• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kawan katteiden maalaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dasherman
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

dasherman

New member
Elikkäs tarkotuksena olis maalata/maalauttaa katteet, mutta ainakin pohjat ajattelin itse värkätä.
Apua lähinnä tarvisin tarvikkeiden valintaan etten mee ostaan esim. vääränlaista kittiä tai lasikuitua ym.
Sivukatteesta on irronnu pieni pala ja etukatteessa on muutamia halkeamia, mikä on paras keino laittaa pala kiinni ja korjata halkeamat? Kolvilla testasin viime syksynä hitsata paria halkeamaa ja mun mielestä se onnistu ihan hyvin. Onko tähän parempaa konstia?

Moi!

Et tiedä mihin ryhdyt
biggrin.gif

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....l=tkard

Itse kunnostin oman moponi katteet viime syksynä. Työtä riitti niin pirusti
tounge.gif

Vähän samanlailla oli mun katteet, kun sun tän hetkiset katteet. Itselläni puuttui katteista isoja paloja ja niitä vahvistin takapuolelta lasikuitumatolla ja näkyvälle puolelle muovikittiä.

Työtä riittää niin pirusti ja varsinkin jos on peukku niin keskellä kämmentä ku mulla on
biggrin.gif
biggrin.gif

Lopputulos omissa katteissa 9½
buttrock.gif
Muistat vaan sen että jos pohjissa luistat niin sen tulet myöhemmin näkemään, ja itse hysteerisesti hifistelin pohjia kuukauden päivät
biggrin.gif

Kiitos näin alkuun kannustuksesta..
biggrin.gif

Kyllä mulla tiedossa on mihin oon ryhtymässä ja valmiiks jo pieni vitutus päällä.. Ja peukku ei oo onneksi keskellä kämmentä.
smile_org.gif
Serkkupoika aiko vielä autella ja maalata katteet, se on värkänny enemmänki tällasten hommien kans.

Onneks ei oo ku etukatteessa vaan halkeamia joten muita ei tarvi lasikuidun ja pakkelin kans värkätä.Edellisellä omistajalla oli pihalla pesun yhteydessä kipannu kylelleen kohtuu sievästi.

Selailin jo tota linkkiä ja jotain apua siitä löyty, esim. verkkoa pitää koittaa katella. Muut tarvikkeet mulla onkin jo ostettuna.

Vielä kysymys.. Pysyykö tavallinen hartsi abs muovissa vai pitääkö olla epoksia??

Aina pitää kannustaa!!
biggrin.gif
062802jumpie_prv.gif

Kyllä käsittääkseni pysyy, jos pinta on hyvin puhdistettu ja länttää kiinni vain. (vinkki) Itse kävin myös k-raudassa kyselemässä apuja ja sain hyvin neuvoja mitä tehdä ja koska. Ei tarvinnut kun työntää kärryjä kun myyjä etsi tarvittavat tarvikkeet ja neuvoi innokkaasti
smile_org.gif
Itse en laittanut verkkoa, vaan pelkkää mattoa kerroksittain ja muovikittiä läntin näkyvälle puolelle. Siitä mukava kitti että helpompi hioa kun lasikuitu.

Kolvilla tosissaan suurensin noita halkeamia/viilalla
smile_org.gif
ja sen jälkeen taiteilin mattoa väärälle puolelle.

Se on oikeen, kannustusta tässä tarvitaankin..
062802jumpie_prv.gif

Juu luulishan tuon tarttuvan ja ihan normi kittiä ostinki juuri sen takia että helpompi työstää.

Kiitoksia jo etukäteen!!
bowdown.gif

Lähipäivinä alkaa tosi toimiin ku nyt on teipit poistettu ja kaikki muu öljy paska puhistettu ja voishan tuota laitella kuvia tänne miten projekti etenee jos etenee..
biggrin.gif

Laita ihmeessä kuvia tulemaan!

