Kiinnitysliinat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alexz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niinivaaran ohje on että
kuljetustelineeseen; sidontaliinoja oltava vähintään neljä kappaletta, räikällisiä, vetolujuus vähintään 750kg/liina.

"Nelipistekiinnitystähän" tuossa haettaneen.

Käytännön tasolla taas mennään sillä, että ilman ajatusta/kokemusta, ylipäänsä kuorman kiinnittämisestä,
hommasta ei välttämättä tule yhtään mitään millaisilla arsenaaleilla tahansa.

Eihän se mitään rakettitiedettä ole... kuten ei moni muukaan juttu, mutta jos ajatus ei kanna
yhtään.... sitten taas ihmetellään kun tässä(kin) taas kävi näin :D.

Jos kyyti on tasaista, vaatimuksetkaan eivät ole kummoiset, mutta "massan laki" on armoton
siinä kohtaa kun alkaa tapahtua.

Ens ma käyn lataamassa oman mopon Niinivirran telineeseen kiinni. Näkee sitten Milanossa miten vituiksi sekin taas meni. Enkä aio alkaselzeriä käydä hakemassa ja asiasta stressiä tehdä. Vaan kattelen tallista sellaset paskat liinat jotka voi surutta painaa roskikseen Milanossa.

Aika rohkee oot jos noilla Biltsun kahdanmarkan pikalukkoliinoilla mopon kärryyn sidot. Mä käyttäisin noita korkeintaan ylitäytetyn matkalaukun varmistukseksi. Mut mä olenkin jotenkin räikkäuskovainen...

-jp-

Kotari menee kärryssä mulla noilla ja fiiatin keulan vedän samoilla pikaliinoilla ja perässä räikkäliina. Hyvin on mennyt.

Vastaavilla koukkupäisillä kitkaliinoilla kuskattu varmaan toistakymmentätuhatta kilometriä yhtä parisataakiloista ja yhtä satakiloista pyörää. Koukut stongaan ja vuoronperään eri puolille kallistaen kiristys. Yksi remmi takavanteiden läpi.

Kiinnitys onnistuu lähes aina, kun heittää kaikki pyörän yli ulottuvat liinat kauas tapahtumapaikalta. Vieläkin näkee kiinnityksiä, jossa yksi liina vedetään pyörän yli ja kiristetään esim penkin päälle. Siinä ei auta edes 10 tonnin tukkiliina - kaatuu varmasti tien kuoppaisuudesta riippuen joko heti tai hetken päästä.

Ens ma käyn lataamassa oman mopon Niinivirran telineeseen kiinni. Näkee sitten Milanossa miten vituiksi sekin taas meni. Enkä aio alkaselzeriä käydä hakemassa ja asiasta stressiä tehdä. Vaan kattelen tallista sellaset paskat liinat jotka voi surutta painaa roskikseen Milanossa.
Siellä on aika asiantuntevaa ja hyvin ystävällistä henkilökuntaa kyllä paikalla jeesaamassa tai ainakin tsekkaamassa kiinnitykset. Miulla oli viime vuonna kaksi hyvää liinaa ja kaksi sysipaskaa, niin terminaalin ukko vetäisi pyörän kiinni miun kahdella ja kahdella heidän omalla ennenkuin ehdin asiaa edes kummemmin ihmetellä. Itse istuin pyörän päällä pitäen laitetta pystyssä. Rankkaa hommaa.

Lähetetty minun FRD-L19 laitteesta Tapatalkilla

Mä lastaan aivan väärin mopoja pakuun. Eturengas paikalleen pultatussa telakassa ja noilla Go-Zan suosittelemilla biltema liinoilla jalkatepeista veto ala/etu viistoon pieni kiristys. Ei muita liinoja tai varmennuksia. Tosin ikinä ei ole mopot kaatunu mihinkään suuntaan. Joku kysyi että mitäs sitten kun paku kaatuu katolleen? No en osannu vastata kuin että yleensä pidän pakun pystyssä:grin:

Vähän sama systeemi täällä. Koppikärryssä on kahdelle pyörälle paikat. Etunen telakkaan ja rungosta takatappien kiinnityksen paikkeiltä vinosti hiukan eteen ja sivulle kelautuvalla koukkupäisellä liinalla, lenkki runkoon ja molemmat koukut lattian kiinnikkeeseen. Hyvin on pysyny vaikka liinoja on vain kaksi.

Aika rohkee oot jos noilla Biltsun kahdanmarkan pikalukkoliinoilla mopon kärryyn sidot. Mä käyttäisin noita korkeintaan ylitäytetyn matkalaukun varmistukseksi. Mut mä olenkin jotenkin räikkäuskovainen...

-jp-

Vasta 10 vuotta noita käyttänyt eikä kertaakaan ole ollut ongelmia. Nykyisillä liinoilla taitaa olla n. 6 vuotta ikääkin.

