• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ketjuvaha on syvältä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juicci
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen käyttänyt Castrolin ketjuvahaa ja mielestäni ei sotke sen enempää kuin muutkaan rasvat. Itse olen suihkuttamisen jälkeen antanut vahan kuivua kunnolla ennen ajamista, ketjut olen pessyt 5 tkm välein löpöllä. Katteet / takavanne paras putsata edelleen löpöllä ja lähtee helposti puhtaaksi; ei tarvitse hangata "otsa hiessä".
wink.gif
eipä tarvitse pestä otsa "hiessä" ketjuja kun käytän peräöljyä,
eilen juuri kaveri tuumasi että olet sitten ostanut uudet ketjut,mutta kun en olekkaan,niillä on ajettu 7tkm.eikä ole tarttunut
mitään kiinni,kuten on ennenkin todettu jokainen käyttää juuri sitä miltä itsestä hyvältä tuntuu.
Tarkennatko millasta peräöljyä...niitäkin kun tuntuu olevan monenlaisia moneen eri käyttötarkoitukseen
nixweiss.gif
Perämoottorin vaihteistö öljy on riittävän paksua, saa pienissä purkeissa joka mahtuu penkin alle eikä maksa hunajaa......
Pitääpä kysästä millasta tämä vaihteisto öljy on verrattuna esim motorexin 622 ketjuöljyyn? Kumpi voitelee paremmin ja pysyy paremmin?

Öljyä ja välillä, noin joka 5. kerta, ketjuvahaa ja ketjut kestää.
Siis tarpeeksi usein varsinkin kosteilla keleillä. Ja ketjut kestäääää... Huollon setä sanoi vielä tämän loppukesän kestävän ( arvio vielä tänä kesänä 4000-5000 km), kun nyt on jo kestäneet 44000 km.
Puhdistus myös aika ajoin öljynvaihdon yhteydessä vanhalla moottoriöljyllä ja sit uusi rasvaus.
Vanteet ja muu mopo lähtee kyllä puhtaiksi ja vanteitten vahaus helpottaa.
Mitä ukot meuhkaa..
eek.gif

Konstit on monet sano mummo kun kissalla pöytää pyyhki.
Ja
sport05.gif

Ketjuvaha huonoa... Vaikea uskoa, tosin on vahojakin huonolaatuisia. Itse käytän motorexin racin ketjuvahasprayta ja ei ole katteille tullut paskaa laisinkaan. Jos ketjut ovat likaiset on kai turha syyttää rasvausta.

sanoi:
eilen juuri kaveri tuumasi että olet sitten ostanut uudet ketjut,mutta kun en olekkaan,niillä on ajettu 7tkm.eikä ole tarttunut
mitään kiinni,kuten on ennenkin todettu jokainen käyttää juuri sitä miltä itsestä hyvältä tuntuu.

GL-5 öljyssä on tehokas lisäaineistus jonka tarkoitus on pitää metallipinnat erillään toisistaan, haisee kyllä pahalle, mineraali laatuna ei maksa hirveitä...

Ite käytän nyt helteellä motorexin vihreetä...sit noin 10-20 asteen Wutrh HHS rtai vastaavaa ja sitä kylmemmällä GL-5:sta tai vastaavaa...melko sekavaa mutta toimivaa.

GL-4 laatusta yli 20v vanhaa traktorin yleisöljyä löytyy yli 150 litraa tynnyrissä joten ei heti lopu kesken...sitä ei oikeen viitsi enää mihinkään muuhun käyttää kuin ketjuihin ja autonpohjaan suojaksi...
smile_org.gif

Ite oon käyttäny sitä Castrolin parempaa (joskus ainakin oli kahta eri vahaa, toinen hieman tarttuvampaa?) ketjuvahaa, ja ei kyllä ole ikinä sotkenu pyörää yhtään. Kunhan vaan oottelee pienen hetken ennen ajoa, niin ei ole tarvinnu pyörää putsailla tolta osin.

Vaan voiteleeko kunnolla ja kuinka paljon ylimäärästä paskaa tarttuu mukaan onkin jo toinen juttu...

