• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kierroksien palautuminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pasiiba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ainakaan en ole ajanut yhdelläkään ruiskupelillä, jossa olisi ollut erillinen ryyppyvipu.
ainakin busassa on ryyppyvipu ja on ruisku, kaverin kanssa sitä hämmästeltiin että miksi
nixweiss.gif
Samoin ss900 Ducatissa, siis myös siinä uudemmassa. "Ryyppy" toimii vasemman käden kaasuna. Vaijeri menee samaan paikkaan kuin kaasuvaijerikin.

Roimiipahan ainakin köyhän miehen luistokytkimenä radalla.. niin ja helpottaa koneen lämmittämistä.

Tai siksi että seuraavalla kerralla kun pitää päästä pätemään, olisi edes tiedot kohdillaan
crazy.gif
Selventäisitkö hiukan, millä lailla pätemistä on, jos ei ole ajanut ruiskupyörää, jossa manuaalinen rikastin? Kas, kun omassani ja kaikissa niissä, joilla olen ajanut, ei sellaista ole. Jos se on mielestäsi pätemistä, niin voi voi ja pai pai.
pftroest.gif

Tai siksi että seuraavalla kerralla kun pitää päästä pätemään, olisi edes tiedot kohdillaan
crazy.gif
Selventäisitkö hiukan, millä lailla pätemistä on, jos ei ole ajanut ruiskupyörää, jossa manuaalinen rikastin? Kas, kun omassani ja kaikissa niissä, joilla olen ajanut, ei sellaista ole. Jos se on mielestäsi pätemistä, niin voi voi ja pai pai.
pftroest.gif
no tuohan vaikuttaa pätemättömyydeltä kun ei ole ajanut edes ruiskullisilla kawasakin malleilla ja sellainen tulee ilmi näin ikävällä tavalla, sekä vielä yrittää olla tietävinään, ettei sellaisia olisi tai voisi olla. harmio.

oli mullakin joskus pätemistä olevinaan kun väitin jollekin, ettei uusissa prätkissä enää ole kytkinvaijereita(1990-luvun lopulla), ne on nestekytkimiä ja oli puhe zx6r kawasta, jossa tietysti olikin vaijerilla toimiva kytkin, kyllä nolotti silloin hieman, mutta aina sitä voi viisastua.

on niitä käsitoimisia tyhjäkäynninkierrosten nostajia muissakin ruiskuvehkeissä, kuten ducateissa ainakin

no tuohan vaikuttaa pätemättömyydeltä kun ei ole ajanut edes ruiskullisilla kawasakin malleilla ja sellainen tulee ilmi näin ikävällä tavalla, sekä vielä yrittää olla tietävinään, ettei sellaisia olisi tai voisi olla. harmio.
En ole ajanut monipolttoainemoottorilla varustetulla panssarivaunullakaan, mutta se ei tarkoita, etteikö sellaisia ole olemassa. Jos joku muu olisi sanonut, ettei ole ajanut käsikäyttöisellä rikastimella varustetulla ruiskupyörällä, olisiko hän ollut pätemässä..? Käsittämättömyysiö.

En ole ajanut monipolttoainemoottorilla varustetulla panssarivaunullakaan, mutta se ei tarkoita, etteikö sellaisia ole olemassa. Jos joku muu olisi sanonut, ettei ole ajanut käsikäyttöisellä rikastimella varustetulla ruiskupyörällä, olisiko hän ollut pätemässä..? Käsittämättömyysiö.
Uskaltaisin sanoa että hivenen paistaa päteminen läpi tosta sun vastauksesta voimakuninkaalle. Jos asiasta mitään tietämätön sen lukee, saanee hän helposti käsityksen että näitä fast idle-nupikalla varustettuja mopoja ei ole olemassa. Muistathan myös että vain täydellinen tietämättömyys antaa täydellisen itsevarmuuden. Ja aika itsevarmasti näytät asiasi esittävän...

Yritin selventää sitä, että ns. ryyppyvipu ainakin tuntemissani ruiskupyörissä toimii nimenomaan käsikaasuna nostaen kierroksia, ei rikastimena.
Sinä aloit selvittämään että ryyppy=rikastin, eikä ruiskupyörissä moista vipua ole.
Vastauksesi sävy oli hivenen vittumainen, joten tulkitsin sen pätemiseksi.
Olen pahoillani jos olin väärässä, mutta muita kirjoituksiasi lukiessani en voi olla välttymättä mielikuvalta että jonkun asteinen tarve tuntuu olevan kommentoida asiaan kuin asiaan, vaikkei sanottavaa olisikaan. Niin että pai pai vaan.
bawling.gif

