• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjurasvasta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vanhakäpy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hondalta uusi ketjuspray HP CAIN LUBE onko jo muilla kokemuksia?
Myyjä vakuutteli sen toimivuudesta ja lupasi ottaa purkin takaisin jos ei ole tyytyväinen.
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
Olihan tuota jo viime vuonnakin. Purkki on puolessa välissä, ei sotke ja tuntuu riittoisalta, vaikkakin epäilyttää teho kun ketjuissa ei näy kunnon töhnäkerrosta. Lienee teflonpohjainen aine. Kai ne tietävät mitä myyvät ..
nixweiss.gif
smile_org.gif

Eilen tuli ostettua penzoil merkkistä ketjurasvaa.
Hyvin tarttuu ketjuihin ja on sellaista vaaleahkoa töhnää mikä muuttuu läpikuultavaksi.
Niin ei ole ainakaan vielä sotkenu
cool.gif

Pakko tosta crc:n ketjurasvasta sanoo, et ei ainakaan mun ketjuihin tule enään, kun sotkee niin perhanasti!

Oma rasvainen sormenjälkeni aina niin inspiroivaan vaha/rasvakeskusteluun. Olen käyttänyt toistakymmentä vuotta parafiinipohjaista ketjuvahaa prätkissäni, ja oma kokemukseni sanoo että kaikki "vaha tuhoaa ketjut"-jutut ovat paskapuhetta. (Vaikka ne sitten lukisivat Tekniikan Maailmassa. Journalisteillakin on oikeus mielipiteisiinsä, mutta ei se tee niistä sellaisenaan totuuksia.) Ketju/rataspaketeilla pääsi hyvin sellaisia normaaleina pitämiäni 25-30 tuhannen vaihtovälejä ajamatta niitä ihan loppuun.

Olen myös käyttänyt erilaisia ketjurasvoja, joille yhteistä oli ainoastaan se, että niiden koostumus oli lähinnä liimaa muistuttava tai sitten ne lensivät ketjuista pois. Eturataskotelosta löytyi joka tapauksessa peikonräkää muistuttava liimaklöntti, ja ketjut tuntuivat vetävän puoleensa kaiken ilmassa lentävän.

Vaha on...vähän erilaista. Luistava ketjurasva tai vaihteistoöljy pitää ketjun näöltään puhtaampana, kun hiekka lentää öljyn mukana pois, mutta öljyä päätyy pitkin pyörää. Vaha on kuitenkin pintakuivempaa, eli siihen tarttuu aika vähän tavaraa mutta se mitä siihen tarttuu pysyy kyllä tukevasti. Eturataskotelosta löytyy rattaidenvaihdossa vaikuttava kivettymä, joka lähtee varovasti esim. ruuvarilla tökkimällä.

Summa summarum: Kaikille löytyy omiin uskomusjärjestelmiin sopiva ketjunvoitelutapa. Tai kardaani, tai hammashihna.

Vahausvinkkejä: Ketjun puhdistus menee parhaiten niin, että levittelee tippakannulla ja rätillä moottoriöljyä ketjuille, antaa vaikuttaa noin puoli tuntia ja sitten pyyhkii valopetrooliin kastetulla rätillä öljyt ja vahat pois. (Kuulostaa työläältä, mutta en itse tehnyt tuota kuin parin tuhannen välein.) Vahaa kannattaa laittaa lämpimiin ketjuihin eli ajon jälkeen. Välirasvauksissa kohdistin vahan ennenkaikkea rullille, sivulevyt vahasin ulkopinnalta vain ketjujen putsauksen yhteydessä.

Uudessa pyörässä on sattuman tuloksena Scottoiler, joten oileriuskovaisten juttujen perusteella ketjuni kestävät nyt pitempään kuin Bemarin kardaanit
cool.gif

Spraypurkissa tulevien ketjunvoiteluaineiden hyvänä puolena pidän sitä ettei niiden käyttöön tarvita manuaalia eikä niihin tarvitse Scottoilerin tavoin ostaa sinistä erikoisöljyä jota saa Suomesta yhdestä paikasta
crazy.gif

Tuo Profiluben kuivavoiteluaine kuulosti mielenkiintoiselta. Kerran Kölnin näyttelyssä oli standi, jossa kaverit ruiskuttivat jotain grafiittipohjaista ketjuvoiteluainetta sähkömoottorin pyörittämiin prätkän ketjuihin. Ketjun takaratas pyöri hienoja höylänlastuja täynnä olevassa laatikossa, ja ketjuihin ei tarttunut mitään. Vaikuttavaa...

Välirasvauksissa kohdistin vahan ennenkaikkea rullille, sivulevyt vahasin vain ketjujen putsauksen yhteydessä.
Kokonaisuudessaan vakuuttava analyysi, mutta mä ehkä tekisin just tuon voitelujärjestyksen toisin päin. Tai itse voitelin kyllä sekä sivulevyt että rullat jos/kun käsin olen hommaa hoitanut.

