• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kaupat tuli, mutta .... ?

mun pyörän ostaja olikin ajattelematon ja huoleton heppu se. osti helmikuussa pärrän ja tehtiin paperit kuten pitääkin ja muistutin 7stä vuorokaudesta jne ja hemmo sano jep jep ja kättä lyötiin päälle ja kauppa sinetöitiin ja sovittiin et pyörän voi hakea kun ostajalle sopii..

huhtikuussa kaveri soitteli kuulumisia ja kertoi ohimennen että on kilpailuttanut vakuutusyhtiöt ja kertoi kuinka halvalla oikeen sai vakuutukset... tokasin vain että "sitte otit varmaan sieltä?" johon kaveri sano et joo kyllä hän sieltä ne ottaa kun rekistöröi pyörän omiin nimiin.....????TÄH?? kerroin että liikennevakuutuskeskus muistuttaa 39€ ylimenevältä päivältä ja tein nopean laskutoimituksen ..n.3000€? mulle tuli hiki kaverin puolesta.

soitin omaan vakuutus yhtiöön ja kerroin tapahtuneesta ja siellä täti oli todella ystävällinen ja sanoi että pyörähän on mun nimissä ja seisonnassa edelleen. sovittiin tätin kanssa että saan muuttaa rekisteriotteen myyntipäivää lisätiedot kohtaan kirjaamalla uuden myyntipäivän ja vahvistaa se omalla allekirjoituksella. näin tehtiin ja pyörä lähti tallista.

tarina ei kerro enempää mutta minä tein kyllä kaikkeni että kaverin mopo harrastus sais hyvän alun. siis eihän nuo olis mun päävaiva ollutkaan kun itse asiallisesti kauppani hoidin.

mutta tarinan opetus: asioita voi tehdä vituksi monella eri tavalla.

062802jumpie_prv.gif

Tapiolassa selvittelin tuota reilu viikko sitten.
Mulle kerrottiin, että vakuutus pitää ottaa seitsemän vrk. sisällä kaupasta. Kauppa perjantaina - vakuutus ja rekisteröinti viimeistään seuraavana perjantaina.

Mutta tuo väliaika. Ymmärsin, että myyjän vakuutus loppuu kaupantekopäivään (takautuvasti). Ostajan ilmeisesti alkaa rekisteröinnistä. Tuo max. 7 välipäivää on joku vakuutusyhtiöiden yhteinen systeemi, josta sitten korvataan mahdolliset vakuutukset, mikäli vahinkoja sattuu. Sitä onko siis myyjän täyskaskot ja kaikki voimassa tuona aikana, en tiedä.

Mahtoiko vakuutusvirkailija olla oikeassa?

Pitää varmaan vielä kysyä jostakin toinen mielipide ettei tule jälkipuheita.

Kauppoja tosiaan en tehnyt, kun halusin rahat samantien ja niitä ei vielä sillä hetkellä ollut esittää. Ostaja oli vanhempi heppu, joten en minä epäile etteikö se lauantaina oven taakse ilmestyisi, mutta silläpä juuri ajattelinkin että selvitän jo etukäteen.

Tätä varmaan voisi sivuta vielä jännittävämmällä aiheella, eli koeajolla. Koska jammu oli seisonnassa niin sanoin, että pyörittele tässä pihassa, mutta muuta et nyt voi. Asia ok. Entäpä jos kauppaa tehtäisiin liikenteessä olevasta pyörästä ja siinä sitten yksi jos toinenkin haluaa koeajolle ja jos oikein huono tuuri käy niin jotain sattuu? Pyörä on nurin osat pitkin tietä ja koeajajalle käy kipeästi. Tai on vielä vastapuolikin?

Sain lopulta immeisen langan päähän enkä vain automaattia. Tosin joku nuori tyttö, joten jäi vähän semmoinen fiilis, että mahtoikohan friidu nyt tietää ihan mistä puhuu.

Vastaus oli seuraava:

* ensimmäiset max. seitsemän päivää mennään minun vakuutuksilla, mikä tarkoittaa, että:
- MINUN on otettava pyörä liikenteeseen viimeistään perjantaina (ennen kuin myyn sen) koska seisonnassa olevalla pyörällä ei saa ajaa.