Maalaamot ottaa käsittääkseni aika nihkeesti katteita vastaan jos itse on pohjat väsännyt
wink.gif

Mun katteet kelpasivat/pohjatyöt oli tarpeeksi sinnepäin että kehtasivat maalata katteet
biggrin.gif

automaalarina ollessa tuli muutamia(kin) katteita tehtyä. sen takia maalaamot ei ota niitä omatekosia pohjatöitä,kun se ei oo itsestään selvää et asiakaan pohjat kestää maalaamon maalit.. .nimimerkillä yhden aprilian katteista kaikki maalit pois hioneena,kun pohjamaalia veti päälle,vanhat maalit keitti.. tuli parin tunnin hommasta parin päivän homma.

biggrin.gif
Ei ole maalareillakaan helppoa
biggrin.gif
Ihan ymmärrettävää se että maalaamot ei hirveen mielellään halua ottaa "koti tekoisia" töitä vastaan
biggrin.gif

Itse juttelin paikallisen maalamon kanssa mitä tehdä ja miksi.. Omat pohjat tein sellaisella hifistelyllä että maalaamo otti mukisematta vastaan. Katteista tuli paremmat kun oli uutena
smile_org.gif

Ei tosiaan oo helppoa, meitä kun on niin monenlaista puuha peteä
biggrin.gif

Täysin ymmärrettävää ettei kaikki ota kotitekosia vastaan. Onhan siinä maalarin maine ja kunnia kyseessä jos maalaus kusee toisen tekemien pohjien takia..

eihän se maine.. mut jos on arvioitu et menee se 4 tuntia hommiin,hintana vaikka 400e.. mut sit kun ne pohjat kusee,ja teet 12 tuntia hommia,niin asiakasta ei voi laskuttaa 1200 euroa..
tai voi toki..
biggrin.gif

siinä oikeesti menee joskus niin että maalari itse maksaa siitä että tekee ne katteet..

Nyt ollaan siinä vaiheessa projektia että maalausta vaille olis katteet. Hiottu ja hinkattu on niin julmetusti, toivottavasti jälkikin olis maalarin mielestä semmosta että pystyis maalaamaan.

Kuvia laitan tänne joko tänä iltana tai huomenna viimestään kun saan valmiiksi hiotuistakin osista räpsittyä muutaman
smile_org.gif

Nonnii tässäpä ois näitä kuvatuksia.. en jaksanu joka halkeamasta ottaa kuvaa mut tossa ainakin näkyy kaikista pahin mikä oli etukatteessa.
Halkeama ei ollut noin paha aluksi mutta teipit irrotettuani maalipinnassa näkyi aavistuksen railoa joten päätin dremelillä vetää auki koko matkalta.
img2539986.jpg

Sitten on samaa katetta liimattuna 3M Muoviosien paikkausainetta ja löytyy numerolla 05901. Ja omasta mielestäni tosi pätevää ainetta ja helppoa työstettävää. Jos ei ole oikiaa pistoolia aineen puristamiseen kuten mulla ei ollu, kannattaa olla tarkkana että molempia aineita tulee tasaisesti. Löytyy ainakin vianorin valikoimista ja maksoi n. 24€.
img2539987.jpg

Hiottuna samasta kohtaa.. Saumasta tuli omasta mielestäni tosi siisti ja luja. Tuosta nyt vielä puuttuu pakkelointi päältä.
img2539988.jpg

Tässäpä kuvaa katteen sisäpuolesta joka vaatikin vähän läsikuituhommia.. Ulkopuolella olevan sauman kohdalle katteen taakse laitoin lasikuitumattoa about 4 kerrosta vahvikkeeksi ja siinä sivussa tein yhen kiinnikkeen kokonaan uuden ja toisen korjasin sekä 3M aineella että lasikuidulla.
Ei tuosta nyt hirveesti tyylipisteitä voi jaella mut eipä se sieltä mihkään näy  
biggrin.gif

img2539989.jpg

Ehjämpi sivukate oli helpo homma, ei työllistäny ku hionnalla.
img2539990.jpg

Sitten tankki.. Ei ollu pahoja naarmuja ja kohtuu kivuttomasti sai hivastua ton. 400 paperilla oon hionu kaikkiin osiin viimesen silauksen koska pohjamaaliksi tulee hiontamaali. Taustalla näkyvää naulapyssyä en ole sitten tarvinnu projektissa ollenkaan vaikka kyllä välillä teki mieli ruveta räiskiin tuollakin  
tounge.gif

img2539991.jpg

Voi olla että tulee vielä vaiheessa olevia kuvia tänne jos vaan muistan kameran joskus ottaa mukaan.. Valmiista sitten viimestään.
smile_org.gif