Mulla pyörii ketjut nykyään vaihteisto/peräöljyllä. Pensselillä kun ajon jälkeen sivelee ketjuun ja pyyhkii ekstrat pois (jos jaksaa), niin roiskuminen on vähäistä.

Onko mieltä maksaa 15e jostain spraypurkista, jonka suhuttelee tyhjäksi hetkessä säännöllisessä käytössä. Johan sitä 30tkm matkalla maksaa tuosta limasta saman kuin uudesta ketju/rataspaketista.

Onneksi on edes yksi kardaanilla noista signaturen pyöristä..

sanoi:
Ketjurastasta sen verran, että ite jätin nuo vahat kokonaan omaan arvoonsa, kun tuppaavat sotkemaan ketjut rumasti ja keräävät kaiken paskan. Tähän mennessä paras rasva, mitä ketjuihin olen pistänyt, on tämä. Vielä kun tietäis, mistä sitä saa ostaa =) Tuota löytyi isäukon tallista pyörimästä pari purkkia. Tuo pysyy kiinni, ei sotke, on kirkasta.
Kärkkäisellä on tota CRC:n ketjurasvaa ainakin ylivieskassa, varmaan myös Oulussa

Onko mieltä maksaa 15e jostain spraypurkista, jonka suhuttelee tyhjäksi hetkessä säännöllisessä käytössä. Johan sitä 30tkm matkalla maksaa tuosta limasta saman kuin uudesta ketju/rataspaketista.
Mulla on shellin ketjusprayta, maksoi muistaakseeni 8 euroa kesällä 2005 ja vieläkin on purkissa jäljellä (ei tosin kilsojakaan ole kertynyt kuin 15 000. Hyvää tavaraa.

Joskus on tullut rasvailtua moottoriöljylläkin, se roiskuu vanteelle tehokkaasti mutta putsaakin ketjua paremmin samalla ja voitelee parhaiten.

Yhden purkin ostin jotain jäykempää vahaa, on kyllä niin jäykkää tavaraa kuivamisen jälkeen etten taida sillä ketjujani "voidella".
Tänään ostin bilteman ketjusprayta, en vielä ole kerennyt testailla, joku tuota täällä kehui niin piti sijoittaa, ei montaa euroa ollut iso purkki
smile_org.gif

Mulla on shellin ketjusprayta, maksoi muistaakseeni 8 euroa kesällä 2005 ja vieläkin on purkissa jäljellä (ei tosin kilsojakaan ole kertynyt kuin 15 000. Hyvää tavaraa.

Joskus on tullut rasvailtua moottoriöljylläkin, se roiskuu vanteelle tehokkaasti mutta putsaakin ketjua paremmin samalla ja voitelee parhaiten.

Yhden purkin ostin jotain jäykempää vahaa, on kyllä niin jäykkää tavaraa kuivamisen jälkeen etten taida sillä ketjujani "voidella".
Tänään ostin bilteman ketjusprayta, en vielä ole kerennyt testailla, joku tuota täällä kehui niin piti sijoittaa, ei montaa euroa ollut iso purkki
smile_org.gif
Minä taas suhuttelin parissa kuukaudessa castrollin pullon loppuun kun testinä ostin. Okei sitä käytettiin kaden ajamana neljässä pyörässä ehkä 8tkm matka.

CC-Companyn tuotteet:
Ensin 606 lukko- ja aseöljy
"Pieni" pyöritys takarengas ylhäällä
Toiseksi 202 super E.P. vaseliini
Vielä "pienempi" pyöritys takarengas ylhäällä.

Molemmat spray pulloissa

Näin minä olen suunnitellut tekeväni
n. 1000-1500 km välein
En tiedä vielä toimiiko
sad_orig.gif

Mulla pyörii ketjut nykyään vaihteisto/peräöljyllä. Pensselillä kun ajon jälkeen sivelee ketjuun ja pyyhkii ekstrat pois (jos jaksaa), niin roiskuminen on vähäistä.