Onkos tämä nyt ihan näin??

Ja mites tuo nyt sitten muutenkin, jos kerta uusi omistaja harjoitteee ajamista uudella pyörällään minun vakuutuksillani, niin tarkoittaakos tämä sitä, että jos rysähtää niin minun bonuksiani aletaan rokottamaan??

Nyt ei kyllä enää huvita yhtään mikään.
Ei pidä paikkaansa.

Sinun vakuutus katkeaa sillä hetkellä kun pyörä vaihtaa omistajaa ja uusi omistaja voi ajella sillä 7vrk ennen kuin ottaa oman varsinaisen vakuutuksen. Siinä on siirtymäajan liikennevakuutus voimassa.

Tottakai kaupantekoa edeltävä koeajo menee sinun vakuutuksillasi, joten ei saisi olla seisonnassa.

Autoissahan tuo on nykyään kinkkisempi, kun kyseessä on käytöstä poisto, silloin uusi omistaja ei tosiaan voi ajaa laitetta pihasta ennen kuin se on takaisin käytössä.

Minun mielestäni myyjän vakuutus katkeaa myyntipäivänä ja ostajan pitää rekisteröidä omistajan vaihdos seitsemän päivän sisällä ostosta. Kuten on jo monta kertaa mainittukin.

Koe-ajosta sen verran, että muutamassa vakuutuskonttorissa on käytäntö, että ilmoittamalla sähköpostilla tai puhelimitse tieto koe-ajopäivästä pitäisi liikennevakuutus olla voimassa ko. päivänä.

Koe-ajo käytäntö on toki konttorista riippuvainen, joten kannattaa tarkistaa.

sanoi:
Sinun vakuutus katkeaa sillä hetkellä kun pyörä vaihtaa omistajaa ja uusi omistaja voi ajella sillä 7vrk ennen kuin ottaa oman varsinaisen vakuutuksen. Siinä on siirtymäajan liikennevakuutus voimassa.

Tottakai kaupantekoa edeltävä koeajo menee sinun vakuutuksillasi, joten ei saisi olla seisonnassa.

Autoissahan tuo on nykyään kinkkisempi, kun kyseessä on käytöstä poisto, silloin uusi omistaja ei tosiaan voi ajaa laitetta pihasta ennen kuin se on takaisin käytössä.

Juurikin näin. Jos pyörä on seisonnassa ja se halutaan koeajaa, niin on poistettava seisonnasta. Mikäli "koeajo" suoritetaan papereiden allekirjoituksen jälkeen, ei myyjän tarvitse erikseen omaa seisontavakuutustaan päättää, vaan mennään näillä siirtymäajan vakuutuksilla (jotka siis alkavat papereiden allekirjoituksesta), näin ei myyjälle ainakaan tule vakuutusmaksuja.

Ja myyjän bonukset ei tipu jos ostaja tämän 7vrk aikana kolaroi eikä ole vielä omaa vakuutusta ehtinyt tehdä.

Tosin, harva haluaa käytetyn pyörän koejamatta ostaa...

Siirtymäajan kaskon voimassaolosta ei hajua.

Minun mielestäni myyjän vakuutus katkeaa myyntipäivänä ja ostajan pitää rekisteröidä omistajan vaihdos seitsemän päivän sisällä ostosta. Kuten on jo monta kertaa mainittukin.

Koe-ajosta sen verran, että muutamassa vakuutuskonttorissa on käytäntö, että ilmoittamalla sähköpostilla tai puhelimitse tieto koe-ajopäivästä pitäisi liikennevakuutus olla voimassa ko. päivänä.

Koe-ajo käytäntö on toki konttorista riippuvainen, joten kannattaa tarkistaa.
Joo, siis vakuutuksen saa monessa yhtiössä netti- ja puhelinpalvelun lisäksi "vastaajaviestillä" tai sähköpostilla voimaan vaikka keskellä yötä sunnuntaina.

Muutos näkyy poliisilla tosin vasta arkipäivänä, mutta ei ole ongelma, koska vakuutusyhtiö vahvistaa asian poliisille takautuvasti.

