Käytetty 748?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zpete
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt olis mopon vaihto edessä ja aina on tullut haaveiltua että joskus ostan vielä Ducatin (SS mallit ei tosin kiinnosta). xx8/xx9-mallit on ollut haaveissa, tai S4R Monster, mutta n. kympin budjetilla ainut vaihtoehto oikeastaan taitaa olla mahdollisimman uusi perus 748 (onko se nyt Bibosto, vai miten ne nimet menee...).
R-mallia en taida haluta käyttöpyöräksi... kilometrejä "uuden" pyörän myötä tulee varmaan 7-10tkm vuodessa.

Jonkun verran olen lueskellut foorumilta, mutta paljon on silti kysymyksiä mielessä:
1. Mitä eroa vuosimalleissa 2000-2003? Onko 2003 oikeasti vielä tehty, vai ovatko ylivuotisia -02 malleja? Mistä vm. tunnistaa (runkonumerosta?)
2. Koskeeko keinuvipujen pinnoiteongelmat 748:ia? Jos on ongelma, niin mitä niiden vaihto pinnoitettuihin maksaa?
Onko kuinka paha homma vaihtaa itse? Kannattaako/pitääkö samalla vaihtaa hihnat tai säätää venttiilit?
3. Paljonko maksaa jakopään huolto (hihnat+vent. säädöt) ja missä kannattaa teettää? Nimittäin jos hakee -01-02 pyörän Euroopasta, jossa alle 20tkm niin nuo ilmeisesti kannattaisi teettää heti?
4. Jatkossa tarkoitus olisi huoltaa itse. Kokemusta jonkin verran rivinelkuista ja sen perushommista: Onko 748:n venttiilisäätö ja hihnojen vaihto mahd. kotikonstein perustyökaluilla?
5. Paljonko suurinpiirtein takapyörätehot vakiona? Sliparit+lastu vie kai jo lähelle 100hp?
6. Mitä kannattaa tarkistaa ostettaessa? (perusjuttujen lisäksi mitkä pätee kaikiin pyöriin...)
7. Löytyykö netistä kunnon huoltomanuaalia? Ainakaan 2003-mallille ei meinaa löytyä...

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata...
 
Terve,
Hienoa pyörää olet katselemassa, omaan silmään ainakin paremman näköinen tuo kyseinen malli verrattaessa uudempaan. Jos kokemusta rivikoneiden huollosto, tuskin on Ducatin sisälmykset ongelma, varsinkin kun tutustuu ko laitteisiin jne. Virilastulla ja putkilla varmaa tuo 100 kuulostaa ihan järkevältä(takanakilta), muistaakseni täällä joku käyrä joskus oli. Pinnoitus ongelmia noissa on ollut keinuvivuissa, tosin hyvällä tuurilla ne on voitu korjata,mikäli löydät pyörän esim harrastajalta. Muita juttuja taitaa olla kytkin, takapyörän laakeri ainakin..Huollettuna nuo ovat aivan toimivia vehkeitä. Porukka joka noita pinnoittanut kertokoot enemmän...
smile_org.gif
 
Osuit oikeaan, XX8 -sarja on se komein
smile_org.gif


Biposto on se perusmalli kaksipaikkaisena, itsellä on semmonen varustettuna R mallin takakatteella ja muilla R -koristeilla.

