Kemora 23.7. - 24.7.2016 (la-su)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vertzu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tässäpä tuota omaa kohellusta keskiryhmästä lauantailta. Oli oikeastaan sellainen pyörääntutustumisreissu, kun aika tuore hankinta endurovuosien jälkeen. Jospa ensi kerralla voisi keskittyä vähemmän sen hallitsemiseen ja ajatella enemmän esim ajolinjoja, ajoasentoa, mutkanopeutta, jarrupaikkoja... ääh. Kauheaa katsottavaa.

Anteeksi niille kaikille, joiden takanaoloa en huomannut ja joilla ei ollut yhtä selkeää nopeuseroa kuin videon 600f-kuskilla. :thumbup:

Kiitokset seurasta ja hyvin onnistuneesta tapahtumasta!

https://www.youtube.com/watch?v=s3BoswmzzA8

kemora_23.7.2016-walz.jpg
 
Kiitokset järjestäjille upeasta viikonlopusta. Homma toimi, kelit suosi ja omakin ajo alkoi sunnuntaina kulkemaan ihan kohtuudella. 1.13.1 näytti optimi, todellinen pari sekuntia hitaampaa. Passaa tän kesän ja tällä mopolla ekalle ratareissulle:)

Lisäbonuspiste vielä sunnuntain monsuunista, ei tarvinu hikoilla pelejä kärryyn pakatessa:D
 
Anteeksi niille kaikille, joiden takanaoloa en huomannut ja joilla ei ollut yhtä selkeää nopeuseroa kuin videon 600f-kuskilla. :thumbup:
Turha noita on anteeksi pyydellä. Jos takana tulevat ei pääse ohi niin sitten tulevat varikon kautta. Sen mitä ite kävin lauantaina pari settiä vetämässä linjaa keskiryhmässä niin ei siellä ollut yhtään sellaista kuskia, jonka ohittaminen olisi ollut vaikeaa/vaarallista.
 
Ja tossa kiinnostuneille kyljessä sunnuntain data Kemoralta. Zipin sisällä .vbo-tiedosto, joka aukeaa kivasti esim. Circuit Tools ohjelmalla (ilmainen) sekä racechronon sessio-data, eli voi katella ihan racechronollakin.

Aika monta paikkaa vielä suht huonosti ajettu, mutta kyllä siitä varmaan jotain ajatusta saa. Data 5Hz-resolla, joten kiihtyvyydet voi olla mitä sattuu, kaikki yli 1,6g combined on ihan puppua.


Edit. Ja jos joku kohta datassa askarruttaa, saa ihan vapaasti kysyä.
 

Liitetiedostot

Itse kävin vain Lauantain kääntymässä paikanpäällä, ei kovinkaan rikkonaista ja kaatojakin suht vähän niin kelpasi ajella!:thumbup: Omat kierrokset jäi vähän rauhallisiksi, n. 1.23 koko päivä ja muutama 1.21. Mutta tästä on taas hyvä lähteä rakentamaan!
Kuvattua tuli aika paljon, toki nopeimmat kierrokset ilman kameraa:grin:
https://www.youtube.com/watch?v=mfMp3X6mEvs
 
Turha noita on anteeksi pyydellä. Jos takana tulevat ei pääse ohi niin sitten tulevat varikon kautta. Sen mitä ite kävin lauantaina pari settiä vetämässä linjaa keskiryhmässä niin ei siellä ollut yhtään sellaista kuskia, jonka ohittaminen olisi ollut vaikeaa/vaarallista.
Teikäläinen se tuossa videollakin taitaa pyyhkäistä liivi päällä - komealta näytti, kun pikku sladissa lähtösuoralle ja keulaa nosti kaveria ohittaessasi. Muuta en sitten enää nähnytkään :peukutpystyyn:
 
Itse kävin vain Lauantain kääntymässä paikanpäällä, ei kovinkaan rikkonaista ja kaatojakin suht vähän niin kelpasi ajella!:thumbup: Omat kierrokset jäi vähän rauhallisiksi, n. 1.23 koko päivä ja muutama 1.21. Mutta tästä on taas hyvä lähteä rakentamaan!
Kuvattua tuli aika paljon, toki nopeimmat kierrokset ilman kameraa:grin:
https://www.youtube.com/watch?v=mfMp3X6mEvs
Kierrosajasta putois 5 sekunttia jos et runkkais sitä kaasua koko ajan (ennen mutkaa, mutkassa, mutkan jälkeen).

mjteellä sama vika, kaasun jatkuvaa räpellystä, vaikka huomattavasti rauhallisemmalla tahdilla. Lisäksi toinen ihan perus perus eli mutkiin (sisäreunaa kohti) puolestavälistä suoraa valuttelu.
 
