Keulahuolto

..tai vähän oikaistu tai tehdään vähän jännässä järjestyksessä tjms..

Joo, virhe tossa videon öljytäytössä on, ettei mittaa öljytasoa, mutta vähän meinas naurattaa tää sun kommentti, kun koko topicin aihe on, että miten keulahuollossa vois oikasta ilman oikeita työkaluja. :D

Joo, virhe tossa videon öljytäytössä on, ettei mittaa öljytasoa, mutta vähän meinas naurattaa tää sun kommentti, kun koko topicin aihe on, että miten keulahuollossa vois oikasta ilman oikeita työkaluja. :D

Niin vai onko se aihe pikemminkin se, että miten voisi onnistua ilman ruuvipenkkiä ja pulttipyssyä. Ihan hyviä vastauksia tullut kyllä. Mukavaa tietoa, jos joskus alkaa stefat vuotamaan, kun on jossain, eikä ole ruuvipenkkiä ja pulttipyssyä jostain syystä mukana :)

No olihan tuossa videossa hyvänä winkkinä myös se sisäputkien "karhennus" karhunkielellä, jolloin nuo mikronaarmut ikäänkuin "nostaa" sitä öljykalvoa ja näin voitelee tuon stefan sekä pölysuojan, jolloin ne tod.näk. kestääkin sitten pidempään vuotamati :thumbup:

Mjoo, tosiaan katukeuloissahan se akseli on yleensä suoraan putken linjalla. Maastoisemmissa peleissä pakkaa akseli olemaan putkilinjan etupuolella. Ei siihen "väärin" ilmaamiseen kuole mutta sillä lailla ei öljymäärä välttis osu oikein kun jos siellä vaimentajassa on vielä ilmaa ja silloin mittaa öljynpinnan, on keulassa vähemmän öljyä kuin mitä mitta näyttää. Onko vaikutus edes havaittavissa? Enpä tiedä.

Ei siihen "väärin" ilmaamiseen kuole mutta sillä lailla ei öljymäärä välttis osu oikein kun jos siellä vaimentajassa on vielä ilmaa ja silloin mittaa öljynpinnan, on keulassa vähemmän öljyä kuin mitä mitta näyttää.
No tuolla omalla kokemuksella ei sinne saa edes mahtumaan tuota huoltokirjan mainitsemaa 471ml jos ei ole iskaria ilmattu. Ja kun on tuo määrämitta öljyä lopulta sisässä, niin loput ilmathan poistuu viimeistään sitten issekseen käytössä, joskos sinne vielä joku kupla johonkin olisi jäänyt. Kaippa tuossakin öljyssä joku toleranssi on, paljonko sitä pitää olla min tahi max, joten kuinka tarkka määrä tahi pinnankorkeuden mitta tuo nyt lopulta on :dunno:

Mjoo, tosiaan katukeuloissahan se akseli on yleensä suoraan putken linjalla. Maastoisemmissa peleissä pakkaa akseli olemaan putkilinjan etupuolella. Ei siihen "väärin" ilmaamiseen kuole mutta sillä lailla ei öljymäärä välttis osu oikein kun jos siellä vaimentajassa on vielä ilmaa ja silloin mittaa öljynpinnan, on keulassa vähemmän öljyä kuin mitä mitta näyttää. Onko vaikutus edes havaittavissa? Enpä tiedä.

Öljyn pinnan korkeus vaikuttaa ilmajousen pituuteen ja siten keulan progressiivisuuteen jouston loppuosalla. Paljon öljyä = pieni llmatila = paljon progressiivisuutta ja päin vastoin. Radalla tolla tulee pelattua jonkin verran ja öljynpinta ollu luokkaa 140-185mm. Tosta saa vähän kuvaa paljonko tommosessa modernissa kyykyn keulassa se säätövara suurinpiirtein on. Tietty myös se on tärkeää, että ilmatilaa on enempi kuin keulan jousto, ettei se pohjaa öljyä vasten.

690 korjaamomanuaalissa ei ole missään öljytasoa. Ainoastaan millilitrat täyttöön.

690 korjaamomanuaalissa ei ole missään öljytasoa. Ainoastaan millilitrat täyttöön.

Joskus se on just näin ja silloin laietaan vain se määrä mikä manuaalissa lukee, eikä käytetä öljytasomittaria.

Customeissa varsinkin se on yleistä. Tässä voikin helposti tulla ajatusvirhe juuri tämän vuoksi. Ei se ihan helposti tapahdu, mutta kyllähän se mahdollista on, että nämä luvut sekoittaa keskenään ja tuleekin väärä määrä öljyä keulaan tai kun toisiin pyöriin, kun ilmoitettaan pelkkä öljytilvauus ja toisiin myös öljypinnan taso / tyhjäksi jäävä tila. Yleensä ne on ainakin "sporttipyörät", joihin ilmoitetaan tämä tyhjä osa / oil level.

