Kawasakin luistonesto (2008 ZX-10R)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Koris

New member
Postasin tämän tänne MP-talliin, koska aiheena on luistonesto, ei Kawasaki. Kawasaki vain on ensimmäinen (korjattu tieto: ei taida olla ensimmäinen, ja ainakaan ei ole ainoa), joka tuo sen markkinoille vuoden 2008 ZX-10R -prätkässä.

Kawasaki ei kutsu luistonestoa luistonestoksi, vaan "sytytyksen hallintajärjestelmäksi" ("ignition management system"). Tähän on tietysti myös lakitekniset vastuuseikat syynä, mutta myös se, ettei tuo järjestelmä ole mikään 100% luistonestosysteemi. On nimittäin pidon palautussysteemi, eikä pidon menetyksen estojärjestelmä.

Järjestelmä seuraa äkillistä kierrosluvun nousua, oletus on että tuolloin takarengas on alkanut sutimaan. Kun järjestelmä saa moottorilta tiedon (ei siis ole vanteen nopeussensoreita) äkillisestä kierrosluvun noususta, niin sen jälkeen systeemi tsekkaa seuraavat muuttujat:
- vaihde
- kaasukahvan asento
- prätkän nopeus vaihdelaatikon puolelta, kytkimen jälkeen

Tällöin sytytystä myöhäistetään lukuunottamatta poikkeustilanteita.


Poikkeustilanteita ovat:

- järjestelmä ei puutu peliin lähdöissä, joissa luistatetaan kytkintä tai kytkin on muuten vain auki (nopeussensori kertoo, että kierrosluvun nousu johtuu kytkimen luistatuksesta, eikä takapyörän sutimisesta)

- nollanopeuksilla järjestelmä ei puutu peliin. Paikallaan burnaaminen onnistuu siis ihan normaalisti.

- täyskaasuasennossa järjestelmä ei toimi. Jos kuski haluaa kaikki tehot ulos, niin kuski saa sitä mitä pyytää.

- jos kaasukahvaa on äkillisesti käännetty lisää, eli kuski haluaa sutimista/luistoa. ***


Tuo sytytyksen myöhästyttäminen tietysti tarkoittaa tehon vähentämistä, ja tavoite on luonnollisesti jo kadotetun pidon palauttaminen. Sikäli ei tätä oikeastaan voisi kutsua luistonestoksi, vaikka puhekielessä tuo ilmaisu varmaankin noin tulee olemaan.




Inspiraation tähän kirjoitukseeni sain ek@n mainiosta postauksesta:
LINKKI_Ketjuun_ja_sen_kuudes_viesti

Lähteeni on ollut Cycle World -lehden joulukuun 2007 numero.

*** Tämän lähde on LINKKI_Artikkeliin
 
Onhan noita luistonesto-systeemejä ollut sarjatuotantoprätkissä jo yli 10 vuotta, joskaan ei varmaan noin hienostunutta..
 
Onhan noita luistonesto-systeemejä ollut sarjatuotantoprätkissä jo yli 10 vuotta, joskaan ei varmaan noin hienostunutta..
Ai jaa?

Tätäkään en tiennyt!
withstupid.gif


Näin sitä on taas mainonnan uhri...
bawling.gif
 
Järjestelmä seuraa äkillistä kierrosluvun nousua, oletus on että tuolloin takarengas on alkanut sutimaan. Kun järjestelmä saa moottorilta tiedon (ei siis ole vanteen nopeussensoreita) äkillisestä kierrosluvun noususta, niin sen jälkeen systeemi tsekkaa seuraavat muuttujat:
- vaihde
- kaasukahvan asento
- prätkän nopeus vaihdelaatikon puolelta, kytkimen jälkeen


- järjestelmä ei puutu peliin lähdöissä, joissa luistatetaan kytkintä tai kytkin on muuten vain auki (nopeussensori kertoo, että kierrosluvun nousu johtuu kytkimen luistatuksesta, eikä takapyörän sutimisesta)

- nollanopeuksilla järjestelmä ei puutu peliin. Paikallaan burnaaminen onnistuu siis ihan normaalisti.
Ihan vaan tyhmänä maallikkona kysyisin, että miten on mahdollista, että ko. härpättimen "aivot" osaavat päätellä mikä on sutimista vauhdissa ja mikä kuminpolttoa paikallaan jos järjestelmässä ei ole mitään nopeussensoreita pyörissä?
 
