teknisestä viasta, joka oli konkreettisesti jälkeenpäin todennettavissa, eikä kuljettajasta". Tosin ei se ihan halpaa ollut sen ohjaustöhistimen korjauttaminenkaan...

E: ...jäsentely...

...Ja mites tuo nyt sitten muutenkin, jos kerta uusi omistaja harjoitteee ajamista uudella pyörällään minun vakuutuksillani, niin tarkoittaakos tämä sitä, että jos rysähtää niin minun bonuksiani aletaan rokottamaan??
...
Tuolta (Vakuutusneuvonta) katsottuna ei alenna myyjän vakuutuksen bonusta, jos sen 7 päivän aikana jotain sattuu.

Yleisesti ottaen kannattaa muistaa, että vaikka liikennevakuutus on voimassa 7 vrk, niin kasko ei ole. Voi harmittaa jos kovinkin kallin kulkuneuvon ajaa ekana viikonloppuna pöpelikköön ja vakuutuksia ei ole vielä tullut otettua...

Sain lopulta immeisen langan päähän enkä vain automaattia. Tosin joku nuori tyttö, joten jäi vähän semmoinen fiilis, että mahtoikohan friidu nyt tietää ihan mistä puhuu.

Vastaus oli seuraava:

* ensimmäiset max. seitsemän päivää mennään minun vakuutuksilla, mikä tarkoittaa, että:
- MINUN on otettava pyörä liikenteeseen viimeistään perjantaina (ennen kuin myyn sen) koska seisonnassa olevalla pyörällä ei saa ajaa.

Onkos tämä nyt ihan näin??

Ja mites tuo nyt sitten muutenkin, jos kerta uusi omistaja harjoitteee ajamista uudella pyörällään minun vakuutuksillani, niin tarkoittaakos tämä sitä, että jos rysähtää niin minun bonuksiani aletaan rokottamaan??

Nyt ei kyllä enää huvita yhtään mikään.
Pakko kommentoida kun niin paljon väärää tietoa asiasta ilmennyt...

Asia on juurikin niin kuin sulle kerrottiin, samalla tavalla meni oma pyöräkauppa kun pyörä oli seisonnassa ja se ostettiin.

Yhtiöstä hieman riippuu, ostaja voi soittamalla laittaa vakuutuksen "päälle" heti pyörälleen... Toisin sanoen vakuutus tulee tuolloin heti voimaan...
Silloin pyörässä on periaatteessa 2 vakuutusta voimassa. Sinun seisontaaika ja ostajan vakuutus. Tapiolassa näin taitaa olla mahdollista...

Päivämäärähän se ratkaisee, jos se kaatuu/vahingoittuu niin ei ne ole pois sun vakuutuksista/hyvityksistä vaikka se 7päivää mennäänkin niillä.

en ole vakuutusmyyjä joten 100varma en ole mutta näin mentiin mun tapauksessa ja hyvin toimi
smile_org.gif

Jos seisonnassa olevalla pyörällä ajelee niin vastaa itse seurauksista mitä tulee.
+mahdolliset sakot&muut härpäkkeet mitä siitä syntyy kun lain vastaista se on...

Yleisesti ottaen kannattaa muistaa, että vaikka liikennevakuutus on voimassa 7 vrk, niin kasko ei ole. Voi harmittaa jos kovinkin kallin kulkuneuvon ajaa ekana viikonloppuna pöpelikköön ja vakuutuksia ei ole vielä tullut otettua...
Ei ole vakuutus edes tuota 7 päivää voimassa, jos satut ostamaan ajoneuvon kansallispukuiselta tms henkilöltä. Kun edellinen omistaja on käyttänyt ns "mustalaisvakuutusta", joutuu seuraava omistaja maksamaan suojelurahat liikennevakuutuskeskukselle ajamisesta vakuuttamattomalla ajoneuvolla, mikäli hän ei vakuuta sitä heti samana päivänä.

Eli jos ostatte tuntemattomalta, laittakaa saman tien vakuutukseen. Jos taas ostatte tutulta, ajelkaa tuo 7 päivää, niin ei mene bonuksia jos mälli tulee.

Oliskohan nyt kaikista helpoin käydä ennen kauppaa ottamassa se pois seisonnasta. Tuo nyt ei montaa euroa tule maksamaan, jos toinen vakuuttaa sen heti seuraavana päivänä..
biggrin.gif

On muuten niin Tapiolassa, että jos otat esim 14pvä pyörän pois seisonnasta=sulta menee koko kuukaudelta (1pvä lähtien) vakuutusmaksu. Tai ainakin siihen asti kun ostaja on pyörän omiin nimiin rekisteröinyt.

Näin minulle siellä selvitettiin. Ja erikseen vielä kysyin, että onko muka tosiaan noin. Vastaus oli on.

No meneepäs hankalaksi ja etenkin kalliiksi (jos puoli kuuta joutuu turhaan vakuutuksia maksamaan). (Aloittajalle): Miksi ette tehneet papereita jo silloin kun kaupat syntyi? Nyt olis ollut viikko aikaa hänen käydä rekisteröimässä ja vakuuttamassa pyörä..  
withstupid.gif

Edit: Niin tietysti rahat vaihtanee omistajaa vasta lauantaina, joten kysymykseni tosiaan oli tyhmä.

Back