• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keskiryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koska päivän aikana ajanotosta tulee ajamisen hauskuuden pilaavia paineita, en halua käyttää Racechronoa tms. Mutta katsoin videolta kierrosaikoja, kaikki paitsi yksi vapaa kierros oli 2.19 jotakin. Se yksi piti tarkastaa ruutu ruudulta, aika oli 2:17,93! Ja siitäkin osaan sanoa monen sekunnin parannukset.

attachment.php


Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänyt jättää lauantain keskihitaan sekoilu kokonaan väliin, tiedä vaikka olisi tullut uusi rataennätys.

EDIT: Siitä vielä videotodiste

 
Kun on lahjakas voi multitaskata. Esimerkiksi voi ajaa oman ennätyksensä ja koeponnistaa venttiilien jouset samalla. Hyvät on. (en jumalauta tajunnut, että kolmonen oli tuvassa ja surutta laulatin. Hämmästys oli raamatullinen, kun tökkäs :D)

Viikonloppu kohtuu OK. Laskeskelin etukäteen, että 2.10 alkuinen vois teoriassa olla itselle mahdollinen, mutta parhaaksi jäi 2.12.9 todellisen tason ollessa luokkaa 2.13-2.14.

Vähän on rullailua mutkiin sisään. Aika törkeen kovaa tuolla moniin paikkoihin sais sisään tuutata, ja siltikään ei varmaan riittäis.

Uudestaan! :thumbup:

Tässä
2.12.9
2.14.3
2.13.8

Nätistihän se isolohko kulkee ja lauantaina pääsi oikein livenäkin seuraamaan, kuinka matala murina täsrisytti Tillolankankaan hiekkakasoja. Siistin näköistä ajoa ja parempi ottaa ekat päivät tuolla ihan iisisti rataa tunnustellen.
 
Nätistihän se isolohko kulkee ja lauantaina pääsi oikein livenäkin seuraamaan, kuinka matala murina täsrisytti Tillolankankaan hiekkakasoja. Siistin näköistä ajoa ja parempi ottaa ekat päivät tuolla ihan iisisti rataa tunnustellen.

Joo. Oli kiva tavata. Mies oli naamatusen yhtä lupsakka, kuin foorumilta voi päätellä.
 
En nyt ihan varma ole, kuuluuko tänne, mutta laitetaan silti. Nopein kierros Kymiringillä oli racechronon mukaan 2:28,4 ja uskoisin, että sain ajettua vielä tuota nopemman kierroksen, mutta racechrono lakkas itsestään toimimasta just siinä setissä, niin ei voi varmaksi tietää. Pyöränä oli siis mökäpönttöä lukuunottamatta vakio -93 VFR 750, niin siihen nähden mielestäni ihan hyvä aika :dunno:

Jotakin videoitakin koitin kuvailla, mutta niistä tuli sen verta kämäsiä, et ei niistä paljo apua ole.
 
Kun on lahjakas voi multitaskata. Esimerkiksi voi ajaa oman ennätyksensä ja koeponnistaa venttiilien jouset samalla. Hyvät on. (en jumalauta tajunnut, että kolmonen oli tuvassa ja surutta laulatin. Hämmästys oli raamatullinen, kun tökkäs :D)

Viikonloppu kohtuu OK. Laskeskelin etukäteen, että 2.10 alkuinen vois teoriassa olla itselle mahdollinen, mutta parhaaksi jäi 2.12.9 todellisen tason ollessa luokkaa 2.13-2.14.

Vähän on rullailua mutkiin sisään. Aika törkeen kovaa tuolla moniin paikkoihin sais sisään tuutata, ja siltikään ei varmaan riittäis.

Uudestaan! :thumbup:

Tässä
2.12.9
2.14.3
2.13.8

Ai muutkin harrastaa tota päänsä pudistelua omille virheilleen :D Muuten kyllä sujuvan näköistä ajelua!

"Uudestaan!" oli itselläkin päällimmäisenä mielessä viikonlopun jälkeen. Hieno rata. Vielä kun saisi ne vedet varikolle ja vähän lisää pistorasioita, niin avot.

Ohitit meikäläisen (hävytöntä) tossa videon 5:12 kohdilla, joten laitetaan nyt itsekin näytille sama perässä roikkujan roolista:

 
Vähän tulee nakulla suorilla turpaan. Rohkeaa sisääntulonopeutta, mutta valuu leviäksi, eikä pääse kaasulle terävästi.

Omassa ajossa pisti silmään laiska sisääntulo. Meinasit tulla takakatteesta sisään useita kertoja :D
 
En nyt ihan varma ole, kuuluuko tänne, mutta laitetaan silti. Nopein kierros Kymiringillä oli racechronon mukaan 2:28,4 ja uskoisin, että sain ajettua vielä tuota nopemman kierroksen, mutta racechrono lakkas itsestään toimimasta just siinä setissä, niin ei voi varmaksi tietää. Pyöränä oli siis mökäpönttöä lukuunottamatta vakio -93 VFR 750, niin siihen nähden mielestäni ihan hyvä aika :dunno:

Jotakin videoitakin koitin kuvailla, mutta niistä tuli sen verta kämäsiä, et ei niistä paljo apua ole.
Se on aina pääasia että kuski on itse tyytyväinen suoritukseen. Se että joku muu on nopeampi/hitaampi ei tarkoita ettei omasta suorituksesta saisi ottaa ylpeyttä.