1. Taitaa olla viimeinen vuosi tuo 03 kun noita sai uutena, tekniikka on samaa 2000-2003.
2. Jossain yksilöissä on tuota hilseilyä keinuvivuissa, omiassa ei ollut kulumaa kun keväällä huolsin. Vaihto-osana se oli viidenkympin luokkaa. Vaihtoa en ole tehnyt mutta ei se homma miltään kovin vaikealta näytä, nokat vaan pois edestä ja keinuvipujen akseli irti niin avausvipat lähtevät irti: Avauspuolella niitä ongelmia on jos on. Samalla kannattaa ja joutuu säätämään välykset kohdalleen, siinä melkein onkin ison näpertely koko projektissa, tosin ei siihenkään mene kuin aikaa. Hihnat suositelaan vaihtamaan aina kun niitä löysäillään, mutta kyllä vähänajetutkin menee takaisin kun pistää samansuuntaisesti kuin vanha. Itse kyllä vaihtaisin aina uudet, halpa henkivakuutus koneelle.
3.Gatesin hihnat on siinä vajaa 20€ kipale, 748:ssa on sama hihna kuin 1.2 Cliossa, joten voi hakea vaikka autovaraosaliikkestä. Kyselin joskus liikkestä venttiilien tarkastusta ja remmien vaihtoa, vastaus oli reilu 250€ työtä jos ei tarvitse säätää välyksiä. Kyllä melkeen kannattaa tarkistaa/vaihtaa jos ei ole aukotonta huoltohistoriaa, remmin vaihtoväli on 2 vuotta/20tkm
4. perustyökaluilla pärjää hyvin, tosin vaikea tietää mitä perustyökaluihin kuuluu? Momenttiavain on hyvä olla, itse en täysin luota omaan ranteeseen kun jakopään rullia ja muita pultteja kiristelen. Ja sekalainen seurakunta erilaisia kuusiokoloavaimia on hyvä olla, olen aina noita hommannut kun tarvetta on ilmennyt.
5. Kaipa siitä suurinpiirtein tota luokkaa on takapyörältä, vakiona koneessa on Bipostossa 98hv.
6. No eipä niissä mitään kovin erikoista ole mitä purkamatta voi tarkistaa, kuivakytkimen kolkotus muuttuu pieneksi sirinäksi kun painaa vivun pohjaan  
wink.gif

7.Heinäsen (Haynes) manuska on ihan jees jos meinaa itse alkaa huoltelemaan, sekä netistä löytyy ihan Ducatin omia manuaaleja, jotka ovat enemmän ammattilaisille suunnattuja.
 
Nyt olis mopon vaihto edessä ja aina on tullut haaveiltua että joskus ostan vielä Ducatin (SS mallit ei tosin kiinnosta). xx8/xx9-mallit on ollut haaveissa, tai S4R Monster, mutta n. kympin budjetilla ainut vaihtoehto oikeastaan taitaa olla mahdollisimman uusi perus 748 (onko se nyt Bibosto, vai miten ne nimet menee...).
R-mallia en taida haluta käyttöpyöräksi... kilometrejä "uuden" pyörän myötä tulee varmaan 7-10tkm vuodessa.

Jonkun verran olen lueskellut foorumilta, mutta paljon on silti kysymyksiä mielessä:
1. Mitä eroa vuosimalleissa 2000-2003? Onko 2003 oikeasti vielä tehty, vai ovatko ylivuotisia -02 malleja? Mistä vm. tunnistaa (runkonumerosta?)
2. Koskeeko keinuvipujen pinnoiteongelmat 748:ia? Jos on ongelma, niin mitä niiden vaihto pinnoitettuihin maksaa?
Onko kuinka paha homma vaihtaa itse? Kannattaako/pitääkö samalla vaihtaa hihnat tai säätää venttiilit?
3. Paljonko maksaa jakopään huolto (hihnat+vent. säädöt) ja missä kannattaa teettää? Nimittäin jos hakee -01-02 pyörän Euroopasta, jossa alle 20tkm niin nuo ilmeisesti kannattaisi teettää heti?
4. Jatkossa tarkoitus olisi huoltaa itse. Kokemusta jonkin verran rivinelkuista ja sen perushommista: Onko 748:n venttiilisäätö ja hihnojen vaihto mahd. kotikonstein perustyökaluilla?
5. Paljonko suurinpiirtein takapyörätehot vakiona? Sliparit+lastu vie kai jo lähelle 100hp?
6. Mitä kannattaa tarkistaa ostettaessa? (perusjuttujen lisäksi mitkä pätee kaikiin pyöriin...)
7. Löytyykö netistä kunnon huoltomanuaalia? Ainakaan 2003-mallille ei meinaa löytyä...

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata...
Hienoa, uskon että olet tyytyväinen pyörään jos 748:in hankit! Yritän omalta osaltani vastata kysymyksiisi, vaikka tänne jo hyviä vastauksia tulikin.

