Kierot levyt?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei voi olla pelkkä niitti ongelma koska kauniimman puoliskoni Speedmasterikin nypytti.
Ja omani levy oli sen verran kiero että se jopa mutkaan ajaessa laahasi kuultavasti ottaessaan kiinni paloihin(?).

Mutta sen voisin uskoa että niittien jumittumisen takia levyt kieroontuvat jostain syystä.
nixweiss.gif
 
Mulla toimi jarrut hienosti kunnes jussina ajoin sen 500km vesisateessa. Nypynypy liikennevaloihin.. No vasemman levyn niitithän siellä oli melkein kaikki jumissa. Oikean levyn niitit oli taas ihan liikkuvaisia, mistäköhän johtuu moinen toispuoleisuus..?

Anyway, nyt toimii taas vähän aikaa..
 
Voi ei. Olimme liikkeellä Speedmasterilla ja kas kas, jarrut alkoivat nypyttämään. Niititeistä se ei voi olla tälläkään kertaa koska jarrut on pultattu kiinni vanteeseen ruuveilla.

Taas vaihteeksi HD-centeriin, tai siis eihän mun tarvitse vaan ton toise...
biggrin.gif
 
Vajaan 5000 km kohdalla Tigeriini vaihdettiin takuuna etujarrulevyt kieroutumisen vuoksi (en mittaillut tms., mutta Motomarketissa arveltiin jypytyksen syyksi jarrulaikkojen kieroutta), Tigerissä on kiinteät levyt, ei siis ole uimisongelma. Ja nyt, kun mittarissa on noin 14 000 km, sama tärinä alkoi taas...
 
Tosiaan itselleni nuo levyt ja palat vaihdettiin takuuseen vajaat 10tkm sitten ja sen koommin ei ole nypytyksestä ollut tietoakaan ja niittejä en ole erityisemmin putsaillut. Veikkaisin, että levyt kun levyt saa "rikki" kun niitä väärin käyttää. Eli esim kovan ajon jälkeen menet heti pesemään pyörän ja uitat levyjä kylmässä vedessä.

062802moto_prv.gif
 
Olen samaa mieltä. Mutta Speedmasterin kanssa kävimme normaali köröttelyn (kaksi päällä Länsiväylää) jälkeen menimme kauppaan. N. 30min kuluttua kun palasimme ja jatkoimme reissua niin ensimmäisessä jarrutuksessa risteykseen oli ravistus mukana. En oikeasti ymmärrä. Jarrut eivät varmasti olleet kuumat, kukaan tuskin on kaatanut mitään nestettä jarruille hallissa...
nixweiss.gif
nixweiss.gif
nixweiss.gif
 
Joskus kovemman jarrutuksen jälkeen saattaa Triplen etupäästä kuulua sellainen kilahdus, lyhyt kestoltaan mutta kuulee ihan selvästi kypärän sisälle. Voi johtua juurikin tästä niittien liikkumattomuudesta ylimääräisen lian johdosta. Jonkin aikaa olen miettinyt äänilähdettä, mutta nytpä siihen löytyi sitten potentiaalinen syy -> siispä suuntaan heti kauppaan ja putsaan levyt&niitit viikonlopun aikana jarrucleanerillä. Jos ei muuta niin huollon kannalta vaikka  
tounge.gif
 
HD-centerin setä osasi kertoa että Trumppiin on laitettu uutena surkeita levyjä jotka tehdas joutuu vaihtamaan. On ollut TODELLA paljon ko. tapauksia.
omg.gif
 
Mistä tiedän onko etummaiset jarrulevyt kierot tms.?
Kevyesti jarruttaessa hidastuvuus on "nypyttävää", ei taisaisen pehmeää. Mutta kovassa jarrutuksessa en huomaa samaa ominaisuutta? Mikä muu voisi saada aikaan vastaavan ilmiön?  
nixweiss.gif
Mulla alkoi ilmenemään kans samaa vikaa, niin hitaassa kuin kovassakin vauhdissa. Etujarrulevyt on kierot, tai ainakin toinen. Niitit on löystynyt ja levy heiluu kiitettävästi. Alkoi jo lonksumaan siihen malliin, että piti jättää mopo parkkiin. Nyt odottelen uusia jarrulevyjä...  

