• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Käytätkö niskatukea?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Räkä
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Käytätkö niskatukea? -

• kyllä

Ääniä: 4 10,8%
  • joskus

Ääniä: 1 2,7%
  • en

Ääniä: 32 86,5%

• Ääniä yhteensä
    37
Ja tähän vois melkeen todeta, että ompas älykkäitä ja korkealentoisia kommentteja tälläkin palstalla, kuten tuosta edellisestä voinee päätellä. Hoh hoijaa. Alkuperäinen kysely ihan asiallinen ja jopa pari asiallista vastausta, mutta muuten ihan täyttä skeidaa koko jengin suhtautuminen. Joopa joo.
Tarkoittanet oikeasti sitä, että ajatusta kannattavia vastauksia löytyi ainoastaan pari kappaletta? Että vain ne ovat asiaa? Miksi muiden pitäisi olla samaa mieltä? Vai kuuluiko tähän ketjuun laittaa vain käyttöä suosittavia vastauksia? Taisin pudota kärryiltä...

Eikö jokainen saa toistaiseksi ajaa niskatuen kanssa tai ilman ihan vapaasti, siihen keneltäkään lupaa kysymättä? Samoin tulisi toki olla kypärän, korvatulppien, hammassuojan, selkäpanssarin, lonkkasuojien ja mummon villasukkien suhteen?

Maailma vaan kun tuppaa menemään niin, että jos joku keksii alkaa käyttää päiväkotilasten luokkaretkille tarkoitettua kanariankeltaista suojaliiviä ajaessaan, niin seuraavaksi ollaan sitä jo ajamassa pakolliseksi. Sama niskatuen kanssa.

Mikäli jokainen ajaisi vaan niin kuin haluaa, olisi keskustelukin luultavasti asiallisempaa ja mielipiteet perustellumpia, näin uskon. Nyt asia kääntyy väkisinkin "metatasolle" ilmiössä piilevän periaatteellisen vaaratekijän vuoksi.

Ns. sosiaalista tilaisuutta ei niskatuelle näytä löytyvän, sen voi helposti päätellä gallupin (toki suppeasta ja .orgilaisiin motoristeihin rajoittuvasta) tuloksesta. Mutta jos suhtautuminen niskatukeen on kielteinen, kai se pitää myös rehellisesti ilmaista?

-hh-

yhtenä vaihtoehtona valinnassa voisi olla : olen harkinnut tms..

itse voisin kokeilla jotain systeemiä radalla. äärimmäisenä vaihtoehtona on airbag-puku... kyse pohjimmiltaan on kaatamiseen liittyvien riskien minimoinnista.

...eikä tule. Paitti jos lanssimiehistö laittaa
biggrin.gif

-hh-
Tuo oli hyvä
biggrin.gif
. Toivottavasti ei nekään pääse/joudu laittamaan
tounge.gif

Tuossa on yksi malli, värejäkin löytyy monenmoista. En kyllä itse käyttäis, tuntuu että kohta noilla varusteilla ei pysty olemaan kuin yhdessä asennossa pyörän päällä
biggrin.gif

juu, ostin yhden sitä varten että vaimentaisi melua kypärässä, toimihan se mutta oli niin epämiellyttävä kapistus että lahjoitin sen samantein ystävälle joka halusi sen vetoketjun siitä...

OT: Lukiessa alkaa kaivata jonkilaista suojausta nettiagressiota vastaan. Vois tän jubailun rennomminkin ottaa. Mun mielestä.

Mikä ton idea on? Tai siis ilmeisesti ettei pää retkahda taakse onnettomuudessa, mutta eikö suurin osa kuolemaan/vakavaan loukkaantumiseen johtaneista onnettomuuksista ole johtunut vain päähän/vartaloon kohdistuneista iskuista?

Ois mielenkiintoista lukea joku tilasto kaularangan taittumisista tai muista tapauksista joissa tuo härpäke OLISI VOINUT olla avuksi mp onnettomuuksissa...

Joskus crossilla ajellessa mutta liikenteessä se olisi vain haittana päätä käännellessä.

Kannattaisiko pyörällä ajamista ruveta miettimään uudelleen jos liikenteeseen ei enää uskalla lähteä ilman yksiosaista nahkapukua, selkäpanssaria, ratakenkiä, ratahanskoja, niskatukea, mahdollista rintapanssaria jne... Joku raja nyt hemmetti.
biggrin.gif
Perhana, multa puuttuu vielä rintapanssari ja niskatuki. Kadulta siis.

Niskatukea käytän Crossissa, mutta kadulla en.

En ole kokeillut, mutta luulen että tuollainen kunnollinen niskatuki ei kyllä toimi Nahkapuvun ja kyykkypyörän kanssa. Ei taida päätä saada ajoasentoon ollenkaan.

Tuo erillinen suoja (siinä alemmassa linkissä) näyttää kyllä hankalalta härveliltä, ei kiitos.
Tuo erillinen suoja on nosita kahdesta se joka oikeasti suojaa. Sillä on käytännössä kaksi funktiota, estää liian päätä liikkumasta liikaa sekä päähän kohdistuvan iskun tullessa siirtää iskun pois selkärangasta.

Eli kun kuski lentää pääedellä johonkin niin isku ohjataan olkapäihin ettei selkärankaan tule liiallista iskua.

Tuossa kalliimmassa suojassa on myös pikkasen älykkyyttä, se kuulemma osaa hajota jos isku on sellainen jossa tuo suoja itsessään rupeaisi auheuttamaan vammoja.

