Kiinnitysliinat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alexz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

alexz

MotOrg ry
Kiinnitysliinat pitäisi käydä ostamassa. Onko niissä periaatteessa mitään eroja? Motonetissä näytti olevan valmiita pakkauksia että irrallisia :blink:

Tollanen vaikka satulan yli ja biltsun käsinkiristettävät tai samanlaiset alakolmiosta, niin mopo on lujasti kiinni, kuin paska Junttilan tuvan seinässä.

Jos siis mopoa kärryyn laitetaan.

Mulla on ollu punaisia itsestään kelautuvia. Ollu mukavat käyttää ja toimii hyvin. Kiristyskahva on aika pitkä, pitää tarkistaa että se jää sellaiseen asentoon ettei heiluessaan ota pyörään kiinni (pienikin hankaus tekee jäljen).

Pysyvät puhtaina kun ei häntä pyöri lattialla.

Mä käytin aikoinaan mopoissa ja mönkijöissä 50mm leveää liinaa, jäykempi ja leveämpi liina on mukavampi käsitellä, samoin vähän kookkaampi kiristin. Liinat pätkäisin sopivan pituisiksi ja poltin päät ettei ala rispaantua. Onhan tuon kokoiset liinat ylimitoitettuja mutta kestävyys ja käytettävyys parempi kun ohkasilla liinoilla.

Niitä halpahallien ohuita liinoja saattaa ehkä käyttää just ton yhden kerran mut sit tarvii kattoo ettei ne hinkkaa MIHINKÄÄN terävään. Motonetistäkin saa kyllä ihan kelpo liinoja mutta pitää olla reitattu VÄHINTÄÄN 500Kg että kestävät mitään, tunnistaa siitä että se liinaosa on selvästi paksumpi kun niissä halvimmissa. Niillä "minariliinoilla" ei tee helvettiäkään jos haluat että se on kiinni ja kireällä vielä perilläkin, rataslukko ihan ehdoton jos sidotaan mitään muuta kuin ylitäyttä matkalaukkua. Itse olen tykästynyt käyttämään etupäässä Hakliftin liinoja, kestää ihan ammattikäyttöäkin kunhan muistaa aika-ajoin rasvata vaikka sprayvaseliinilla sen räikkämekanismin eikä kiristä ihan hampaat irvessä. Eipä ne ns. oikeat liinatkaan maksa kuin reilun vitosen laaki ne pienimmät, minusta halpa hinta maksaa parisen kymppiä mielenrauhasta vaikka sitten kertakäyttöön meniskin.

Pyörä tarkoitus laittaa rekalla (Niinivirta) menemään etelään.

No sitte ei kannattane noihin kelautuviin satsata. Paksuhko materiaali herättää enemmän luottamusta. Muovipäällysteiset koukut lienee helpommat eikä niillä tee niin helposti naarmuja kuin paljailla.

Kiitos, niinkuin vähän ajattelin alunperin niin satsaan kunnon liinoihin. Eipä ne paljoa kustanna :)

Ja sitten kannattaa muistaa, kun köyttää motskaria peräkärryyn tms. Aina kun köytetään niin että kiristetään jousitusta vasten, töyssyissä se liina löystyy aina hetkeksi. Joten kannattaa varmistaa se ettei sen liinan koukut pääse irti kiinnityspisteestään hetkellisesti löystyessä tavalla tahi toisella.

Tuon takia itse käytin aina motskarin köyttämiseen paksua muoviköyttä varsinaiseen sitomiseen. Apuköysinä sitten liinoja tueksi. Esimerkiksi laivoilla riitti räikkäliinat vallan hyvin, kun harva autolautta tekee sellaisia pomppuja että kireät liinat vasten jousitusta löysäisi. Tai jos löysää, mahtaa olla murheista kaikkein pienin :grin:

Toivottavasti en sohaissut muurahaispesää liina vs. köysi :p

Krossipyörää on kuljetettu kärryssä jonkin verran. Motonetin "keskikokoisilla" liinoilla stongasta kiinni ja jouset ainakin 10cm sisään. Takapäästä estetään renkaan nousu ilmaan ja sivusiirtymä liinalla myös.

Köydet ei ole kuormansidontavälineitä.

Kiinnitysliinat pitäisi käydä ostamassa. Onko niissä periaatteessa mitään eroja? Motonetissä näytti olevan valmiita pakkauksia että irrallisia :blink:

Jos mopon sitomiseen niin keulaa varten 2x pikalukollisia liinoja ja perää vartrn yks räikkäliina. Räikkäliinoja ei kannata sit ostaa niitä halpoja paskoja. Niissä ne räikät on solmussa ja jumissa muutaman käyttökerran jälkeen.

Keulassa olen siis käyttänyt näitä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp...minen/kiinnityshihnat/sidontaliina-2000016503

Pujottaa läpi alakolmiosta ja sidontalenkista ja nykäsee tiukalle. Helppo ja nopee

Jos mopon sitomiseen niin keulaa varten 2x pikalukollisia liinoja ja perää vartrn yks räikkäliina. Räikkäliinoja ei kannata sit ostaa niitä halpoja paskoja. Niissä ne räikät on solmussa ja jumissa muutaman käyttökerran jälkeen.

Keulassa olen siis käyttänyt näitä: https://www.biltema.fi/autoilu---mp...minen/kiinnityshihnat/sidontaliina-2000016503

Pujottaa läpi alakolmiosta ja sidontalenkista ja nykäsee tiukalle. Helppo ja nopee
Aika rohkee oot jos noilla Biltsun kahdanmarkan pikalukkoliinoilla mopon kärryyn sidot. Mä käyttäisin noita korkeintaan ylitäytetyn matkalaukun varmistukseksi. Mut mä olenkin jotenkin räikkäuskovainen...

-jp-

Mä lastaan aivan väärin mopoja pakuun. Eturengas paikalleen pultatussa telakassa ja noilla Go-Zan suosittelemilla biltema liinoilla jalkatepeista veto ala/etu viistoon pieni kiristys. Ei muita liinoja tai varmennuksia. Tosin ikinä ei ole mopot kaatunu mihinkään suuntaan. Joku kysyi että mitäs sitten kun paku kaatuu katolleen? No en osannu vastata kuin että yleensä pidän pakun pystyssä:grin:

Sama, näin toiminut 20 vuotta. Ja esim viimesenkin 8pv sisällä 5 krt liikutellut kahta prätkää kärryssä. Crosseja, mutta samalla tapaa kulkee Panigale ja muut mopot. Sillä erolla tuohon sun etten sido takaa lainkaan. Uskoisin että joku 70-80 kertaa vuodessa liikuttelen prätkiä vuodessa. Jonkinlaisen näppituntuman luulen omaavani siihen mikä riittää.

Sitomisleikit mopon kanssa ei oo mun juttu, vaan toi riittävä palvelee tässä kohtaa.

Tästä setistä pikaliinat, tällä hetkellä taitavat olla 7v vanhat: https://www.biltema.fi/autoilu---mp...yshihnat/kiristyshihnasarja-4-osaa-2000031739

Niinivaaran ohje on että
kuljetustelineeseen; sidontaliinoja oltava vähintään neljä kappaletta, räikällisiä, vetolujuus vähintään 750kg/liina.

Back