Kesällä Saksaan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Matso

New member
Moro!
Tarkoituksena olisi lähteä reissuun ensi kesällä Saksaan ja sen kautta itävaltaan ehkä prahassa käydään jos suinkin aika riittää.
Kyselisin hieman miten teillä on nuo aikataulut natsannu ja paljon menny aikaa esim pohjoisesta (rostock,travenmuende,hampuri---> muenche) matkalla.

Paljon on mennyt bensakuluihin ja mitä reissu on tullut maksamaan ?

Millä lautalla olet mennyt saksaan ja paljon jouduit pulittamaan (hyviä linkkeja jos olisi muitakin kun siljalinen sivut).

Oletko törmännyt ongelmiin jotka on hyvä ottaa etukäteen huomioon?

Mitä tekisit toisin yms.
Kiitoksia kovasti jo etukäteen  
biggrin.gif
 
Rostock(Hampuri)- München välin ajaa about 8 tuntiin. Tietysti tuolloin ei paljon nähtävyyksiä katsella matkalla.

Noihin muihin kysymyksiin on aika vaikea vastailla kun ei tiedä kauan meinasitte olla reissussa. Mutta ainakin 1000€/viikko saa laskea jos on yksin. Muuten ehkä 750€/viikko.

Me mentiin Finnjetillä viime kesänä, meno-paluu n.300€ (2henk + mopo). Ei kait mene ens kesänä suomesta saksaan.

Saksassa bensa oli viime kesänä vähän kalliimpaa kuin suomessa, itävallassa ja tsekeissä vähän halvempaa.

Prahassa kannattaa kyllä käydä ehdottomasti jos et ennen ole käynyt. Mahtavia taloja!
smile_org.gif
wink.gif


Jaa mitä tekisin toisin... Jättäisin mamman kotiin ja lähtisin jätkien kanssa  
tounge.gif
, olisin pitempään(viimeksi 2,5 viikkoa), en menis Finnjetillä jos muualta sais yhtä halvan matkan.
 
Jos joku on lähdössä elokuun lopulla ja porukkaan vielä mahtuisi/otettaisiin mukaan niin olisin kiinnostunut lähtemään. Työt loppuu näillä näkymin 20. päivä elokuuta ja olisi taas kiinnostusta lähteä ajelemaan vähän vapaammin.
 
Ajeltiin viime kesänä Travemundesta Prahaan yhtä soittoa kaks päällä+rojut...
confused_orig.gif
Aikaa kului koko päivä, tosin poikettiin Berliinin Louisilla ja eksyttiin pari kertaa.
omg.gif
Laiva (Finnlinesin Finnfellow) oli aamulla 7:00 aikoihin satamassa ja Prahaan tultiin joskus klo 22 maissa. Tää matka, ainakin silloisessa helteessä, oli liikaa mulle. Oltiin molemmat aivan saatanan tsipissä kun saavuttiin perille. Finnlines oli halvin yhtiö Saksaan ainakin tuolloin. Laivamatka maksoi n. 800€ kahdelta hengeltä eestaas ja sisälsi mopedin. Lisäks hintaan kuului (hyvät) safkat ja sauna. Miinuspuolena laivamatka kesti lähes 2 vuorokautta, mutta aamulla perillä oli meille plussaa eli päästii heti tien päälle. Meille sopivin päivämatka oli 400-500 km jolloin ei tarvinnu hosua. Meidän reissu oli siis Travemunde-Praha-Nurnberg-Fulda-Wolfsburg-Schwerin-Trawemunde. Rahaa paloi kaikki mitä mukana oli mutta riitti silti.
033102beer_1_prv.gif
 
Finnlines oli halvin yhtiö Saksaan ainakin tuolloin. Laivamatka maksoi n. 800€ kahdelta hengeltä eestaas ja sisälsi mopedin. Lisäks hintaan kuului (hyvät) safkat ja sauna. Miinuspuolena laivamatka kesti lähes 2 vuorokautta, mutta aamulla perillä oli meille plussaa eli päästii heti tien päälle
Vai pitikö olla kallein?? Et sitten Siljan tai Superfast-ferries hintoja kysellyt? No tuossa hinnassa plussana safkat sisältyi hintaan mutta aika tyyriisti syö 400€:lla.
smile_org.gif
 
Siljan Finnjet ensi kesänä reitillä Pietari-Tallinna-Rostock, eli ei tule stadiin enää...jäljelle jää siis vain Finnlines ja Superfast...
 