Ilman videota tai dataa on vähän vaikea antaa mitään rakentavaa palautetta tai arviota nykytekemisen tasosta. Muista vain ennen kelloon katsomista hoitaa ajamisen perusteet kuntoon ettei liika yritys liian vähillä taidoilla vie ambulanssin kyytiin.
 
Huomioiden edeltävän disclaimerin yrityksen laadusta laitetaan kannustuksena vertailuksi 2.41 sille 5th Gen VFR:lle laukkutelineillä. Oma tekeminen melko varmasti varmistelevaa, mutten silti kauheasti nopeampaa pääsisi yrittämälläkään.
Itselle tuli jo sellainen olo, että tietty linja alkoi löytyä, jos nyt sillä pysyminen tuotti hiukan hankaluuksia ihan mukavuusalueellakin ajaessa.
Olin mielestäni keskihitaan hitaammassa neljänneksessä tuolla ajalla.

Lap_time_25_7_21_kymiring_1.jpg
 
Se on aina pääasia että kuski on itse tyytyväinen suoritukseen. Se että joku muu on nopeampi/hitaampi ei tarkoita ettei omasta suorituksesta saisi ottaa ylpeyttä.

Ilman videota tai dataa on vähän vaikea antaa mitään rakentavaa palautetta tai arviota nykytekemisen tasosta. Muista vain ennen kelloon katsomista hoitaa ajamisen perusteet kuntoon ettei liika yritys liian vähillä taidoilla vie ambulanssin kyytiin.

Joo en mä muihin kiinnittänyt juurikaan huomiota, jos joku tulee ohi, niin tulkoot. Ja ainakin siitä ole ylpeä, että sain ensimmäistä kertaa kummatkin polvet maahan. Oikea puoli oli jostain syystä paljon haastavampi kuin vasen, joka alkoi jo tuntua luonnolliselta. Ja en siis mennyt sillä mentaliteetilla, että polvi pitää saada maahan keinolla millä hyvänsä vaan käänsin pikkuhiljaa vaan enemmän, jolloin se tapahtui luonnollisesti.

Laitetaan vaikka tämä video ajoista. Ei paras kierros (videolta katsottuna aika tarkalleen 2:30), mutta laadullisesti järkevämmästä päästä vaikka onhan toikin aika kusiripulia.

 
Tämmöstä menoa se oli sunnuntaina Alastarossa takakamerasta kuvattuna. Jostain oli taas löytynyt tuo kurja tapa blippaamiseen mikä vaan sekoittaa mun ajoa, viime vuonna siitä pääsin eroon ja nyt se on tullut takaisin. Jarrut on ihan kurjia lussuja, ja sit jos koittaa vähän painaa niin tuntuu että perä irtoaa, muutenkin näyttää pompottavan kameraa ainakin ykkösen jarrussa. Rebound?

 
Laitetaan tähän nyt omat häröilytkin. Kaikesta sähläyksestä huolimatta mun nopein Alastarossa, paljon on vielä opettelemista.
Kameran paikka aika huono, takakamerassa oli akku loppu niin ei saanu sitä talteen.
https://www.youtube.com/watch?v=r9F4dTkY2J0

Mitkä pisti itseäni silmään:

Kolmoseen taitat aivan liian aikasin, siksi ajaudut ulkokanttarille etkä pääse kunnolla kaasulle.

Kahvilan ajat aivan liian lujaa ja taitat liian aikaisin, kymppi/kaks pois vauhdista, niin saat käännettyä tiukemmin ja pääset avaamaan pääsuoralle huomattavasti paremmin.

Tossa o helpot 2-3 sekkaa.
 
Mitkä pisti itseäni silmään:

Kolmoseen taitat aivan liian aikasin, siksi ajaudut ulkokanttarille etkä pääse kunnolla kaasulle.

Kahvilan ajat aivan liian lujaa ja taitat liian aikaisin, kymppi/kaks pois vauhdista, niin saat käännettyä tiukemmin ja pääset avaamaan pääsuoralle huomattavasti paremmin.

Tossa o helpot 2-3 sekkaa.
Vasen nopee sama, liian aikaisin sisään, korjaus ja sitten vaan ootellaan, kaasulle pääsi vasta kun pyörä ihan ulkokantilla.
Tai ehkä vaan pitäisi kääntää vähän enemmän voimalla apeksissa.
 
Älä apeksissa riehu. Alkutaiton paikka ja terävyys tekee aika lailla suurimman osan. Apeksissa korjailemalla saa vain kuraa pöksyihin, ja lisää kuitua katteisiin.
 
