• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ketjun puhdistus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja roppe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

roppe

New member
Nyt kun tuo ajokausi pukkaa päälle. Pitäs ketjut saaha viimekesän rasvoista puhtaaks, minkälaisella aineella uskaltaapi liottaa?

Polttoöljy ja esim.hammasharja (käytöstä poistettu)
biggrin.gif
Ei muuta kuin kovaa harjausta.

Ite tuli pestyy iha moottoriöljyllä ni tulee voitelu samalla ja putsaa hyvi ku harjaa näyttää perään

Moottoriöljyn todennut parhaaksi. Hyvin lähtee paska ja voitelut tulee kaupanpäälle
thumbs-up.gif

Lamppuöljy citymarketista 3,95e/1L, ja vanha hammasharja.

Pistin just uudet ketjut mopoon ja niis oli ihan vitunmoinen määrä jotain ketjuvahaa. Eikä se lähteny edes delvacilla pois.  
biggrin.gif
Mut lamppuöljy pelasti, eikä sitä menny ku desi-pari.
Lamppuöljyssä on myös se hyvä puoli että se ei haihdu/haise käytännössä ollenkaan. Erittäin käyttäjäystävällistä.

Pesun jälkeen ketjut toki uitettiin delvacissa.  
thumbs-up.gif

Pistin just uudet ketjut mopoon ja niis oli ihan vitunmoinen määrä jotain ketjuvahaa. Eikä se lähteny edes delvacilla pois.  
biggrin.gif
Lamppuöljyssä on myös se hyvä puoli että se ei haihdu/haise käytännössä ollenkaan. Erittäin käyttäjäystävällistä.

thumbs-up.gif
Mulla on ollut se käsitys että porukka koittaa mahdollisimman pitkään pitää uusissa ketjuissa juuri tuota uusien ketjujen "vahaa" koska se pysyy paremmin ketjuissa kuin mikään muu eikä lähde edes vesisateessa pois.  
omg.gif

biggrin.gif

thumbs-up.gif
Mulla on ollut se käsitys että porukka koittaa mahdollisimman pitkään pitää uusissa ketjuissa juuri tuota uusien ketjujen "vahaa" koska se pysyy paremmin ketjuissa kuin mikään muu eikä lähde edes vesisateessa pois.  
omg.gif
Kieltämättä oli kyl ihan saatanan sitkeessä. 120 lenkkii/rullaa pesin yksitellen hammasharjalla. Kivaa oli.
biggrin.gif

Vahan pesin pois sen takia ettei se sotke mopoo/ ja ketjusta huolehtii pro-oileri, joten vaha ois ihan turha.
Koska sit taas sen vahan pois hinkkaaminen moposta pois on viel potenssiin x vittumaisempaa.

Ja toisaalta, se orginaalivaha on edelleen siellä rullien ja o-renkaiden alla, eli siellä missä sitä tarvitaan. Se päällyspinnoilla ollut vaha oli ihan turhaa joka tapauksessa.

biggrin.gif

thumbs-up.gif
omg.gif
Kerää vaan vauhdilla hiekkaa/pölyä/yms. paskaa.. vahat on ihan hanurista ketjujen kanssa imho. Niin tehtaan jäljiltä olevat, kuin itse lisätyt. Sitten onkin verrattavissa metallin hiomiseen kunnon hiomatahnalla, varsinkin kun partikkelit seassa on nyrkin kokoisia
biggrin.gif

Eiköhän se oo siihen päälle läntätty, että pysyis jonkin aikaa lenkkien kumit hapertumatta ja säilyisivät mahd. hyvässä myyntikunnossa siellä varaston perukoilla mahd. pitkään. Ja samalla pysyisi ne kaikista tärkeimmät rasvat siellä sisäpuolella edes jonkin aikaa.. siellähän ne ketjujen tärkeimmät rasvat kuitenkin sijaitsevat.

Itse oon sillon tällön diisselin ja hammasharjan avulla sutaissut pahimmat paskat pois. Tämän jälkeen rätillä kunnolla kiisselit veks ja vaihteistoöljyä hieman pintaan, sopivan jäykkää eli ei ole ensimmäisen 10km jälkeen pitkin piennarta ja takavannetta. Joku joskus täällä kirjoitteli, että nafta pilaa juurikin noi tiivistekumit välistä. Mun omistamat ketjut ei ole vissiin lukenut tuota juttua täältä ja ovat kestäneet kiitettävästi.

- P

Motorex Chain Clean + Motorex Racing Chain Lube
inlove.gif

Ei niitä jaksa mitää hangata, chain cleania vaan ja nästyykillä pasgat pois ja teflonirasvat piälle. Hammasharjoja olen silti kerännyt pakkiin toista kymmentä, kun ennen niitä tuli ehkä joskus harjattuakin(ei terveellistä tiivisterenkaille).

Motorex Chain Clean  + Motorex Racing Chain Lube  
inlove.gif

Ei niitä jaksa mitää hangata, chain cleania vaan ja nästyykillä pasgat pois ja teflonirasvat piälle. Hammasharjoja olen silti kerännyt pakkiin toista kymmentä, kun ennen niitä tuli ehkä joskus harjattuakin(ei terveellistä tiivisterenkaille).
Pjää ne hammasharjat mitään niille renkaille tee  
smile_org.gif
jos kiillekin ne kestää, niin totta mooses pikkunen kumirinksu.. tai sitten jos epäilee, niin pitää ostaa joku ultra-soft.. (Huom. pilkunviilaajille, tuossa yritti olla sarkasmia mukana).

Ruvetaanko Motard väitteleen näin yön pimeinä tunteina?
biggrin.gif

En mäkään yleensä jaksa harjata, kuhan jollain rätillä vähän sinnepäin sutaisee jne. Tekee vaan tarpeeksi usein, niin ei paljon harjailla tarvi.

Mutta muutaman kerran kesässä otan vähän tarkemmin sonnat sieltä poies ja jos ei metalliharjalla rappaa, niin tuskin ne tiivesterenkaat/gummit (oli sitten o, x, y tai vaikkapa ö - malliset) itseensä ottaa..

- P

Edit: edelleen ne vahat vaikka hiuksiin, jos edes sinne.. mä rupeen käyttään muotoiluvaahtoa ketjuihin. Ja päälle tietenkin jotain lakkaa.

Ehkei tullu ihan oikeaoppisesti tehtyä tätäkään, mutta bensalla irtos töhnät.
Löpöäkin koitin, mutta eihän sen vaikutusta ehtinyt odotella...

Spray-vahaa tuli purkki ostettua viimevuonna... ja pesussa sitten hangattua niitä kököjä pois...
Tänä kesänä ei ketjuja vahata - voidellaan vaan.

Jos sitä riimua on pakko pestä niin moottorinpesuaine ja painepesuri, kyllä lähtee kököt. Ja heti pesun jälkeen kunnon voitelu.

LPS1/TSL1 on erittäin oiva "pesuaine" ketjuille. Sitä ruiskuttelee ketjuihin ja rätillä pois, toimii!

Back