Ketjujen peseminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pavel Pude
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Pavel Pude

New member
Kyselisin mielenkiinnosta sellaista asiaa, että millaisilla "myrkyillä" pesette ketjuja..?? Tai pesettekös ollenkaan..?? Itse oon pessy O-rengas ketjut Wurth Pineline pesuaineella koska kyseinen pesuaine ei ole liuotin pohjainen, kaveriksi oon sitten antanut bilikan (bilteman) ketjuharjaa. Lopputulos on ollut mielestäni vallan loistava..
033102beer_1_prv.gif
 
Kerran pesin ketjut perse hiessä ilman takapukkia pyörä sivujalalla. Aikaa meni varmaan tunti, kun oli vain jotain Bilteman sekundaliukkaria hollilla. Sitten uudet Castrolin rasvat pintaan ja 20 kilsaa ja ketjut näytti samalta kuin ennen pesua.

Silloin päätin että ei koskaan enää.
 
Delvacilla
thumbs-up.gif
Kertaalleen koneessa jo pyöritetty ölperi jäteöljypurkista rättiin liottelee ylimääräiset kokkareet kettingeistä ja jättää sopivan öljyisen lopputuloksen niin ei tartte enää erikseen öljytä pesun jälkeen
biggrin.gif
 
Motorexin ketjunpuhdistusainetta "kerran ympäriinsä" kuin ketjuja rasvaisi ja sitten vanhalla sukalla tms. ote ketjun ympäri ja pätkä kerrallaan vedetään muutama kerta edestakaisin, jo tulee ihan hyvä.
Joskus olen sellaisella asiaan tarkoitetulla harjallakin avittanut mutta harvoin jaksaa, tai ylipäänsäkään putsata ketjuja.
 
Motorexin pesuaineella olen pessyt ja pesen jatkossakin. Kuten yllä mainittu, kerta pari ympäriinsä ja rättiä perään.

Eliniän kannalta ketjujen peseminen on melkein tärkeämpää kuin rasvaaminen...
lookaround_orig.gif
 
En usko pesun lisäävän elinikää, enkä ketjujenkaan kestoa merkittävästi.

Sutilla pari kertaa kesässä voitelen/putsaan ketjut vaihdelaatikkoöljyllä ja muuten käytän spraypullossa olevaa ketjurasvaa. Ketjut ovat kestäneet noin 30 tkm, jonka jälkeen kiristysvara loppu.

Asfaltilla ajettaessa ketjuun ei kerry mitään sellaista, mikä ei vaihdelaatikkoöljyllä öljyämisen jälkeen lentäisi pois ihan ajossa. Kurapyörät sen sijaan saattavat vaatia pesua.
 
^toimi aika hyvin, eli se öljy putsaa aika hyvin ne ketjut. Itse tosin pyrin myös rasvaamaan ketjut sillä vaihdelaatikkoöljyllä, spray-purkkia käytän ainoastaan reissuissa. Jos joskus tarvii vahvempaa ainetta niin WD40:tä, mutta en suihkuta ketjuun vaan rättiin ja pyyhki rätillä, O/X-renkaat rasvoineen ei tykkää liuottimista...

Toiseen pyörään vaihdoin talvella uudet ketjut ja en ole koko kesänä käyttänyt siihen spray-rasvoja, niin ketjut on kuin uudet koko ajan. Välillä vaan öljyä lisää ja ylimääräiset pois rätillä.
 
Edelleenkin vahva usko siihen, että normaalissa maantieajossa ketjut ei pesua tartte. Pyyhkäisy öljyrätillä ketjujen sivuilta ja päältä riittää. Keskipakovoima heittää pa***t etenkin pikkurattaalla ketjun ulkokehälle - katsokaas vaan joskus sinne eturattaan koteloon!

Ei lika viihdy O-renkaissa, joiden kuluminen saattaisi tuhota ketjut ennen aikojaan. Ja vain ne O-renkaat tarvitsee hyvän ulkopuolisen voitelun.
 
Siinä vaiheessa kun kiristysvara loppuu, on ketjut todennäköisesti olleet valmiit jo muutaman tuhat kilometriä.

Vaihteistoöljy varmasti putsaa ketjut, mutta itse pyrin käyttämään rasvoja jotka eivät lennä pois ketjuista, siksi putsaaminenkin on tarpeen. Eturattaan koppaan kertyy paskaa pesemättä sen verran nopeasti, että koppaa tarttis raottaa parin tonnin välein.

Sitä en tiedä missä päin asut, mutta kyllä täällä sitä pölyä ja sontaa riittää vaikkei hiekkateillä kävisikään. Muutama visiitti niille siihen päälle, niin onhan nuo aika rouheassa kunnossa.

Keskipakovoima?
 
Ei ne ketjut olleet loppu, eturatas kylläkin. Ei jumiutuneita lenkkejä, ei ylimääräistä ääntä, eikä tärinää, eikä takarattaasta nostettaessakaan tullut isoa väliä.

Eturattaan vaihtamalla 20 tkm:n paikkeilla varmaankin pääsisi yli 40tkm samoilla ketjuilla. Ja lisää käyttöikää vaihtamalla 520:sen tilalle 530:et.

Toisaalta rengaskuluihin verrattuna ketjurataspaketti 30 tkm:n välein ei ole kallista.

Eturattaan kopasta käyttäessäni Motulin Chain Lube Roadia saa kyllä kaivella ajoittain melkoisen schaisseklöntin pois. Toisaalta, olisiko siitä köyhän miehen ketjurasvariksi?
 
Käyttö- ja huolto-opas sanoo seuraavaa: "Jos ketju on erityisen likainen, puhdista ketju dieselöljyllä tai kerosiinilla ja levitä tämän jälkeen öljyä..."

Ite oon jo kerosiinit hommannu, mut en oo viä kerinny testaa, ku nii kovaa ajoo kaiken aikaa
062802moto_prv.gif
 
Löpöä putsaukseen muutama kerta ajokaudessa, hyvin on toiminu. Ketjun rasvausta sopivin välein.
 
Eilen kokeilin kuumailmapuhallinta ja metristä rättiä sivulta ketjun ympäri. Sainpa vihdoin 18000km jälkeen ketjujen sisäpinnankin puhtaaksi. Harvoin noita tulee puhdistettua, mutta silloin ovatkin hyvät neuvot kalliita.
 
Nokivasaran polttoainetta eli diisseliä
smile_org.gif
hyvin lähtee ja jopa ohjekirjakin suosittelee
biggrin.gif
 
Back
Ylös