1. Vm. 2000-2003 ovat käytännössä samanlaisia, jotain mitättömiä eroja voi olla.
2. Keinuvipujen pinnoiteongelmat koskevat kaikkia 748/916/996 jne-sarjan Desmoquattro-moottoreita. Pinnoite voi lähteä sekä avaus, että sulkupuolen keinuvivuista - kokemusta on molemmista. Pinnoitustyö kannattaa teettää saksassa niin tulee hyvä, esimerkiksi Befaster ja Kaemna tekevät hyvää ja kestävää jälkeä.

Ylipäätään ei kannata pelätä liikaa keinuvipuongelmaa, kannattaa varautua muutamalla satasella asiaan jo etukäteen. Yllätys on sitten iloinen jos vivut ovatkin kunnossa.

3. Enpä tiedä mitä se tarkalleen maksaa, voi olla mitä vaan välillä 250-800 €. Jos työn tekee itse niin silloin selviää pienellä rahalla (150 €).
4. Hyvä, itse huoltaminen on ainakin omalla kohdallani osa harrastusta. Se on vieläpä Ducatissa hyvin selkeää. Hihnojen vaihtoon ja venttiilien säätöön pystyy jos on hieman perehtynyt työkalujen oikeanlaiseen käyttöön ja tekee hommat huolella. Perustyökalut riittävät ja esimerkiksi Ducati Kaemna myy kaikenlaista työkalua ja nippeliä jos mieli tekee jotain erikoistyökalua. Esimerkiksi kampiakselin pyöritystyökalu on hyvä, mutta sen voi tehdä itsekin.
5. Olisko jossain vajaa 100 heppaa? Oma 749:ni antoi 112 heppaa takapyörälle. Vanhan mallinen R antaa samaa luokkaa hyvässä tikissä, eli jotain kehitystä on tapahtunut ilmeisesti moottoreissa kun on siirrytty Testastrettaan. Jos tehoa haluaa nostaa niin järkevintä on suoraan ostaa R-malli tai 749.
6. Perusjutut mitä kaikissa pyörissä. Tietysti kannattaa kysellä koska hihnat on vaihdettu, yrittää tutkia onko mahdollisesti paisuntasäiliö vuotanut (rungon etuosassa), onko linkuista pidetty huolta (uniballit ei ruosteessa)... eipä mitään muuta nyt äkkiseltään tule mieleen.
7. www.duc.nu osoitteesta saa ladattua pienellä rahalla täydellisen tehtaan huoltomanuaalin. Haynesin manuaali on ehkä hyvä olla, koska siinä on esimerkiksi vinkkejä miten tehdään korvaavia työkaluja Ducatin erikoistyökalujen tilalle. Haynesin saa ostettua esim. Alfamerilta, Stormilta tms. 1994-2003 väliltä lähestulkoon mikä vaan manuaali pätee suurinpiirtein ok.

Kaikenlaista ihanaa erikoisosaa on sitten saatavana. Pyörää voi rakentaa lähestulkoon rajattomasti, jos sellainen kiinnostaa. Onnea ostokselle!
 
Ja niinhän sinä kävi, että vm. 2003 748 biposto löytyi, vieläpä ihan lähettyviltä eikä tarvinnut ulkomaille lähteä hakemaan.
Ei nyt aivan täysin helmi yksilö, muutama naarmu & jälki löytyy mutta vaikuttaa teknisesti hyvältä, ja lastu ja termingonit on tietysti...
Haitapuolena, että on ajettu just 19tkm ja on 4v vanha, eli tuo pitää saada hihnanvaihto-huoltoon asap.
 
1. Mitä eroa vuosimalleissa 2000-2003? Onko 2003 oikeasti vielä tehty, vai ovatko ylivuotisia -02 malleja? Mistä vm. tunnistaa (runkonumerosta?)
2. Koskeeko keinuvipujen pinnoiteongelmat 748:ia? Jos on ongelma, niin mitä niiden vaihto pinnoitettuihin maksaa?
Onko kuinka paha homma vaihtaa itse? Kannattaako/pitääkö samalla vaihtaa hihnat tai säätää venttiilit?
3. Paljonko maksaa jakopään huolto (hihnat+vent. säädöt) ja missä kannattaa teettää? Nimittäin jos hakee -01-02 pyörän Euroopasta, jossa alle 20tkm niin nuo ilmeisesti kannattaisi teettää heti?
4. Jatkossa tarkoitus olisi huoltaa itse. Kokemusta jonkin verran rivinelkuista ja sen perushommista: Onko 748:n venttiilisäätö ja hihnojen vaihto mahd. kotikonstein perustyökaluilla?
5. Paljonko suurinpiirtein takapyörätehot vakiona? Sliparit+lastu vie kai jo lähelle 100hp?
6. Mitä kannattaa tarkistaa ostettaessa? (perusjuttujen lisäksi mitkä pätee kaikiin pyöriin...)
7. Löytyykö netistä kunnon huoltomanuaalia? Ainakaan 2003-mallille ei meinaa löytyä...