Onhan se sottaus epämiellyttävää, mutta vain yamadamko (?) on kertonut kilometreistä. Riippuuhan noi kilometrit myös pyörästä, eli ketjutyyppi kompensoi vain osin raan tehon, mutta paljonko ajatte ketjurataspaketilla? Se on hyvä mittari, kun ketjurasvan, tai –vahan paremmuutta punnitaan. Itse pääsen aina yli 30 tkm, mutta lähes 50 tkm on ollu vielä tekemätön sarka....
lookaround_orig.gif

Motulin ketjuspray pysyy ketjuissa kuin tauti ja vielä voiteleekin. Vahat (ja varsinkin castrol) ovat kyllä aivan perseestä. Sateen jälkeen ketjut ovat vieläpä ruosteessa jos tota vahanpaskaa käyttää. Toiperäöljy toimii kans aika hyvin. Ekan lenkin jälkeen saa kyllä pestä takavanteen, muta kun liiat on lähteneet pois ei sotkua enää tuu ja ketjut pysyy hyvänä.

Kokeilin myös elvyttää yhdet vanhat ketjut x1r öljyllä ja niistä tuli kuin uudet. Ketjut rullas älyttömän liukkaasti. Siihen päälle motulin spray ja toimii ku junan vessa.

Itellä menee just ketjut vaihtoon ajettu 26tkm.
Käytetty pelkästään Castrollin waxia.
Mun mielestä ihan kohtuu kilometrit.
Vanteet putsaus helppoa esim. CRC quickcleenillä suihkaus ja pyyhkäsy!
Itse joudun rasvaamaan huomattavasti useammin omani kuin
inlove.gif
ketjut(SV650s)!
Ilmeisesti johtuu siitä että putki menee ihan ketjujen vierestä?!

Ja asiasta vähän sivuun, meinasin laittaa taakse 2 piikkiä isomman rattaan. Kommentteja...

Pyörä siis SV1000s

Olen ajanu yli 30 tkm samoilla ketjuilla. Rasvattu aina kun muistettu, välillä parikin tonnia ilman rasvausta. Aineena käytetty moottoriöljystä ketjusprayrasvaan. Ei koskaan vahaa. Ja ketjut on edelleen loistokunnossa.

Olen käyttänyt Castrolin ketjuvahaa ja mielestäni ei sotke sen enempää kuin muutkaan rasvat. Itse olen suihkuttamisen jälkeen antanut vahan kuivua kunnolla ennen ajamista, ketjut olen pessyt 5 tkm välein löpöllä. Katteet / takavanne paras putsata edelleen löpöllä ja lähtee helposti puhtaaksi; ei tarvitse hangata "otsa hiessä".
wink.gif
Tarkennatko millasta peräöljyä...niitäkin kun tuntuu olevan monenlaisia moneen eri käyttötarkoitukseen
nixweiss.gif
vanhasta pyörästä jäi tuota Neste hypoidiöljyä 8tai jotain sinne päin) eikä tuota tarvitse pestä vanteesta/svingistä pois sillä
lähtee rätillä pyyhkimällä,välillä olen koettanut ns: mixiä,eli
tuota peräöljyä ja sitten pieni lenkki jotta lentää ylimääräiset pois
sitten tuota Wurt HS2000 synteettistä vaseliinia,tuntuis aika
hyvältä sekoitukselta,mutta kun käyttää vaan peräoljyä niin
ketjuihin ei tartu paskat kiinni,ja se mitä tarttuu (pöly) lähtee
rätillä pyyhkimällä pois.
Täytyykin kokeilla..Jospa jättäisi vanteet valkoisiksi
smile_org.gif

Ketjuvahaa kahdessa mopottimessa (yht. n. 75tkm), ketjuista paloi lenkin tiiviste, uusia ketjuja ostamaan... Liekö syy vahassa vai ketjujen iässä (=40 tkm)...

Kuten toveri Tasakaasu taannoin ilmaisi, ketjurasvan tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaana pito...

Paras ketjurasvahan on tietysti Bel-Ray ;)

Kuten toveri Tasakaasu taannoin ilmaisi, ketjurasvan tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaana pito...

Paras ketjurasvahan on tietysti Bel-Ray ;)
"Vahingossa" ostin
sad_orig.gif
Aivan törkeän suttusta tavaraa öljyä lentää selkään asti. Rotsin selkä pieniä täpliä täynnä + koko pyörän perä.
ketjut kyllä on vielä hyvässä rasvassa.
kaboom.gif

Öljyyminen tehtiin vielä kuumana ja annettiin olla yön yli.
Purkki jää varastoon varalle tai muut sen saa käyttää... minä en..

Kaikkea on tullut kokeiltua..

..nuorena miehenä laitoin gixxun ketjuihin öljyn alle ja Castrolin vahaa päälle. Mielestäni se oli ihan hyvä juttu eikä pyörä sotkeutunut.

