• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keulan shimmaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeipii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Zeipii

New member
Tervehdys,

kaipailisin tietoja tai linkkejä koskien iskunvaimentimien shimmaamista. Shimmaus, tai simmitys, miten lienee oikeasti sanotaankaan käsittääkseni tarkoittaa öljyn virtauksen muuttamista iskunvaimentimessa vaihtamalla erilaiset/erikokoiset prikat?

Mistä moisia prikkoja saa yleensä ostettua ja löytyykö säätötaulukoita esim. iskunvaimentimen valmistajilta?

Ja nyt tärkein kysymys. Pyörän keula on jo simmitetty 70kg kaverille. Jos vaihdan jäykemmät jouset keulaan, niin tarvitseeko keulaa shimmata uudelleen? (laskea esim. uudet virtaavuusarvot)

Kiitos kaunis kaikeasta informaatiosta, olisi kiva osata tämäkin homma jonain päivän itse.

Kyllä ja ei... Periaatteessa aina pitäisi shimmit katsoa kohdilleen kun jousen vakiota räplätään, mutta jos vaimennusten säätö alue riittää niin en näe sille syytä... Se Shimmaus ei ole ihan joka sepon asia joten ajatusta mukaan aina...

Alkuperäiset jouset on yleensä progressiiviset ja wp/Öhlins on taas lieneeariset. Mun on annettu ymmärtää, että vakio simmityksellä keulasta tulee "surkea" lineaarisilla jousilla.

Alkuperäiset jouset on yleensä progressiiviset ja wp/Öhlins on taas lieneeariset. Mun on annettu ymmärtää, että vakio simmityksellä keulasta tulee "surkea" lineaarisilla jousilla.
Joo siis tuossa tapauksessa jolloin perusveltto vaihdetaan perusjäykkään. Mutta kuitenkin tässä alkuperäisessä on vissiin jouset laitettu jo sille 70 kiloselle hietasääskelle ja nyt vain tarkoitus hieman jäykentää jousta...

Kyllä ja ei... Periaatteessa aina pitäisi shimmit katsoa kohdilleen kun jousen vakiota räplätään, mutta jos vaimennusten säätö alue riittää niin en näe sille syytä... Se Shimmaus ei ole ihan joka sepon asia joten ajatusta mukaan aina...
Ööh siis vaimennuksen säädöt yleensä vaikuttaa hitaaseen puoleen jollei niitä ole nopealle erikseen, eli shimmaus on ainoa keino... (no öljyillä saa vähän pelattua)

Itse vaihdoin Hondan keulaan lineaariset jouset, ilman simmitystä.

Ei se keula ainakaan huonommaksi muuttunut...tosin itsellä jousivakio ei juurikaan muuttunut verrattuna progressiivisten keskimääräiseen vai minkä lie ilmoittavatkaan...

Joo siis tuossa tapauksessa jolloin perusveltto vaihdetaan perusjäykkään. Mutta kuitenkin tässä alkuperäisessä on vissiin jouset laitettu jo sille 70 kiloselle hietasääskelle ja nyt vain tarkoitus hieman jäykentää jousta...
Juu, eli perusjousella simmitetty 70kg kaverille.

Näiden puheiden perusteella voisi päätellä, ettei jousen vaihto jäykempään vaadi keulan uudelleen simmitystä. Faktoja ei tosin ole hirveästi näkynyt...

Herätellääs tätä keskustua uudelleen henkiin.

Etenkin R6R alustan simmityksestä kaipaisin kokemuksia. Laite on istelleni uusi, joten perstuntumalla ei pysty simmityksiä lähtä muuttamaan.

Jos olen oikein käsittänyt, niin alkuperäiset simmipakat soveltuvat huonosti kovempiin nopeuksiin, joissa vaaditaan hyvää öljyn virtausta simmipakan läpi. Onko olemassa mitään nyrkkisääntöjä, millä periaatteella/idealla kannattaisi lähteä R6R simmipakkaa muuttamaan?

Keulaöljyn virtaavuuteen varmasti vaikuttaa olennaisesti myös öljyn viskositeetti ja jäykkyys. Tästä toivoisin myös kokemuksia ja kommentteja, etenkin radalla ajavilta tai mekaanikoilta.

Tuntuu olevan hyvin harvalla kunnolla hallussa simmien toiminta ja niiden muutosten vaikutus ajoon? Hieman mietityttää viedä alustaa säädettäväksi, kun ei itse täysin ymmärrä toimintaperiaatetta ja hieman epäilyttää, tietääkö suurinosa alustan huoltajistakaan...

