• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kawasakin venttiiliongelmat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kawamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kawabatan listaan voi lisätä vielä ZX-10:n. Imuventtiilien seetipinnat kuluvat jostain syystä pois. Liian pehmeä materiaali? Useita tapauksia tiedossani. Olisi kiva tietää, mikä olennainen muutos on tehty ZZ-R:n kanteen verrattuna kymppiin.
nixweiss.gif
ZX-10 kawan ongelmat johtuvat venttiileistä. Venttiilit kuluvat uskomattoman nopeesti. Venttiileissä käytetty materiaali on ihan ok, mutta valmistus vaiheessa tehtaalla tuli uskomaton moka. Venttiililautaset karkaistiin ja hio´ttiin sen jalkeen (karkaisu hävisi). Muissa kawoissa ei kyseistä ongelmaa ole.
sport05.gif
Mistä olet moista kuullut?
Joo tuttu oli kyseisenä aikana sumekolla huoltopäällikkönä. häneltä tiedon sain.  
sport05.gif

Eihän tuollaiset jutut ikinä tyhjästä synny. Kawan venttiiliongelmat oli tietyissä malleissa ihan todellisia. Se tiedetään monissa huolloissakin, joissa ovat kawoihin kansiremppoja tehneet..

Kaveripiirissäkin on ollut niin monta venttiilivikaisen kawan omistajaa, ettei se voi olla vain sattumaa..

Kawan pieni twini, EN:n ja ER:n kone on kaikkien kuulemieni huhujen ja tosikertomusten mukaan helppo ja luotettava, poislukien nokkaketjun kiristimen tyyppivika -kuluu nopeasti tappiinsa- joka on onneksi helposti korjattavissa. EN:n kanssa ei ole ollut mitään venttiiliongelmia, säätöä ja ajoa vain. Muutama muu lapsentauti koneessa kyllä on, mm. kytkimen jousien kuoleentuminen.

Itselläni on ollut 2 kpl:tta Kawoja peräkkäin GPX750R -87 ja ZZR-1100 -96. GPX:llä oli ajettu ties kuinka paljon ja kun luovuin siitä mittarissa oli 54 tkm. Ainoa vaiva GPX:ssä oli keinuvut ja pakopuolen nokka-akseli, joista alkoi pinnat kulua pois. Venttiileissä ja niiden painumisesta kanteen ei ollut ongelmia. 1100:ssa ei ole ollut mitään ongelmaa yläkerran kanssa.

Mun kolmas pyörä oli GPZ 500S -91, venttiilien säätöväli oli lopussa n. 100 km, eli oppi hoitaan homman alle tunnin, pari kertaa jopa välillä Hki- HML (motari, sillan alla). Kilometrejä, kun ventiiliremontti tehtiin oli 45 tkm. Imuventtiileistä kantoivat melkein kaikki. Viisaammat sanovat, että seetit on tehty liian pehmeästä aineesta, toivottavasti uudemmissa on otettu opiksi tehdyistä ja tunnetuista virheistä, mutta Kawa on epätodennäköinen valinta uudeksi pyöräksi ainakin minulle - siperia opettaa!!!
bowdown.gif

Mun kolmas pyörä oli GPZ 500S -91, venttiilien säätöväli oli lopussa n. 100 km, eli oppi hoitaan homman alle tunnin, pari kertaa jopa välillä Hki- HML (motari, sillan alla). Kilometrejä, kun ventiiliremontti tehtiin oli 45 tkm. Imuventtiileistä kantoivat melkein kaikki. Viisaammat sanovat, että seetit on tehty liian pehmeästä aineesta, toivottavasti uudemmissa on otettu opiksi tehdyistä ja tunnetuista virheistä, mutta Kawa on epätodennäköinen valinta uudeksi pyöräksi ainakin minulle - siperia opettaa!!!
bowdown.gif
Siis mallia 91 ja sä oot sitä mieltä, että homma ei oo yhtään muuttunut. Haloo?

Luit varmaan mitä kirjoitin? Toivoin että parannusta on tapahtunut, mutta tosiasia on, että joissain kawan koneissa on OLLUT venaongelmia, sitähän tässä kysyttiin, vai???
confused_orig.gif
wink.gif

Luit varmaan mitä kirjoitin? Toivoin että parannusta on tapahtunut, mutta tosiasia on, että joissain kawan koneissa on OLLUT venaongelmia, sitähän tässä kysyttiin, vai???
confused_orig.gif
wink.gif
Ja missään MUISSA ei koskaan.
biggrin.gif
Mulla on nyt kolmas kawa menossa eikä ole ollut yhtään venaongelmaa. Ei tosin muitakaan. Viimesen viiden vuoden aikana yli 100K kilsaa kawoilla.