Juurikin näin. Jos pyörä on seisonnassa ja se halutaan koeajaa, niin on poistettava seisonnasta. Mikäli "koeajo" suoritetaan papereiden allekirjoituksen jälkeen, ei myyjän tarvitse erikseen omaa seisontavakuutustaan päättää, vaan mennään näillä siirtymäajan vakuutuksilla (jotka siis alkavat papereiden allekirjoituksesta), näin ei myyjälle ainakaan tule vakuutusmaksuja.

Ja myyjän bonukset ei tipu jos ostaja tämän 7vrk aikana kolaroi eikä ole vielä omaa vakuutusta ehtinyt tehdä.

Tosin, harva haluaa käytetyn pyörän koejamatta ostaa...

Siirtymäajan kaskon voimassaolosta ei hajua.
Näin minullekin on ilmoitettu asian olevan, kun olen sitä joskus jostain vakuutusyhtiöstä selvittänyt.

Siirtymäaikana on voimassa ne vakuutukset, jotka myyjä on pyöräänsä ottanut. Eli jos myyjällä ei ole kaskoa, ei sitä siirtymäaikanakaan ole. Kun viimeeksi myin katupyörääni, otin siihen kaupanteon vuoksi kaskon. Eli lähinnä siitä syystä, että jos koeajolla jotain sattuu, ei tarvitse alkaa enempiä riitelemään ja toisaalta, oli uuden omistajan mukavampi ajella pyörä kotiinsa kun tiesi, että siinä on kasko. Itse sai sitten tietenkin ottaa pyöräänsä sellaiset vakuutukset kuin halusi. Kun oli sovittu kaupantekopäivämäärä, otin kaskon alkamaan siitä päivästä, vai oliko edellisestä, en ihan tarkkaan muista, niin ei minulle tullut kaskoa maksettavaksi kuin päivältä tai kahdelta.

Tätä varmaan voisi sivuta vielä jännittävämmällä aiheella, eli koeajolla. Koska jammu oli seisonnassa niin sanoin, että pyörittele tässä pihassa, mutta muuta et nyt voi. Asia ok. Entäpä jos kauppaa tehtäisiin liikenteessä olevasta pyörästä ja siinä sitten yksi jos toinenkin haluaa koeajolle ja jos oikein huono tuuri käy niin jotain sattuu? Pyörä on nurin osat pitkin tietä ja koeajajalle käy kipeästi. Tai on vielä vastapuolikin?
Nuo on ihan mielenkiintoisia kymysyksiä. Itsekin eilen annoin RF:n yhden tuntemattoman ukon ajettavaksi kun sitä kerran tuli katsomaan (itse suorastaan vaadin että käy nyt kokeileenkin). Ei suostunut laittamaan kypärää "kun hän vaan tässä ajaa korttelin ympäri". Noh, kohta kuuluikin pari vaihdetta suht reipasta kiihdyttelyä läpi (arviolta johonkin 0-150km/h) viereiseltä vilkkaalta kadulta jossa taitaa olla 40km/h rajoitus, eli siellä se kokeili ilman kypärää että kiihtyykö se..  
tounge.gif

Sinänsä juuri noin minusta pyörä pitääkin kokeilla, mutta vähän hirvitti että miksi ei kypärä kelvannut, henkihän olisi ollut satavarmasti hubaa tuolla tyylillä kaatuessa verkkareissa ja ilman kypärää/hanskoja tms. Ilmeisesti oli kuitenkin tyytyväinen koeajoon kun palatessa pyöritteli vaan päätään ja sanoi "taitaa olla turhan hurja laite"..  
biggrin.gif
baaa.gif

Nyt hirvittää taas tämä mutun määrä tässä ketjussa ja fiktion huutaminen faktana.

Sherlockit,

Vanhan omistajan vakuutus ei katkea siihen myyntipäivään, vaan on sen 7 vuorokautta voimassa uuden omistajan hyväksi.

Faktaa löytyy, katso kohta 3b.

Noin, se liikennevakuutuksesta.

Sitten ihmetellään tuo kasko. Koska sinulla on Tapiolan vakuutus, etsimme siis Tapiolan kaskovakuutusehdot ja rupeamme selailemaan niitä. Nämä ovat niinkin vaikeassa paikassa kuin www.tapiola.fi.