Minulla oli samanlainen ilmiö ZXR:ssä. Epäilin alkuun jonkinlaista ilmavuotoa, mutta "vika?" olikin jotain aivan muuta. Eräänä iltana säätelin tyhjänkäyntiä. Ruuvasin ens ihan alkuun, aloitin siis nollasta kunnes kävi sillai sopivan mukavasti. Ihmetellä täytyy koska tämä ns.vika hävisi tällä säätämisellä. Käynti olikin ollut mielestäni aikas korkea eikä oikein tahtonut pysyä tasaisena. En sitten tiedä oliko kyseessä jokin vaijerin jumittuminen vai mikä, mut nyt toimii hienosti ja kierrokset tippuu samantien!
sport05.gif

Minulla oli samanlainen ilmiö ZXR:ssä. Epäilin alkuun jonkinlaista ilmavuotoa, mutta "vika?" olikin jotain aivan muuta. Eräänä iltana säätelin tyhjänkäyntiä. Ruuvasin ens ihan alkuun, aloitin siis nollasta kunnes kävi sillai sopivan mukavasti. Ihmetellä täytyy koska tämä ns.vika hävisi tällä säätämisellä. Käynti olikin ollut mielestäni aikas korkea eikä oikein tahtonut pysyä tasaisena. En sitten tiedä oliko kyseessä jokin vaijerin jumittuminen vai mikä, mut nyt toimii hienosti ja kierrokset tippuu samantien!  
sport05.gif
pitänee kokeilla tota samaa tohon omaan zxr:n koska ongelma on aivan presiis samanlainen
nixweiss.gif

sport05.gif
Sama juttu täällä,uusi pyörä eikä meinannut millään laskea kierroksia normaaliksi,kunnes ruuvasin myöskin tyhjäkäynti ruuvin auki ja sitten vaan säädin kierrokset kohdalleen, heti alkoi toimia..Ihme juttu..

Yritin selventää sitä, että ns. ryyppyvipu ainakin tuntemissani ruiskupyörissä toimii nimenomaan käsikaasuna nostaen kierroksia, ei rikastimena.
Sinä aloit selvittämään että ryyppy=rikastin, eikä ruiskupyörissä moista vipua ole.
Olen pahoillani jos olin väärässä, mutta muita kirjoituksiasi lukiessani en voi olla välttymättä mielikuvalta että jonkun asteinen tarve tuntuu olevan kommentoida asiaan kuin asiaan, vaikkei sanottavaa olisikaan. Niin että pai pai vaan.
bawling.gif
No minäpäs vuorostani päden tähän väliin...
Korjatkaa viisaammat (jos on tarvetta) seuraava käsitys.
Eikös ruiskumoottori säädä "itse" jatkuvasti tarpeen mukaan polttoaineseosta? Kylmemmällä moottorilla enempi pentsiiniä ja kun lämpenee, niin ilmaa suhteessa lisää?
Eikös tämä "ryyppyvipu" ruiskumoottorissa ole "sama" kuin kaasukahva? (tai siis täsmälleen sama toiminto)
Ja tämä ei sitten ole mitään pätemistä! (tällä tiedon määrällä olisikin aika mahdotonta)
Mutta toivottavasti viisaammat korjaa...

bawling.gif
No minäpäs vuorostani päden tähän väliin...
Korjatkaa viisaammat (jos on tarvetta) seuraava käsitys.
Eikös ruiskumoottori säädä "itse" jatkuvasti tarpeen mukaan polttoaineseosta? Kylmemmällä moottorilla enempi pentsiiniä ja kun lämpenee, niin ilmaa suhteessa lisää?
Eikös tämä "ryyppyvipu" ruiskumoottorissa ole "sama" kuin kaasukahva?
Ja tämä ei sitten ole mitään pätemistä! (tällä tiedon määrällä olisikin aika mahdotonta)
Mutta toivottavasti viisaammat korjaa...
Oikeassa olet, ja eikö tossa mun sepustuksessani noin annettu ymmärtää?
Ainakin Kawasakissa ryyppyvipu (niinsanottu) vaikuttaa ainoastaan tyhjäkäynnin suuruuteen, vaijeri kytketty samaan pisteeseen kuin itse kaasukahvankin vaijeri läppärungossa.
Eli toisin sanoen käsikaasu
biggrin.gif

sport05.gif
Sama juttu täällä,uusi pyörä eikä meinannut millään laskea kierroksia normaaliksi,kunnes ruuvasin myöskin tyhjäkäynti ruuvin auki ja sitten vaan säädin kierrokset kohdalleen, heti alkoi toimia..Ihme juttu..
kokeilimpa tehdä tota samaa tänään...muuten ihan ok mut 1 huoltoliike joka kasas ton mopon viimeks,oli unohtanu laittaa sen säätö"ruuvin" toisen pään kiinni sinne kaasariin....
nixweiss.gif

no enivei...tulipa tehtyä pikku huolto siinä samalla ku otin kaasarit irti ja kas kummaa,mopohan ottaa kierrokset kyllä herkästi mutta samalla tapaa jää kierrokset ylös lämpösenä,putoaa kyllä normaaliin ku tekee pikku jarrutuksen vaihdepäällä