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata...
Itsellä oli -01 748biposto, mitä tuli tutkailtua ja laitettua. Hieno pyörä, vaikka ainoa todellinen pimennossa ollut vika tuli korjattua huollossa seuraavalle omistajalle (keulapumppujen sisäholkkeja halki). Muutamaan kysymykseen lisäyksiä...
1. Sait hyviä vastauksia, mutta yksi olennainen asia huollon kannalta: 2001-2002 venttiilikoneisto madaltui. Itsellä oli ainakin sellainen välimalli, missä ST-sarjan 4V:n venttiilikoneisto = matalampi ja vaati lyhyemmän hihnan. Ei siis se, jonkä sanotaan sopivan 916-748 malleihin, vaan (muistaakseni) ST4S.
2. Tuossa 01-02 mallissani ei ollut hilseilyä. Kun vaihdat öljyt, avaa myös koneen kyljessä oleva verkkosuodatin. Tuolta voi nähdä metallilastujen määrän ennalta ongelmia arvioiden. (Aina siellä muutama on, vaihteistosta jne.)
5. Kyllä, lähellä 100 takapyörähevosta, tuskin aivan sitä tai yli. Ajettavuuden kannalta välitysten (takaratas) vaihto tekee hyvää. Ainakin vaihteet sopii sitten paremmin tiukempiin mutkiin radalle ja taajama-ajoonkin.
7. Tehtaan manuaali (minulla ollut vanha pdf-versio) ei ole kaikkein käyttäjäystävällisin ja johdonmukainen, mutta speksit ja ducatikohtaiset erikoisuudet löytyy. Haynes tms. on varmasti käytännöllinen pumaska työmetodien löytymiseksi.
 
1. Mitä eroa vuosimalleissa 2000-2003? Onko 2003 oikeasti vielä tehty, vai ovatko ylivuotisia -02 malleja? Mistä vm. tunnistaa (runkonumerosta?)
2. Koskeeko keinuvipujen pinnoiteongelmat 748:ia? Jos on ongelma, niin mitä niiden vaihto pinnoitettuihin maksaa?
Onko kuinka paha homma vaihtaa itse? Kannattaako/pitääkö samalla vaihtaa hihnat tai säätää venttiilit?
3. Paljonko maksaa jakopään huolto (hihnat+vent. säädöt) ja missä kannattaa teettää? Nimittäin jos hakee -01-02 pyörän Euroopasta, jossa alle 20tkm niin nuo ilmeisesti kannattaisi teettää heti?
4. Jatkossa tarkoitus olisi huoltaa itse. Kokemusta jonkin verran rivinelkuista ja sen perushommista: Onko 748:n venttiilisäätö ja hihnojen vaihto mahd. kotikonstein perustyökaluilla?
5. Paljonko suurinpiirtein takapyörätehot vakiona? Sliparit+lastu vie kai jo lähelle 100hp?
6. Mitä kannattaa tarkistaa ostettaessa? (perusjuttujen lisäksi mitkä pätee kaikiin pyöriin...)
7. Löytyykö netistä kunnon huoltomanuaalia? Ainakaan 2003-mallille ei meinaa löytyä...