Ihan vaan tyhmänä maallikkona kysyisin, että miten on mahdollista, että ko. härpättimen "aivot" osaavat päätellä mikä on sutimista vauhdissa ja mikä kuminpolttoa paikallaan jos järjestelmässä ei ole mitään nopeussensoreita pyörissä?
Hyvä kysymys, ja en tiedä vastausta.

Olisko tavallaan "historian" perusteella? Paikallaan sutimisessa aloitusnopeus on nolla ja myös kytkinkin on ollut auki
- - - > järjestelmä ei puutu peliin.

Vauhdissa sutiminen: alkunopeus on ollut selvästi yli X kilometriä ja myös kytkin on ollut kiinni
- - - > järjestelmä puuttuu peliin.
 
Ihan vaan tyhmänä maallikkona kysyisin, että miten on mahdollista, että ko. härpättimen "aivot" osaavat päätellä mikä on sutimista vauhdissa ja mikä kuminpolttoa paikallaan jos järjestelmässä ei ole mitään nopeussensoreita pyörissä?
Hyvä kysymys, ja en tiedä vastausta.

Olisko tavallaan "historian" perusteella? Paikallaan sutimisessa aloitusnopeus on nolla ja myös kytkinkin on ollut auki
- - - > järjestelmä ei puutu peliin.

Vauhdissa sutiminen: alkunopeus on ollut selvästi yli X kilometriä ja myös kytkin on ollut kiinni
- - - > järjestelmä puuttuu peliin.
*PLINKS*
idea3.gif


Ehkäpä juuri näin
smile_org.gif
 
Järjestelmä seuraa äkillistä kierrosluvun nousua, oletus on että tuolloin takarengas on alkanut sutimaan. Kun järjestelmä saa moottorilta tiedon (ei siis ole vanteen nopeussensoreita) äkillisestä kierrosluvun noususta, niin sen jälkeen systeemi tsekkaa seuraavat muuttujat:
- vaihde
- kaasukahvan asento
- prätkän nopeus vaihdelaatikon puolelta, kytkimen jälkeen


- järjestelmä ei puutu peliin lähdöissä, joissa luistatetaan kytkintä tai kytkin on muuten vain auki (nopeussensori kertoo, että kierrosluvun nousu johtuu kytkimen luistatuksesta, eikä takapyörän sutimisesta)

- nollanopeuksilla järjestelmä ei puutu peliin. Paikallaan burnaaminen onnistuu siis ihan normaalisti.
Ihan vaan tyhmänä maallikkona kysyisin, että miten on mahdollista, että ko. härpättimen "aivot" osaavat päätellä mikä on sutimista vauhdissa ja mikä kuminpolttoa paikallaan jos järjestelmässä ei ole mitään nopeussensoreita pyörissä?

Onhan tossa laatikossa nopeus- ja vaihde-anturi, siitähän se saa sutimistiedon suoraan. Muut ruiskun tiedot sitten auttaa luiston tunnistamisessa ja säätämisessä.
 
Olkaahan sitten varovaisia radalla tuommoisen kanssa, ettei tule niitä surullisen kuuluisia highsidereita, kun yhtäkkiä tuleekin pitoa lisää.
Toi systeemi on kehitetty nimenomaan rata-ajon tarpeisiin.

Mutkasta lähdettäessä järjestelmä yrittää estää perän pidon totaali-irtoamisen, jotta ei syntyisi niitä haisaidereita.
 
Ducatin 1098 ärrässä on myös luistonesto...(säädettävissä 8 eri asentoon kuulemma.....), eli 2008 kwakki ei ou ainoo, eikä ensimmäinen.....
 
Ducatin 1098 ärrässä on myös luistonesto...(säädettävissä 8 eri asentoon kuulemma.....), eli 2008 kwakki ei ou ainoo, eikä ensimmäinen.....
Honda Pan Europeanissa oli jo vuonna -96(?) luistonesto. En kyllä tiedä miksi, tuskin sillä on liiemmin pelkoa, että vahingossa alkais jauhamaan  
biggrin.gif


Eikös joihinkin bemareihinkin tullut jo lisävarusteena luistoesto ("Automatic Stability Control System")?
 