Eikös ruiskumoottori säädä "itse" jatkuvasti tarpeen mukaan polttoaineseosta?
Korjatkaa minuakin jos olen väärässä, mutta minulla on ollut sellainen käsitys säätöpiireistä, että säätäminen olisi ylipäätään mahdollista tarvitaan säätöpiirissä takaisinkytkentä (mittaus) joka kertoo nykyisen seoksen oikeellisuuden. Autojen moottoreissa tällainen löytyy ja sitä kutsutaan lambda anturiksi...

Kaikissa mopoissa sitä ei ole vaan seosta hallitaan pelkästään seoskartoilla. Eli periaatteella jos kaasun asento on tämä ja kierrokset on nämä on ruiskun antama polttoainemäärä joku... Autojenkin moottoreiden ohjauksessa tällaisia karttoja käytetään mutta niitä sitten nostellaan tai lasketaan lambda mittauksen mukaan eli säädetään...

Pikaisesti maalaisjärjellä ajateltuna ruiskupelissäkin voisi olla "ryyppy" mikä nostaisi tämän kartan rikkaammalle aluelle kun halutaan käynnistää kylmä kone. Sitä onko jossain pyörässä tällainen en tiedä? Moottorin lämpötilaahan voidaan myös käyttää tähän asiaan ja varmaan käytetäänkin...

Eli tällainen käsitys minulla on tästä asiasta. Faktaa en ole kaivellut miten homma oikeasti toimii vaan käsitys on puhtaasti päätelty perustuen omiin tietoihin säätöpiireistä omalla alalla...

Eli lyhykäisyydessään käsitykseni ilman lambda-anturia varustetussa ruiskussa ei ole säätöpiiriä vaan arvauspiiri...  
tounge.gif

Ruiskupyörä käytännössä mittaa ainakin seuraavia asioita: ilmanpaine, imusarjan paine, moottorin lämpö, imuilman lämpö, kierrokset, kaasunasento, ajoitukset.
Joten osaa se sitä seosta muuttaa ilman lambdaakin rikkaammalle/laihemmalle tilanteen mukaan pelkän kartan perusteella.
Lambda tietysti tekee seoksesta periaatteessa aina optimaalisen.

Ruiskupyörä käytännössä mittaa ainakin seuraavia asioita: ilmanpaine, imusarjan paine, moottorin lämpö, imuilman lämpö, kierrokset, kaasunasento, ajoitukset.
Joten osaa se sitä seosta muuttaa ilman lambdaakin rikkaammalle/laihemmalle tilanteen mukaan pelkän kartan perusteella.
Minun käsittääkseni lambdaanturi säätää seos suhteen optimaaliseksi katalysaattorin toiminnan kannalta,se on noita ilman saaste juttuja,katalysaattorin toiminnan kannalta välttämättömiä...

Minun käsittääkseni lambdaanturi säätää seos suhteen optimaaliseksi katalysaattorin toiminnan kannalta,se on noita ilman saaste juttuja,katalysaattorin toiminnan kannalta välttämättömiä...
Joo mutta jos ei säätöpiirissä ole takaisinkytkentää ei se ole silloin säätöpiiri vaan "arvauspiiri" ja seoksen onnistuminen on mahdollista ainoastaan hyvillä kartoilla... Se että mikä on hyvä ja mikä huono tapa en ota kantaa vaan ainoastaan tähän periaatteeseen kun mainittiin että ruisku säätää...

Lambdan arvolla 1 kolmitoimikatalysaattori toimii parhaiten. Paras teho taas saadaan useinmiten lamdan arvolla ~0,95 tai jopa 0,9. Eli hivenen rikkaalla. Se että onko kartat tai lamdalla varustettu säätöpiiri tehty tavoittelemaan optimaalista katalysaattorin toimintaa vai tehoa ei ole merkitystä kumpaa tapaa on käytetty...

Sellainen huomio vielä että jos esim ilmanputsari tukkeentuu tai savupiippu vaihdetaan mopoon niin silloin täytyisi myös kartat tehdä uusiksi. Lamdalla varustettuhan taas säätäisi "tilanteen" mukaan...
idea3.gif

Back