BTW, arvatkaas paljonko maksaa Suskaan orkkis etujarrulevyt..?? 343e/kpl x 2kpl = 686e/pari  
omg.gif
 + uudet jarrupalat.
crazy.gif
Onnex sain hyvän diilin...
 
BTW, arvatkaas paljonko maksaa Suskaan orkkis etujarrulevyt..?? 343e/kpl x 2kpl = 686e/pari
omg.gif
+ uudet jarrupalat.
crazy.gif
Onnex sain hyvän diilin...
Miksi ihmeessä edes ostat alkuperäsiä?? Carpimotolta sais Brakingin Wave levyt reilulla 400e (205e kpl)... Heinolla sanottiin että Suzukin levyt (gsxr 750) olis n. 250e tsipale...
 
BTW, arvatkaas paljonko maksaa Suskaan orkkis etujarrulevyt..?? 343e/kpl x 2kpl = 686e/pari  
omg.gif
 + uudet jarrupalat.
crazy.gif
Onnex sain hyvän diilin...
Miksi ihmeessä edes ostat alkuperäsiä?? Carpimotolta sais Brakingin Wave levyt reilulla 400e (205e kpl)... Heinolla sanottiin että Suzukin levyt (gsxr 750) olis n. 250e tsipale...
En ostanut alkuperäisiä. Eikä maksa edes 400 euroa. Tutun kauppa.
smile_org.gif
 
BTW, arvatkaas paljonko maksaa Suskaan orkkis etujarrulevyt..?? 343e/kpl x 2kpl = 686e/pari
omg.gif
+ uudet jarrupalat.
crazy.gif
Onnex sain hyvän diilin...
Miksi ihmeessä edes ostat alkuperäsiä?? Carpimotolta sais Brakingin Wave levyt reilulla 400e (205e kpl)... Heinolla sanottiin että Suzukin levyt (gsxr 750) olis n. 250e tsipale...
En ostanut alkuperäisiä. Eikä maksa edes 400 euroa. Tutun kauppa.
smile_org.gif
Hyvä niin!!
cool.gif
Onneks oman mopon levyt meni vakuutusyhtiön piikkiin
biggrin.gif
Harmi etten ajoissa tajunnut sanoa että laitetaan Wave:t tilalle
withstupid.gif
 
Perkule. Tuntuu Trumpetit lahoavan alle. Speedmaster ja Four ovat n. 1,5v. Ensimmäisellä ajettu 9tk ja Fourilla 22tkm.
Speedmasterissa kosteutta mittareissa, lampuissa ja vilkuissa.
Bensaletku alkoi vuotamaan.
Fouri tiputtaa öljyä vaihteistosta ja koneen oikealta puolelta. Syyläri tiputtaa....
sad_orig.gif
sad_orig.gif


Uudet levyt Masterissa, siltä osin kunnossa.
 
merkeille ja palat samoin. Oudolta kuitenkin tuntuu jos tää ongelma on vain Trumppa kuskeilla(ja näköjään yhdellä Kawasaki kuskilla) Tai muiden merkkien kuljettajat ei myönnä, että jarrut vapisee
smile_org.gif
Hopsanjoo. On sitä muillakin merkeillä samaa vikaa. En tiedä mitä jarrumerkkejä Trumpeissa ja Kawassa käytetään, mutta osaa se Ducatin Brembokin saman asian.
Eli mulla on Mosterin jarrut alkaneet tehdä tuota samaa liikennevaloihin tultaessa pumppausta ja kovempaa ajettaessa +80kmh tärinää jarrutuksessa. Pumppaus alkoi noin 4000 km ajetussa pyörässä.

Liekö sitten niittiongelma vai mikä, mutta noita on koitettu putsata josta tuloksena on lievempi pumppaus mutta tärinä on mukana edelleen. Ehkäpä ne ovat ehtineet kieroutua ensin jumiuduttuaan tms
nixweiss.gif


No joka tapauksessa takuuseen ne menee.
 
Entisessä RS mallissani jarrut myös nypytti. Niittien puhdistus auttoi, mutta vähän ajan kuluttua nypytys palasi. Nyttemmin uusi omistaja oli huomannut, että jarrulevyt eivät ole kierot, vaan tämä sisempi levy, missä jarrulevyt ovat niiteillä kiinni. Oli kuulemma ollut yli millin heitto. Oli pistänyt sorviin (on metallialan asiantuntija) ja kas kummaa, nypytys loppui.