Siljan Finnjet ensi kesänä reitillä Pietari-Tallinna-Rostock, eli ei tule stadiin enää...jäljelle jää siis vain Finnlines ja Superfast...
Totta puhut, tohon vielä semmoinen lisäys, että ainakin viime kesänä kun tää kuvio oli jo selvillä, Jetin henkilökunta arveli Helsinki-Tallinna välille tulevan jonkun liittymäkuljetuksen. Eli kannattaa varmaan kysellä sieltäkin Siljalta.
 
Aivan helvetillinen moka! Sori. Siis hinta oli 398€ eestaas kahelta hengeltä+prätkä.
withstupid.gif
Ja kun silloin vertailtiin hintoja Finnjetin ja Superfast Ferriesin välillä, niin oli halvin. Miinuspuolella siis matka-aika. Ohhoh! Kaikkea sitä munaa kun kiireessä kirjottaa...
baaa.gif
 
Itävaltaan olisi ehkä(?) tarvinut ostaa joku vignette tai joku vastaava lappu, turistina ajettiin tyhmänä ohi vaan ja kukaan ei koskaan lappuja kysellyt, selvää säästöä?
Itävallan moottoritietulli maksetaan nimenomaan ostamalla vignette esim. huoltsikalta. Niitä on valittavina erilaisille aikajaksoille. Paljonkohan muuten napsahtaa sakkoa, jos polliisit pysäyttävät (moottoritiellä) eikä vinjettiä löydy pleksistä? Onko jollakulla kokemusta, kysyy nimerkki "Turhaanko investoinut"?
 
Kiitos ...toi lautta juttu oikeasti auttoi
tounge.gif

Juu kyllä prahaan varmasti mennään...
bowdown.gif
 
Prahassa oli viimekesänä kohtuullisen hintainen majoitus Pension B35 nimisessä paikassa. Ratikka meni vierestä joten keskustaan pääsi nopeasti, kävellenkin kyllä onnistui. Hiljattain uusittu paikka, siistit huoneet ja suihkut. Pyörän sai säilytykseen lukitulle sisäpihalle ilman lisähintaa. Viereisessä talossa oli lisäksi juuri remontoidu kellarikerroksen ruokaravintola, Apetitus .Sisäfilepihvi ja iso bisse, noin 6 euroo, ei ainakaan laihtumaan päässyt  



No sen linkin takaa löytyi kartta ja ruokalistakin.
Mutta mitenkäs on pyörän paikoituksen kanssa?
Pitääkö Prahassa pyörä parkkeerata keskelle katua, vai saako sen siellä talliin talteen? Miten ovat Prahassa käyneet asian hoitaneet?
 
Minun mielestäni prahassa kannataa kyllä ehdottomasti käydä! Itse ajelin viime kesänä rostockista prahaan kahdessa päivässä! Alkumatkasta ajelin pikkuteitä maisemia katsellen, jotka osoittautuivat kohtalaisen tylsiksi. Kyllä sinne prahaan ajaa päivässäkin, tosin silloin kannataa varata hotelli etukäteen.
  Majoituksien kanssa ei ollut mitään ongelmia paitsi rostockissa. Rostockissa tuntuu ollen muillakin ongelmia majoitusten kanssa, kun hotellit ja gasthaus:it on täynnä. Muuten majoituksiin meni rahaa 17-100e/yö kahdelta hengeltä.
  Bentseeni maksoi 0,8-1,1e/l ja hondalle kelpas 5,4-7,5l/100km. Matkaa retkellä tuli 6tkm mukaan lukien suomen ajot.
  Prahassa mopon sain naapuri hotellin lukitulle parkkialueelle. Prahassakin on hivenen ruuhkaa kun sattuu neljän aikaan keskustaan, joten siellä kannattaa kulkea raitsikalla.
  Helsingistä menin rostockiin Finnjetillä. Matka meni hyvin sikaosaston äijähytissä, mutta palatessa jouduimme "lepotuoliosastolle", joka osoittautui helvetilliseksi paikaksi!(ei enää koskaan sinne)