Teikäläinen se tuossa videollakin taitaa pyyhkäistä liivi päällä - komealta näytti, kun pikku sladissa lähtösuoralle ja keulaa nosti kaveria ohittaessasi. Muuta en sitten enää nähnytkään :peukutpystyyn:

Niinpäs näytin menevän. Toi tais olla siltä setiltä kun linjan näytön jälkeen yritin ajaa vähän lämpöö renkaisiin. Oli sen verta loppuun ajettu takanen alla, että ei enää olisi kumin repeeminen haitannut, joten uskalti kokeilla saako noihin Dunloppeihin ajamalla lämpöö. Näytti niihin ainakin jonkinlaisen peruslämmön saavan tossa kelissä, vaikka mutkaan ei kyllä uskaltanu jarruttaa sisään, mutta ihan ok avauksilla pysty ajamaan.
 
Eipä kestä :) Se sopi hyvin olkapäävammaselle, kun ei oikein pystynyt kunnolla ajamaankaan. Muuten oli kyl kiva ja hikinen reissu. Kiitoksia mukana heiluneille! Pahottelut ajotaito 2 porukalle, jäi vähän osaltani ajaminen kesken ton vamman takia ja joutu siirtymään katsomoon tarkkeilemaan ajoja.

Ei tarvi pahoitella, opastushan oli meille ajotaito 2 ryhmäläisille lähes henkilökohtaista siihen asti että katsomoon siirryit. Kyllä tuli ensikertalaiselle paljon vinkkejä radankiertoon :respect:

Hyvin vedetty kurssi, kaikille ensikertalaisille täytyy suositella vahvasti :) Enää vaan pitäis soveltaa itte käytäntöön, eikö unohtaa kaikkea radalle mentäessä :D
 
Tällasta tuli kamerasta sunnuntain setiltä:
https://youtu.be/CGdH_jhkedc

Eipä noi painonsiirrot nyt kovin dramaattisia ole. :grin:

Paras kierros on yhdeksäs, noin niinku kellon mielestä.

Hitto kun tohon takkiin tuli otettua vähän kasvuvaraa, alkaa hankalasti lepattaa heti kun pääsuoralla mittari näyttää 200. :no:
 
Unohtu laittaa se kollaasivideon linkki: https://youtu.be/jKOSnPVSKLc

Videolla ohittelua ja omaa sekaamista sekalaisissa klipeissä.

Kiitokset! Oli mukava katsoa omaakin kohellusta melkein kierroksen ajan takaapäin. Hiukan pitäis omaa ajoa vielä parantaa tuosta ettet sentään jäähdyttelykierroksella pysyis perässä:) Edit. Unohtui aika 5:19 etiäpäin.

Mikä sulle kävi siinä hevosenkengässä kun meni sinne ulkolaitaan?
 
Kiitokset! Oli mukava katsoa omaakin kohellusta melkein kierroksen ajan takaapäin. Hiukan pitäis omaa ajoa vielä parantaa tuosta ettet sentään jäähdyttelykierroksella pysyis perässä:) Edit. Unohtui aika 5:19 etiäpäin.

Olisin tullu kyllä ohi, mutta kun loppu pirulainen bensa. Videolta huomaa kun pätkäsee ekan kerran vikan vasurin avauksessa just kun saan teidät kiinni, ja tokan kerran kahvilan avauksessa niin rullailin sit hissun kissun varikolla. :p

Mikä sulle kävi siinä hevosenkengässä kun meni sinne ulkolaitaan?

Nous perä ilmaan just kun aloin taittaa sisään niin aiheutti karvan ohjelmaa. Ulkolaitaan meni ihan puhtaan hartialukon/target fixationin takia. Jäin meinaan tuijottamaan asvaltin ulkoreunaa kun ois pitäny vaan katella sinne mutkan suuntaan niin ois taittunu.
 
Saimpa ittenikin bongattua tuosta videosta. Kahvila pitäis ottaa näköjään selvästi tiukemmin ja olkapäätä pyrkiä laskeen alemmas. Ja ajaan mutkat ja suorat kovempaa ja jarruttaa kovemmin. :)
 
Saimpa ittenikin bongattua tuosta videosta. Kahvila pitäis ottaa näköjään selvästi tiukemmin

Ei kannata ainakaan multa apinoida tuota kahvilan linjaa. Tuun sen nyt aika sisältä kun en saa sitä tonnarilla osumaan ja vauhti loppuu joka kerta kesken, joten ei pääse sinne ulkolaitaan taittamaan, josta se oikee linja menis. Pitäs jotain keksiä tohon kahvilan sisääntaittoon, että sais linjan kiinni ja kaasun pidettyä riittävän pitkään auki. Nyt jos pitää kaasun edes suurinpiirtein oikeelle tontille auki, ei saa ekaa kanttaria kiinni ja jos ottaa ekan kanttarin kiinni, ei voi tulla kaasulla riittävänä pitkälle. Haastava paikka kyllä.
 
