Eipä tuo näytä tavaamalla paranevan..Harjoitappa tuota luetun ymmärtämistä vielä. Tavaa se minun viesti uudestaan, niin huomaat, että olen tuohon kommentoinut jo ja kertonut missä kohtaa myyjän maksut päättyy.
Myyjä ei maksa, mutta ei ostajakaan tuota rekisteröintiä edeltäviä (esim. 6pv) päiviä. Sen maksaa siis vakuutusyhtiöt.
Huvitti kun joskus vakuutusvirkailija oikein neuvoi (silloin kalliiden prätkävakuutusten aikaan), ettei kannata ottaa vakuutusta ennen sitä seitsemättä päivää, koska siinä tulee ilmaiseksi muutama kymmenen euroa liikennevakuutuksesta. No, tuo oli jo tiedossa..
Itse rekisteröinninhän voi hoitaa tuon 7vrk jälkeenkin, kunhan vakuutus on haettu voimaan laitteeseen viimeistään tuon viikon sisällä.
Tullut niin paljon näitä hommailtua, että käytännön toiminta on täysin kirkkaana mielessä. Se miten se ilmaistaan paperilla on toinen tarina.
Edessä juuri hiljan hankitun hiacen rek.ote ja vakuutuslasku. Auto hankittu 15.4, mutta kävin rekisteröimässä sen vasta 21.4 ja samalla otin vakuutuksen siitä päivästä alkaen. Arvaapa kummasta päivästä alkaen maksan ostajana vakuutusta? Aivan, vasta 21.4 alkaen.
Entäpä tämä toinen ilmoitus päättyneestä vakuutuksesta, kun myin yhden pyörän pois 2007. Siinäkin vakuutuksen päättymispäivä on minun myyntipäivä, jonka jälkeen ei ole maksuja näkynyt.
Verot (kotiloissa) alkaa tietenkin ostajalle juoksemaan ostopäivästä eikä rekisteröintipäivästä, mutta niistähän tässä ei ollutkaan kysymys.
Ei ole tarkoitus vängätä, vaan oikeasti tuoda faktat julki. Tuo siirtymäaika on siis "ilmainen" ostajalle ja myyjälle ja se kannattaa hyödyntää.