• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjujen rasvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja manror
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juu ja lenkkien sivuille vaan,että o-renkaat saa voitelua.niin rätillä voi välillä pyyhkästä koko ketjua niin saa lian pois kanssa.

vaihteistoöljyä hammasharjalla (eukon) hinkaten ja lopux rätillä kuivaus ni eipä tarvi erikseen kettinkejä pestä.

vaihteistoöljyä hammasharjalla (eukon) hinkaten ja lopux rätillä kuivaus ni eipä tarvi erikseen kettinkejä pestä.
Sanoisin tuota juuri pesuksi
tounge.gif

-hh-

Kaverini vertasi useana kesänä ketjujen kestävyyttä. kokeilu alkoi siitä kun castrollin vahalla ketjut oli loppu jo 20tkm jälkeen. pelkkä moottori öljy tippakannulla 300-500km välein tai perämoottorin vaihteisto öljy jos tarvi reissussa rasvata ja ketjut alkoi kestää 35-40tkm. Nyt on omassa scottoiler rasvari ja ketjut pysyy sopivan kosteana mutta ei sotke vannetta. Veikkaan että sillä päästään hyvään kestävyyteen.
062802moto_prv.gif

Halpa ja hyvä = 3 euron tippakannu ja moottoriöljyä tms rasvaa.

Helppo ja kätevä = Scottoiler (halpa siinä mielessä että ketjut kestää, kestää ja kestää.). Lisäksi pysyy puhtaana.

Turha = Suihke (ei mitään etuja tippakannuun nähden ..tai .. no.. jos pitkällä reissulla mukana niin ehkä sitten kätevämpi)

Halpa ja hyvä = 3 euron tippakannu ja moottoriöljyä tms rasvaa.

Helppo ja kätevä = Scottoiler (halpa siinä mielessä että ketjut kestää, kestää ja kestää.). Lisäksi pysyy puhtaana.

Turha = Suihke (ei mitään etuja tippakannuun nähden ..tai .. no.. jos pitkällä reissulla mukana niin ehkä sitten kätevämpi)
S´oot niin väärässä tuon sprayn suhteen.

Rypsiöljyllä ja pullasutilla tulee parasta... ja tonnin välein ripottelee vähän sokeria ja rusinoita päälle...

Vähän tyhmä kysymys, mutta mitäs ootte mieltä uskaltaako mineraalitärpätillä puhdistaa ketjut. Vanteiden paskat lähti ainakin paremmin kun millään vannepuhdistusaineella. Purkissa lukee vielä, että "voidaan käyttää yleispuhdistusaineena, sillä ei vahingoita maalipintoja"
withstupid.gif

oon mä joskus tonkin tehnyt. Ja maastofillarin ketjut juurikin tuolla. Nyt sit varmaan monet sanoo, että vahingoittaa o-renkaita ja poistaa sieltä suojarasvat. Enkä minäkään viitsisi tätä tietoa vastaan enää nykyään pestä. Paitsi ne maastofillarin ketjut.

Jäykintä mahdollista vaihteistoöljyä ja vanha pensseli... enimmät jaskat lähtee kivasti pois ja lopuksi rätillä pyyhkäsee kierroksen tahi kaksi jolloin lähtee loput liat ja liiat öljyt. Jos tuntuu että lähti öljyä liikaa ni sitähän voi aina lisätä.

Ja operaatiohan suoritetaan kylmiin ketjuihin. Näin ovat isot pojat opettaneet ja hyvin on ketjut kestäneet
062802moto_prv.gif

Niin ja operaatiohan toistetaan niin usein kun viitsimystä on. Itse kattelen aina vähän että miltä ketjut näyttää ja ihan
033102ass_1_prv.gif
tuntumalla niitä hoitelen/voitelen

käyttökokemuksia bel rayn extra clean chain lubesta?onko se vahaa vai jotain öljysekoitetta?"värjää ketjut valkoisiksi"
ite oon käyttänyt tota ja ihan ok ainetta tuntuu olevan...
mulla on myös jotain castrolin ketjuöljyä mutta onko kannattavaa laittaa esim pesun jälkeen eka castrolia ja bel rayta päälle?

