Ketjuöljyn poistoa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hway
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hway

New member
Totesin tuossa että ketjuöljyä, tai oikeastaan sitä äärettömän kivaa ja tahmeaa ja sotkevaa öljyn ja lian seosta on päätynyt turhan paljon paikkoihin mihin sitä ei kuulu, mukaanlukien pyörän takaosan katteet sekä metalliosat.

Kysymys onkin millä tökötillä noita kannattaisi yrittää putsata, tai millä keinoin yleensäkin?
Kaupassa katselin erinäisiä aineita (enkä tarkoita kaljahyllyä tällä kertaa), mutta yhtään sopivalta näyttävää ainetta ei silmiin osunut. Moottorinpuhdistusaineet vaikuttivat lupaavimmilta, mutta kun tietoa muoviosien kunnosta käsittelyn jälkeen ei ole, ei oikein uskaltanut ruveta kokeilemaankaan...

Ainakin katteet, laukkutelineet ja miksei swingikin kaipaisivat kevyttä putsauskäsittelyä.

Crystal liuotinta kuivaan pintaan ja antaa sen vaikuttaa hetken, sitten lämmintä vettä sienellä hangaten. Ketjurasvat lähtee varmasti ja lopuksi huuhtelu vedellä. Sitä Crystal liuotinta myy maxi makasiinit yms.

Tuo Crystal on pätevää myös, itse olen käyttänyt Auto Glymin rasvan poistajaa ja toimii ihan hyvin myös.

Minä ainakin poistan Autoglymin liuottavalla vahalla, hyvin onnistuu ja tulee samalla vahattua.
062802jumpie_prv.gif

Hienoja aineita mutta hitto vie, tuota ysivitosta lukuunottamatta yhtäkään en vielä ole onnistunut kaupoista löytämään. Taidan liikkua aivan väärissä kaupoissa...

Niin, enkä sanoisi sitä ysivitostakaan kovin halvaksi
biggrin.gif

Mutta mikäs kiire noiden löytymisellä, tuskin se rasva kyllästyy mukana roikkumiseen ja jos kyllästyykin, ei paljon haittaa.

Grillinesteellä hyvää ja halpaa, eikä vahingoita maalipintaa, lähtee meinaan kaikki paska irti!

Mulla on lähtenyt ihan rätillä. Eli ennen kuin pahasti pakkeloituu, pyyhkäisee kuivalla vanhan paidan riekaleella suurimmat möhnät, sen jälkeen pesaisee pyörän tavallisella puhastusaineella ja ylläripylläri puhdasta on! Kemikaalit maksavat, usein vahingoittavat keuhkoja (niitä kuitenkin joutuu vähän haistelemaan, ellei ole jotain naamaria päässä) ja harvempaa luonto ainakaan kiittää. Miksi maksaa turhasta?
smile_org.gif

Jälleen kerran; valopetroolia. Litra maksaa jotain 2 euroa ja pullo riittänee about viideksi vuodeksi. Ja käy ketjujen pesuun eikä tapa maalia jne.

Mikä tahansa rasvaa liuottava aine kelpaa. Fairy poistaa rasvan ja jättää vahauksen koskemattomaksi. Ellei ole kotona niin viimeistään naapurista löytyy. Kuppi mukaan ja naapurin emännältä kyselemään että saisko edes vähän...
smile_org.gif

Moni on Autoglymin nestevahaa ehdotellut, se on kyllä pätevää tavaraa kaikenlaiseen puhdistamiseen vaikka vahaa onkin.

Back