Viimeksi muokattu:
Joskus se on just näin ja silloin laietaan vain se määrä mikä manuaalissa lukee, eikä käytetä öljytasomittaria. Customeissa varsinkin se on yleistä. Yleensä ne on ainakin "sporttipyörät", joihin ilmoitetaan tämä tyhjä osa / oil level.
Ja Bandu on sitten ns. yleispyörä, siihen kun huoltomaniskassa kerrotaan sekä-että :grin:

Riippuu nyt vähän kans siit, minkä mallinen keula sulla on?

Bandit 1200 vm. 2005

Ei kerro mulle minkälainen keulu pyörässä on...

Mut anyway. Lähes kaikis keulissa, ne pohjapultit on kiinni jossakin, mikä on putken sisällä. Tää sisältö (missä pultit kiinni) löystyy heti kun löystää niitä pultteja Iskvevällä koneella, on mahdollisuuet paljon oleellisemmat, saada se pultti kokonaan auki/kiinni, kuin vain käsipelin väntämäällä (se sisällä oleva kpl, pyörii pultin mukana)
Sen sisustan saa pysymäään paikoillaan, vähän eri konstein, vähän keulaputkien mallsta riippuen.
Joissaki pysyy, ku jouset pidetään jännityksesssä. Toisiin tarvii jonku työkalun/"kikan". Siihen saattaa riitää, ihan vaikka vain puinen harjanvarsi, mikä painetaan putkeen sisään, varsnki jos on se iskevä kone.
Tai sit sen saa auki/kiinni, ilman mitään apuvälineit, kun käyttässö on iskevää kone...

Ainakin aion kokeilla, että onnistuisiko se homma parkkiruudussa näillä neuvoilla. Ei siinä mitään voi hävitäkään. Paitsi sen, että se pohjapultti ei aukee :D Luultavasti mun tuurilla toinen aukee ja toinen ei :D

Kuten sanoin, itse vaan käänsin käsin 6-koloavaimella, NAKS! ja pultti aukesi. Sen jälkeen se pyöri ihan nätin kevyesti sieltä ulos, ilman että tartti mistään vastaankaan pitää. Mulla oli kyllä tuollainen iskevä kiertäjä siinä hollilla jos homma olisi alkanut tökkimään, mutta sitä ei nyt tarttettu, kummassakaan tolpassa.

Samaten kiristys meni todella nätisti, ruuvit pyöri herkästi pohjaan saakka ja loppukiristyskin ihan käsipelillä. Olisihan tuolla momenttiavainkin tallin hyllyssä ollut, mutta sitä jaksanut esiin kaivaa. Tuon päätypultin pääasiallinen tehtävähän (putken sisällä sen itse vaimentimen paikallaanpitämisen lisäksi) on että prikka pitää ja ölperit pysyy sisällä, joten ihan mitään hampaan-irvessä kiristystähän tuo ei sentään tartte, ohjekirjan mukainen kiristys on 20Nm.

Näin tehtynä suurin ero siihen, että ottaa öljyt yläkautta pois on varmasti se, että suurin osa öljyistä tulee ulos, kun ottaa sen pohjapultin auki?

Itse kyllä kippasin wanhat ölperit yläkautta putkista pois ennen tuon pohjapultin kimppuun ryhtymistä, ihan kuten tuossa videossakin tehtiin. Sellaista harmaata töhnäähän tuo litku jo oli, mitään käryä milloin on viimeksi tuon fillarin keula huollettu, mutta kyllä oli jo korkein aika!

Yläkautta ittekin olen yleensä ne ottanut, mutta muistaisin joskus kuulleeni, että joku on ottanut alakautta. Mutta juu parempi se on varmaan ottaa yläkautta, niin ei ole niin sotkuista sen pohjan kanssa. Kyllä mulla on ainakin ollut aina sellaista ihan juoksevaa, mutta kai se voi mennä vaikka miten huonoksi, jos se pitkään siellä sisällä on, tosin luulisi, että lähinnä ohenee. Riippuen vähän käytöstä, mutta katukäytössä ei varmaan n. 30tkm ole ihan huono väli tehdä. Innokkaimmat varmaan tekee joka talvi.

Joku jännä pesuaine tuolla kaverilla tuossa videossa oli. Itse olen yleensä käyttänyt bräkkäriä aika runsaasti.

Viimeksi muokattu:
Back