Kiinnitysliinat

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja klain
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

klain

New member
Laiva ja juna aiheisissa mp-keskusteluissa puhuttaan kiinnitys liinoista ja "räikkä" kiinnitys liinoista. Mitä eroa näillä kahdella on ja mistähän noita saa hankittua esim. helsingin alueelta?

omg.gif
 
Tuon edellisen postauksen kuvassa on noita räikkäliinoja. Siinä mustassa kiristimessä näkyy ne räikän hampaat hyvin. Sitten on ihan käsivoimin vetämällä kiristettäviä liinoja sellaisella kiilalukolla. Kehno kuva sellaisesta on TUOLLA vasemmassa alanurkassa.
 
Räikkäliinat on hyviä juuri mopon pystyssä pitämiseksi laivalla, junassa ja peräkärryssä. Tarvittaessa niillä saa kiristettyä mopon vaikka solmuun, ja pienemmilläkin katteet palasiksi.
wink.gif

Nuo toisenlaiset liinat on taasen hyviä kassien, makuupussien ym. kiinnittämiseksi mopoon.

Offtopic: Auton peräkärryn omistajille tuollaiset räikkäliinat tulisi määrätä pakolliseksi varusteeksi. Toisinaan näkee mitä ihmeellisimpiä virityksiä klapikuormien, lautanippujen ja muuttokuormien kiinnityksissä.
 
mistähän noita saa hankittua esim. helsingin alueelta?

omg.gif
No niitähän nyt näkyy joka paikassa ympäri Suomea: varaosaliikkeissä, tavarataloissa, halpiskaupoissa, huoltoasemilla... Liinojen kestämä kuormitus ilmoitetaan kiloissa (kg), kaikista kapeimmillekin (ja pienimmät räikät omaaville) luvataan yleensä sellaisia lukuja jotka riittävät kevytperävaunun kuormille. Laatueroja tulee lähinnä siinä, että huonolaatuisimmat liinat ovat liian venyvää materiaalia, eivätkä kestä kovin pitkään. Liian jykevästä liinasta ei ole yleensä haittaa, paitsi suuret koukut saattavat joskus olla epäkäytännöllisiä.

Peräkärryssä en ole kuljettanut metriäkään tavaraa ilman räikkäliinoja. Olenkin aina luullut liinoja pakollisiksi, eikö näin muka ole? Vai onko se niin että liina on pakollinen, mutta kiristysmenetelmä on vapaa?
 
Ite kuletin mopon peräkärrissä ja kiinnitin sen molemmanlaisilla liinoilla. Eestä sellaset käsinkiristettävät liinat jotka meni silleen kivasti kahvojen päälle ja takaa ihan tavallisella räikällä. Hyvin pysy paikoillaan koko matkan.
 
Anteeksi off-topic, mutta täytyy häveten tunnustaa, että kun olen pelkästään liinoja käyttänyt aina kun kuljetusta tarvinnut niin en minä enään osaa köydellä sitoa. Kokeilin viikonloppuna vaivaista ruohonleikkuria peräkärryssä pysymään paikallaan köydellä niin ei meinannut tulla yhtikäs mitään. Köydellä sitomisessa täytyy osata sitoa niin, että se sama köysi kiristää niitä kohtia, jotka tulevat löystymään ajon aikana. Ei osaa niin ei osaa, hävettää..
 
Anteeksi off-topic, mutta täytyy häveten tunnustaa, että kun olen pelkästään liinoja käyttänyt aina kun kuljetusta tarvinnut niin en minä enään osaa köydellä sitoa. Kokeilin viikonloppuna vaivaista ruohonleikkuria peräkärryssä pysymään paikallaan köydellä niin ei meinannut tulla yhtikäs mitään. Köydellä sitomisessa täytyy osata sitoa niin, että se sama köysi kiristää niitä kohtia, jotka tulevat löystymään ajon aikana. Ei osaa niin ei osaa, hävettää..
En osaa narua käyttää minäkään kun töissä vaan liinoja käytetään.
Kyllä hyvä liina on paljon parempi kuin sata metriä narua.
Liinaa on helppo kiristää lisää jos löystyy, naru jää löysälle aina jostain kohtaa.
Liinojen ostossa kannattaa katsoa että ostaa kunnollisia, toisista pettää jo pienellä kiristämisellä se päässä oleva metallilenkki, toiset katkee helposti kun osuu johonkin terävään.
Mun mopo ei ollut laivassa millään kiinni, alle potkastiin vaan sellasii kumisii kiiloja kun oli sivutuella.
omg.gif
 
