Keulimisesta ajokieltoa ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja specka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

specka

New member
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/...da-kikkailut-tai-napsahtaa-ajokieltoa/1195772

"Tyypillinen poliisin antama valvontaseuraamus liikenteessä havaitusta etupyörän nostattamisesta on sakko ja ajokielto."

Tuleeko tosiaan ajokieltoa keulimisesta?

En moista kikkailua liikenteessä hyväksy (suljetulla alueella hienoa kun tyypit osaa) mut lähinnä pisti silmään et tän kevään "poliisi puhuu moottoripyöräilystä" teemana on Raippaa ja Ruoskaa - sakkoa ja ajokieltoa/kilvet pois.

Jotenkin vaan tuntuu ettei tää aikaisempina vuosina oo olu näin rankkaa tää panettelu ja rangasituksilla "uhkailu", vaikka joka vuosi meitä on kyllä muistutettu ettei saa kaahottaa. Mites muilla fiilis tuon suhteen?

- se että olen vainoharhainen ei tarkoita sitä etteikö NE jahtais mua....
 
On tää ollut jo aiemmin. Ajoneuvon hallinnan tahallinen menettäminen tjsp yhtä älytöntä.
 
Kiitos kuuluu varmaan mm.sille sankarille, joka muutama vuosi sitten päätti keulia päin pysäköityjen autojen jonoa, ja jatkoi siitä ilmalennon jälkeen teholle.

Jos minulta kysytään, niin ainakin vilkkaassa kaupunkiliikenteessä keulimisesta joutaa sen läsyn ottaakin pois. Jossain sivummalla ehkei ole tarpeen. Päästänsä kakaroille on tietysti ongelmallista se, että muualla ei suoritusta välttämättä näe kuin ehkä joku metsän orava.
 
Tätä yleensä sovellettaneen vain ns kunnon keulintaan eikä normaaliin "voimakeulaan" joka seuraa ripeästä kiihdytyksestä, ei itellä ole koskaan siihen puuttuneet vaikka on usein ollut sinipukuisia passissa.

Kaupungilla perseilystä saakin lähteä kortti.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos kuuluu varmaan mm.sille sankarille, joka muutama vuosi sitten päätti keulia päin pysäköityjen autojen jonoa, ja jatkoi siitä ilmalennon jälkeen teholle.

Niin ja sille sankarille ketä Turussa keuli ja mopo lähti käsistä kahden jalankulkijan pälle jotka loukkaantuivat.
Saakelin neropatti, ehkä joutaakin kortin pois ottaa.:hanuria:
 
Kiitos tästä nykyisestä rangaistuskäytännöstä kuuluu yksinomaan iltapäivälehdille, jotka kyllästyivät uutisoimaan helvetinperkeleistä ja tekivät bombereista ja pyörällä kikkailusta yhteiskunnan suurimpia vihollisia.
 
Bomberit ja pyörällä kikkailu ei todellakaan kuulu muun liikenteen sekaan. Nykyään näkyy jokainen mopokin tulevan keulapystyssä vastaan tuolla liikenteessä. Ajokielto on ihan pätevä tälläisen pelleilyn lopettamiseen. :)
 
Ymmärrettävissä, että nuoremmat taitavat kuskit mieluusti kikkailevat, eikä sitä koskaan saada kitkettyä pois, eikä tarvitsekaan. Mutta pitää mennä suljetuille hiljaisille alueille, ei muun liikenteen sekaan. Järjestäväthän bomberistit ympäri maata tapahtumia, ja tiedottavat omilla sivuillaan.
Liikenteessä nimittäin, jos se mopo karkaa käsistä, niin tapaturmaa tiedossa, ja kallista on ne hoitopäivät Härmässä, sattuu se sitten kuskille tai ulkopuolisille tai molemmille. Vakuutukset ne kattaa ja ne kustannukset katetaan kaikilta kerätystä yhteisestä kukkarosta.
Ikäukon mielipide: Kikkaile jos kikkailuttaa, mutta ei liikenteessä.

