Tossa on muuten yksi, siis vaan yksi, esimerkki monista mahdollisista miinoista
joita erilaiset "ohjeet" sisältävät.
Vaikka ketjun pelivara ilmoitetaan samana, saattaa tuo pyörän "asemointi" mittausta tehdessä
olla merkittävä
käytännön tekijä.... tai sitten ei, vaikka sillä teoreettisesti laskien eroa olisikin.
Otetaanpa näin.
Meillä on joka tapauksessa ketjulle ohjearvona tuo 20-30mm.
Onko esim. tuossa 20mm kohdilla "ladattu sisään" kaikesta huolimatta minkä verran toleranssia
tiukempaan suuntaan ? Ei tietoa, vaikka harvemmin ketjut kuitenkaan ajossa kiristyy

.
(vrt. esim Suikan venavälysten raja-arvot = pitäisi kestää vielä seuraavan tark.välin riskittä)
Mitenkäs sitten eri tilanteissa varsin moni noita ketjuja ihmettelee... vaikka reissussa/tallissa?
Kohtalaisen vaihtelevasti sanoisin ja mennään ohjekirjoista riippumatta monella eri tavalla.
Ilman oileria ajelevat? Siinähän se rasvauksen yhteydessä usein tapahtuu

.
Aika useinhan tuo sitten tarkoittaa, että peli on välillä sivutuella, välillä keskituella ja heps!
Välillä takapukillakin

.
Keskituella, takapää ilman painumaa, on kuitenkin "staattinen" piste mittausta ajatellen.
Seuraavaksi "paras" tässä mielessä on takapukki, vaikka siinäkin vaikuttaa kulmiin jousituksen
perusasetukset, ainakin marginaalisesti.
Sivutuella taas "kulmiin" vaikuttaa tuon takapukkitilanteen asioiden lisäksi koko pyörän
"asemoituminen". Eli pelistä riippuen/sivutuesta/ pelin pystykulmasta.
Muussa tapauksessa kuin keskituella, takapyörä painumitta/ääriasennossa, esim. pyörän
kuormauskin vaikuttaa.
Niin.... vaikka tässä ei rakettitieteestä ole kysymys, eikä mennä millin sadasosilla,
huomataan heti lähtötelineissä, että on helposti eri asia ja lopputulema riippuen
mitä mitataan, mistä ja miten.
Kaikesta huolimatta

.
Tässäkin on olennaisin juttu tuo: "Mitä jäbä duunaa?" Mitä ollaan pohjimmiltaan tekemässä?
Hienoa

. Tarkistamassa, että alustan eri painumilla ketjut ei ole missään kohtaa
liian kireällä/löysällä ja aiheuttaisi toivomattomia seurannaisia.
Tämähän se oli kaiken touhuilun tarkoitus???
Jos halutaan mennä "varmoilla," pitää siis olla joku tietty swingin kulma, jossa tietty ketjun pelivara
varmistaa ongelmattomuuden.
Kuten totesin, tässä ei ihan äkkiä ole kyse rakettitieteestä, eikä sadasosista, eikä homma aiheuta
ihan helpolla välitöntä ongelmaa kunhan se on edes "sinne suuntaan".
Olennaista on kuitenkin tuo ikiaikainen

.
Logiikka!!! Edes naisen logiikka

.
Ei kovin monisyiseen ja sofistikoituneeseen hommaan tartte mennä pettävällä tai puuttuvalla logiikalla,
niin ollaan siinä perinteisessä miinassa.
Kovin panostetaan, pyöritään kuin poranterä, mutta homma on täysin lottokoneen veivaamista
ja ihmettelyä kun ei osu, ei vittu vaan osu. Huonoa tuuria taas. JUURI NÄINHÄN SE ON

.
Se kaverin "parempi tuuri" taas tahtoo useimmiten olla jotain ihan muuta

.