Kawasaki zr-7

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fox78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

fox78

New member
Elikkäs tuli zr-7 ostettua ja olisin vaan kysellyt kyseisen pyörän moottorista... Kuinka muilla kyseisen pyörän omaavat, tuo moottori ääntää? Hienostihan tuo käy kylmänä ja kuumana, mutta hieman ääntää vedossa..Jotuuko tuosta ketjuvedosta, joka menee kampiakselista, poikittain vaihteistolle tai kytkimelle? Omalla ajettu 24 000 ja iso huolto teetetty..
 
Kaikkihan ne mopot vedossa ääntää.
wink.gif

Eli kuvaile vähän millasta ääntä, kilinää, kolinaa? Rallatusta? Vinkunaa?
 
olisko se nyt sitten hiukka helinän sekaista... ääni kuuluu ainoastaan vedossa...
 
Onnittelut erinomaisesta pyörävalinnasta
buttrock.gif


I/Ö-jäähyisenä kyllähän tuo Kawa hieman äänekkäämpi on kuin esim. nestejäähyinen Honda, no probs. Omassani n. 71tkm mittarissa ja jäänyt sen enempää enää noita pieniä sivuääniä kuuntelemaan, mopossa oli jo 69tkm kun sen sain. Moottori kun murisee kypärän sisään silleen sopivasti, niin eikun
sport05.gif
Kilisee, sirisee ja ehkä vähän naputtaakin, mutta ei se menoa ole haitannut.

Niin ja peruskulutusosaahan tuohon muuten saa nykyisin Motonetistä ja Biltemastakin, joitain jopa hiukka edukkaammin kuin mp-liikkeestä
thumbs-up.gif
 
En silleen ole huolissani, vaan sanotaanko että mielenkiinosta kyselen...Kaks päällä riittää kyllä vääntökin mukavasti tuolla...Mikään tykkihän tuo ei ole, vaan sitä en ollut hankkimassakaan
smile_org.gif

Todella tyytyväinen olen ollut kyllä valintaan.
 
Juttua omista kokemuksista löytyy muuten http://zr-7s.blogspot.com ja tarkoitus olisi naputella lisää sitä mukaa kun asiaa vain kertyy
cool.gif


Ainoa itseäni häiritsevä minus oikeastaan on lyhyet välitykset. Jotenkin vain tuntuu että kone huutaa ihan liikaa jo 100km/h nopeudessa, joten eiköhän seuraava ketjusetti tule hiukka pidemmillä välityksillä
lookaround_orig.gif
 
Vaihtelin ZR-7:n kevällä pois, jotakin on vielä muistissa. Työntelin laitteella 15 tkm kieppeet, 25-40 tkm, vailla teknisiä murehia.

Koko tuon ajan kone kylläkin kilisi, kolisi ja rallatti, wekkulin mainioita termejä lainatakseni.

Yksi kilinämäisen äänen aiheuttaja oli löystyneet pakosarjan mutterit. Jep, ihan tosi! Taisipa ääni kuulua selvimmin juuri vedossa.

Tsekkaahan ne ensimmäiseksi. Toiset ovat laittaneet jonkinlaista lukitetta. Minä kiristelin silloin tällöin, olipahan jotain krapaamista.

Muuta mieleen jäänyttä voisi olla, että laatikko ei pitänyt Castrolin GPS:stä. Valvolinen mineraali toimi hienosti. Öljyn pinnan ylämerkkiin kannattaa myöskin suhtautua vakavasti. Jos pinta on hieman yli merkin, vehje saattaa huohottaa ylimääräisen ilmanputsariin, josta saattaa valua vaihdelaatikon päälle. Suttuista, mutta eipä kait muuten vaarallista. Tästä löytyi googlettamalla tietoa, kun epäilin ominaisuutta viaksi.

Sinänsä fillari kyllä ylitti odotukset monessa suhteessa. Vääntää kokoisekseen mainiosti alakierroksilla. Keula on hiukan pehmeä, mutta löytyyhän siihenkin lääkkeet. Josko edes häiritsee.

Huolettomia kilometrejä!
 
Joo kyllä se vähän enemmän kilkattaa ja kalkattaa kuin uudempitekniikkaiset. Sanoisin että huolet pois ja hanaa. Korjataan jos hajoaa, mutta kaikista äänistä ei kannata niin hirveetä stressiä ottaa.

edit: Mullakin piti jännää kilinää zr-7 aikanaan. Muistan kiristelleeni pakosarjan pultteja, mutta ei mitään muistikuvaa hävisikö kilinät. Mutta eipä siinä mitään rikki mennyt, huoletonta oli meno sillä. Se että kuuluu vedolla ei välttämättä tarkoita sitä että se liittyy voimalinjoihin, sopiva resonaatiotaajuus ja -voimakkuus vaan sattuu silloin kohdalle kun vedättää.
 
