• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimmies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jimmies

New member
Kun tuollainen motoripyörä jököttää nyt sitte tossa pihalla, niin miten niiden ketjujen kanssa pitää menetellä?
withstupid.gif
Olen siis aloitteleva
sport05.gif
siksi siis hieman yksinkertaiset kysymykset.

Ketjut on tällä hetkellä melko puhtaat ja kuivat (en tarkoita mitään ruosteisia vaijereita, vaan kuivat, O-renkaat öljytyn ja siistin näköiset). Ne O-renkaat ketjujen sisällä pyörii hyvin ja on kirkkaat.

Kävin sedältä myymälästä hakemassa purnukan voidetta (Castrol, Chain lubricant).

Kysymys: Paljonko sitä roiskitaan? Laitetaanko koko kadun mitalta (ei omista pukkia, eikä keskiseisonta-tukea), vai laitetaanko ronskimmin yhden ketjujen kierroksen mitalta. Laitetaanko joka kerta kun lähetään käymään kaupassa kulman takana vai vedetäänkö koko purnukka kerralla?

Tästä aiheesta ei aikaisemmin tainnu omaa palstaa ollakkaan..? Toivottavasti saadaan vastauksia kasaan, koska mulla ei o kavereita
062802jumpie_prv.gif

Joka toisella tankkauksella kun voitelet (suosittelen kyllä jotakin spray systeemiä. Niitäkin on  monenlaisia ; öljyä/vahaa/voidetta riipuen omasta mieltymyksestä ja pyörän käytöstä) niin eipä luulis onkelmia olevan...  
wink.gif
Vaha tietyst likkaa ketjui enemmä, mut taas öljy tuppaa roiskimaa enemmä sotkien pyörän... Paremmi vastatkoo ne joil on ketjut, miul on kartaanivetone vehe...
tounge.gif
Siis mopeti...  
biggrin.gif

Mitä enemmän roiskit sinnepäin,sitä enemmän sotkeutuu myös vannekin.Itse ainakin yritän "täsmävoidella" ketjun.Apuna käytän apteekista hommattua injektioruiskua,jolla voitelen ketjun O-renkaat.Sen lisäksi sinne tänne ketjun rulliin voiteluainetta,sieltä se leviää ketjupyörien kautta koko ketjulle.
Voiteluaineena käytän vaihteisto öljyä..Mielestäni mitä paksumpaa sitä parempaa,eli roiskuu vähemmän vanteelle.(esim.Shell Omala 220).
Niin unohtui kuinka usein voitelen,mutta sehän löytyy tuosta yläpuolelta.

cool.gif
Mulla on "homemade" rasvari jolla ruuttaan sillon tällön ajon aikanakin sinne takarattaalle sellasesta pikku säiliöstä vaihteistoöljyä ja hyvin pelittää. On siis sellanen letkuhärdelli eestä sinne taakse. Ja toimii
062802jumpie_prv.gif

Automaatti-vaihteistoöljyä tulee pensselillä leviteltyä, samalla lähtee suurin paska ketjuilta pois. Samoin takavanne pysyy aika puhtaana, kun ei vahingossakaan laita liikaa.
idea3.gif

Laita jotain aina välillä ja kun oot laittanut niin pyyhi ketjunreunasta ylimääräiset pois niin ei tarvi pestä niitä pois ympäri mopoo
buttrock.gif
Paras mitä oon nähny ja kokeillu niin on nykyään Repsolin joku ketju"mömmö" serkku toi ruottist
bowdown.gif

Itse pesen ketjut sille tarkoitetulla aineella merkkiä en muista ja sen jälkeen pyyhin ketjut ja huuhtelen sekä kuivaan ne. Tämän jälkeen ketjuöljyä sopiva määrä.

"Laita jotain aina välillä ja kun oot laittanut niin pyyhi ketjunreunasta ylimääräiset pois niin ei tarvi pestä niitä pois ympäri mopoo"

just näin, ja älä saa kuningasideaa tehdä sitä pyörä käynnissä, siellä on sormet poikki rattaan välissä.

Kannattaa myös voidella aina sateessaajon jälkeen, koska se peseytyy rasvasta. voitele sisäpuolelle ketjua, voitele lämmintä ajettua ketjua(ei pakko), ja pyyhi ne reunalenkit, niin tulee siisti. käytä hanskoja, niin ei mee kädet paskaan.

jos ei ole keskijalkaa, niin osta huoltopukki.

Latasin siihen ketjuun parin kierroksen matkalta siitä Castrolin spray-purnukasta. Vaaleeta tököttiä josta näki hyvin miten levittyi.

Rättiä pitelin ketjujen toisella puolella ja annoin mennä ketjujen sisäpuolelle, ei sotkeentunut vanne. Sain sitä näpeille eikä sitten lähtenyt pois pesemällä lämpimällä vedellä. Vaikutti hyvältä aineelta Castrol.

kaboom.gif

Automaatti-vaihteistoöljyä tulee pensselillä leviteltyä, samalla lähtee suurin paska ketjuilta pois. Samoin takavanne pysyy aika puhtaana, kun ei vahingossakaan laita liikaa.  
idea3.gif
Automaattivaihteistoöljykö on hyvää ainetta? Mulla ois tota litratolkulla, kun ei enää ole automaattikotiloa, niin sais sillekin hyötykäyttöä
smile_org.gif

Onko vaikuttanut hyvältä tavaralta?

Niin, mulla alottelevana olis hiukka sama onkelma, noista edellisistä vastauksista jo sainkin vinkkiä, kiitos. Mutta mikä olis sellanen "jämäkin" tököttivaihtoehto, joka ei liru heti pois siitä ketjusta (siis merkki)? Entä mistä mä nyt sitten tiedän, että sitä mömmöä on siinä kettingissä varmasti tarpeeks?  
withstupid.gif

sanoi:
joka ei liru heti pois siitä ketjusta (siis merkki)? Entä mistä mä nyt sitten tiedän, että sitä mömmöä on siinä kettingissä varmasti tarpeeks?

Stormilta Motorexin vihreässä purkissa olevaa katurasvaa...ei valu...melkein kuin purkkaa kylmemmällä kelillä ajellessa. Tai sit vahatyyppistä voidetta.

Ruiskuta vähän kerrallaan ja usein n 300-500km välein, tasaisesti joka puolelle ja anna kuivua, jos ei kauheesti roisku ajaessa vanteisiin ym muualle sitä on sopivasti.

idea3.gif
Automaattivaihteistoöljykö on hyvää ainetta? Mulla ois tota litratolkulla, kun ei enää ole automaattikotiloa, niin sais sillekin hyötykäyttöä
smile_org.gif

automaattiöljy on kyllä niiiiin lirua että.. 80w90 vaihteisto / peräöljy on se mitä ketjujen valmistajat suosittelee.

Oma huoltopukkini on Micronin ja Stormilta ostettu. On ollut toimivapeli ja olenkin ihmetellyt miten olen ennen tullut toimeen ilman sitä. Saa jopa yksin pyörän ylös ilman pelkoa mopon kaatumisesta.

idea3.gif
smile_org.gif

automaattiöljy on kyllä niiiiin lirua että.. 80w90 vaihteisto / peräöljy on se mitä ketjujen valmistajat suosittelee.
Se kuuluukin olla lirua, menee paremmin joka sopukkaan. Itse käytän ketjuvahaa sekä automaattilodjuölppää...toimii
062802jumpie_prv.gif

Kirjoitan nyt tähän vaikka alkuperäinen kysymys on jo aika vanha. Ketjujenhoito-ohjeita on niin monta kuin on motoristejakin. Joku lonaa ketjujaan yhtä mittaa ja antaa öljyn lentää pitkin maailmaa ja toinen kehuskelee, että ajaa ketjut hoitamatta loppuun ja vaihtaa ne kun tarve vaatii. Mielestäni luotettavat ja asintuntevat ohjeet saat kun hankit vaikka AllRightin kuvaston ja luet sieltä ketjujenhoito-ohjeet. Kokemuksen karttuessa sitten varmasti muotoutuu se oma oikea hoitotapa.

Sitten niistä O-renkaista. Ehkä ymmärsin selityksesi väärin, mutta O-renkaat eivät ole ne kiiltävät ja pyörivät "rissat" ketjujen keskellä vaan O tai X profiiliset tiivisteet joiden tarkoitus on pitää tehdasrasva ketjun sisällä. Puhdistusta ja öljyä tarvitaan ketjun ulkoisten osien huoltoon ja se on suoritettava niin, että ei riskeerata ketjun sisällä olevaa tehdasrasvaa.

En plutrais niiden automaatti- ja peräöljyjen kanssa. Kauheeta sivelyä ja hieromista ketjuun ja ensimmäisen ajolenkin jälkeen vanteesta ja kumminreunasta. Hyväksi toteamani on vaseliinispray. Rätti ketjun taakse ja pätkä kerrallaan ketjun spreijausta. Kierros tehty niin vedät ketjun rätin läpi niin avot se on siinä.

Back