• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ^^Anzku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Rasvaa ne max 300 km välein... Satoi tai paistoi. Ja mielellään ketju spray rasvalla, moni vetelee vahaakin, mut mie oon jättäny sen tekemättä.

edit:
Välys siinä keskellä ketjua on miun mopossa 35 mm... Sentti tai kaks kuulostaa aika kireeltä ja jos viel kuivana pyörii, ni nopiaan kuluu eli venyy.

No, olen rasvannu sen n. tuhannen km välein, usein vähä yli sen. Minulla on spray ja oon huomannu sen iha hyväksi. Nopea. Pyörää liikuta eteen tai taakse ja samalla suihkuta ketjuihin.

Ihmettelen vähän kun pyöräni huolto-ohje-vihkossa suositellaan rasvaamaan ton verran...
omg.gif

Ketjujen rasvaamistarpeeseen vaikuttaa muukin kuin kilometrimäärä, 100 kilsaa vesisateessa vie kaiken rasvan ketjuista, vahat ei varmaan irtoo mutta ei taida voidellakkaan...
Kawaa komppaan tossa 300 kilsaa ja rasvaus kun ajellaan lyhyitä lenkkejä, mutta reissussa ei kyl viitti montaa kertaa päivässä rasvata  
biggrin.gif

Itse olen siirtynyt kotioloissa käyttämääm hypoidiöljyä ja pensseliä, reissuilla on sitten kilikalipullo penkin alla.
Sulla on siinä kokoonpanossa tosipahasti jotain vialla, rattaat ja ketju pitää olla sopivat keskenään ja riittävän vahvaa tekoa.
Jos "isoissa" yli 150  heppasissa kestää ketjut&rattaat 30-40 tonnia niin sullekkin löytyy varmasti sopivat ja kestävät.
Mistään ei käy ajopeli selville? varmaan crossipyörä...

Honda VT 125cc Shadow

Vesisateessa ajamisen jälkeen en ole kylläkään rasvannut ketjuja. Voipi olla syy myös tähän. Pitäs kokonaan vaihtaa kardaanisiin vehkeisiin niin ei ois tätä ongelmaa....
nixweiss.gif

Kannattaa ^^Anzku ottaa tavaksi pitää rasvapurkkia mukana, jos vain mahdollista niin tulee rasvailtua puoli-automaattisesti.

10-20 millin ylösalainen vapaaliike ketjussa kuulostaa äkkiseltään aika pieneltä.

Kun vaihdan ketjuja, vaihdan myös takarattaan. En minä nyt sentään niin hölmö ole  
biggrin.gif
Mutta kuitenkin niin tyhmä, etten ole eturatasta vaihtanu, kun se ei ole kulunut paljoakaa. Ketjut olen kiristänyt asian mukaisesti, että ne liikkuvat sen sentin kaks ja takarengas on kuitenkin suorassa. En minä teidä minkä takia ne kuluvat niin nopeasti. Mahtaako kuitenkin olla niin, että minun asennuksessa on puutteita, en tiedä. Mielestäni teen sen oikein.
Oletko myöskin tarkistanu että ketju kulkee suorassa rattaisiin nähden vaikka takarengas onkin suorassa? Sun pyörän rakennetta paremmin tuntematta niin kuitenkin joskus päässy käymään itellä että vahingossa mennykkin holkit väärille puolille kun ovat pääseet sekoittuun siinä lattialla ja ketjulinja ollu päin honkia sitten. Takarengas siirtyykin enemmän toiseen reunaan.

Ja tuolla kun mainittit että on saanu ketjua lyhentääkkin niin ettei vaan oo ollu jo muutenkin ylipitkä ketju? Kun normaalisti noita ei kyllä lyhennellä tarvihe ellei ala kikkailen että vaihtelee välityksiä.

Tulipahan mieleeni... ettei vaan ole kipattu fillaria? Vaikka rengas on suorassa merkkeihin nähden, niin onko swingi saanu kipeää?