I/Ö-jäähyisenä kyllähän tuo Kawa hieman äänekkäämpi on kuin esim. nestejäähyinen Honda, no probs.
Tarkennetaan hiukan... Siis ilmajäähdytteinen varustettuna öljynlauhduttimella. I/Ö -kone on erilainen, kuin kyseisen kawasakin.

Mutta kuten totesitkin ilmakone ääntää kuuluvammin, kuin nestemosa.
 
Ei kai i/ö- tai "pelkässä" ilmajäähdytteisessä ole muuta eroa kuin öljynjäähdyttimen koko.
 
Tarkennetaan hiukan... Siis ilmajäähdytteinen varustettuna öljynlauhduttimella. I/Ö -kone on erilainen, kuin kyseisen kawasakin.

Mutta kuten totesitkin ilmakone ääntää kuuluvammin, kuin nestemosa.
Tarkennetaan lisää...Siis ilmajäähdytteinen varustettuna öljynjäähdyttimellä...
No joo näinhän tuo on. Mutta moottoriasioissa "kansan suussa" käytännössä sama asia, kun puhutaan niistä muutamista rivasta, jotka öljynlämpötilaa laskee. Eli oletan, että tuollakin tulee ymmärretyksi. Joten saivartelu sikseen  
wink.gif


Lippolappokuuppakauha...

sanoi:
Ei kai i/ö- tai "pelkässä" ilmajäähdytteisessä ole muuta eroa kuin öljynjäähdyttimen koko.
No se on näkyvin ero, loput erot löytyvät sitten koneen sisältä.

Foorumihakua kehiin, sieltä löytyy lisäinfoa.
 
Muuta mieleen jäänyttä voisi olla, että laatikko ei pitänyt Castrolin GPS:stä. Valvolinen mineraali toimi hienosti. Öljyn pinnan ylämerkkiin kannattaa myöskin suhtautua vakavasti. Jos pinta on hieman yli merkin, vehje saattaa huohottaa ylimääräisen ilmanputsariin, josta saattaa valua vaihdelaatikon päälle. Suttuista, mutta eipä kait muuten vaarallista. Tästä löytyi googlettamalla tietoa, kun epäilin ominaisuutta viaksi.
Mutta Delvacia se
inlove.gif
! Tiedä mitä mömmöä tuolla sisällä oli kun tuo omani hommasin ja öljyn pintakin aika reippaastikin yli ylämerkin, mutta sen verran maukas mopotti kuitenkin että kaupat tuli. No 70tkm huolto ja Delvacit ineen. Toki määrä just ylämerkkiin ja 1tkm "pesuajoa". Likaiset ulos ja uusi setti MX:ää ineen. Ja toimii! Tuo Delvac muutti moottorin selvästi pirtsakammaksi, tavallaan terhakkaammaksi. Nyt moottori tosiaan toimii ja kuulostaa siltä kuin prätkän moottorin pitääkin
smile_org.gif
 
Ei mulla ainakaan ollut mitään ongelmaa Castrolin GPS:n kanssa. Tosin missä tahansa laitteessa huomaa eron kun on uudet öljyt vaihtanut: tuntuu ja kuulostaa paremmalta. Eikä tarvitse edes merkkiä tai laatua vaihtaa. Olisikohan kyseessä jonkinmoinen psykologinen efekti tai lumevaikutus...
nixweiss.gif


Käsittääkseni ainakin jakoketju pitää ääntä.

Ja tosiaan ne pakosarjan mutterit... Pari tais tipahtaakin löystyessään. Sen jälkeen vasta ääntä kuuluikin...
tounge.gif
No, sen jälkeen varmistin mutterit, muistaakseni Wurthin sinisellä lukitteella, vaikka pelkäsinkin ettei se kestä kuumaa.
 
Jep, kyllä uusi öljy yleensä tekee hyvän efektin, se on aivan tosi  se.

Ostaessani Kwakin siinä oli tuliterät GPS:t sisällä. Taas kun muistelee menneitä, syy kokeilla eri rasvoja oli kytkimen luistaminen. Levyissä kun ei silmämääräisesti ollut vikaa.

Valvolinea oli tullut käytettyä aiemmin ja tuuppasin 20W-50 mineraalit sisään. Kytkimen luistaminen loppui ja vaihteiston toiminta parani siinä ikään kuin bonuksena, pyytämättä ja yllätyksenä.

