• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjut katki vauhdissa

Timbacharly

New member
Oli tuossa jännät paikat eilen.. Uusien ketjujen niitattava jatkopala irtosi kesken leikin!

Kesken kovan kiihdytyksen kierrokset pomppas rajottajalle, ihmettelin eka että mitä v* .. Onneksi ketjut lensivät taaksepäin! Siellä ne oli 300m päässä tiellä..
Lauantaina klo1600 jälkeen tietenkään mistään ei jatkopalaa saanut tilalle, varsinkaan sellaista normaalia lukollista mallia ei ilmaisesti saa mistään (?), Kärryllä oli pyörä tuotava kotio..

Jatkopala oli olevinaan helvetin hyvin niitattu kiinni ja hyvin kestänyt kolme viikkoa, päällepäin ei näkynyt mitään ihmeellistä, aika ajoin tuli tarkisteltua sitä..

No hyvä ettei sattunu mitää.
thumbs-up.gif
Ei muutaku uudet ketjut alle.
cool.gif

Täytyy kyllä sanoa, että onneksi ampasi taakse päin. Ois voinu pohje olla ruhjeilla ja katteita ym. naarmuilla/paskana. Varmasti ottaa päähän, mutta tod.näk. vähimmällä pääsit ko. äksidentissä...

Oliko muuten ketjujen kireys millä mallilla? Ja oliko täysi kaasun avaus?

Pahimmassa tapauksessa ne menee lohkon läpi kampikammioon kun ne kasautuu etummaisen rattaan ympärille.Kuka niittasi ne?Liike,itse,kaveri?

näkyikö ketjusta oliko lenkki miten ruhjoutunut vai pelkkä niittitappi irronnut? Jos se on asianmukaisesti niitattu niin ei pitäis kyllä irtoilla..

Huh. Tuuriakin taisi olla.

Hyvä että kerrot julki asian. Nyt olisi kiva saada selville katkon aiheuttaja. Ennakkoterveellistä olisi muidenkin kuulla mikä voipi mennä "pikkuisen" vikaan niittauspuuhissa.

-hh-

Nii totta,
ihan itse niittasin kaverin kanssa. Jatkopalaa ei löytynyt mistään, mutta ketjun molemmat päätylenkit ovat ok. Seuraavaa jatkopalaa laittaessa tapahtuu niittaus kyllä siihen tarkoitetulla työkalulla!

Vanha siis asennettiin ihan tuurnan kanssa lyömällä ensin päätykappale niin että tapit tulee hieman toiselta puolelta esiin. Sitten pistepuikolla lyötiin päät sopivasti levälleen, kiinnittyi ihan nätisti ja napakasti. hyvältä näytti! Kuitenkin 3viikkoa kovaa ajoa takana että vähän oudolta tuntuu että nyt sitten napsahti. Pari päivää sitten tarkistin liitoksen.

Kai tarkistit että lukkolenkki on samanpaksuinen muiden lenkkien kanssa, ettei ollut liian tiukalla/löysällä.

Jatkopala oli olevinaan helvetin hyvin niitattu kiinni ja hyvin kestänyt kolme viikkoa, päällepäin ei näkynyt mitään ihmeellistä, aika ajoin tuli tarkisteltua sitä..
No nyt heitän monen mielestä tyhmän ja asiantuntemattoman kommentin,mutta
withstupid.gif

jotkin työt kannataa teettää asiantuntevalla henkilöllä,vaikka itse voisi helposti tehdä sen....
idea3.gif

jotkin työt kannataa teettää asiantuntevalla henkilöllä,vaikka itse voisi helposti tehdä sen....
idea3.gif
Mutta, kun itse on niin kiva tehdä...ja säästää huoltokustannuksissa...mutta niinkuin allekirjoituksessanikin on, "viisas pääsee vähemmällä", ei toki välttämättä halvemmalla. Itse kuitenkin myös pyrin räpeltämään mahdollisimman paljon itse. No, tämä threadi olkoon varoittavana esimerkkinä.

idea3.gif
Tekemällä oppii. Jos ei koskaan harjoittele niin päätyy kädettömäksi ressukaksi joka joutuu teettämään kaiken pyllyn pyyhkimisestä mopon tankkaamiseen palkatulla apuvoimalla.

Eiköhän ketjujen niittailu ole alan putiikeissa juurikin sitä hommaa mitä kesätuuraajateinit puuhailee. Laadukkaan ja tasalaatuisen huollon löytäminen on näinä päivinä todella harvinaista.

Epäilisin samaa kuin Mika tuossa aiemmin eli päällilevyä kun ei ole puristettu työkalulla prässiin vaan on naputeltu tuurnalla niin ei ole kiilautunut niihin lenkin pinneihin tarpeeksi tiukkaan. Työkalulla kun olen lenkkejä laitellut niin päällilevy on kiilautunut todella jämäkästi paikoilleen ennenkuin niittausta on vielä edes aloiteltu.
Edit. Jaha, no ei se sitten ollut tämäkään jos kerran samalla syvyydellä oli kuitenkin.