Väristä sen verran että aika varmasti tulee kawan vihreä, mutta se on vielä arvoitus että tuleeko jotain muutakin väriä pintaan..
wink.gif

Maalikauppaan seuraavaksi.....

Katteet on maalattavana ja kuten kuvasta näkyy hiontapohjamaalit on vedetty. Paikoin oli joutunu maalaan pari kerrosta hionta naarmujen takia ja nippa nappa riitti 0,5l maalia.
smile_org.gif

Maalit on Debeer merkkisiä..

img2550057.jpg

Katteet on saanut väriä pintaan ja alkaa jo hieman hymyilyttää..  
biggrin.gif
Baanalle baanalle..vähän onneks hillittee ku kattelee ulos ja taivaan täydeltä tulee lunta.

Väri näyttää kawan vihreeltä mutta ei ole ihan perus kawa green(oma sekotus), serkku joka maalaa oli hyllyn reunalla huomannu candyä purkin ja sitä oli sitte "vahingossa" lorahtanu maalipönttöön.  
smile_org.gif

Eipä tuosta voi pahastuakkaan, eipähän ainakaan tule samanlaista ikuna vastaan..

Tässä nyt on ollu aikaa ite tehä pieniä näpertelyjä kuten päätypainot oon kiillottanu niin että ihan häikäsee ja ilmanottoaukkojen ritilät suoristin ku ne pullotti ulospäin niin rumasti jajaja..

img2553763.jpg

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Siitähän tuli hieno
smile_org.gif

Pohjat kun tekee paremmin kun hyvin niin lopputulos näyttää juuri tuolta
smile_org.gif

Kauanko hieroit noita katteita ennen maalausta? Itselläni meni se kuukausi hysteeristä hiomista ja pakkeloimista
biggrin.gif
Mutta kannatti! Lopputulos niin hyvä itsellänikin että ei harmita
062802moto_prv.gif

Tänks!!
bowdown.gif
Positiivista palautetta on aina mukava kuulla..

Ihan tarpeeks kauan ettei tee mieli ihan heti alkaa uusia hiomaan.
tounge.gif

Varmasti ainakin sen kuukauden värkkäsin niitten kans, en kylläkään hinkannu niitä urakalla. Sanotaan puoltoista kk ni ollaan lähempänä.. Jonaki päivänä muutaman tunnin ja joskus sit vähä useemman, riippuen miten oli innostusta
smile_org.gif

Pakkelointi tuotti kyllä oikeestaan suurinta tuskaa mulle, ku ei osaa ni ei osaa.. Levitti pakkelia...sitte hioessa lähti liikaa...no lisää pakkelia jne jne.. Mutta lope lope sekin rupes jollakin lailla onnistuun.

Nyt sitte irrotteleen takaswingiä jos asentelis ketjun paikalleen ja tietty vois kiillottaa samalla sen..hankaamista riittää ku tuli luvattua mopeti näyttelyyn wappuna
062802moto_prv.gif

Tänään se suuri päivä koittaa, saan katteet takasi ja pääsee asenteleen silkkihansikkaat kourassa..
062802jumpie_prv.gif

Tulihan siihen sitten vähän kuvioita ja muuta pientä ja isompaa tribaalia sinisellä helmiäisellä..huonosti näkyy kuvassa mutta tarkotus ei olekkaan että ne selvästi näkyis, ainoastaan että tietyssä valossa peilaavat pinnalta..

img2563464.jpg

img2563465.jpg

Laittelen sitten kuvia valmiista kunhan saan kawan läjättyä...jos saan  
wink.gif

Back