Keulajouset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja noppis32
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

noppis32

New member
Moikka

Mistä olette ostaneet keulajousia? Käykö muiden mallien jouset suzuki sv650s keulaan? Vakiojouset ovat kait sen K=0,7 ja keula on melko löysä. Uusien jousien tulisi olla noin K=0,9 luokkaa. Stormilla on bitubon jousia hintaan 159€. Progressiiviset huomattavasti edullisemmat, mutta näistä ei tietoa kuinka jäykät olisivat.

Progressiivisten jäykkyys/kantokyky muuttuu sen mukaan miten syvään keula painuu, eli myös iskunvaimennuksen määrä ei ole koskaan kohdallaan – toisaalta se myös sitten saattaa jossain jouston kohdalla olla tontilla.

Niin mä tilasin amazon.com:sta RaceTechin jouset, amazon.de:stä tai .co.uk:sta saa ilman tullia.

Kiitos vastauksesta. Miten sinulla nuo progressiiviset toimii? kantaako hyvin? oliko vakiota jäykemmät?

Onko painumat mitattu? (varmaankin on, koska uusi jousivakio on jo laskettu).

Sitä vain, että varmistuu, ettei tee keulajousien jäykennyksellä keulasta ja perästä eri paria.

Onko painumat mitattu? (varmaankin on, koska uusi jousivakio on jo laskettu).

Sitä vain, että varmistuu, ettei tee keulajousien jäykennyksellä keulasta ja perästä eri paria.

Jäykkyys arvioitu taulukosta. Nyt tuntuu että perä jäykempi ja keula on huollettu viime kesänä, mutta jarrutuksissa painuu liikaa. Toki koko alusta olisi hyvä laittaa uusiksi, mutta pyörällä sen verran vähän arvoa, että ei kannata. Eikä ole varaa vaihtaa malliin jossa toimiva alusta olisi vakiovarusteena :D

Jäykkyys arvioitu taulukosta. Nyt tuntuu että perä jäykempi ja keula on huollettu viime kesänä, mutta jarrutuksissa painuu liikaa. Toki koko alusta olisi hyvä laittaa uusiksi, mutta pyörällä sen verran vähän arvoa, että ei kannata. Eikä ole varaa vaihtaa malliin jossa toimiva alusta olisi vakiovarusteena :D

OK. Ihan ATK-haun perusteella noi jouset on näköjään käytetty ratkaisu.

http://www.svrider.com/forum/showthread.php?t=27942

Moikka

Mistä olette ostaneet keulajousia? Käykö muiden mallien jouset suzuki sv650s keulaan? Vakiojouset ovat kait sen K=0,7 ja keula on melko löysä. Uusien jousien tulisi olla noin K=0,9 luokkaa. Stormilla on bitubon jousia hintaan 159€. Progressiiviset huomattavasti edullisemmat, mutta näistä ei tietoa kuinka jäykät olisivat.

Minulla oli viime syksynä lainassa SV650S vm. 1999. Vakiojouset oli ainakin siinä 0,8.

Ainakaan tuossa -99 vuosimallin pyörässä ei ollut jousien esijännityksen (painuman) säätöä lainkaan. Joissain uudemmissa malleissa olisi ollut.

Painauman tulisi olla pyörän+kuskin painolla noin 1/3 keulan kokonaispainaumasta. Esim. 120 millistä tuo kolmasosa on 40 mm. Muistaakseni minun noin 100 kg painollani + pyörän painolla etupää painui 47 mm alkuperäisjousilla. Eli 0,9 jousilla painauma olisi lähempänä 40 milliä.

Itse laittaisin lineaariset jouset, en progressiivisia.

Kiitos vastauksesta. Miten sinulla nuo progressiiviset toimii? kantaako hyvin? oliko vakiota jäykemmät?

Mulla noi on lineaariset, alkuperäiset oli progressiiviset kuten yleensä näissä matka/yleismopoissa on. Olen senverta painava, että RF:ään tuli 0.95 jouset. 1.0 olis ollu ehkä parempi, ja toi oli ihan Race Techin laskurin ehdotuksesta.

