• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjujen rasvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja manror
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen toistaseksi tyytynyt gl-5 vaihteisto-öljyyn, maalipensseliin ja rättiin...varsinkin soralenkkien jälkeen, pitkälle helteisille maantielenkille vihreä motorex Stormilta.
Tämä vihreä tökötti on kyllä kauheinta mitä ketjuun voi laittaa. Myrkky pysyy hyvin ainoastaan katteissa ja se mitä ketjuun jää, kerää kyllä kaiken tiiliskivee pienemmän tiestä irtovan paskan.

[/QUOTE]Itse sanoisin tohon mutupohjalta kans, ettei kannata. Ensinnäkin: se vaha keräisi sitä paskaa silti aika huolella, se rasvakaan ei kuitenkaan mitenkään mahdottoman hyvin siellä vahan "sisällä" pysy vaan kyllähän se lentää. Jäljelle jää siis seuraavaa kertaa varten ketjuvahaa, jonka ohi rasva ei mene niin hyvin.

Laadukasta ketjurasvaa vaan riittävän usein niin avot
062802jumpie_prv.gif
Tuohan kuulostaa järkevältä. Tuonkin ku ois se motoliikkeen kaveri kertonu, niin ois säilyttäny uskottavuutensa
biggrin.gif

Mistä tietää milloin ketjut/rattaat on vaihtokunnossa?
blush.gif
..kun ketjun kiristyksen säätövara loppuu vai?

blush.gif
juu, jos säätövara loppuu niin hyvin olet ketjuja siihen asti pidelly/voidellu
tounge.gif
yleensä kyl ei niin pitkälle päästä. Itse tarkkailen ketjun sisäholkkien välyksiä, lukittuneita lenkkivälejä, paljonko pystyy nostamaan ketjua irti takarattaalta "klo 3 positiosta", takarattaan kulumista hampaiden osalta vetopuolelta jne. Kannattaa myös kuulostella ketjun mahdollisesti antamia "ylimääräisiä" ääniä vedätettäessä joka voi olla merkki kuluneesta/venyneestä tai myös liian löysälle säädetystä ketjusta. Itse vaihdatin rattaat + ketjun 20t. huollossa vaikka olis vielä pärjänny hetken matkaa
062802moto_prv.gif

blush.gif
Silloin kun ketjut pitää rahinaa/rolinaa ym. epämääräistä ääntä, lenkit on ihan jumissa ettei ne enää oikene suoriksi, tai ketjujen välys on huomattavasti erilainen ketjun eri kohdista...

Myös ajokilometrimäärä kertoo jotain siitä että kuinka kauan on ketjujen elinikää jäljellä...
Edellä mainittuun tosin vaikuttaa huomattavasti se että miten ketjuja on huollettu/miten pyörällä on ajettu.

Rattaasta: katkennut/vaurioitunut rattaan hammas.

Ketju: vaurioituneet rullat, löysät laakeritapit, o-renkaita puuttuu.

Ketjun voit tarkistaa näin:

1.Pyörä keskiseisontatuelle jos mahdollista, ellei niin sitten jollain toisella tavalla nostat takarenkaan irti maasta.

2.Hanska oikeaan tai vasempaan käteen, kummalla aiotkin pitää ketjua ylhäällä.

3.Toisella kädellä nostat ketjua ylös päin, kuin tarkistaisit ketjun vapaaliikettä. Erona on että pidät ketjua kokoajan ylhäällä ja toisella kädellä pyörittelet takarengasta hitaasti vähintään yhden kokonaisen kierroksen.

4.Tämän testin aikana ketjun kireys ei saa muuttua, jos ketju kiristyy tai löystyy niin ketju/rattaat ovat vaihtokunnossa.

Tämä on siis se helpompi tapa huomata ketjun kireydessä poikkeamia.

Saa korjata jos kirjoitin virheellisesti.

Edit: kappas, hidas olin.

Ohjekirjassa lukee joku tietty lenkkimäärä ja sen maksimi pituus, sen jos ketjut ylittävät ne on vaihtokunnossa.

Mä oon vedellyt ketjuihin motulin ketjuspraytä ja se tuntuu pysyvän ketjuissa uskomattoman hyvin.  Purkin nimeä en muista, mutta siinä on mikroauton kuva kyljessä.  2-3 tankillista voi hyvin ajella ja ketjut ovat edelleen rasvaiset ja rullaavat hyvin.

Puhdistuksen teen niin, että laitan pyörän pukille, ykkönen silmään ja annan pyörän pyöriä tyhjäkäynnillä.  Siihen sitten suihkin wd40 spraytä oikein olan takaa.  Annan hetken vaikuttaa pyörän pyöriessä kokoajan ja sitten painan superlonisienen ketjuja vasten.  Kun paskat ovat lähteneet(joka tapahtuu aika nopeasti) kuivaan ketjut vielä rätillä samalla taktiikalla.

Sitten vetäisen spraytä reilusti, annan hetken vaikuttaa ja pyyhin ylimääräiset pois rätillä.  Ekan pikku lenkin jälkeen kun putsaa vanteen niin se ei juuri enää sotkeennu ja tällä reseptillä voikin sitten ajella huoletta ainakin sen 500km.  WD40 irroittaa vanteistakin ketjuöljyn hienosti.

Aikaa tähän operaatioon menee alle 10min ja ketjut kiiltää ja rullaa kuin uudet. X1R spray toimii taas loistavasti jumiutuneiden ketjujen elvytykseen. Eihän niistä uusia enää saa, mutta saa ne kuitenkin toiminaan niin, ettei heti tartte sännätä kauppaan ostamaan uusia.

Puhdistuksen teen niin, että laitan pyörän pukille, ykkönen silmään ja annan pyörän pyöriä tyhjäkäynnillä.  Siihen sitten suihkin wd40 spraytä oikein olan takaa...
Ottaen huomioon otsikon OLKAA HELVETIN VAROVAISIA.
Ketjut on imaisseet monet pesuharjat/rätit  sekä mukana usein myös koko sormet.
Minä en enää nykyään edes käytä em. tapaa, vaikka mitään ei kerennyt sattua.
Edellinen V-kone vaan kävi niin epätasaisesti ettei sitä rynkytystä voinut katsella.  
nixweiss.gif

Silloin tuli opittua seuraavat tavat.
Puhdistus moottori sammuksissa öljyisellä pesusienellä, ketjusta kiinni ja käsin pyöräytys.
Öljyäminen hoituu automaagisesti Pro-Oilerilla.  
033102bebe_1_prv.gif

Back