• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjurataspaketti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maturi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voihan sitä sanoa, en hirveesti luota kaupanmyyjiin nykyään, koska pääsääsntöisesti eivät tiedä hevon peetä siitä mitä myyvät, toki tietävät mitä niiden pitäisi myydä – se kun näkyy siitä tietokoneesta.

Onhan toi näinkin. Tosin, tarvikemyyjät pitää varastossa sitä mitä kysytään, ja 99% taitaa asennuksen "helppouden" takia valita katkaistun ketjun. EvilBayssä myynnissä kaikki kolme vaihtoehtoa, yhteninen, niitti- ja jousilukollinen. 70-luvun alussa Bensow myi orkkisketjuna jo GT380:een yhtenäistä, joka nikotutti, kun joutui haarukan purkamaan. Tänä päivänä ei (hinnan takia) taida kukaan enää maahantuojalta ketjua hakea?

No nyt täytyy rohkaistua ja alkaa etsimään sitä ketjun niittaus härveliä ja tutustua sen toimintaan,kun itse oon päättäny tuon homman hoitaa,jos ja kun näyttää siltä että poikkinainen ketju sieltä tulee.

No nyt täytyy rohkaistua ja alkaa etsimään sitä ketjun niittaus härveliä ja tutustua sen toimintaan,kun itse oon päättäny tuon homman hoitaa,jos ja kun näyttää siltä että poikkinainen ketju sieltä tulee.

Mä ostin niittaustyökalun tossa kesällä. Ku noudattaa ohjeita ja miettii mitä tekee ja miksi tekee, ni se kyllä onnistuu ihan ensikertalaiseltakin.

Yleisimpiä virheitä lienee niitattavan lenkin lytistäminen liian lyttyyn. Tönärillä kattoo, et se on parin millin kymmenyksen tarkkuudella saman levynen ku muutki lenkit. Siitä tais joku tuola ylempänä jo mainita... Sit sitä ketjun mukana tulevaa rasvaa ei voi laittaa liikaa sinne niitattavan lenkin tappien ympärille. Siinä saa jopa käyttää luovuutta, että sitä saa sinne menemään mahdollisimman paljon.

Jos epäilet, että jotain meni pieleen, ni tilaa uus ketjulukko. Se on halvempi vaihtaa heti, ku pistää aivan ennenaikaisesti koko paketti taas vaihtoon.

http://www.youtube.com/watch?v=isWYsAnZ4jQ

Ensikertalaisena tuon rohkaisemana tartuin työhön. Vaikeinta oli eturattaan irroittaminen, vanhan ketjun katkaisu rautasahalla, uusi ketju paikoilleen ja niittaus olivat helppoja rasteja.

Tuohan on vain yksi työkalumalli, ja siitäkin se halvempi versio alkoi antamaan periksi kun laitoin omani. Lopullisesti se antautui kun Pitkiss oli niittamassa omiaan. Onneksi se vaihdettiin uuteen. Kannattaa joko lainata tai sitten sijoittaa itse kunnolliseen työkaluun, joka kestää...

Tuohan on vain yksi työkalumalli, ja siitäkin se halvempi versio alkoi antamaan periksi kun laitoin omani. Lopullisesti se antautui kun Pitkiss oli niittamassa omiaan. Onneksi se vaihdettiin uuteen. Kannattaa joko lainata tai sitten sijoittaa itse kunnolliseen työkaluun, joka kestää...

Mein paikallisesta motonetista oli se [EDIT:] halvempi väliaikaisesti loppu, joten jouduin ostamaan aidon D.I.D:in. Kiva kuulla, että vahingossa meni ihan oikein tällä kertaa :)

Eturattaan irrotukseen on sellai niksi, että tunkee harjanvarren tai jonku ketjun ja takarattaan väliin. Saa sen toki pistää eturattaankin väliin, mutta siellä takana se ei oo tiellä sen pultin kanssa touhutessa. Sama toimii toki eturattaan pulttia kiristäessäkin, mutta jokainen ihan omalla vastuulla...

Viimeksi muokattu:
Motonetin ketjuratas paketti tuli kesällä laitettua ja motonetin niittaus työkalulla asennettu. Toimi ainakin minulla hyvin kun tutustui ohjeeseen, että palikat on oikeassa asennossa oikeassa työvaiheessa. Tuossa videossa näkyvät pisteet työkalussa, niillä on merkitystä:)

Jep, helppo hommahan tuo on, käytin tätä sillä hoidetaan myös muksujen mopot.
Mun mielestä tuossa biltsun vehkeessä on hyvää tuo kiinteä varsi (vastaavan video), vakaampi käyttää kuin heilua ylimääräisen kiintarin kanssa.

Vaikeinta oli eturattaan irroittaminen, vanhan ketjun katkaisu rautasahalla, uusi ketju paikoilleen ja niittaus olivat helppoja rasteja.
Ketjun katkaisu käy helposti kun pyyhkäisee rälläkällä yhden tapinpään sileäksi (takarattaan kohdalta). Tappi lähtee sitten helposti vasaralla ja puikolla.

Back