Tiedä sitten, on mun takajousikin lineaarinen, mutta linkusto on progressiivinen… Kyl mä ajatuksena tykkään että ainakin etupään jousitus ja vaimennys on samanlainen koko jouston alueella, noin ainakin periaatteessa. Takana taas pakko olla progea kun tourinkia ajaa ja on joskus kyytiläinenkin.

Kiitos kaikille keskusteluun osallistujille. Taas sai nopeasti lisää hyvää tietoa. Toki voi vielä ehdottaa muitakin, mutta nuo Racetech jouset vaikuttavat kyllä hyviltä hinta/laatu suhteessa. Ei taida Suomessa paljon muualta löytyä kun stormilta?

Muokataanpa tähän vielä. Racetech ilmoittaa myös, että vakiojouset ovat ".706 kg/mm (stock)"

Joku itseäni viisaampi joskus sanoi että molemmissa päissä pitää olla samanlaiset jouset, lineaariset tai progressiiviset, mutta ei pelkästään toiseen päähän.

Käytännössä kaikissa mopoissa on progressiivinen linkusto takana, joten lineaarinen jousikin käyttäytyy progressiivisesti. Toisaalta taas keulaöljyn yläpuolella on ilmatila, joka pienenee kun keula joustaa. Tuo ilmatila toimii siis progressiivisena kaasujousena sen vieterin rinnalla. Molemmissa päissä on siis aina jonkin verran progressiota. Katumopoon laittaisin itse lineaariset jouset jousivakiot kohdalleen joko painumat mittaamalla tai esim racetechin laskurilla.

Käytännössä kaikissa mopoissa on progressiivinen linkusto takana, joten lineaarinen jousikin käyttäytyy progressiivisesti.

Käytännön rikkoo KTM EXC PDS missä ei ole linkustoa mutta se ei olekkaan puhdasverinen katupyörä. Siinäkin on lineaarisella ja progressiivisella jousella oma käyttäjäkuntansa, molemmilla on puolensa.

Progressiivista tai lineaarista jousta tärkeämpää on löytää oikea jousivakio jonka kanssa saa sagit kohdalleen, väärällä sagilla ja jousivakiolla saa pilattua linkuston progression aika tehokkaasti.

Mitenkäs tuollaiset harvinaisuudet kuin kotarin LC8:t ja kardaani bemarit, taida niissäkään olla mitään linkustoja...

Ei ne lineaarisia ole nekään. Ainoa täysin lineaarinen (geometrisesti siis) on ne muinaisvehkeet joissa taka-akseli liukui ylös/alas iskarien varsissa olevien holkkien mukana. Linkuttomassakin perässä haarukan ja iskarin kulma ja sitäkautta vipusuhde muuttuu. Myönnän että en ole tullut tutkineeksi kuinka paljon progressiota sillä on saatu.
Linkku toki tarjoaa paaaaljon laajemmat mahdollisuudet halutun progression aikaansaamiseksi.

Suizan keulaan saa pienen parannuksen edullisesti jo sillä että laittaa jousen päähän muutaman prikan, jotka painavat jousta. Tällä on sama vaikutus kuin jousen esijännityksen säädöllä, mutta on vain hieman työläämmin säädettävä.

Suizan keulaan saa pienen parannuksen edullisesti jo sillä että laittaa jousen päähän muutaman prikan, jotka painavat jousta. Tällä on sama vaikutus kuin jousen esijännityksen säädöllä, mutta on vain hieman työläämmin säädettävä.

Tolla saa korjattua asiaa siinä tilanteessa, että jousi on vain hiukan liian löysä. Aloittajan tapauksessa jousi saisi olla n. 20-30% tiukempi, joten esijännityksen lisääminen ei juurikaan auta.

Kyllähän tämä oli tiedossa, mutta kiva, että ideoita tulee, voi auttaa jotain muuta. Kun keula purettiin siellä oli jotain tämän suuntaista, mutta jätimme ne pois, koska niiden jousta puristava vaikutus oli paria milliä ja jouset oli muutenkin pidemmät, kun korjausoppan antama ohjepituus.

Back