Juu, tätä pashaa tunki täälläkin eilen sekä kannettavalla että puhelimella
Kumma juttu, että mainokset jossain alan lehdessä ovat yleensä hyödyllisiä ja kiinnostavia, mutta 20 vuodessa ei olla onnistuttu missään tekemään www-mainoksille formaattia, joka ei ärsyttäisi ja joista olisi jopa hyötyäkin.
Paperilehdessä on ainakin se, että mainokset voi lukea, kun huvittaa. Voi lukea jutun ensin, hyppiä vaikka koko sivun mainoksen yli, ja jokin toinen kerta plaraillessa taas tutkia tarkkaan mainokset kymmenine tarjouksineen ja yksityiskohtineen. Ja mainokset esimerkiksi auto- tai moottoripyörälehdessä ovat pääosin auto- ja moottoripyöräaiheisia. Lisäksi mainokset pysyvät samoina eivätkä vaihdu joka kerta, kun avaa lehden uudelleen. Niistä tulee tavallaan sisältöä lehteen.
Netissä taas näkyy mainostajalta vain jokin yksittäinen kampanjan mainosbanneri, josta ei tiedä hittojakaan, että mistä on kyse, ja lisäksi mainoksia koitetaan tunkea naamalle silloin, kun kiinnostaisi lukea itse asiasta. Lisäksi mainokset on usein animoitu ja ne yrittävät ottaa sivulta tilaa itselleen: vähän sama kuin lehti aina satunnaisesti lävähtäisi tietylle aukeamalle, jolla on mainoksia, vaikka yrität lukea sitä ihan muualta. Ja ne vaihtuvat jopa joka sivunlatauksella.
Toisaalta lukeminen keskittyy nettilehtiin ja netin foorumeihin, joten olisi jopa ihan kiva, jos jonkinlaisia mainoksia.
Nykyiset foorumisoftat ovat järjestään aika paskoja ja jos joskus perustan foorumin, niin aloitan kirjoittamalla oman softan. Tekisin sinne ehkä sellaisen mainostuen, että mainostajat voivat postata rahaa vastaan mainosviestejä ketjuihin. Mainostilaa voisi myydä parissa, kolmessa eri koossa, joiden tulisi olla viestien muotoisia, eli vaaka- ja pystysuuntaisia suorakaiteita siten, että ne eivät riko viestiketjun muotoa. Mainostajan nimi toki lähettäjä-kenttään, että kaikki tietävät, kenen mainoksesta on kyse. Ja ne mainokset sitten pysyisivät siellä loppuun asti ihan vaan referenssinä, mitä nyt vaikka mainosajan jälkeen ne voisi näyttää vaikka mustavalkoisena vanhentumisen merkiksi. Minusta on mukavaa lukea vaikkapa 80-90-lukujen Mikrobitin mainoksia, jos joskus sattuu vanha lehti kouraan.