Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eli sellasia minisuksen kiinnityshihnojaSitten on ihan käsivoimin vetämällä kiristettäviä liinoja sellaisella kiilalukolla.
No niitähän nyt näkyy joka paikassa ympäri Suomea: varaosaliikkeissä, tavarataloissa, halpiskaupoissa, huoltoasemilla... Liinojen kestämä kuormitus ilmoitetaan kiloissa (kg), kaikista kapeimmillekin (ja pienimmät räikät omaaville) luvataan yleensä sellaisia lukuja jotka riittävät kevytperävaunun kuormille. Laatueroja tulee lähinnä siinä, että huonolaatuisimmat liinat ovat liian venyvää materiaalia, eivätkä kestä kovin pitkään. Liian jykevästä liinasta ei ole yleensä haittaa, paitsi suuret koukut saattavat joskus olla epäkäytännöllisiä.mistähän noita saa hankittua esim. helsingin alueelta?
![]()
Helvetti! Just hain uudet liinat siitä kehä IIIn ja turuntien kulmasta moto-joku ja maksoin neljästä liinasta 60€piiltemasta
![]()
niin se on toi alempi...
2,95e/kpl
En osaa narua käyttää minäkään kun töissä vaan liinoja käytetään.Anteeksi off-topic, mutta täytyy häveten tunnustaa, että kun olen pelkästään liinoja käyttänyt aina kun kuljetusta tarvinnut niin en minä enään osaa köydellä sitoa. Kokeilin viikonloppuna vaivaista ruohonleikkuria peräkärryssä pysymään paikallaan köydellä niin ei meinannut tulla yhtikäs mitään. Köydellä sitomisessa täytyy osata sitoa niin, että se sama köysi kiristää niitä kohtia, jotka tulevat löystymään ajon aikana. Ei osaa niin ei osaa, hävettää..
No just.Offtopic: Auton peräkärryn omistajille tuollaiset räikkäliinat tulisi määrätä pakolliseksi varusteeksi. Toisinaan näkee mitä ihmeellisimpiä virityksiä klapikuormien, lautanippujen ja muuttokuormien kiinnityksissä.
Ja sveduille voisi myöskin opettaa tuota liinojen käyttöä: takavuosina nopeatempoisella ruotsinläpiajolla meinasi hätäkakka tulla pöksyyn, kun vastaantulleen ha:n peräkärrystä tippui uuni tielle. Siinä se saatans uuni pomppi hetken omalla kaistallaan, kunnes päätti siirtyä vastaantulijoiden kaistalle suoraan eteeni. Hetki elämää suurempia vastaohjausliikkeitä ja este ohitettu. Perässä ajanut kotilo ei muistaakseni ollut yhtä onnekas.Kyllä näin on. Ei olis lystiä saada lankkua päin naamaa. Näin kerran kun hemmoilta oli pudonnut viisi metriä pitkä sorvi kuorma-auton lavalta liikenneympyrässä. Oli luultavasti joku paikallinen grönhollmi ratissa.![]()
ainakin pari hyvää paikkaa sitoa on esim kolmioiden läpi etupää (silleen että pikkusen niiaa), ja mikäli on pystyy niin takarungosta toisella liinalla kiinni, nuin ainakin ite oon aina pyörän sitonu ja hyvin on pysyny...Olisko kellään lyhytkurssia miten mopo sidotaan näillä liinoilla laivaan; vinkkejä, ajatuksia, kuvallisia oppaita![]()
Jos on pelkääjälle kahvat niin vaikka niistä. Ainakin VFR:n niistä erittäin tukevasti laivaan sidottua. Jos ei ole niin jostain runkoon kiinni ja kiristä aina seisontatuen puolelle, muuten voi tulla ylimääräräsiä ylläreitä.Olisko kellään lyhytkurssia miten mopo sidotaan näillä liinoilla laivaan; vinkkejä, ajatuksia, kuvallisia oppaita![]()
valitettavasti vieläkään kuormankiinnitysvälineet eivät ole pakollisia kuin kuorma-autojen ja niiden perävaunuissa tapahtuvissa kuljetuksissa .mistähän noita saa hankittua esim. helsingin alueelta?
Olenkin aina luullut liinoja pakollisiksi, eikö näin muka ole? Vai onko se niin että liina on pakollinen, mutta kiristysmenetelmä on vapaa?
Joo joku laki kuorman kiinnityksistä jne .jne vatii että kuljetettaessa tavaraa moottoriajoneuvossa on kuljettajan varmistettava että tavara pysyy kuljetettaessa paikoillaan ja siin on vaan mielikuvitus rajoittavana tekijänä en kuin , vaikka sit mamman pyykkinarulla
joo ne pitää itte surrata liinoilla kiinni siel laivas,ellet sitten halua että pyöräs matkustaa juurikin mainitsemallasi tavalla kiilojen varassaMun mopo ei ollut laivassa millään kiinni, alle potkastiin vaan sellasii kumisii kiiloja kun oli sivutuella.![]()
Mun sedän auton tuulilasiin mäjähti traktorin kyydistä tippunut semmonen kuution muotonen kasa heinää. Oli onnellinen ettei ollu mitää suurempaa yllätystä sisällä.Kyllä näin on. Ei olis lystiä saada lankkua päin naamaa. Näin kerran kun hemmoilta oli pudonnut viisi metriä pitkä sorvi kuorma-auton lavalta liikenneympyrässä. Oli luultavasti joku paikallinen grönhollmi ratissa.![]()
Itse laitoin liinat takajalkatappien kolmioon kiinni, sen verran tiukalle molemmin puolin, että takapää niiasi hieman. Ensin molemmin puolin hihnat kiinni, sitten vuorotellen molempia kiristellen sopivaan tiukkuuteen. Pysyi kuin tatti.Olisko kellään lyhytkurssia miten mopo sidotaan näillä liinoilla laivaan; vinkkejä, ajatuksia, kuvallisia oppaita![]()