Lube = eiköhän se sitten sprayöljyä ole. Waxina markkinoivat yleensä noita vahoja (en suosi). Kyllä tuo on Castrolin kanssa suht samaa kamaa. Ei kannata päällekkäin laittaa. Vähän niin kuin laittais kaksi kertaa samaa ainetta.

rasvaa noin 300-500km välein, pesua ei koskaan. öljyämisen jälkeen pyyhkäiset sivulenkit puhtaaksi, niin näyttää puhtaalta.
kerran yksi jamppa kysyi,että miten sun ketju pysyy noin puhtaana ja millä putsaan/voitelen niitä. epäili myös ketjujen olevan melko uudet. no olihan ne 30tonnia ajetut ja ei pesty koskaan. sivureunan pyyhkäisy sen tekee.
Juu samoilla linjoilla. En oo jaksanut pestä. Rasvaa ja vähän pyyhkäisee, niin tulee hyvä mieli. Ja ei kun kovaa ajoa.

http://www.vmtools.fi/?s=tuote&tid=10606&sid=438-724

Onkos tästä tiedossa halvempaa versiota? Olisi kätevä näkönen öljyn käyttäjille...44 euroo taisi olla Tampereella IKH:lla.

Olen toistaseksi tyytynyt gl-5 vaihteisto-öljyyn, maalipensseliin ja rättiin...varsinkin soralenkkien jälkeen, pitkälle helteisille maantielenkille vihreä motorex Stormilta.

käyttökokemuksia bel rayn extra clean chain lubesta?onko se vahaa vai jotain öljysekoitetta?"värjää ketjut valkoisiksi"
ite oon käyttänyt tota ja ihan ok ainetta tuntuu olevan...
mulla on myös jotain castrolin ketjuöljyä mutta onko kannattavaa laittaa esim pesun jälkeen eka castrolia ja bel rayta päälle?
Itellä tuota juuri..
Ei pahemmin sotke pyörää, tuntuis keräävän pölyä ja sontaa, näyttää rumalta (paksua valkosta tököttiä), en usko että voitelee riittävästi.
Taidan siirtyä pensseliin ja gl-5 öljyyn.

500km välein motulin chain lube roadia,
joka toinen kerta chain cleanerilla (* Compatible with X, O and Z-ring chains) ensin puhdistus.

Käyttääkö kukaan ketjuöljyä ja vahaa yhtä aikaa, että ensin öljy ja sitten vaha päälle. Kuvittelisin, että öljy voitelee paremmin, mutta vaha tekisi öljyn päälle hyvän suojakerroksen.
withstupid.gif

Tämän toimivuutta kysyin liikeestäkin ja vastaus oli: -ei kannata, miksi? -no ei se vaan kannata.

Asiantuntevaa palvelua
buttrock.gif

500km välein motulin chain lube roadia,
joka toinen kerta chain cleanerilla (* Compatible with X, O and Z-ring chains) ensin puhdistus.

Käyttääkö kukaan ketjuöljyä ja vahaa yhtä aikaa, että ensin öljy ja sitten vaha päälle. Kuvittelisin, että öljy voitelee paremmin, mutta vaha tekisi öljyn päälle hyvän suojakerroksen.  
withstupid.gif

Tämän toimivuutta kysyin liikeestäkin ja vastaus oli: -ei kannata, miksi? -no ei se vaan kannata.

Asiantuntevaa palvelua  
buttrock.gif
Itse sanoisin tohon mutupohjalta kans, ettei kannata. Ensinnäkin: se vaha keräisi sitä paskaa silti aika huolella, se rasvakaan ei kuitenkaan mitenkään mahdottoman hyvin siellä vahan "sisällä" pysy vaan kyllähän se lentää. Jäljelle jää siis seuraavaa kertaa varten ketjuvahaa, jonka ohi rasva ei mene niin hyvin.

Laadukasta ketjurasvaa vaan riittävän usein niin avot
062802jumpie_prv.gif

Back