Vasen nopee sama, liian aikaisin sisään, korjaus ja sitten vaan ootellaan, kaasulle pääsi vasta kun pyörä ihan ulkokantilla.
Tai ehkä vaan pitäisi kääntää vähän enemmän voimalla apeksissa.
Abaut joka mutkassa sama ongelma, liian aikainen valutus/ taitto mutkaan, liian suoraviivaiseti mutkaan, liian aikainen apeksi, jolloin mopo suuntautuu apeksin jälkeen ulkokanttareelle maksimi kallistuksessa, ja silti kuski vääntää kaasua.
Eli ihan se kaikkein yleisin ja perinteisin virhekombinaatio, joka jossain vaiheessa päättyy hi-sideriin.

Ongelma ei ole apeksissa, joten jos yrität paikata tilannetta apeksissa kääntämällä enemmän voimalla ( =vielä enemmän kallistusta), niin hi-sideri tulee vielä nopeammin vastaan.

Ylipäätään jos tuntuu siltä että mopo ei käänny, niin lähes aina (noin 99-99,9%) lääke siihen on se että ennen mutkaa pysyy pitempään siellä radan ulkoreunassa, eli myöhäisempi taitto, ja taiton ja apeksin välille ajolinjaan lisää kaarevuutta.
 
Älä apeksissa riehu. Alkutaiton paikka ja terävyys tekee aika lailla suurimman osan. Apeksissa korjailemalla saa vain kuraa pöksyihin, ja lisää kuitua katteisiin.
Kurat oli jo pöksyissä kun olin liian sisällä ja jouduin nosteleen pystyyn niin eihän sitä kyllä jälkikäteen pysty korjailemaan, totta.
 
Abaut joka mutkassa sama ongelma, liian aikainen valutus/ taitto mutkaan, liian suoraviivaiseti mutkaan, liian aikainen apeksi, jolloin mopo suuntautuu apeksin jälkeen ulkokanttareelle maksimi kallistuksessa, ja silti kuski vääntää kaasua.
Eli ihan se kaikkein yleisin ja perinteisin virhekombinaatio, joka jossain vaiheessa päättyy hi-sideriin.

Ongelma ei ole apeksissa, joten jos yrität paikata tilannetta apeksissa kääntämällä enemmän voimalla ( =vielä enemmän kallistusta), niin hi-sideri tulee vielä nopeammin vastaan.

Ylipäätään jos tuntuu siltä että mopo ei käänny, niin lähes aina (noin 99-99,9%) lääke siihen on se että ennen mutkaa pysyy pitempään siellä radan ulkoreunassa, eli myöhäisempi taitto, ja taiton ja apeksin välille ajolinjaan lisää kaarevuutta.

Näin se varmaan on, moni tekee varmasti näitä samoja virheitä, toivottavasti saa noi karsittua pois ennen sitä haikkua. Se väärin opittujen asioiden muuttaminen on vaikeeta niinkuin on ollu puhetta aiemminkin.
Katotaan mitä AT4 tekee kun talutetaan melkein kädestä pitäen, vaikka omasta päästä se korjaus loppuviimeks kuitenkin tulee.
Pitää yrittää tyhjentää pää mahdollisimman hyvin ja keskittyä koulutukseen.
 
Laitetaan nyt näytille oma kurvailu viimeiseltä Alastaron päivältä, kun kierrosajoista sai vähän taas nipistettyä. Siitä kiitos K/VR:n "koepalalle", jonka sateen aikana hyödynsin ja avasi kyllä silmiä seikoille, joita en ollut joko huomannut ollenkaan, tai ainakaan malttanut katsoa ja pohtia :right:

Lippuvuorot + sateet oli aika epäkiitollinen yhdistelmä tänäkin viikonloppuna, minkä myötä harjoittelu vaan jäi toivottua vähäisemmäksi. Hapsut lepattaa siis vielä ensi kesänäkin, mutta todennäköisesti jo eri kaluston päällä, koska nyt on jäänyt tuo kadulla ajelu aika nolliin.

 
Tuli käytyä eilen Alastarolla VaMPin vuorolla. Kovin montaa puhdasta kierrosta en saanut kun ohitettavia oli niin monta ja paras kierros ei tallentunut kameraan, kun siitä loppui akku kesken. Tässä kuitenkin yks kohtalainen kierros, jonka aika on videosta katsottuna 1:37 jotain. Palmaksen jälkeistä nopeeta vasenta en osannut ajaa oikein, vaikka teoriassa tiedänkin, miten se pitäis vetää. Onhan noissa muissakin mutkissa kyllä parannettavaa, osais vaan siirtää sen mielessä olevan linjan käytäntöön.

 
Muut varmaan voi kommentoida linjoja, niin jotta mulleki jäis jotain :p niin tuo vaihteenvaihto on niinkuin vanhaa datsunia kiihdyttäisit. Jos haluat kulkua, niin älä paina kytkintä pohjaan ja päästä kaasua nolliin kun laitat isompaa sisään, eli voit aloittaa niin että sen jälkeen kun kahvasta tuntuu vastusta painat kytkintä muutaman millin, hetkeksi hiukan vähennät kaasua ja samalla isket isomman vaihteen (sitten kun tuo onnistuu niin voit unohtaa sen kytkimenkin).
 
Back
Ylös