..edelliseen mopoon ostin jotain saatanan kallista "kuivaöljyä" oli joku kaikki testit voittanut saksalainen.. Kama oli spraypurkista ja vaikka sitä kuinka suihki, niin tavara "häviää" saman tien näkyvistä ("haihtuu"). En tiedä mitä hiton nanoöljyä se oli, mutta ei ollut valittamista.  
biggrin.gif

..enskan ketjut oon voidellut moottoriöljyllä (jonkun "ammattilaisen" mukaan paras ratkaisu), olisko joku auton 0W40 tai jotain.. Tuossa touhussa kun ei pikkulika haittaa..  
tounge.gif

Kertokaa nyt joku fiksumpi, mikä on se oikea "voitelutapa/-aine" noihin ketjuvetoisiin. ..Niin ketjuthan voidellaan tietty lämpiminä..  
tounge.gif

Kertokaa nyt joku fiksumpi, mikä on se oikea "voitelutapa/-aine" noihin ketjuvetoisiin. ..Niin ketjuthan voidellaan tietty lämpiminä..
tounge.gif
Tämän kun tietäisi
tounge.gif

Itsellä niin ihania kokemuksia vaikka vasta 7000km ketjuvetoisella alla
wink.gif

Ensimmäisenä ostoskoriin tuli elf:in ketjurasva, jonka piti olla vedenkestävää ym muuta paskaa. No sitä kun ruiski ketjuihin niin ensinnäkin ruiskiminen on vaikeaa, kun pullosta aine ei tule suihkeena vaan semmosena pistemäisenä, jolloin ainetta tuli myös huomattavan paljon. No sitten kun alko vituttamaan ne öljyläikät takahaarukassa(joita tuli ekan sadan metrin matkalla jo!!) niin keksin sumutella öljyn ja sen jälkeen pyyhkiä ylimääräset pois, niin pisarat väheni eikä ketjuun kerääntynyt yhtään likaa.
smile_org.gif
Ärsytti kuitenkin se ominaisuus, että rasva edelleen roiskui pois todella nopeasti, eikä se tunninkaan odottelun jälkeen tuntunut sitkostuneen kun sormella kokeili, lisäksi ketjumelu oli aika kovaa, eli tuskin mikään kovin huippuvoitelija(itsellä siis o-renkaattomat ketjut, joten rasva vaikuttaa ketjumeluun aika runsaasti). No tätä tuli kuitenkin tuhlattua vajaa puteli ja ostin serkun suosituksesta castrolin chain sprayta.

Eka suihkutus ja kas, tämähän on helppoa
thumbs-up.gif
tulee tasaisena suihkuna nestemäisenä, tunkeutuu, mutta jähmettyy nopeasti valkoiseksi ketjuun. Ekat ajot, niin ketju oli käytännössä äänetön ja ei yhtään roisketta takahaarukalla. Nyt paritonnia tätä käyttäneenä voi sanoa, että hyvä tavara kun ketju ei veny enää niiin paljon, kuin elfillä ja ketjumelu hiljaisempi. Tosin castrolia ei voi pyyhkiä pois vaan se kerää paskaa, mutta parempi näin kun ennen.

Castrolissa pysyn nyt ainakin nykyisen ketjun ajan, seuraavaksi tulee o-rengasketjut (edellinen omistaja vaihto piikkiseeni juuri ennen myyntiä ketjut ja kas, eipä hankkinu orkkisketjuja vaan o-renkaattomat tarvikkeet, ajaa noillakin kymppitonnin...) jolloin vaihdan ehkä ohuempaan tavaraan.

Scottoiler mietityttää kanssa suuresti. Kuulostas todella hyvältä värkiltä kaikin puolin, vielä kun pistäs sen jokusen euron lisää ja hankkis sen tuplapään siihen että sumuttelee ketjun molemmille puolille
thumbs-up.gif

Noo ehkäpä jos joskus rahaa, tai sitten vuoden-parin päästä isompaan pyörään
lookaround_orig.gif

V*ttuako tänne tulee kardaanikunkut pyörimään.. Tiedetään, tiedetään, ette te mitään ketjuja rasvaile..
tounge.gif

minä poika se en muuta käytäkään ku vahaa, yleensä castrolia. ketjut&rattaat vaihdoin pari kesää sitten ja nyt en suoraan sanottuna edes muista olenko vielä kertaakaan edes kiristäny ketjuja. notta kohtuu hyvinhän tuo näyttää voitelevan. kulutustavaraahan ne vitjat jokatapauksessa on. renkaisiin menee paaljon enämpi rahaa.

Back