Kiitos jo etukäteen jos joku viitsii vastata...
Itsellä oli -01 748biposto, mitä tuli tutkailtua ja laitettua. Hieno pyörä, vaikka ainoa todellinen pimennossa ollut vika tuli korjattua huollossa seuraavalle omistajalle (keulapumppujen sisäholkkeja halki). Muutamaan kysymykseen lisäyksiä...
1. Sait hyviä vastauksia, mutta yksi olennainen asia huollon kannalta: 2001-2002 venttiilikoneisto madaltui. Itsellä oli ainakin sellainen välimalli, missä ST-sarjan 4V:n venttiilikoneisto = matalampi ja vaati lyhyemmän hihnan. Ei siis se, jonkä sanotaan sopivan 916-748 malleihin, vaan (muistaakseni) ST4S.
2. Tuossa 01-02 mallissani ei ollut hilseilyä. Kun vaihdat öljyt, avaa myös koneen kyljessä oleva verkkosuodatin. Tuolta voi nähdä metallilastujen määrän ennalta ongelmia arvioiden. (Aina siellä muutama on, vaihteistosta jne.)
5. Kyllä, lähellä 100 takapyörähevosta, tuskin aivan sitä tai yli. Ajettavuuden kannalta välitysten (takaratas) vaihto tekee hyvää. Ainakin vaihteet sopii sitten paremmin tiukempiin mutkiin radalle ja taajama-ajoonkin.
7. Tehtaan manuaali (minulla ollut vanha pdf-versio) ei ole kaikkein käyttäjäystävällisin ja johdonmukainen, mutta speksit ja ducatikohtaiset erikoisuudet löytyy. Haynes tms. on varmasti käytännöllinen pumaska työmetodien löytymiseksi.
Kiitos tiedosta, jotain samansuuntaista olin itsekin lukevinani.
Päädyin nyt kuitenkin viemään pyörän huoltoon, koska sillä ei uskaltanut vanhojen hihnojen takia ajaa ja itse opiskelu ja työkalujen hommaaminen/tekeminen olisi ottanut aikaa...
Haynes on kyllä jo tilaukessa, jatkossa perehdyn itse mahd. paljon.

Kuulin myös huhua, että jossain 748 (uusimmissa?) ei ole todettu keinuvipujen hilseilyä 20tkm huollossa. Oliskohan ne tosiaan ehtineet Ducatilla jo viimeisiin vuosimalleihin korjaamaan vian? Huomenna tiedän, että miten tässä tapauksessa...

Sain pyörän omasta mielestä tosi halvalla, tosin siinä on jälkiä kaadosta joten siinä mielessä hinta on varmaan ihan kohdillaan.

Huomasin kyllä nuo pitkät välitykset, varsinkin kun alle 3000rpm ajaminen ei ole oikein miellyttävää... Paljonko takaratasta voi/kannattaa isontaa? (eturatas on valmiiksi jo turhan pieni) koko setti menee kyllä ensi kesäksi jo vaihtoon, niin samalla voisi isontaa ratastakin.

Mikäs tuo keulaholkkihomma oikein oli? Miten sen voi todeta, ja oliko kallista...?
 
Kuulin myös huhua, että jossain 748 (uusimmissa?) ei ole todettu keinuvipujen hilseilyä 20tkm huollossa. Oliskohan ne tosiaan ehtineet Ducatilla jo viimeisiin vuosimalleihin korjaamaan vian? Huomenna tiedän, että miten tässä tapauksessa...

Huomasin kyllä nuo pitkät välitykset, varsinkin kun alle 3000rpm ajaminen ei ole oikein miellyttävää... Paljonko takaratasta voi/kannattaa isontaa? (eturatas on valmiiksi jo turhan pieni) koko setti menee kyllä ensi kesäksi jo vaihtoon, niin samalla voisi isontaa ratastakin.

Mikäs tuo keulaholkkihomma oikein oli? Miten sen voi todeta, ja oliko kallista...?
Ei keinuvipujen kromauksen irtoaminen ole läheskään kaikkien yksilöiden ongelma. Tehdas tuskin haluaa sanoa mitään syventävämpää, mutta kai alihankkijan valmistusprosessi on voinut heitellä tai sitten osalla on ollut enemmän kuin yksi toimittaja. Tyhjäkäytä konetta kotvanen ennen liikkeellelähtöä, niin yläkertakin saa öljyä ennen kovempia kierroksia - yleinen ohje ongelmien välttämiseen.