Edit. Räikkäliinat on hyviä painavan ja hankalasti kiinnitettävän tavaran sitomiseen (esim. pesukone/lautakuorma), mutta nuo pikalukolliset on paljon parempia ja näppärämpiä silloin kun kiristys hoituu esim. mopon jousituksen avulla.

Viimeksi muokattu:

Käytäntö on muuttunut parin vuoden takaisesta.
Nykyisin liinat tulee takaisin Vantaalle, jos haluaa. Tarjosivat itse liinojen palautusta Suomeen, kun alkukuusta hain pyörän Milanon kupeesta. Omat liinat sain jättää odottamaan terminaalin konttoriin pyörän paluukuormaa.
Laittoivat liinat nimellä varustettuun muovikassiin.

Pyörän ja ja liinojen väliin kannattaa laittaa rätti, lähinnä ehkäisemään kuljetuksen aikaista hinkkausta liinoihin. Vesipäägessun ei kovin terävien särmien jäljet näkyivät liinoissa, jotka olivat uudet 1000/2000 kg liinat.

Sinne meni. Pikaliinoilla. Lähtee tosin maasta Italiaa kohti vasta 5.7. ja noudan 12.7. Kattotaan kuinka päin se on sitten siinä lavalla. Toki on todettava ettei 2,90€ maksavien 4kpl räikkäliinan ostaminen luultavasti olisi syössyt minua perikatoon.

Niinivirralle peukut että aikaisempi vienti sopi heille.

Pikaliinoista vielä. Varsinkin kun crossimopoja tulee monta kertaa viikossa kuskailtua, kukaan niitten räikkien kanssa jaksa pelata. Pikaliinoilla stongista mopo on käytetty joka kerta alle 10sekunnin, sitten pojan mopo viereen samoilla konsteilla.

Ninno itte tuli pelattua niitten räikkäliinojen kanssa monta kertaa joka päivä kymmenisen vuotta... Mut hyvä jos on pysyny, ite en luottais.

Sinne meni. Pikaliinoilla. Lähtee tosin maasta Italiaa kohti vasta 5.7. ja noudan 12.7. Kattotaan kuinka päin se on sitten siinä lavalla. Toki on todettava ettei 2,90€ maksavien 4kpl räikkäliinan ostaminen luultavasti olisi syössyt minua perikatoon.

Niinivirralle peukut että aikaisempi vienti sopi heille.

Pikaliinoista vielä. Varsinkin kun crossimopoja tulee monta kertaa viikossa kuskailtua, kukaan niitten räikkien kanssa jaksa pelata. Pikaliinoilla stongista mopo on käytetty joka kerta alle 10sekunnin, sitten pojan mopo viereen samoilla konsteilla.

Vastoin kaikkien muiden oletuksia mopo oli vanhoilla pikaliinoilla sidottuna täysin kunnossa. Paiskasin Milanossa liinoja roskista kohti, mutta näytti siltä että Luigi teki ainakin osalle haltuunottokatselmuksen.

https://drive.google.com/file/d/1hjO0wmI3wSdPUQN3Q71GR61awKAyw4p0/view?usp=sharing

Toi kuva tuli otettua lähtöterminaalissa. Huomatkaa muuten liina joka on jalkatapissa. Se on sama jolla toi mopo oli sidottuna tehtaalta tullessaan kuljetuskehikossaan. Ducatin tehdas luottaa pikaliinoihin lähettäessään sen 45000 mopoa vuodessa ulos...

Vastoin kaikkien muiden oletuksia mopo oli vanhoilla pikaliinoilla sidottuna täysin kunnossa. Paiskasin Milanossa liinoja roskista kohti, mutta näytti siltä että Luigi teki ainakin osalle haltuunottokatselmuksen.

https://drive.google.com/file/d/1hjO0wmI3wSdPUQN3Q71GR61awKAyw4p0/view?usp=sharing

Toi kuva tuli otettua lähtöterminaalissa. Huomatkaa muuten liina joka on jalkatapissa. Se on sama jolla toi mopo oli sidottuna tehtaalta tullessaan kuljetuskehikossaan. Ducatin tehdas luottaa pikaliinoihin lähettäessään sen 45000 mopoa vuodessa ulos...

Ehdotin viimeksi Niinivirran kaverille että siirtäisivät tossa telineessä ton keikkuvan haarukan alas, eteen kiinteä haarukka kuten noissa etupyörätelineissä on yleensä. Helpottaisi pyörän sitomista kun se pysyisi telineessä pystyssä itekseen, ei tarvitsisi kaveria avuksi. Eivät ole sitten toteuttaneet.

Reissuhommissa parhaat kiinnitysliinat ovat Rok Strapit.
Parasta niissä on tuo vahva kuminen osa ja tosi tukevat pikaliittimet.
Toisen pään kiinnityksetkin ovat tukevat lenkit.

Ei löysty lasti ja helppo irrotttaa ja kiinnittää ja kiristää uudelleen.

Tämä ketju oli näköjään vaan rekkakuljetuksista.

Tuollaiset siis, klik

Noita saa esim. R.M.Heinolta

Back