Onneksi on edes yksi kardaanilla noista signaturen pyöristä..
jepjep, näin on menty yli 50tkm. Ketju on aina puhdas, pyörän pesuun ei tarvita liuotinta, öljy on halpaa. tippakannulla lurut ketulle 300 - 400km välein. Sateessa ja hiekalla vähän useammin. Niksipirkka: Matka annostelijana menee vaikka shamppoopullo missä sellanen klippikorkki. Sukkahousun sisään ja tartsille kiinni
smile_org.gif

sanoi:
Toinen kokemukseni tuosta liikkeestä on, kun menin sillon alkukesästä katsastamaan et millasia Yamahoita sitä olis meikä akalle tarjolla. Aikani pyörittyäni tuli myyjä viereen ja kysyi et millasen pyörän haluan. Siinä sitten kerroin toiveista ja sanoin, et olis sit eka motskari mun elämässä. Aikansa siinä mietittyään tuumas , et tuu sit takasin kun tiedänminkä pyörän heiltä haluan ostaa

Aika uskomatonta käytöstä pyöräliikkeeltä. Tommosia juttuja ku kuulee nii ei tartte kauaa miettiä, miksi ei myynti suju "virallisilla"  
mad.gif

Ketjurastasta sen verran, että ite jätin nuo vahat kokonaan omaan arvoonsa, kun tuppaavat sotkemaan ketjut rumasti ja keräävät kaiken paskan. Tähän mennessä paras rasva, mitä ketjuihin olen pistänyt, on tämä. Vielä kun tietäis, mistä sitä saa ostaa =) Tuota löytyi isäukon tallista pyörimästä pari purkkia. Tuo pysyy kiinni, ei sotke, on kirkasta.
Tota CRC:tä saa ainakin Puuilo -nimisestä puljusta Vantaan Virkatieltä, samassa talossa kuin AllRight/BikeTeam.

CRC:tä saa myös Motonetistä. Ostin purkillisen juuri tuota ja bräkleenia, kun autossa oli pientä jarruremppaa.. Isommassa CRC:n ketjurasvapurnukassa käskettiin pestä ketjut silloin tällöin bräkleenillä ja sitten voidella. Onkohan tarpeellista, mutta voishan sitä kokeilla. Paras "pesu" ketjuille on mun mielestä pari kertaa kesässä tehty harja+moottoriöljykäsittely.
Mitähän o-renkaat tuosta Bräkleenista tykkää, kun käsketään välttää sumuttamasta kumipinnoille. Vaikka ite rasvapurkissa, jossa bräkleenia käskettiin käyttää, oli maininta soveltuvuudesta o-renkaille.

Olen puhdistanut o-rengas ketjuja ihan löpöllä ja harjalla. Puhdasta näyttää silläkin tulevan ja ketjuvaha tuntus toimivan ihan hyvin.

Gastrolin chain waxia käytin viime kesän,syksyllä ketjusta loppui kiristysvara eikä ollut ketjulla ajettu kuin about 9000km
veryangry.gif
en tiedä oliko syy ketjuvahassa luultavasti kun en ainakaan revitelly vaan maltillisesti köröttelin
062802moto_prv.gif

Hondalta uusi ketjuspray HP CAIN LUBE onko jo muilla kokemuksia?
Myyjä vakuutteli sen toimivuudesta ja lupasi ottaa purkin takaisin jos ei ole tyytyväinen.
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
Olihan tuota jo viime vuonnakin. Purkki on puolessa välissä, ei sotke ja tuntuu riittoisalta, vaikkakin epäilyttää teho kun ketjuissa ei näy kunnon töhnäkerrosta. Lienee teflonpohjainen aine. Kai ne tietävät mitä myyvät ..  
nixweiss.gif
smile_org.gif
Tätä litkua minäkin olen käyttänyt viimoset kaudet, ja parasta tähän asti mitä on tullut vastaan. Ei sotke, keräänny möykyksi tai värjää mitään turhaan. Ketjut voi näyttää vähän kuivalta vaikka ovatkin kuin upotettuna rasvassa.
Uskallan suositella
smile_org.gif

Mitään cas-lol-in litkuja en enää sotke pyörääni...Ja huonointa mitä olen ikuna kokeillu oli jotai silcolene (?) vai mikälielitkua.

Tätä ketjua kun lukee niin on iloinen kun omistaa kardaanin  
thumbs-up.gif
Ei kardaanissa mitään vikaa ole. Laittaisivat vielä sellaisen johonkin asialliseen runkoon ja moottoriin kiinni.
biggrin.gif

Asia: 2000 km olen ajanut Hondan Pro Chain Lubella, tässäkin ketjussa mainitulla PTFE:tä sisältävällä ketju"öljyllä". Putsasin ketjut ja rattaat huolella ennen vaihtoa. Siistiä tavaraa, ei kerää pölyä eikä ruiki takavannetta kuralle.

Suurin hankaluus on, että ei oikein tiedä onko ketjussa jotakin vai ei. Aine kuivaa hetkessä melkein näkymättömäksi ja pinta on liukas eikä tahmea kuten öljyillä rasvatessa. Kun ei tiedä, niin olen sitten laittanut 500 km välein. Siinä suhteessa mikään ei muuttunut. Katsoo nyt sitten miten jatkossa käy. Vielä ei ole ketju venynyt, korroosiota ei ole näkynyt sadekelin ajon jälkeen eikä rattaista lennä lastu. Seuraava pesu näyttää sujuvan ilman takavannesulkeisia.
smile_org.gif

Back