Minähän en mitään tiedä, mutta laittele jousivakiot ja jouston säädöt kohilleen, ja sit radalle testaamaan jos vaimennuksesta loppuu tehot ni sit aletaan shimmaamaan. Ei ilmeisesti oo olemassa mitään kaavioita eri pyörille, vaan tuntuvat ihan ammattimiehetkin tekevän mutu periaatteella. Eläkä hyvä mies ala ite shimmailemaan, suattaapi mennä pahasti pieleen.

Laadukkaat huoltajat vetävät sinne keulaan oletusarvoisena Öhlinsin tms venttiillit, jouset ja shimmisuosituksen, ja katsovat, onko asiakas tyytyväinen. 98% asiakkaista on. Parhaat vielä hoonaavat putket ja pienentävät keulan kitkaa.

Jos asiakas ei ole tyytyväinen, niin shimmejä, venttiilejä ja jousia säädetään asiakkaan toiveiden mukaan. Silloin kuskin täytyy osata antaa palaute, että mitä pitää muuttaa. Ainakin, että mitä pyörä tekee väärin.

Jos haluat tehdä itse vastaavan budjetilla, niin avaa jonkun muun keula, ja kopioi venttiilit ja shimmaus. Jos ei tunnu hyvältä, niin säädä haluamaasi suuntaan.

Herätellääs tätä keskustua uudelleen henkiin.

Etenkin R6R alustan simmityksestä kaipaisin kokemuksia. Laite on istelleni uusi, joten perstuntumalla ei pysty simmityksiä lähtä muuttamaan.

Jos olen oikein käsittänyt, niin alkuperäiset simmipakat soveltuvat huonosti kovempiin nopeuksiin, joissa vaaditaan hyvää öljyn virtausta simmipakan läpi. Onko olemassa mitään nyrkkisääntöjä, millä periaatteella/idealla kannattaisi lähteä R6R simmipakkaa muuttamaan?

Keulaöljyn virtaavuuteen varmasti vaikuttaa olennaisesti myös öljyn viskositeetti ja jäykkyys. Tästä toivoisin myös kokemuksia ja kommentteja, etenkin radalla ajavilta tai mekaanikoilta.

Tuntuu olevan hyvin harvalla kunnolla hallussa simmien toiminta ja niiden muutosten vaikutus ajoon? Hieman mietityttää viedä alustaa säädettäväksi, kun ei itse täysin ymmärrä toimintaperiaatetta ja hieman epäilyttää, tietääkö suurinosa alustan huoltajistakaan...
Tuo onkin juuri se mitä ite oon miettinyt että miten paljon voi vaikuttaa öljyn viskositeetilla ja öljymäärällä ??
Tuo shimmaus kun on jousituksen päälle ymmärtävän "huippu" ammattilaisen juttuja , ja sen mukaset kulut.
Öljyillä pelaaminen on kun itse viahtaa on kuiteski vielä aika edullinen tapa vaikuttaa asiaan kuten jousien vaihto.

Onko jollain ( Hyviä) kokemuksia öljyjen vaihdon ja määrien osalta ?

Tervehdys,

kaipailisin tietoja tai linkkejä koskien iskunvaimentimien shimmaamista. Shimmaus, tai simmitys, miten lienee oikeasti sanotaankaan käsittääkseni tarkoittaa öljyn virtauksen muuttamista iskunvaimentimessa vaihtamalla erilaiset/erikokoiset prikat?

Mistä moisia prikkoja saa yleensä ostettua ja löytyykö säätötaulukoita esim. iskunvaimentimen valmistajilta?

Ja nyt tärkein kysymys. Pyörän keula on jo simmitetty 70kg kaverille. Jos vaihdan jäykemmät jouset keulaan, niin tarvitseeko keulaa shimmata uudelleen? (laskea esim. uudet virtaavuusarvot)

Kiitos kaunis kaikeasta informaatiosta, olisi kiva osata tämäkin homma jonain päivän itse.
Lähdetään siitä liikkeelle että onko siellä vakioventtiilit ja minkä jäykkyiset jouset siellä on?

Kenen vanha pyörä ja kuka sen keulan on siihen tehnyt?

Kuussatasen ratapyörän keulan iskunvaimennusta ei muuten rakenneta mitenkään kuskin painon mukaan. Kuskin paino vaikuttaa korkeintaan ehkä jousen valintaan eikä juuri oikeastaan siihenkään.

On annettu ymmärtää väärin. Käytännössä kaikissa uudemmissa sporttipyörissä (abt. 98->) on keulassa vakiona lineaariset jouset.