Offtopic: Auton peräkärryn omistajille tuollaiset räikkäliinat tulisi määrätä pakolliseksi varusteeksi. Toisinaan näkee mitä ihmeellisimpiä virityksiä klapikuormien, lautanippujen ja muuttokuormien kiinnityksissä.
No just.
Nyt on kaikenmaailman terassinrakentajaa taas liikkeellä kuormineen. Viikko sitten yksi sellainen kuljetti painekyllästettyä lautaa työmaalleen. Olimme avokin kanssa kahvilla ja juuri lähdössä baarista pois, kun tieltä kuului kova meteli. No lautakuormahan siellä levisi tielle ja kuski tekee paniikkipysähdystä. Paikalla on satasen rajoitus, joten kohtaamisnopeus voi olla ihan messevä. Paappa kuljetti lautojaan avolavapakun kanssa niin, että laudat olivat edestä kajuutan katolla ja takaa lavan reunan päällä. lautojen yli oli vedetty kaksi liinaa lavan reunoihin. Kumpikaan liina ei ollut kierretty nipun YMPÄRI
veryangry.gif
. Eikä se ollut mikään nippu, vaan lautoja oli about kuusi vierekkäin ja ehkä 3-4 päällekkäin. Eihän niitä keskimmäisiä kiristä siellä mikään! Emäntä juoksenteli niitä lautoja hakemassa ja isäntä ihmetteli, että miten kuorma voi pettää vaikka on liinoilla kiinni. ÄO näytti olevan sitä luokkaa, että ei maksanut vaivaa pysähtyä sanomaan, jos miettisi uudelleen sitoessaan vaikka sitä mahdollista moottoripyöräilijää, joka saa hänen lautansa syliinsä täydessä vauhdissa.
 
confused_orig.gif
Kyllä näin on. Ei olis lystiä saada lankkua päin naamaa. Näin kerran kun hemmoilta oli pudonnut viisi metriä pitkä sorvi kuorma-auton lavalta liikenneympyrässä. Oli luultavasti joku paikallinen grönhollmi ratissa.
 
confused_orig.gif
Kyllä näin on. Ei olis lystiä saada lankkua päin naamaa. Näin kerran kun hemmoilta oli pudonnut viisi metriä pitkä sorvi kuorma-auton lavalta liikenneympyrässä. Oli luultavasti joku paikallinen grönhollmi ratissa.
Ja sveduille voisi myöskin opettaa tuota liinojen käyttöä: takavuosina nopeatempoisella ruotsinläpiajolla meinasi hätäkakka tulla pöksyyn, kun vastaantulleen ha:n peräkärrystä tippui uuni tielle. Siinä se saatans uuni pomppi hetken omalla kaistallaan, kunnes päätti siirtyä vastaantulijoiden kaistalle suoraan eteeni. Hetki elämää suurempia vastaohjausliikkeitä ja este ohitettu. Perässä ajanut kotilo ei muistaakseni ollut yhtä onnekas.

br, Mikko
 
Olisko kellään lyhytkurssia miten mopo sidotaan näillä liinoilla laivaan; vinkkejä, ajatuksia, kuvallisia oppaita  
blush.gif
 
Olisko kellään lyhytkurssia miten mopo sidotaan näillä liinoilla laivaan; vinkkejä, ajatuksia, kuvallisia oppaita  
blush.gif
ainakin pari hyvää paikkaa sitoa on esim kolmioiden läpi etupää (silleen että pikkusen niiaa), ja mikäli on pystyy niin takarungosta toisella liinalla kiinni, nuin ainakin ite oon aina pyörän sitonu ja hyvin on pysyny...
 
Olisko kellään lyhytkurssia miten mopo sidotaan näillä liinoilla laivaan; vinkkejä, ajatuksia, kuvallisia oppaita
blush.gif
Jos on pelkääjälle kahvat niin vaikka niistä. Ainakin VFR:n niistä erittäin tukevasti laivaan sidottua. Jos ei ole niin jostain runkoon kiinni ja kiristä aina seisontatuen puolelle, muuten voi tulla ylimääräräsiä ylläreitä.
 
mistähän noita saa hankittua esim. helsingin alueelta?

Olenkin aina luullut liinoja pakollisiksi, eikö näin muka ole? Vai onko se niin että liina on pakollinen, mutta kiristysmenetelmä on vapaa?
valitettavasti vieläkään kuormankiinnitysvälineet eivät ole pakollisia kuin kuorma-autojen ja niiden perävaunuissa tapahtuvissa kuljetuksissa .
Joo joku laki kuorman kiinnityksistä jne .jne vatii että kuljetettaessa tavaraa moottoriajoneuvossa on kuljettajan varmistettava että tavara pysyy kuljetettaessa paikoillaan ja siin on vaan mielikuvitus rajoittavana tekijänä en kuin , vaikka sit mamman pyykkinarulla
 
confused_orig.gif
Kyllä näin on. Ei olis lystiä saada lankkua päin naamaa. Näin kerran kun hemmoilta oli pudonnut viisi metriä pitkä sorvi kuorma-auton lavalta liikenneympyrässä. Oli luultavasti joku paikallinen grönhollmi ratissa.
Mun sedän auton tuulilasiin mäjähti traktorin kyydistä tippunut semmonen kuution muotonen kasa heinää. Oli onnellinen ettei ollu mitää suurempaa yllätystä sisällä.
tounge.gif
 
Olisko kellään lyhytkurssia miten mopo sidotaan näillä liinoilla laivaan; vinkkejä, ajatuksia, kuvallisia oppaita  
blush.gif
Itse laitoin liinat takajalkatappien kolmioon kiinni, sen verran tiukalle molemmin puolin, että takapää niiasi hieman. Ensin molemmin puolin hihnat kiinni, sitten vuorotellen molempia kiristellen sopivaan tiukkuuteen. Pysyi kuin tatti.
 
Back
Ylös