Nämä ovat siis uusimmat mp-ehdot mitä löytyvät, mutta samat liirumlaarumit ovat vanhemmissakin painoksissa.

Kohta 16.7

Jos vahinkotapahtuma
sattuu 14 päivän kuluessa omistusoikeuden
siirtymisestä, uudella omistajalla on kuitenkin
oikeus korvaukseen, jollei hän ole ottanut
omaisuudelle vakuutusta.

Eli kaskovakuutuksesi on voimassa kaksi viikkoa uuden omistajan hyväksi kaupanteko hetkestä.

Kannattaa tehdä luovari, koska vahingon sattuessa SINUN bonukset eivät häviä.

Oikeasti, kun meuhkaatte täällä asioita faktoina, jaksakaa nähdä edes vaivaa, että ne oikeasti sitä ovat. Ihmiset sinisilmäisesti uskovat mitä täällä sanotaan. Valitettavasti tarkistamatta asioita. Näiden tietojen etsimiseen meni noin 5 minuuttia aikaa ja varmasti pitävät paikkansa.

Sen kummemin en ole mielestäni tässä asiassa meuhkannut...

Mutta, kuten itsekin pesserwisseröit:

"Kannattaa tehdä luovari, koska vahingon sattuessa SINUN bonukset eivät häviä."

Tätä asiaa omasta puolestanikin painotin.
Hyvää päivää vain sullekin
tounge.gif

No kerroppa arvon "bestwisser" Rooroo kuinka tuon seisonnassa olevan moottoripyörän kanssa tilanne on.

Käsittääkseni kaikki ymmärsivät jo ennen tilitystäsi tuon 7vrk säännön (14vrk oli mulle uutta, kiitos siitä
bowdown.gif
), mutta kysymys olikin seisonnan vaikutuksesta tilanteeseen.

No kerroppa arvon "bestwisser" Rooroo kuinka tuon seisonnassa olevan moottoripyörän kanssa tilanne on.

Käsittääkseni kaikki ymmärsivät jo ennen tilitystäsi tuon 7vrk säännön (14vrk oli mulle uutta, kiitos siitä  
bowdown.gif
Seisonta katkeaa myyntipäivään ja liikennevakuutus on normaalisti voimassa.

Kaikki eivät näyttäneet ymmärtävän tuota 7 vuorokauden sääntöä ainakaan niin kuin se oikeasti menee.

Eipä kestä. Hyvä, kun jollekin oli jotain apua ja toivottavasti aloittajakin sai tarpeelliset tiedot miten toimia.

Kiitoksia Rooroo, enpä ole tiennyt, että "teknisesti" ajetaan nimenomaan juuri myyjän vakuutuksella (jotenkin mieltänyt, että vakuutusyhtiöillä on sopimus keskenään käytännöstä, koska hehän nuo max 7 ajopäivää maksavat eikä myyjä tai ostaja), mutta koska vastuu ja maksut katkeavat myyntipäivään myyjän osalta olen mieltänyt, että myyjän kannalta on aivan sama mitä pyörälle tapahtuu sen jälkeen (luovari tietysti tehdään).

Eli pyörä voi olla seisonnassa omistajan näkökulmasta, kun ostaja lyö nimen paperiin, hän voi ajaa vehkeellä ilman että myyjä tai ostaja maksaa noista 7vrk liikennevakuutuksista senttiäkään.

Olen myynyt useita autoja ja pyöriä siten, että ne ovat olleet jo seisonnassa viikon pari ennen myyntiä kun bonukset ym. on ollut jo uusissa vehkeissä käytössä. Enkä todellakaan ole ottanut niitä vakuutukseen ostajan koeajoa varten, koska silloin jo alle 30vrk seisotetut päivät muuttuisivat ajopäiviksi laskutusnäkökulmasta. Luovarillahan omistusoikeus on siirtynyt ennen mahdollista koeajoa ja rahapuoli on hoidettu koeajon jälkeen.