Varmalla en kylläkään kiistä, etteikö elämys olisi tullut ihan pelkästään pään sisältä.  
biggrin.gif
  Etutennarin kumminkin sai suunnattua taivaalle Valvolineilla.
062802jumpie_prv.gif


Saattoihan tuo olla yksilökohtainen ominaisuus.
 
onko tuo huohottaminen kuinkakin yleistä, jos öljyn laittaa ylämerkkiin? Kuullostaa kyllä minusta oudolta, jos ylämerkistä alkaa huohottamaan ilmanputsariin? Luulisi, että valmistaja noi öljynrajat katsoneet, ettei ala tuota huohotusta tekemään...
Kuinka monella on tuota ongelmaa ollut? Onko sitten vika vai ominaisuus?
 
Kuinka monella on tuota ongelmaa ollut? Onko sitten vika vai ominaisuus?
Tuolla aikaisemminhan jo mainitsin että fillarin tänä syksynä ostaessani öljyä oli moottorissa vähintäänkin "riittävästi" = aika reippaastikin yli ylämerkin, hyvä että pintaa ikkunasta enää edes näkyi nippa-nappa akkunan yläreunassa. No 70tkm kohdalla sitten heitin Delvac MX:t sisään ja samassa yhteydessä vaihdoin niin öljy- kuin ilmafilsunkin (sekä jarrupalat ja -nesteet, mutta ne tähän topiciin nyt liity) ja ilmafilsu oli tasan tarkkaan kuiva. Eli ainakaan tuo oma yksilöni ei tuonne ilmafilsukoppaan huohota ylimääräisiä ihan helposti
cool.gif
 
Ostin samanlaisen pelin keväällä ja olin kuulevinani jos jonkinlaista kilinää ja käytin pelin huollossa osittain juuri tuosta syystä. Kaikki oli kuitenkin kunnossa ja minua valistettiin, että Kawasakin kuulukin käydä kuin betonimylly.
biggrin.gif
 
Kun asia oli ajankohtainen, löysin googlettamalla muistaakseni jenkkien keskustelua asiasta. Seassa oli pari jonkinlaista huoltoliikkeen kymppiä, jotka sanoivat korostavansa mekaanikoille, ettei ZR-seiskoihin pidä livauttaman ylimääräistä.

Määrällisestihän sitä tuli putsariin varsin vähän. Tämänkin vähän pitäisi tietysti valua alareunasta letkua pitkin jossakin mettänpuolen jalkatapin kieppeissä olevaan pieneen säliöön. Eipä meikäläisen laitteessa valunut, vaan pujotteli boksin saumasta vaihdelaatikon päälle ja housunpunttiin. Tuskin muuten olisin huomannut koko asiaa. Eri asia sitten onkin, pitäisikö suodattimen ja kaasarien välissä olla öljyn mentävää tilaa... Tiivistin kyllä tuon sauman uudelleen. Tarkkailin tilannetta jatkossa ja merkin alapuolella olevalla öljymäärällä huohottimesta ei tullut juurikaan mitään.

Tulkoon huohotuksesta sitten enemmän tai vähemmän öljyä, filtteriinhän se ei boksin rakenteen vuoksi pääse.

-99 -mallissa alkuperäinen filtteri oli pestävää ja öljyttävää sorttia, jotenka minun Kwaakussani se oli aina öljyinen.  
tounge.gif


Tuosta käynnistä. Muistaisin joskus tavanneeni tällä palstalla luonnehdinnan: "Jos moottori kuulostaa sairaalta, yleensä siinä on jotain vikaa. Paitsi jos kyseessä on Kawasaki".  
biggrin.gif


Hyvä peli!  
062802jumpie_prv.gif
 
Omani heittäytyi tänään hiukka merkilliseksi
sad_orig.gif


Firman parkista kaikki OK, ajo tankille, sammutus ja tankkaus. Tankkauksen jälkeen tuo ei enää startannutkaan. Start-nappula oli täysin mykkä
omg.gif
No nopsa rundi, varmistettiin että tappokatkaisija on pois, vaihde vapaalla, kytkin pohjassa, mutta ei. No siinä sitten huolimattomasti päästin kytkimen ja startti heräsi! Siis mitä ihmettä? Kytkin pohjassa startti on ihan dead, mutta kytkimen vapautus mahdollistaa startin - kunhan siis tietty vaihde on vapaalla
wink.gif
No eihän tuolla nyt silleen merkitystä ole painaako kytkintä vaiko eikö, mutta kun sen ei pitäisi vaikuttaa yhtään mitään ja itselläni on tullut tavaksi aina painaa kytkin pohjaan, starttaan sitten autoa tai mopoa. Mistä vikaa pitäisi ruveta metsästämään? Vai pitääkö opetella vain uusi tapa startata Kawa
nixweiss.gif
 
Back
Ylös