Meillä on jokaisella perheen crossikuskilla tuollaiset.

Edit: meillä ei ole radalle asiaa jos ei tuo suoja ole päällä. Kun noi ostettiin niin lapsille kerroin mikä niiden tarkoitus on ja kenelläkään ei ollut mitään vastaansanottavaa.

Krossihommissa ja joskus enskallakin olen käyttänyt, yrittäen säännöllisyyttä. Kadulla en, ei toimi jos pitää olla kovassa kenossa, enkä matkaenskaillessakaan vaikka sinne sopisikin.

Oma vammahistoriani on melko vähäinen, osin kiitos sen tosiasian että panostin mopoilun alusta lähtien suhteellisesti selvästi enemmän varusteisiin kuin ajokalustoon. Muutaman kerran on pikkuvammoja tullut, vaikka aineksia varsinkin montulla on ollut moneen, ja kerran kadullakin olen liu'uskellut. Parhaiten ovat palvelleet kunnon ajosaappaat, hanskat, polvi- ja kyynärsuojat ja kypärä. Onneksi ei ole ollut käyttöä (kyllä käyttämälleni) selkäsuojalle eikä tälle niskahäkkyrälle.

Ketään en patista suojia laittamaan jos ei ole omalla vastuullani. Siispä meillä muksuilla on täysi sotisopa päällä olivatpa sitten kyydissä tai itse pikkupyörän tangossa. Muut hoitakoot oman leiviskänsä.

Ja tähän vois melkeen todeta, että ompas älykkäitä ja korkealentoisia kommentteja tälläkin palstalla, kuten tuosta edellisestä voinee päätellä. Hoh hoijaa. Alkuperäinen kysely ihan asiallinen ja jopa pari asiallista vastausta, mutta muuten ihan täyttä skeidaa koko jengin suhtautuminen. Joopa joo.
Tarkoittanet oikeasti sitä, että ajatusta kannattavia vastauksia löytyi ainoastaan pari kappaletta? Että vain ne ovat asiaa? Miksi muiden pitäisi olla samaa mieltä? Vai kuuluiko tähän ketjuun laittaa vain käyttöä suosittavia vastauksia? Taisin pudota kärryiltä...
No juu en tarkoita, että kaikkien pitäis olla samaa mieltä, tai muutakaan vastaavaa. Mun puolesta kaikki, jotka haluaa, saavat ajaa vaikka "munasillaan", ei siinä mitään. Jopa moikkaan sortseissa ja T-paidassa ajavia, tosin sisäisesti päätä pyörittäen. Tuo kommentti vain omasta kuolemattomuudestasi kirvitti tuohon kommenttiin. Ajellaan jatkossakin varovasti (rajottimen mukaan), niin ei tartte katua jälkeenpäin pyörätuolissa.
nixweiss.gif

Unohtui muuten mainita: näihin niskatukiin voisi laittaa huoletta tarran "Käpylän kuntoutuskeskuksen Synapsia-talon henkilökunta suosittaa". Sinnehän ne nipsnapsniskatpoikki-veikot ja -venlat kuskataan kun on saatu ensin hengissä pysymään.

Itse käytän EVS:n donitsia krossiradalla ja poluilla. Kokeilin kerran kadulla ja ei toiminut yhtään ajotakkini kanssa (takin kaulus ei mahtunut donitsin läpi kunnolla), joten totesin että on turvallisempaa ajaa siten että pää kääntyilee risteyksissä kunnolla.

Krossimontulla olen kaatunut sen kanssa ja olen suht varma että tuon ansiosta säästyin niskakivuilta, koska kypärän lippa kynsi maata urakalla epäonnistuneen hypyn päätteeksi. Kadulla en sitä muutenkaan niin oleellisena varusteena näe, mutta olisin kokeillut vähentääkö se kypärämelua.

No juu en tarkoita, että kaikkien pitäis olla samaa mieltä, tai muutakaan vastaavaa. Mun puolesta kaikki, jotka haluaa, saavat ajaa vaikka "munasillaan", ei siinä mitään. Jopa moikkaan sortseissa ja T-paidassa ajavia, tosin sisäisesti päätä pyörittäen. Tuo kommentti vain omasta kuolemattomuudestasi kirvitti tuohon kommenttiin. Ajellaan jatkossakin varovasti (rajottimen mukaan), niin ei tartte katua jälkeenpäin pyörätuolissa.
nixweiss.gif
Mistähän tuo kuolemattomuus oli lainattu
wink.gif

Mut en käytä niskatukea enkä aiokkaan, käyttäköön ken tahtoo.
Erikoista "jeesustelua" joidenkin osalta tuon käyttämättömyyden suhteen, tuohan on jokaisen oma asia miten elämästä haluaa nauttia tai sit pelätä joka hel... hetki pahinta. Mä ainakin nautin
smile_org.gif

En käytä. Jos joku päättää nyt sitten ajaa perään/eteen/kylkeen/tms. ja halvaannun kun ei tuota ollut niskassa, niin sitten se on tarkoitettu tapahtuvaksi.

Kysäsenpä tässä topicissa samalla kun läheltä kumminkin liippaa että onko kellään kokemusta tästä Dainese Gilet Wave Neck -systeemistä: http://www.duell.fi/product....=102134 .

Kun ottaa "Klikkaa suuremmaksi" ja sitten "Next" niin näkyy se niskapuoli. Ottaakohan ikävästi kypärään kiinni? Ja miten mahtunee ajotakin alle jossa on jo olkapääsuojat. Juu tiedän, koeajollahan se selviäis.

Back