  VETTÄ kannattaa juoda riittävästi, ettei ukko kuivu. Se piti opetella kantapään kautta!!!
 
Tännehän on tullut oikein praha-osasto, vaikkei heti otsikosta huomaiskaan  
biggrin.gif


Me ollan myös mamman kanssa menossa ensi kesänä mopolla Prahaan. Juhannukselta on alustavasti ajateltu lähteä ja via Balticaa ainakin menosuuntaan...katotaan jaksaako honda takaisin samaa reittiä. Parisen viikkoa ehkä ollaan reissussa.

Toivotaan että aiemmin käyneet antaa lisää vinkkejä tai jos joku löytää hyviä linkkejä. Ehkäpä joku taitavampi siirtää tämän praha-osion vaikka jossain vaiheessa omaksi ketjukseen...
 
Me yövyttiin Tripcarissa. Paikka on Prahan pohjois puolella. Emäntä oli todella mukava ja avulias. Mopon sai lukittuun tilaan, joka toisin oli erittäin ahdas. Yhteydet keskustaan pelas hyvin, bussilla ensin ja sitten metrolla loput. Paikka varattiin netistä jo hyvissä ajoin. Voin kyllä suositella tuota paikkaa.  

Onhan Prahassa paljon nähtävää, me ei nähty kuin murto-osa kun oltiin vain pari päivää. Tuokin pyörittiin pääasiassa vain vanhassa kaupungissa. Itseä kiinnosti Tsekki olutta enemmän hyvät drinkki baarit. Niitäkin oli onneksi lukuisia.
wink.gif


Liikkumiseen Prahassa suosittelen kyllä julkisia välineitä. Eivät ole pahan hintaisia ja suht nopeita, varsinkin jos asuu metron lähellä. Toisekseen mopo säilyy hotellin tallissa tai vartioidulla paikalla. Ei itseä ainakaan hirveesti houkuttele jättää mopoa keskustan kaduille seisomaan. Ehkä tuohon vaikkuttaa hieman erään saksalaisen kommentti huoltoasemalla: "Hulluja, pyörällä Prahaan! Milläs pois?". Toisaalta on mopo saanut olla rauhassa niin Tallinnassa kuin Pärnussakin, ainakin toistaiseksi.
smile_org.gif
 
Itse meinaan kavereiden kanssa ensikesän reissun tehdä ainakin yhteen suuntaan Baltian kautta. Vakuutusjututkin on varmaan helpompia(=halvempia) kun ovat kohta EU:n jäseniä ja tullijonotuksetkin helpottuu.
Tuo tullitoiminta ei todennäköisesti tule muuttumaan lainkaan, sillä kaikki nuo uudet jäsenmaat jäävät vielä Schengen-sopimuksen ulkopuolelle, eli kannattaa varautua siihen että vaikka EU:ssa siellä onkin, niin osin rajamuodollisuudet on tiukemmat kuin liikuttaessa Schengen-maiden välillä.
 
Löytyihän sen B35 paikan webbilinkkikin, tänne siis sai pyörän parkkiin lukitulle sisäpihalle. Kaupungissa ei munkaan mielestä kannata liikkua pyörällä, vaan kävellä tai käyttää esim ratikkaa, ratikalla näkee maisemiakin mukavasti ja hinta ei oo paha.

http://www.b35.cz/

On Praha kiva paikka käydä, mutta on Saksassakin toki paljon näkemistä. Tuntui viimekesänäkin että 2 viikkoa on yllättävän lyhyt aika.