Tässäkin olisi kannattanut säästää venttiilinnousun nopeuden kokeilut motarille:
http://www.ess.fi/?article=371440
 
Viimeksi muokattu:
Sain joskus "kultaisella" 80-luvulla sakot keulimisesta, ja poliisin sakkoon kirjoittama rangaistuksen syy kuului näin: "turha kiihdyttäminen valoristeyksestä moottoripyörällä siten että ajoneuvon eturengas menetti kosketuksen ajoradan pintaan n.500 metrin matkalla...":D

Termiä keuliminen ei viranomaisella tunnettu ainakaan silloin vielä...:)-
 
mulla luki joskus että "hetkittäistä ajoa pelkän takarenkaan varassa" (tosin tuo oli vain yksi virke lukuisan kirjavassa lapussa jonka johdosta ajelinkin seuraavat 3 kuukautta todella varovasti ja sääntöjä kunnioittaen :grin: )
 
Monesti on tullut estettyä tuo hallinnan menetys kytkemällä eturengas ilmaan, ei töksähdä niin pahasti esteen ylityksessä.
Tuolla syrjäisemmillä reitellä kun ei aina ole tienpinta niin sileä, tai sitä ei ole lainkaan... :p
Tosin yleensä ei noilla teillä näy sinivuokkoja kuin keväisin pientareella, harvemmin edes muita kulkijoita vaivaksi saakka...
 
Bomberit ja pyörällä kikkailu ei todellakaan kuulu muun liikenteen sekaan.

Eikö pomppeli saa ajella jos tekee sen sivistyneesti ja oikeaoppisesti kahdella yhtä lujaa pyörivällä renkaalla, jotka kumpikin koskettavat maata? Perhana pitikös se rakennettu mopo nyt jättää talliin homehtumaan :;):

Asiaan. Olen itsekkin nähnyt kaupunki keskustassa keulimista ja kaahausta, ja en kyllä hyväksy tuollaista alkuunkaan. Mutta sitten jos jossain syrjäisellä tyhjällä tiellä hiukan riuhtaisee takapyörän varassa, niin kyllä siitä pitäisi mielestäni pelkillä varoituksilla tai korkeintaan sakoilla selvitä. Paikka ja aika kun on mietitty/katsottu niin hyvähän se on jos opettelee sitä pyöräänsä hallitsemaan niin taka kuin etupyörällä. Suoraan liikenteen seassa se ei kuitenkaan ole hyvä idea, itsensä tai muidenkaan vuoksi. Ugh olen puhunut, nyt vain tervaa ja höyheniä odotellessa :bye:
 
Ajokielto mikään rangaistus ole ja ei se ketään estä ajamasta, ei sillä kortilla ole ennenkään ajettu. -nimim. 4 vuotta autoilua ilman korttia.
 
mites se onkaan... kortitta ajosta 20pvs ja liukumaa riittää 40pvs asti. Fiksua toimintaa taas.:banned:

Niin no, jokainen voi taas miettiä että onko näissä rangaistukset kohdillaan?

-Keuliminen tai 50kmh ylinopeus tyhjällä moottoritiellä (törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen) minimi 30ps+3kk ajokieltoa, yleisempi ~40ps +6kk ajokieltoa
-ajokortitta ajo 20ps
-karkuun lähteminen, eli poliisin pysähtymiskäskyn noudattamatta jättäminen 12ps

Tuosta jokainen voi päätellä miksi porukka tällä hetkellä yrittää ottaa hatkat siinä vaiheessa jos poliisi tulee vastaan ja alkaa vilkuttelemaan valojaan...

Ajokortitta puolestaan on pakko ajaa jos vaihtoehtona on puolen vuoden lomautus tai irtisanominen. Itsekin olen tuohon joskus syyllistynyt, mutta se taitaa olla jo rikoksena vanhentunut. Sakot oli jollain pakko maksaa, niin töissä oli käytävä ja autoa ajettava.
 
Hyväksyttyyn suoritukseen voi kuulua se, että etu- tai takapyörä irtoaa maasta

[Liikenteen Turvallisuusvirasto Trafin inssiajo-ohje]
 
Kauniilla 80-luvulla kaveri treenasi keulimista pikku kaupungin syrjäkadulla. Homma oli jo aika hyvin hanskassa ja etupyörä pysyi ilmassa melko pitkään.
Tällä kertaa kaveri vaan ei huomannut takana tullutta poliisiautoa. Poliisi totesi kaverin pysäytettyään, että ihan näyttävä suoritus, mutta ikävä kyllä laiton. Sakkohan siitä tuli, mutta ei sen kummempaa sanktiota, tai edes v.....lua!
 
Kaverini sai aikoinaa piikkisellä sakot "keulimisesta", sakossa luki näin..
Tarpeettomasti m-pyörää ryöpyttäen ja samalla etupäätä nostellen..:WAZAAP::D:)-
Kortti ei kuitenkaan siitä lähtenyt, elettiin silloin aikaa 90luvun alkupäätä.:)
 
Back
Ylös