Senverran vielä pitää lisätä että Suomessa on ehkä noin öbaut alle viisi ihmistä jotka _oikeasti_ tietävät tästä aiheesta (siis ratamoottoripyörien iskareista) niin että on jotain rahkeita niitä shimmailla.

Senverran vielä pitää lisätä että Suomessa on ehkä noin öbaut alle viisi ihmistä jotka _oikeasti_ tietävät tästä aiheesta (siis ratamoottoripyörien iskareista) niin että on jotain rahkeita niitä shimmailla.
Ja ketä ne about viisi on?
Kymysys ei ollu mulle mut
wink.gif
, onhan niitä hiukan enemmän jotka hallitsee shimmauksen, ainakin omasta mielestäni.
cool.gif

Tuo nyt oli enemmän heitto luulisin et 5, mutta todellisia ammattilaisia Suomessa ei todellakaan ole montaakaan, ja eteenkään sellasia joka tekis palveluna ns. kadun miehelle.
nixweiss.gif

Hello, en kirjota monta sanaa, kun ei yleensä ole tapana..

-Mutta unohdapa nyt ne shimmaukset ja aloita perusasioista, mittaa pyörän painumat, myös itsesi kanssa ajokamoilla, ohlinsin sivuilta löytyy ihan hyvä haarukka, johon painumat pitäisi sopia. Siitä haarukasta painumien suhteen voi miettiä keulan nostoa tai laskua, haluatko enemmän, vai vähemmän kääntyvyyttä. Seur. askel ostaa korkeussäädettävä iskari (= Ö = halvin viritys), saat lisää säätöaluetta, tosin R6R:n takaiskarin yläpäähän voi jonkin verran laitaa prikkaviritystä -> korkeampi perä..

Eli karkeasti, painumat (tärkein loaded sag) = pyörän balanssi = kääntyy paremmin tai huonommin......

-A

Edit:

Ja on noita iskarin "shimmaajia" vähän enemmän kuin 5 suomessa.....

Niin, kyllähän niitä kaikenkarvaisia "simmittäjiä" löytyy mutta tarkoitinkin sellaisia joilla on oikeasti ammattitaitoa ja kokemuspohjaa tehdä muutoksia nimenomaan asvalttiratalaitteiden jousituksen venttiileihin.

Mahtaako moottoripyöräjousituksen tekijöillä suomessa kellään olla edes iskaridynamometriä
(Penttilällä oli, mutta ei ole enää)?

Blueice puhuu asiaa. Kaikki lähtee perusasioista kuten pyörän kulkuasennosta, oikean jäykkyisistä jousista ja jousituksen painumista (sageista).

Jos ne ei ole kohdallaan niin ihan sama miten ne iskarit on shimmattu tai lukeeko niiden kyljessä Ö.

Googlella löyty tommone:
http://www.dirtrider.net/ericgorr/video_tuning2.html
josta:
"My favorite motorcycle-engineering book is "The Racing Motorcycle" By John Bradley. Available from Motorbooks (1-800-826-6600) for $65.00 In England this book is available from the author at Broadland Publications (01904 414763) The Society of Automotive Engineers publishes an excellent book on shocks, "The Shock Absorber Handbook" By John Dixon sells for $55.00 Call the SAE at (1-724-776-4970) Both of these books contain material geared towards university level engineering studies. These books contain a wide range of mathematical formulas, and an understanding of algebra is required."

The Shock Absorber Handbook ja The Racing Motorcycle
löytyy ainakin amazon.com ja ebay.uk.co

Esim öhlärin kitti -07-08 pikkuninjalle, öljymäärän vaikutus:

FGK133_150mm.PNG

http://www.ohlins.com/Products/MountingInstructions/MI_FGK133.pdf

Ja ymmärtääkseni sit taas toi käyrän muoto riippuu siitä shimmipakasta?

Minkäköhän näkönen suurin piirtein on vakion käppyrä, ja suurin piirtein millä loppuvoimalla vakio öljymäärällä...?
Shimmauksella eikä iskunvaimennuksen setupilla muutenkaan ole mitään tekemistä tuon käyrän kanssa.

Tuo kertoo ainoastaan kuinka öljyn määrä vaikuttaa keulan ilmajousen voimaan ja sen kautta keulan kokonaisjousivoiman progressioon.

Asiat jotka käytännössä vaikuttaa noiden käppyröiden muotoon on telarin ilmatilan poikkileikkauspinta-ala suhteessa jousituksen kokonaisliikematkaan ja keulan mekaaninen rakenne siinä mielessä että kuinka paljon öljyä keulan sisäkalut syrjäyttää sen painuessa kasaan.

Back