40-42 hammasta taakse tekee hyvää. Huiput vähän laskee, mutta eipä niitä ole kotomaan ratojen suorilla meikäläisen taidoilla tarvinnut surra. Suurempi ilo on mutkaan sopivat kierrokset ja tasaisempi käynti. Ei 748:lla kannata ajaa alle 3000rpm.

Äh - se mainitsemani holkkijuttu oli vain jotain traagista tuossa pyörässä tapahtunutta. Keula ei vain aina liikkunut jouheasti, mikä huonolla säkällä osuu väärään tilanteeseen. Ei tyyppivikaa tuolla sektorilla. Pyörälläni oli kumoksittu jo pariin otteeseen.
 
Lainataan vanhaa ketjua keinuvivuista.
Tänään tiputin öljyt 748:n koneesta ja tarkastelin karkeasuodatinta. Olihan siinä hieman metallilastua mutta ei mielestäni hälyttävästi. Onko aihetta lähteä availemaan konetta enempi ja mahdollisesti pinnoittamaan/uusimaan keinuja?

Kuvia
 
Lainataan vanhaa ketjua keinuvivuista.
Tänään tiputin öljyt 748:n koneesta ja tarkastelin karkeasuodatinta. Olihan siinä hieman metallilastua mutta ei mielestäni hälyttävästi. Onko aihetta lähteä availemaan konetta enempi ja mahdollisesti pinnoittamaan/uusimaan keinuja?
On niin lyhyt kokemus, että eipä kovin asiantuntevai neuvoja voi antaa... mutta jos omastani löytyisi tuon verran hilettä niin kyllä tarkastaisin ne keinut, eli siis käyttää nokat ulos koneesta niin pääsee näkemään keinujen kunnon.
 
siis mitä? eihän tuossa karkeasuodattimessa mitään näy, vai olenko aivan sokea? En kyllä tuon takia alkaisi konetta halkomaan...

edit. Kyllähän ne keinuvivut voi tarkistaa, jos se nopesti käy.
 
No eipä tuossa nyt niin hirveästi ole mujua, jos kovin jännittää niin voi tehdä yksinkertaisen akkuhappotestin:

Jos hileet muuttuvat akkuhapossa violetin värisiksi niin kyseessä on kovakromi kotoisin keinuvipujen pinnasta, jos ei niin tavara on alumiinisilppua.

Toinen kohde minkä tarkistaa nopeasti on vauhtipyörä, sen lukituspultti kun löystyy niin shimmiprikka jauhautuu öljyn joukkoon. Vasemmalla on ajoituksen tarkistusikkuna, jos vauhtipyörä on tosi lähellä tai kiinni ikkunassa, voipi vauhtipyörä olla irti.
 
Ei tossa munkaan mielestä kauheasti tota metallia ole. Noita tulee myös semmosissa tilanteissa kun esim. missaa vaihteen (ts. menee välivapaalle) ja sitten rusauttaa vaihteen sisään.

Eilen juuri omastani kuikuilin keinuvipuja, ottamatta nokkia irti. Hihnat vaihdoin myös. Semmosella biiltemasta ostetulla peilillä niitä koitin kattella, hyvältä näytti. Samoin viime keväänä vaihdetut pinnoitetut. Pieniä kulumisen jälkiä oli, mutta pinnat oli ehjät, samoin nokat. Ensi talvena taas.

/edit: ainin, noita hileitä voi koittaa noukkia myös magneetilla, vaihteiston mujut tarttuu, keinuvipujen ei. Menihän se noin?
 
Pikkasen näyttää olevan liitin tummunut, kannattaa vaihtaa ennen kuin tulee ongelmia. Se liitin siinä akun kopan takana missä on kolme keltaista johtoa.
 
_Tämä_ on "tummunut"
omg.gif
Jenkkifoorumilta lueskelin, että kannattaa tarkistaa myös ne johtojen toiset päät tuon liittimen lisäksi. Huono kiinnitys voi olla toisessakin päässä, pienikin vastus voi aiheuttaa sen koko johdon kuumenemisen ja tuo muoviliitin on kai se joka ekana sulaa...

Ja tosta kuvasta ei ihan varmuudella saa selvää, että oliko tuo kolmijohtoinen liitin?
 
Back
Ylös