Tämmönen tapaus.
 
Entisessä RS mallissani jarrut myös nypytti. Niittien puhdistus auttoi, mutta vähän ajan kuluttua nypytys palasi. Nyttemmin uusi omistaja oli huomannut, että jarrulevyt eivät ole kierot, vaan tämä sisempi levy, missä jarrulevyt ovat niiteillä kiinni. Oli kuulemma ollut yli millin heitto. Oli pistänyt sorviin (on metallialan asiantuntija) ja kas kummaa, nypytys loppui.

Tämmönen tapaus.
Hyvä idea! Täytyykin tässä syksyn/talven aikana ottaa levyt irti ja antaa tutulle tarkastettavaksi. Tulee hieman halvemmaksi, kuin ostaa esim. Brakingin piparkakku-levyt(harkinnassa).
 
Motomarketissa ehdottivat että vois kokeilla palojen vaihtoa/putsausta. Siellä on kuulemma joku ura niissä paloissa mikä voi tukkeutua ja sitte jotenkin aiheuttaa nypyytystä tms. Täytyypä keväällä kokeilla mitä vaikuttaa. jos ei jelppaa ni pakko on uudet levyt jostain saada
sad_orig.gif
 
Motomarketissa ehdottivat että vois kokeilla palojen vaihtoa/putsausta. Siellä on kuulemma joku ura niissä paloissa mikä voi tukkeutua ja sitte jotenkin aiheuttaa nypyytystä tms. Täytyypä keväällä kokeilla mitä vaikuttaa. jos ei jelppaa ni pakko on uudet levyt jostain saada
sad_orig.gif
Epäilen, että palojen putsaus ei auta yhtään mitään. Messuilla juttelin Motomarketin hepun kanssa. Sanoi, että ei siihen ongelmaan ole muuta ratkaisua kuin uudet levyt. Niittien putsaus ja pyörittely auttaa vähän, todellinen ongelma on kuitenkin niittien vääränlainen sovitus levyihin. Jotkut niitit on liian löysiä ja jotkut taas liian tiukkoja ja näin ollen levy ei pääse elämään oikein. Vääntää väkisin levyä kieroon.
Oiskohan Sunstarin levyt sitten heikko tekoa? Toivottavasti Galfer tekee laadukkaampaa jälkeä
smile_org.gif


Muiden merkkien kuskit vois kyllä kertoa, että jos jarrut vapisee, niin onko levyjen merkki Sunstar?
 
No, jokos tuohon nypytysongelmaan on löytynyt 'konsensus' ja totuus, vai onko edelleen hakusessa? Mielenkiinnosta lueskelin koko ketjun läpi ja jäi kiinnostamaan tuo asia, että kuinkahan yleinen tai peräti universaali ongelma tuo on, eli kuinka moni S3 ja D -kuskeista tuosta ongelmasta kärsii, ja millä siitä on päästy eroon.
Eli onko se levyjen ja/tai niiden asennustavan vika, ja pääseekö tuosta kokonaan eroon vaikka ne piparkakut tai muunmerkkiset tavalliset levyt vaihtamalla?

Muistaakseni yhdessä aiemmassa mopotissa (kawa) oli joskus vastaavanlaista ongelmaa mutta melko lievänä, mutta sekin poistui olemattomiin jarrupalojen (merkin) vaihtuessa uusiin ja samalla kun putsasin perusteellisesti jarrusatulat, levyt ym. Reippaalla jarrujen käytöllä hidastuvuus pysyi hyvänä eikä tuo fiilis ehtinyt enää palata ainakaan ennen mopon vaihtoa. Nykyisessä taas jarrut toimivat loistavasti kaikissa olosuhteissa.
 
En tiedä korjaantuuko , mutta uudet jarrulevyt tulee takuuna
ja samalla vaihtuu teräspunosletkut nämä ainakin nyt emän-
nän daytonaan . Omasta ei vielä tietoa koska on laatikossa
Turussa , mutta siihenkin heti letkut vaihtuu .
 
Back
Ylös