Mutta kuitenkin niin tyhmä, etten ole eturatasta vaihtanu, kun se ei ole kulunut paljoakaa.
Eturatas maksaa pari euroa, ja se on varmasti tuolla matkalla jo kulunut niin, ettei istu enää kunnolla uudelle ketjulle.
Jätä siihen ketjuun väljää ainakin tuuman verran, ja tämä silloin kun istut pyörän päällä. Ihmekään jos ketjut kuluu noin kireällä ollesaan. Ja tosiaan kuten sanottu, rasvaus aina kun ketju näyttää yhtään kuivalta. Niitä kilometrejä on turha tuijoittaa. Kuivalla hiekkatiellä 20km voi olla sopiva rasvausväli, kun taas kuivalla asvaltilla tuo 500km menee ihan kivasti.

Edit: Tästä lähtien aina kun vaihdat ketjut, vaihdat myös molemmat rattaat. Ketju maksaa helposti 100+€ ja rattaat kymmenyksen siitä.

Niitä kilometrejä on turha tuijoittaa. Kuivalla hiekkatiellä 20km voi olla sopiva rasvausväli, kun taas kuivalla asvaltilla tuo 500km menee ihan kivasti.

Edit: Tästä lähtien aina kun vaihdat ketjut, vaihdat myös molemmat rattaat. Ketju maksaa helposti 100+€ ja rattaat kymmenyksen siitä.
Aamen... Just tuli viestiä että rataspaketti odottaa kaverin luona. Vartissa kiinni ja vähintään 2 kautta eli 30 000 km pitäis päästä.

Ja reilusti sitä rasvaa/"vaseliinia" tai mitä ny ikinä käytättekin.

Kun vaihdan ketjuja, vaihdan myös takarattaan. En minä nyt sentään niin hölmö ole  
biggrin.gif
Mutta kuitenkin niin tyhmä, etten ole eturatasta vaihtanu, kun se ei ole kulunut paljoakaa. Ketjut olen kiristänyt asian mukaisesti, että ne liikkuvat sen sentin kaks ja takarengas on kuitenkin suorassa. En minä teidä minkä takia ne kuluvat niin nopeasti. Mahtaako kuitenkin olla niin, että minun asennuksessa on puutteita, en tiedä. Mielestäni teen sen oikein.
Oletko myöskin tarkistanu että ketju kulkee suorassa rattaisiin nähden vaikka takarengas onkin suorassa? Sun pyörän rakennetta paremmin tuntematta niin kuitenkin joskus päässy käymään itellä että vahingossa mennykkin holkit väärille puolille kun ovat pääseet sekoittuun siinä lattialla ja ketjulinja ollu päin honkia sitten. Takarengas siirtyykin enemmän toiseen reunaan.

Ja tuolla kun mainittit että on saanu ketjua lyhentääkkin niin ettei vaan oo ollu jo muutenkin ylipitkä ketju? Kun normaalisti noita ei kyllä lyhennellä tarvihe ellei ala kikkailen että vaihtelee välityksiä.
Niitä holkkei ei voi laittaa kuin yhdellä tavalla. Se toinen holkki on pitempi kuin toinen ja vain yksi menee sisään silleen siinä akselissa. Kerran kiepsahti paikallaan kyljelleen. Ei se siitä pitäisi mennä...

Siis lyhensin ketjut, kun ne lyheivät niin paljon että takapyörän akseli oli jo siinä ääripäässä ettei sitä ketjuja saanut enää kiristettyä et se heiluu sen 2cm. Se heilui jo liikaa ja ketjujen tippuminen oli jo lähellä. Ketjut hyppäs kiihdyttäessä pari hammasta yli esimerkiksi. Silloin lyhensin ketjuja, mutta vaihdoin ne melko pian uusiin.

No se mitä aiemmin sanoin, et annan heilua sen 10-20mm, nii on ollut lähempänä sitä 20mm. En ole mitalla mitannut, vaan silmällä katsonut.

Kuule kyllä sulla ^^Anzku on vitjat totaalisesti liian tiukalla / eturatas loppu / linjaus päin peetä.  Eka veikkaus on eturatas, jonka kuluneisuutta et vaan osaa oikein katsoa. Toinen yksristikaks on liian tiukalla olevat ketjut. Kolmas = nuo 2 edellistä yhdessä. Mikään muu ei ongelmaasi voi aiheuttaa, ei ainakaan normaalikäyttö - vallaankaan ko. pyörästä puhuttaessa - ei edes linjaus.
Vaikka et rasvaisi ketjuja kuin kus.., eikun syljelläsi, niin moinen kulutus ei ole mitenkään mahdollista

Niin ja joo.. Kaikki pitää vaihtaa aina ja joka kerta samaan aikaan, niin takaratas, ketjut, kuin eturataskin. Ja ehdottomasti mieluummin hieman liian löysä, kuin tiukka
biggrin.gif
- siis ketjut..