Kiitoksia Rooroo, enpä ole tiennyt, että "teknisesti" ajetaan nimenomaan juuri myyjän vakuutuksella (jotenkin mieltänyt, että vakuutusyhtiöillä on sopimus keskenään käytännöstä, koska hehän nuo max 7 ajopäivää maksavat eikä myyjä tai ostaja), mutta koska vastuu ja maksut katkeavat myyntipäivään myyjän osalta olen mieltänyt, että myyjän kannalta on aivan sama mitä pyörälle tapahtuu sen jälkeen (luovari tietysti tehdään).

Eli pyörä voi olla seisonnassa omistajan näkökulmasta, kun ostaja lyö nimen paperiin, hän voi ajaa vehkeellä ilman että myyjä tai ostaja maksaa noista 7vrk liikennevakuutuksista senttiäkään.

Olen myynyt useita autoja ja pyöriä siten, että ne ovat olleet jo seisonnassa viikon pari ennen myyntiä kun bonukset ym. on ollut jo uusissa vehkeissä käytössä. Enkä todellakaan ole ottanut niitä vakuutukseen ostajan koeajoa varten, koska silloin jo alle 30vrk seisotetut päivät muuttuisivat ajopäiviksi laskutusnäkökulmasta. Luovarillahan omistusoikeus on siirtynyt ennen mahdollista koeajoa ja rahapuoli on hoidettu koeajon jälkeen.
Kyllä maksetaan niistä 7:stä päivästäkin.
Ostajalla on 7 vuorokautta aikaa rekisteröidä värkki itselleen. Sen jälkeen myyjä voi luovutustodistuksellaan käydä laittamassa vakuutuksensa poikki, jos ostaja ei ole sitä itselleen rekisteröinyt. Muuten vanha vakuutus on voimassa, koska ajoneuvolla on pakko olla liikennevakuutus.

Jos ostaja esim. kuudentena päivänä käy rekisteröimässä ajoneuvon itselleen, muutos astuu voimaan kuitenkin kaupantekopäivästä. Taasen siinä tapauksessa, että hän ei sitä rekisteröi seitsemän vuorokauden kuluessa ja myyjä käy katkaisemassa vakuutuksen, tulee ostajalla hyvikemaksua niiltä päiviltä, kun vakuutus ei ole ollut voimassa.

Vakuutusta et vanhalta autolta voi siirtää uudelle etkä vakuutusta katkaista ellet vie kilpiä konttorille. Tai no nykyään on eri leikit.. Eli, kun auton olet myynyt, niin siinä on ollut vakuutus voimassa.

bowdown.gif
Seisonta katkeaa myyntipäivään ja liikennevakuutus on normaalisti voimassa.
No nyt kaikki on selvää. Sä oot oikeasti "parastietäjä"..
biggrin.gif
thumbs-up.gif

Ostajalla on 7 vuorokautta aikaa rekisteröidä värkki itselleen. Sen jälkeen myyjä voi luovutustodistuksellaan käydä laittamassa vakuutuksensa poikki, jos ostaja ei ole sitä itselleen rekisteröinyt. Muuten vanha vakuutus on voimassa, koska ajoneuvolla on pakko olla liikennevakuutus.

Jos ostaja esim. kuudentena päivänä käy rekisteröimässä ajoneuvon itselleen, muutos astuu voimaan kuitenkin kaupantekopäivästä. Taasen siinä tapauksessa, että hän ei sitä rekisteröi seitsemän vuorokauden kuluessa ja myyjä käy katkaisemassa vakuutuksen, tulee ostajalla hyvikemaksua niiltä päiviltä, kun vakuutus ei ole ollut voimassa.

Vakuutusta et vanhalta autolta voi siirtää uudelle etkä vakuutusta katkaista ellet vie kilpiä konttorille. Tai no nykyään on eri leikit.. Eli, kun auton olet myynyt, niin siinä on ollut vakuutus voimassa.
Enpä ole yhdestäkään maksanut seisontapäivän tai myyntipäivän jälkeisiä päiviä. Vakuutusmaksut katkeaa myyjän osalta takautuvasti myyntipäivästä kunhan uusi omistaja käy rekisteröimässä. Jos ei käy, sitten luovarilla hoitaa homman.

Aivan sama, mitä jostain ehdoista luet, mutta näin on ollut käytännössä. Näkisin kyllä laskuistani, jos olisi mennyt maksua myyntipäivän jälkeisiltä päiviltä, varsinkin kun ne olisi 0% bonuksella eriteltynä.