PAska juttu kävi, mutta onneksi ei raskamman mukaan mennyt.

Kun Tuutti oli uutta, niihin laiteltiin halvempia teollisuusketjuja. Ne ei sitten kestäneet ja moottorin lohkoja alkoi mennä. Ja härmässä opittiin seostetun alumiinin hitsausta sitä kautta...

Tosi se vaan on, että olis voinut juntata siihen eturattaan luokse. Ja jos olis ollut se alapuoli ketjusta ehjä, niin takanen olis lukossa.

Onneksi pääsit peräkärryn kanssa kotiin, ei tarttenut piipaa autoa.
wink.gif

Jos se on asianmukaisesti niitattu niin ei pitäis kyllä irtoilla..
Miten tää niittaus tehdään 'asianmukaisesti' ?? Jollain vit.n kalliilla työkalulla vai ?
Asianmukainen niittaus syntyy kyllä ihan kahdella lekalla, tuurnalla ja oikean mallisella pistepuikolla. Ei siihen mitään erityistä työkalua tarvitse. Jos tietää mitä tekee, saa ihan varmasti yhtä hyvän tuloksen, kuin jollain erillisellä työkalulla.

Epäilen, että esimerkkitapauksessa, lukkopalassa on ollut materiaalivirhe. Se liitososa tehdään kuitenkin eri linjalla, kuin ketju itsessään. Törmäsin joskus netissä kuvaan, jossa niitatusta liittimestä oli irronnut murtumalla pala, siitä tapin tyssätystä päästä. Kuvastakin näki jo otsallaan (koneensuunnittelijan/materiaalinvalitsijan otsalla tässä tapauksessa), että kyseinen tappi oli karkaistu liian kovaksi. Sellaisen tapin katkeaminen ketjusta olisi vain ajan kysymys.

Jos se on asianmukaisesti niitattu niin ei pitäis kyllä irtoilla..
Miten tää niittaus tehdään 'asianmukaisesti' ?? Jollain vit.n kalliilla työkalulla vai ?
En tiedä onko se oikea työkalu nyt niin ihan v..tun kallis. Riippuu siitä mistä tai keneltä kyseisiä asioita ostaa. Mutta kyllä se oikea työkalu on se ainoa oikea tohon niittaus hommaan. Turhaa ja typerää alkaa räpeltämään moisen asian kanssa millään isolla vasaralla ja alasimella. Tuloshan on selvästi luettavissa tässä "ketjussa".
Katketessaan ketju saattaa särkeä koko koneen, ja sen korjauksen hinnalla saa säkillisen niitä niittaustyökaluja. Puhumattakaan siitä, että kaatuu ja koko pyörä pilalla kuskin terveyttä myöten. Pahimmassa tapauksessa vielä matkustajankin.

En tiedä onko se oikea työkalu nyt niin ihan v..tun kallis. Riippuu siitä mistä tai keneltä kyseisiä asioita ostaa. Mutta kyllä se oikea työkalu on se ainoa oikea tohon niittaus hommaan. Turhaa ja typerää alkaa räpeltämään moisen asian kanssa millään isolla vasaralla ja alasimella. Tuloshan on selvästi luettavissa tässä "ketjussa"...

No itseasiassa se riippuu ihan siitä niittaustyökalun laadusta ja tekijästä itsestään. Ja vaikka olisit kuinka pätevä ketjuseppämiesmään niin jos sulla on ne halvimmasta päästä olevat rimpulaniittaimet niin ei siitä hommasta tule yhtään mitään. Toisaalta, noobie, varsinkin sellanen joka ei oo aikasemmin lekaa kädessään pitänyt ja joka joutuu kysymään että mikä se tuurna on, niin sen ei alun perinkään pitäisi ruveta ketjuja niittaamaan.

Mä oon niitä muutamat tehny ihan mopoliikkeessä palkallisena eikä niitä yhtään takaisin tullu. Ja kaikki tuurnalla ja lekalla.

Sitä en tiedä enkä edes lähde arvuuttelemaan miks noi ketjut katkes, hyvä ettei käynyt huonosti.

No nyt heitän monen mielestä tyhmän ja asiantuntemattoman kommentin,mutta
withstupid.gif

idea3.gif
Olen vuosien saatossa huomannut, että mitä vähemmän mopoja käyttää "asiantuntevissa" liikkeissä huollossa niin sitä paremmassa kunnossa ne pysyy. Opetelkaa tekemään perusjutut itse jos vaan mielenkiintoa asiaa kohtaan löytyy.

Aiheeseen liittyen; ketjun niittaus onnistuu ihan vasara+alasin+pistepuikko methodillakin, mutta se(kin) on syytä tehdä huolella. En usko että tässä tapauksessa on kyse huolimattomuudesta, veikkaisin materiaalivikaa liittimessä. Olisi ihan mielenkiintoista nähdä se liitin..

Back