Ja jos alkaa tuo ohjekirjan mahdollisesti epämääräinen(?) kireyden arviointi epäilyttämään niin helppohan se minimi löysyys on testata.

- Pyörä pukille takarengas ilmassa.
- Takaiskarit irti.
- Nostetaan swingiä ylöspäin niin paljon että kaikki kolme akselia (takarenagas, swingi ja eturatas) ovat samalla linjalla.

Ketju on nyt olla kireimmillään ja vielä pitäisi olla hieman löysää.
Eli ketju ei saa tuossakaan tilanteessa muuttua tiukaksi.
Varmuudeksi kannattaa vielä pyöritellä rengasta ja etsiä ketjuista ne mahdolliset tiukemmat paikat.

Ohjekirjoissa eli manuskoissa on eroja...
omg.gif

Itellä Clymerin kirja antaa aivan erilaisia ohjeita kuin kawan oma manuska...
omg.gif
Esim öljysuodattimen asennus, näin esimerkkinä, clymerin ohjeilla se tuhoutuu parissa päivässä...

Ohjekirjoissa eli manuskoissa on eroja...
omg.gif

Itellä Clymerin kirja antaa aivan erilaisia ohjeita kuin kawan oma manuska...
omg.gif
Esim öljysuodattimen asennus, näin esimerkkinä, clymerin ohjeilla se tuhoutuu parissa päivässä...
Miten on mahdollista asentaa öljynsuodatin niin, että se "tuhoutuu" parissa päivässä?? Miten on ylipäätään mahdollista asentaa (ainakin jos kyse perinteisestä öljynsuodattimesta) moinen monella eri tavalla? Sori, mutta tietämättä sen tarkemmin, on pakko kysyä.

P.S. N. 34tkm ajettu ketjulla (ja takarattaalla, etusen vaihdoin piikkiä isompaan toissa kaudella) tähän mennessä ja vielä menee pätkä ensikautta samoilla.

Miten on mahdollista asentaa öljynsuodatin niin, että se "tuhoutuu" parissa päivässä?? Miten on ylipäätään mahdollista asentaa (ainakin jos kyse perinteisestä öljynsuodattimesta) moinen monella eri tavalla? Sori, mutta tietämättä sen tarkemmin, on pakko kysyä.
Patruunatyyppisen suodattimen asentaminen väärinpäin tai liian kireälle? Kyseistä laitetta tai sen suodatinta sen enempää tuntematta.

Patruunatyyppinen siis sellainen, jossa suodatinelementti ja tiivisteet asetetaan sellaiseen jäähdytysrivoitettuun kuppiin ja näiden läpi tulee putki, jolla koko komeus kiinnittyy lohkoon. Öljy sitten käsittääkseni kiertää tämän putken kautta suodattimen lävitse ja takaisin koneeseen.

En tiedä sitten, kumpi on perinteinen; kuvailemani vai sellainen sekatavarakaupan "kuppi-M-Filter". Melkeen pyöränostoon vaikuttava asia tommonen patruunasuodatin, sen verta ihana sen kanssa on ährätä
inlove.gif

FZ6:ssa alkuperäisillä ketjuilla ajettu nyt yli 30000km. Mielestäni takaratas ei ole kulunut yhtään. Eturattaasta en tiedä kun on piilossa. Ja muutenkin ketju tuntuu vielä jämäkältä. Kolmen vuoden aikana kaksi kertaa olen ketjut pessyt mutta turhia rasvauksia en ole jaksanut harrastaa. Silloin tällöin olen suihkuttanu sprayllä jos on muistanut.

Rasvaamisesta vielä, että olen ihan tietoisesti päättänyt etten ala tuhlaamaan 5 minuuttia 500km välein jotta ketjuilla pystyisi ajamaan vielä yhden 10000km enemmän.

Back