Eikös me vielä kaiken lisäksi puhuta samasta asiasta: vakuutusnmaksut ja vastuu päättyy käytännössä myyjän osalta ostopäivämäärällä.
Ainoastaan kaipaisin vastausta, ketä tarkoitat väitteellä?
sanoi:

Joo, samaista vakuutusta en voi tietenkään siirtää pois toiseen ajoneuvoon, mutta bonukset on kyllä jo paremmassa käytössä uudessa vakuutuksessa. Seisonnan ansiosta maksut vanhasta käytännössä katkeaa mikäli vuositasolla 13e (esim. IF) minimilaskutus toteutuu vakuutuksen osalta.

Pitää ihan lisätä tähän, miten omalla kohdalla kävi auton kanssa.
Myin auton ja luovari tehtiin ihan normaalisti. Luovari näytettiin konttorilla ja siitä tulee sinne merkintä, rasite: luovutustodistus.
Kuitenkaan luovarilla ei saa vakuutusta poikki, vaan on odotettava että uusi ostaja sen rekisteröi/poistaa rekisteristä.
Entäpä jos ostajaa ei rekisteröinti kiinnosta?

Pitää ihan lisätä tähän, miten omalla kohdalla kävi auton kanssa.
Myin auton ja luovari tehtiin ihan normaalisti. Luovari näytettiin konttorilla ja siitä tulee sinne merkintä, rasite: luovutustodistus.
Kuitenkaan luovarilla ei saa vakuutusta poikki, vaan on odotettava että uusi ostaja sen rekisteröi/poistaa rekisteristä.
Entäpä jos ostajaa ei rekisteröinti kiinnosta?
Myin erään kesäauton yhdelle hiipparille Turkuun (kasvotusten ihan asiallinen äijä) ja hän ei koskaan rekisteröinyt laitetta nimiinsä. Tämä onkin ainut kerta kun minun kohdallani on näin sattunut.

Kun vakuutusyhtiö tarjosi uutta laskua huomasin asian ja kävin kats.konttorille vilauttamassa luovarin, jonka jälkeen ei mitään laskutettavaa ollutkaan. Edelleenkin, oli sitten vakuutus poikki tai ei, niin myyjän kannalta aivan sama.. kunhan vain on se luovari tehty.

Auto tai pyöräkauppaa en harjoita, mutta n. 30kpl omistajanvaihdoksia tullut tässä viimeisen 5v. sisään kun tykkää laitteita ostella, ajella ja vaihdella.

En siis kiistä pykäliä, mutta halua tuoda julki, että turha jännittää noita vakuutuksia kunhan tekee kaupan oikein.

Enpä ole yhdestäkään maksanut seisontapäivän tai myyntipäivän jälkeisiä päiviä. Vakuutusmaksut katkeaa myyjän osalta takautuvasti myyntipäivästä kunhan uusi omistaja käy rekisteröimässä. Jos ei käy, sitten luovarilla hoitaa homman.

Aivan sama, mitä jostain ehdoista luet, mutta näin on ollut käytännössä. Näkisin kyllä laskuistani, jos olisi mennyt maksua myyntipäivän jälkeisiltä päiviltä, varsinkin kun ne olisi 0% bonuksella eriteltynä.

Eikös me vielä kaiken lisäksi puhuta samasta asiasta: vakuutusnmaksut ja vastuu päättyy käytännössä myyjän osalta ostopäivämäärällä.
Ainoastaan kaipaisin vastausta, ketä tarkoitat väitteellä?
sanoi:

Joo, samaista vakuutusta en voi tietenkään siirtää pois toiseen ajoneuvoon, mutta bonukset on kyllä jo paremmassa käytössä uudessa vakuutuksessa. Seisonnan ansiosta maksut vanhasta käytännössä katkeaa mikäli vuositasolla 13e (esim. IF) minimilaskutus toteutuu vakuutuksen osalta.
Harjoitappa tuota luetun ymmärtämistä vielä. Tavaa se minun viesti uudestaan, niin huomaat, että olen tuohon kommentoinut jo ja kertonut missä kohtaa myyjän maksut päättyy.

Back