Omassa Kawassa(ZXR 89) imuventtiilit alkoi "kantamaan" n. 45tkm:n kohdalla. Remontin jälkeen ajettu 10tkm ja ei vielä ainakaan ollut säädön tarvetta.

Viisaammat sanovat, että seetit on tehty liian pehmeästä aineesta, toivottavasti uudemmissa on otettu opiksi tehdyistä ja tunnetuista virheistä, mutta Kawa on epätodennäköinen valinta uudeksi pyöräksi ainakin minulle - siperia opettaa!!!
bowdown.gif
Minäkään en koskaan osta Mersua. A-malli meni katolleen, kun hieman terävämmin käänsi rattia! Ei Mersusta ole meikäläisen talviajoneuvoksi...
biggrin.gif

Minäkään en koskaan osta Mersua. A-malli meni katolleen, kun hieman terävämmin käänsi rattia! Ei Mersusta ole meikäläisen talviajoneuvoksi...
biggrin.gif
Ei mikään muukaan mersu ole ihanteellinen talviauto. Volvo kepittää mersun mennen tullen ja saappi pesee molemmat.
Nimimerkillä em. ajoneuvot (300D, S80, 9000T) kokeillut.

Ja kaikilla noilla tulee toimeen. En tiedä miten se aiheeseen liittyy, mutta silti kawalla on vanaongelmaisen mopottimen maine rasitteenaan
nixweiss.gif
Ja silläkin tulee toimeen kun hyvä tuuri käy
smile_org.gif

Ei mikään muukaan mersu ole ihanteellinen talviauto. Volvo kepittää mersun mennen tullen ja saappi pesee molemmat.
Nimimerkillä em. ajoneuvot (300D, S80, 9000T) kokeillut.
Ethän vain sorru yleistykseen? Yksi (tai muutama)malli ei kerro paljoakaan tietynmerkkisen ajoneuvon puutteista. Siitähän tässä alunperin oli kysymyskin...  
wink.gif
Taisin "sortua" oman mielipiteeni ilmaisemiseen mainittujen merkkien yleisien mallien perusteella
smile_org.gif
Ja jatkoin viestiäni paremmin aiheeseen liittyvällä mielipiteellä
smile_org.gif

Ei taida olla syytä hernepussia kaivella noiden takia
cool.gif

Kannattaisi ehkä nuo "mutu"-jutut jättää omaan arvoonsa ja eritoten eri mopomerkkejä vertaillessa. Moni haukkuu Kawoja venttiiliongelmista vaikka kokemusta k.o. prätkistä saattaa olla että "tuttavan tuttavan ystävän Kawasakissa joutui jatkuvasti tekemään kansiremppaa"... Itse ostin aikoinaan nykyisen Kawani fiiliksellä "Kawa on sitä jotain...". En ole katunut valintaani.
tounge.gif
En toki syyllisty muiden japsipyörien mollaamiseen. Jenkkipyöristä sen verran että ostakoot niitä vekottimia ne tyypit jotka sellaisista  
062802moto_prv.gif
tykkää...

Minkä verran on kawojen kansirempat tullu maksamaan?
Ei nimittäin oo mitään hajua hinnoista pyöräpuolella.

Kyselee ehkä tuleva kawaristi.

tuli tossa tarkastettua ventiilit gpz500s -88 25tkm ajettu.
olis varmaan pitännyt 20tkm kohalla jo kattoa. no kuitenkin, kaikki oli ok hiukan pikku säätöä noin 0.1 luokaa oli heitot (liikaa pienellä)

Olen kuullut k.o prätkien omistajilta, että jotkut 1000RX, 1000GTR ja ZX10 :t olisivat kärsineet materiaaliongelmista venojen ja seetien suhteen. Koska k.o. pyörämallit ovat jo lähemmäs 20v vanhoja, luulen että niissäkin yksilöissä on pääosin jo kansiremppa tehty.

Ihme, jos tuonikäisissä prätkissä ei muutenkin remonttia olisi jo tullut eteen, merkistä riippumatta.
Otetanpa vaikka isoista FJ 1100 (vaihteet), Suzuki 1100 (sähköt), Honda VF1100 (koko yläkerta). Tätä listaahan riittäisi..

Back