Prahassa tuntui että yökerhossa oli useita eri hintoja paukulle baarissa, vähän sen mukaan kuka oli tilaamassa. Pientä kusetusyritystä siis, vähän niinkuin itämaihin kuuluu, kai?
smile_org.gif


Niinpä, jotain unohtu, eli se Schengen sopimushan tarvittiin vielä lisäksi
smile_org.gif
No tuskin Balteissa ihan älyttömästi jonottaan joutuu vaikka tota ei vielä siellä ookaan.
 
(...)
On Praha kiva paikka käydä, mutta on Saksassakin toki paljon näkemistä. Tuntui viimekesänäkin että 2 viikkoa on yllättävän lyhyt aika.
(...)
Toden totta. Saksassakin pystyy viettämään kevyesti vaikka kuukauden ja hyviä mutkateitä vain riittää ja riittää. Eli, jos haluaa kurvailla polvi maassa, ei tarvitse Alpeille asti suunnata. Pohjois- ja Keski-Saksasta löytyy ajettavia teitä yhden loman ajaksi helposti. Kannattaa vain hommata hyvät kartat, joissa on merkitty pienimmätkin tiet ja varata riittävästi aikaa, koska lukuisten pikkukaupunkien ja kylien takia matkanteko on paikoin hidasta, jos pitäytyy poissa autobaanoilta.

Saksan pohjoisin kunnolla mäkisempi ja kiemuraisemmilla teillä varustettu alue on Harz, siellä riittää ajamista ainakin pariksi päiväksi. Lüneburger Heide eli Lüneburgin nummialue Hampurin eteläpuolella sisältää mukavia teitä ja ainakin Suomesta poikkeavia maisemia. Elbe-joen rantatiet Hampurin luoteis- ja kaakkoispuolella ovat myös suosittuja prätkäväyliä. Lyypekin eteläpuolisella järviseudulla on hauskoja pikkuteitä ja eksoottisena yksityiskohtana mainittakoon, että jopa muikkua löytyy ainakin Schaalsee-järvestä. Lyypekistä luoteeseen sijaitsevan Plöner See -järven seutuvilta löytyy myös rauhallisia rentoon ajoon soveliaita reittejä. Rostockin eteläpuolinen Mecklenburgische Seenplatte eli paikallinen pienten järvien ja lampien täplittämä alue on myös monen motoristin mieleen.

Keski-Saksaan tultaessa prätkätaipaleiden valikoima alkaa huomattavasti runsastua. Tsekin ja Saksan rajalla kumpuilevat vuorijonot Erzgebirge ja Elbsandsteingebirge ovat vähintään pienen visiitin väärtejä. Erfurtin eteläpuolinen Thüringer Wald tarjoaa kurvikasta menoa mp-matkailijalle jo enemmän. Ja edelleen länteen siirryttäessa Saksan Keskivuoriston metsäiset mäkialueet kuten Rhön, Vogelsberg, Westerwald ja Rothaargebirge tarjoavat monta vielä valloittamatonta namupalareittiä.

Meikäläiseltä on eteläisempi Saksa, sen kaakkoisosia lukuunottamatta, jäänyt vielä kartoittamatta pikkuteiltä käsin, moottoritie vie liian herkästi ohi kiinnostavienkin prätkäpätkien, joiden määrä vain lisääntyy kartalla alaspäin mentäessä.

Itse olen viime aikoina tarkastellut kartoilta silmät kiiluen mm. Reinin ja Moselin jokilaaksojen matomaisia rantateitä. Myös Eifelin metsäisen vuoriseudun, Ranskan rajalla sijaitsevan Pfälzer Waldin ja Luxemburgin itäosien lukuisat äkkiväärät mutkapätkät väikkyvät tulevan kesän toivelistalla. Sanomattakin on myös selvää, että jos ensi suvena reissuun pääsee, ei Schwarzwaldia tulla ohittamaan moottoriteitse, vaan Mustametsän legendaarisilla kurvikujilla on tarkoitus pörrätä useampia päiviä ennen Alpeille siirtymistä.
 
Back
Ylös