Kawasakin luistonesto (2008 ZX-10R)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitenkähän tuo toimii sateella. Saako siitä avuton apua hallinta ongelmiinsa?
Ei kauheasti ilman säätömahdollisuuksia, koska märkäpito on niin paljon heikompi, että rengas pääsee sutimaan aika lailla ennen kuin ohjausyksikkö tajuaa, että pito on menetetty.
Ei mulla ole hajuakaan, miten toi on säädetty IRL, mutta toi ei siis paperitietojen mukaan reagoi kiihtyvyyteen mitenkään, vaan laukaiseva tekijä on moottorin kierrosluvun äkillinen nousu. Ihan samalla lailla se pito irtoaa äkillisesti sateella, ehkä jopa äkkinäisemmin kuin kuivalla. Näin ainakin eilen Kehä Ykkösellä... Sikäli ei ole mitään syytä, miksei toi voisi toimia sateellakin ihan kohtuullisesti.

En yritä olla mikään Kawan mainosukkeli tässä, mutta tämä systeemi kiinnostaa mua sikäli, että on pitkästä aikaa jotain ihan uutta ainaisten "kolme heppaa lisää huipputehoa" -hehkutusten joukossa. Siis tähän ah, niin tylsään kilokyykkygenreen.
biggrin.gif

Juu sinänsä mielenkiintoista, mutta itse olen vahvasti vastaan. Siis itse en hankkisi. Estää paljon sitä miksi moottoripyörällä edes ajan. Toisaalta jos sen saisi napista päälle niin voisi jopa kiinnostaakin. Kun ainoa todellinen hyöty voisi olla siellä radalla kierrosaikoihin. Sutiminen kun on siistii tapahtuu se sitten vahingossa tai tahalleen. Tosin vahingossa ei juuri koskaan sudi
wink.gif

Sutiminen kun on siistii tapahtuu se sitten vahingossa tai tahalleen. Tosin vahingossa ei juuri koskaan sudi
Niin no, tota systeemiä on (mainos alkaa) kuulemma testattu todella paljon sopivien parametrien aikaansaamiseksi (mainos loppuu), ja yksi pointti on juurikin se, että tahalliset sutimiset pitäisi onnistua ihan normaalisti.

Äkillisen kierrosluvun nousun jälkeen systeemi tsekkaa mm., että paljonko ja kuinka äkillisesti kuski käänsi kahvaa, ja jos oli tarpeeksi paljon ja tarpeeksi äkillisesti, niin järjestelmä tulkitsee kuljettajan haluavan sutimista, eikä puutu peliin. Mitkä ne rajaparametrit on ja miten tämä toimii IRL, onkin sitten ihan toinen juttu. Voi olla aika "varman päälle" viritetty systeemi.

Missään ei ole ollut mainintaa, että järjestelmä olisi poiskytkettävissä.

Ei mulla ole hajuakaan, miten toi on säädetty IRL, mutta toi ei siis paperitietojen mukaan reagoi kiihtyvyyteen mitenkään, vaan laukaiseva tekijä on moottorin kierrosluvun äkillinen nousu. Ihan samalla lailla se pito irtoaa äkillisesti sateella, ehkä jopa äkkinäisemmin kuin kuivalla. Näin ainakin eilen Kehä Ykkösellä... Sikäli ei ole mitään syytä, miksei toi voisi toimia sateellakin ihan kohtuullisesti.
Olet oikeassa. En ajatellut sitä ihan noin katulähtökohdista. Se mitä tarkoitin on, että koska kuivalla pito on parempi, pyörä myös kiihtyy paremmin ja kierrokset nousevat nopeammin pidon alaisena. Jos kierrokset nousevat yhtä nopeasti sateella, perä on jo todennäköisesti irti.

Motecissa, tod.näk. myös kawassa, on PID säädin, joka toki reagoi myös kierrostennousunopeuden muutokseen (D-komponentti), mutta ilman vahvaa kierrosnousun muutokseen perustuvaa säätöä (P-osaa) siitä ei liene ratakäytössä juurikaan hyötyä. Pelkällä derivaatalla toteutetun leikkauksen täytyy olla todella äkillinen, jolloin ajettavuus kärsii. Se on toki katupyörässä mahdollista, jos laite on suunniteltu ainoastaan leikkaamaan highsidet pois.

Me pyrimme lähinnä mahdollistamaan pienen luistatuksen ja rajoittamaan muutosta tasaisemmin P-osalla. Eli käytimme P:tä pääsäätimenä ja derivaattaa vaan maltillisena vahvistimena.

Tuo P-osa täytyy säätää aika pienelle, muutaman prosentin luistolle, jotta siitä on sanottavaa hyötyä. Tämä vaatii aika stabiilit olosuhteet (sama rengastus, välitykset) Voimakkaalla D:llä se ei ole niin ronkeli rengastukselle, mutta on hätäisempi.

Motecissa, tod.näk. myös kawassa, on PID säädin, joka toki reagoi myös kierrostennousunopeuden muutokseen (D-komponentti), mutta ilman vahvaa kierrosnousun muutokseen perustuvaa säätöä (P-osaa) siitä ei liene ratakäytössä juurikaan hyötyä. Pelkällä derivaatalla toteutetun leikkauksen täytyy olla todella äkillinen, jolloin ajettavuus kärsii. Se on toki katupyörässä mahdollista, jos laite on suunniteltu ainoastaan leikkaamaan highsidet pois.

Me pyrimme lähinnä mahdollistamaan pienen luistatuksen...
Kokemuksesi aidosta luistonhallintajärjestelmästä ovat mielenkiintoista luettavaa.

Epäilen Kawan olevan tuo pelkkä "derivaattamalli", eli suunniteltu leikkaamaan haisaiderit pois.

Muista: tuossa Kawan järjestelmässä ei ole vannenopeussensoreita, eli mitään hallittua parin prosentin luistoa ei voi edes teoriassa yrittää tavoitella (kun siinä ei ole myöskään mitään kiihtyvyysantureitakaan).

Ei mulla ole hajuakaan, miten toi on säädetty IRL,
mikä on IRL? onko englannin lyhenne ehkä sanoista in real life?
mielenkiintoinen tämäkin uutuus, vaikka itse en automatiikkaa ja hienouksia niin kovin paljoa arvostakaan. kisakuskeille niistä saattaa olla jotain hyötyäkin. olen enempi RAW-miehiä eli raakana ja naturaalina ilman apulaitteita teen.

Back