Olkaahan sitten varovaisia radalla tuommoisen kanssa, ettei tule niitä surullisen kuuluisia highsidereita, kun yhtäkkiä tuleekin pitoa lisää.
Toi systeemi on kehitetty nimenomaan rata-ajon tarpeisiin.

Mutkasta lähdettäessä järjestelmä yrittää estää perän pidon totaali-irtoamisen, jotta ei syntyisi niitä haisaidereita.
Sehän nyt riippuu sitten siitä miten nopea tuo systeemi on...
 
Tuosta boksista ei ole kokemusta, mutta Motecin vastaavasta on. Kokeilimme sitä syksyllä. Siinä on erillinen launch control, ja erillinen kierrosluvun muutoksen rajoitin.

Launch control aktivoituu alle määritellyn nopeuden (meillä 3km/h) ja yli tietyn kaasun asennon. Kun launch control on päällä, kierroslukukontrolli ei ole aktiivinen. Launch control rajoittaa kierrokset lähdössä halutulle kierrosluvulle, ja se ajaa nopeuden mukaan muuttuvan ohjelman läpi (parametreja voi olla enemmänkin). Teoriassa lähdöistä tulee toistettavampia, mutta käytännössä saatu hyöty noin yksinkertaisella systeemillä on pyöräkäytössä aika pieni.

Kun launch control on ajettu läpi, niin purkki siirtyy rajoittamaan kierrosten nousua, ja meillä se seuraa vaihdetta, kaasun asentoa ja kierroslukua. Kun kierrosluku nousee liian nopeasti, boksi alkaa myöhäistää sytytystä. Kun se ei riitä, boksi alkaa katkoa sytytystä.

Meidän parametreilla se aktivoitui kuskin huomaamatta esim Alastaron avauksen pompuissa ja palmasin avauksessa. Se pehmentää kaasuun vastaavuutta silloin kun kuski huomaamattaan tarvitsee apua. Hauska järjestelmä, mutta varmaan vaikea säätää täysin kohdilleen.
 
Järjestelmä kuulostaa vastaavalta, mitä käytetään kehittyneissä kilpa-autoissa. Moottoripyörälle tunnetaan suurin mahdollinen kiihtyvyys, jos takapyörän pyöriminen kiihtyy nopeammin lasketaan tehoa. Tällöin pyörässä voi olla jonkin verran vetoluistoa, mutta pyörä ei ala sutimaan holtittomasti.
Järjestelmä on tavallaan hyvin yksinkertainen, mutta vaatii todella paljon säätöteknistä osaamista toimiakseen kunnolla. Ohjainlaitteiden tehot ovat nykyjään sitätasoa, että laitteet toimivat riittävän nopeasti. Suorasytytyksen ohjaamisestakaan ei tule viivettä.
 
Ducatin 1098 ärrässä on myös luistonesto...(säädettävissä 8 eri asentoon kuulemma.....), eli 2008 kwakki ei ou ainoo, eikä ensimmäinen.....
Honda Pan Europeanissa oli jo vuonna -96(?) luistonesto. En kyllä tiedä miksi, tuskin sillä on liiemmin pelkoa, että vahingossa alkais jauhamaan  
biggrin.gif
No juuri siksi, ettei vahingossa jauhaisi
smile_org.gif
Ko matkavessalla kun ajetaan tod.näk. vesisateellakin.
 
Siis ei mitään hyötyä tavan räppääjälle. Oikeastaan vain haittaa
wink.gif


Mitenkähän tuo toimii sateella. Saako siitä avuton apua hallinta ongelmiinsa?
 
Järjestelmä kuulostaa vastaavalta, mitä käytetään kehittyneissä kilpa-autoissa. Moottoripyörälle tunnetaan suurin mahdollinen kiihtyvyys, jos takapyörän pyöriminen kiihtyy nopeammin lasketaan tehoa. Tällöin pyörässä voi olla jonkin verran vetoluistoa, mutta pyörä ei ala sutimaan holtittomasti.
Juuri näin, ja pyörässä on lisäongelmana renkaan pyörimisnopeuden muutos kallistettaessa. Tämä aiheuttaa jonkin verran lisäheittoa, mikä tekee asian entistä vaikeammaksi.
 
Back
Ylös