Ei kannata ainakaan multa apinoida tuota kahvilan linjaa. Tuun sen nyt aika sisältä kun en saa sitä tonnarilla osumaan ja vauhti loppuu joka kerta kesken, joten ei pääse sinne ulkolaitaan taittamaan, josta se oikee linja menis. Pitäs jotain keksiä tohon kahvilan sisääntaittoon, että sais linjan kiinni ja kaasun pidettyä riittävän pitkään auki. Nyt jos pitää kaasun edes suurinpiirtein oikeelle tontille auki, ei saa ekaa kanttaria kiinni ja jos ottaa ekan kanttarin kiinni, ei voi tulla kaasulla riittävänä pitkälle. Haastava paikka kyllä.
Sulla kun pysyy hyvin hanskassa homma, niin olis mielenkiintoista lyödä pikkusen lisää takapamppuun pituutta ja katsoa miten tuossa sitten kävisi. Tosin jos se avauksissa toimii muuten hyvin niin eipä tuota varmaan kannata koskee.
 
Sulla kun pysyy hyvin hanskassa homma, niin olis mielenkiintoista lyödä pikkusen lisää takapamppuun pituutta ja katsoa miten tuossa sitten kävisi. Tosin jos se avauksissa toimii muuten hyvin niin eipä tuota varmaan kannata koskee.

Nopeehan toi olis kokeilla esijännityksiä ruuvaamalla, että auttasko, mutta Kemorat on tälle kautta ajeltu. Epäilen kuitenkin, että ongelma johtuu vikan vasurin avauksen ajolinjavirheestä ennemmin kuin alustasta. Eli vikan vasurin linja pitäs miettiä uusiin puihin ja mennä vielä myöhemmin kaasulle ja jättää ulostulossa enempi rataa käyttämättä, että sais pystymmällä ja rauhallisemmalla mopolla hakee ton linjan kahvilanmutkan sisään menoon.
 
Kierrosajasta putois 5 sekunttia jos et runkkais sitä kaasua koko ajan (ennen mutkaa, mutkassa, mutkan jälkeen).

mjteellä sama vika, kaasun jatkuvaa räpellystä, vaikka huomattavasti rauhallisemmalla tahdilla. Lisäksi toinen ihan perus perus eli mutkiin (sisäreunaa kohti) puolestavälistä suoraa valuttelu.
Ytimeen osuit. Olen vähän sellainen huono kesken päivän oppiva, joka näkee kyllä sitten noista omista ajovideoista itsekin heti mikä meni pieleen. Vaan muutappa se siihen ajamiseen lennosta... Tiedostin kyllä siis tuon aikasin sisään valuttamisen - eniten ärsytti kakkosmutkan jälkeinen sisään kaatuminen melkein joka kerta, vaikka sama vika on melkein joka paikassa. Rykkösellä aikanaan tuntui, ettei se pirulainen käänny millään ja nyt giksulla tuntui, että kääntyy todella hanakasti - jälkimmäinen minulle parempi varsinkin supermoton jälkeen, mutta ehkä se kankean kyykyn pelko sitten näkyi tuossa sisään oikeaisemisessa. Yksi mikä oli vähän vaikea hahmottaa smc:n jälkeen oli se, ettei keula mene juurikaan kauempaa kuin sinä. Siis smc:ssä kun menet mutkaa, niin keula menee paljon kauempana sivulla.

Kallistuskulmaa on näin yhtäkkiä vaikea hahmottaa kyykyllä ja luottaa raskaan pyörän katurenkaiden pitoon, sururaitaakin jäi taakse melkein sentti molemmin puolin. Mutkanopeuskin oli siis surkea. Noh - ompahan tiedossa mitä korjata ja ei kun ensi kerralla kovempaa. Kaasun nyhtämisen tiedostin ja korjasinkin aika paljon, mutta vähän on/off on tuo giksun vakiokartan reagointi alakierroksilla.

Rykkösessä oli vakio 190/50 ja tähän laitoin 190/55. Pumput on laskettu yläkolmion tasalle - tykkään.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös