• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jimmies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Silloin kun mulla oli vielä ketjut mopossa, rasvasin aina keskituella, kone käyntiin, ykkönen sisään ja kytkimellä luistattaen pyörä pyörimään. Ruiskuttelin joka toinen tankkaus ainetta nimeltä Profi Dry Lube, joka ei koskaan roiskinut, eikä koskaan sotkenut vannetta.
Niin, kaikki sormetkin on tallella.

Anteeksi nyt vain, mutta jos olet tarpeeksi mukavuutta rakastava, ostat jo heti toisen pullon/tuubin jälkeen, jonkun kunnollisen ketjunrasvarin. Kardaanipelin jälkeen ei ole juurikaan pahempi projekti ollut ketjujen kanssa ajeleminen, kun hommasin oilerin...

esim. http://www.pro-oiler.com/

Suosittelen!

Kotona kun oon ja heittelen pikkulenkkejä, käytän vaihteistoöljyä. Sitä kun laittaa rättiin ja hinkkaa ketjuihin niin ketjut tulevat voidelluksi ja ajon aikana puhdistuvat.

Ennen pidempää reissua voitelen ensin ketjut jollain lubricantilla ja päälle heitän kerroksen Bel Rayn ketjuöljy/vaha -seosta.

Reissun päällä on takapenkin alla pienikokoinen normaali ketjuöljypullo. Reissun jälkeen vaihteistoöljyllä.

Pitäis keksiä hyvä ja helppo tapa voidella yksin ketjut. Keskiseisontatukea ei ole. Kaksin onnistuu helposti, toinen nostaa pyörää eturenkaan ja seisontatuen varaan ja toinen pyörittelee takarengasta ja rasvailee.

...Pitäis keksiä hyvä ja helppo tapa voidella yksin ketjut. Keskiseisontatukea ei ole. Kaksin onnistuu helposti, toinen nostaa pyörää eturenkaan ja seisontatuen varaan ja toinen pyörittelee takarengasta ja rasvailee.
Itse rasvailin entistä gikseriäni samaan tyyliin, mutta yksin... vasemmalla kädellä tangosta pyörä eturenkaan ja seisontatuen varaan, oikeassa kädessä spraypullo ja oikealla jalalla pyörittelin takarengasta tasaiseen tahtiin.
tounge.gif

Eipä ole ketjuhuolia, kun alla on remmipeli
biggrin.gif

/454LTD

Anteeksi nyt vain, mutta jos olet tarpeeksi mukavuutta rakastava, ostat jo heti toisen pullon/tuubin jälkeen, jonkun kunnollisen ketjunrasvarin. Kardaanipelin jälkeen ei ole juurikaan pahempi projekti ollut ketjujen kanssa ajeleminen, kun hommasin oilerin...

esim. http://www.pro-oiler.com/

Suosittelen!
Mistä voi suomesta ostaa??
Mulla on yks Loobman ketjun automaattivoitelija hyllyssä. Hinta sama minkä maksoin eli 20 egee niin pääset testaan.
Lisätietoja tavarasta osoitteessa http://www.chainoiler.co.uk/

Hmm nyt on kyllä pakko varmistaa tääki asia ku ite oon tosiaan tähän asti vaan ruiskuttanu ketjuihin rasvaa aina 600km välein (ja on näkyny vanteilla
smile_org.gif
)

Eli kysynkin että ku sillä rätillä pyyhitään se ketju voitelun jälkeen, ni pyyhitäänkö se ketju vain ulkoreunoista? Vai pyyhitäänkö jostain syystä myös ne "rissat"
confused_orig.gif
Ei kai niitä rissoja ny sentääs pyyhitä? Pakko kysyy ku toi yks vastaus jäi vähä epäselväksi...

Vetopyörästö eli peräöljyä laitan sillon tällön. Voitelee ketjun hyvin ja tuntuu leviävän koko ketjulle. Roiskiminen ei oo mulle ainakaan ollu ongelma, sen määrän kanssa saa käyttää harkintakykyään, ei tarvi litratolkulla.

Kuitenki Motorexin sprayta käytän sit useammin... voitelee sekin. Helppo levittää tarkasti sillä pillillä.

Mul on keskiseisontajalka ni helppo rasvata. Tosiaa ajon jälkee lämmin ketju paras rasvata. Ja sen tiukkuuden tsekkaa samalla.

Hmm nyt on kyllä pakko varmistaa tääki asia ku ite oon tosiaan tähän asti vaan ruiskuttanu ketjuihin rasvaa aina 600km välein (ja on näkyny vanteilla
smile_org.gif
)

Eli kysynkin että ku sillä rätillä pyyhitään se ketju voitelun jälkeen, ni pyyhitäänkö se ketju vain ulkoreunoista? Vai pyyhitäänkö jostain syystä myös ne "rissat"
confused_orig.gif
Ei kai niitä rissoja ny sentääs pyyhitä? Pakko kysyy ku toi yks vastaus jäi vähä epäselväksi...
En pyyhi "rissoja" eli rullia.

Teen näin: Reissussa tai ajopäivän tai vaikkapa tankkauksen jälkeen rasvaan ketjut ja odottelen hetken aikaa, jotta rasva tarttuu. Juon vaikkapa kahvit tahi poltan tupakan. Hetken aikaa kun jaksaa odotella, niin ainakin käyttämäni spray jähmettyy ja tarttuu ketjuun, eikä sotke vannetta niin pahasti kuin, jos heti lähtisin liikkeelle.

Jos jollakulla ei tällaiseen ole halua tai aikaa, se ei minulle kuulu. Mutta näin.

Tietysti erityyppinen rasva toimii eri tavalla. Eihän esim. moottoriöljy mihinkään jähmety. Mä käyttelen Valvolinen ja Motorexin spray-tyyppisiä ratkaisuja. Ihan hyviä.

Teräketjuöljyä kokeilin joskus. Ei toimi, on mielipiteeni. Sitä löytyy joka paikasta paitsi ketjusta. Sama moottoriöljyt.

Jos haluaa oikein hifistellä, voi ketjut vaikkapa ottaa irti, vanhassa popcorn-/ vast. kattilassa lämmittää tavan mineraalimoottoriöljyä ja upottaa ketjut sinne. Tekee hyvää. Luulisin.

En plutrais niiden automaatti- ja peräöljyjen kanssa. Kauheeta sivelyä ja hieromista ketjuun ja ensimmäisen ajolenkin jälkeen vanteesta ja kumminreunasta. Hyväksi toteamani on vaseliinispray. Rätti ketjun taakse ja pätkä kerrallaan ketjun spreijausta. Kierros tehty niin vedät ketjun rätin läpi niin avot se on siinä.
Tässä kans tullut kokeiltua kaikenlaista mutta vaseliinin nimeen vannon edelleen - eikä mitään sprayta vaan suoraan purkista tauolla ketjun sisäpintaan pikkasen, ei tarvi pyöritellä ja pystyy tehdä itsekin -> toimii.

Muita kokeiltuja:

*moottoriöljy
-> ei ainakaan minun ketjuíssa pysy 100 km enempää sitten täristää jo niin persettä että pakko läträtä lisää

* Castrol Ketjuvaha (spary-pullo)
-> joko en osannut käyttää tai aine surkeaa, tärinät alko jo 50 km paikkeilla

* Castrol ketjuspray (sitä valkeaa ainetta)
-> ***** tähteä, kestää hyvin ja toimii kunhan laittaa riittävän usein esim. tankkausten yhteydessä
-> ei ihan halpaa...

* Shell ketjuspray
-> 100 km sarjaa
-> purkki hyvän kokoinen, mukana penkin alla

* Bel-Ray ketjuspary (kletaista tahmeaa mönjää)
-> kokemusta vasta 500 km mutta tuntuu kestävän sen 150 km, tahmeaa eli vaikuttaa hyvältä
- kallista...16 e purkki...

* Nesteen OH Grease (NLGI 2)
-> Erikoisrasva työkoneiden ja ajoneuvojen niveltappeihin (HEH)
Tässä Nesteen sivuilta rasvasta tarkemmin
+ kestää sen 250 km kevyesti
+ helppo laitta, löntti ketjulle ja leviää hienosti...
- hiukka sotkee mutta kun ei laita liikaa niin ok

Tuota nesteen rasvaa vahingossa kerran ostin johnkin muuhun käyttönö (4 eur tuubi) ja ihan kokeilin vain ketjuihin ja kun kerta toimi niin on aina ollut mukana. Purkki kestään se 10 000 km rasvaukset. Rasvaaminen vaan sottasta, pitäs kehitellä semmonen puristettava tuubi hässäkkä...

Mutta pitäähän sitä kokeilla josko löytyis vielä parempia.

Ketjut ja vanteet olen säännöllisesti pessyt mineraalitärpätillä ja vedellä (ei painepesuria) ja sitten vaseliinit taas ketjuihin ja lämpöseksi ajoa ja uusintarasvaus.

Edit:
meinas unohtua, onko kukaan koskaan koittanut perämoottorin peräöljyä vai mitä se on mitä sinne ropellin viereen laitetaan...semmosta tahmeaa mönjää
withstupid.gif

turha se on niitä ketjuja koko aikaa pestä ja rasvata kaiken maailman avaruusajanlitkuilla vähän öljyä silloin tällöin ja vaihto sitten kun loppuu. jos parikymppiä maksaa joku tökötti ja siihen sopivaa puhdistus ainetta sitten toinen pari kymppiä ei tarvitse kuin muutamat purkilliset laskea kun on uusien ketjujen hinta mennyt siinä ruiskiessa
biggrin.gif

Back