• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kiitokset varoituksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JIMJAK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse olen ymmärtänyt aina niin, että taamamerkin kohdalta alkaa 50 km/h -rajoitus ellei välittömästi taajama-merkin jälkeen ole muuta nopeusrajoitusmerkkiä. Tuo 50 m lienee kuitenkin melko välittömästi eli 60 km/h ajettaessa noin kolmen sekunnin kuluttua. Näin ajatellen tarinat 50 metrin sakkorysästä olisivat potaskaa.
Paremmin tietävät oikaisseevat, jos olen väärässä.

Itse olen ymmärtänyt aina niin, että taamamerkin kohdalta alkaa 50 km/h -rajoitus ellei välittömästi taajama-merkin jälkeen ole muuta nopeusrajoitusmerkkiä. Tuo 50 m lienee kuitenkin melko välittömästi eli 60 km/h ajettaessa noin kolmen sekunnin kuluttua. Näin ajatellen tarinat 50 metrin sakkorysästä olisivat potaskaa.
Paremmin tietävät oikaisseevat, jos olen väärässä.
Juu, siis näinhän se käytännössä menee, enkä koskaan rysää ole ko. paikoissa tavannut. Tätä vain veikkasin JIMJAKin tarkoittavan. Jos oikein pilkulleen lakia lukee niin periaatteessa voisi napsahtaa kun tuo "välittömästi jälkeen" voi olla aika venyvä käsite. Nähnyt paikkoja joissa tullut mietittyä että mitenköhän nyt jos ois fööni vastassa.... (~100m merkkien väli)

Toinen hieman hämärä asia, joka ei liity itse topiciin mitenkään, on seuraava tilanne:
Tulet 80km/h rajoituksen omaavalta tieltä T-risteykseen, käännyt ja huomaat että 100m risteyksen jälkeen on merkki jossa merkintä 60km/h rajoituksen loppumisesta (ko. tiellä jolle saavut on risteyksen ajan 60km/h, mutta tiellä jolta tulet, on loppuun asti 80km/h. Tuossa voisi mopolla nykäistä helposti tikettiin oikeuttavan nopeuden juuri ennen merkkiä, millä todistat vastaantulleelle Pandalle että käännyit etkä tullut suoraan....
nixweiss.gif

No ei liittynyt ei aiheeseen.
buttrock.gif

Niin... eikös tavallisesti kun käännytään eri tielle, ainakin isompien teiden risteyksessä, siellä ole nopeusrajoitusmerkki osoittamassa mitä saa ajaa ja jos ei ole niin 80 km/h. Mutta jos käännytään joltakin vähäisemmältä tieltä ja varsinkin jos ollaan vierailla seuduilla niin entäs sitte?
Jos sattuisi "pokaalin" saamaan niin kannattaa ainakin valittaa, eikä pelkästään tällä voorumilla, vaan ihan oikeasti. Tiettý jos vetäisee jo toiselle sadalle niin sitten tule jo ansiosta mutta just tuo esim. 80 km/h -nopeus olisi hyvinkin perusteltavissa sillä, että oletti niin olevan kun ei tuota 60-merkkiä erikseen ollut. Tällainen tilannehan on usein kun risteysalue on rauhoitettu 60-merkillä ja muuten tiellä on 80-rajoitus.
Lisättäköön, että käytännössä risteävällä tiellä nopeusrajoitusmerkki ei kai ole koskaan ihan itse risteyksessä, jossa se saatta jäädä huomaamatta vaan hieman kauempana kun kulkupeli on saatu luotsattua kunnolla uuteen suuntaan.
Liikenne on mielenkiintoista ja olisi monasti kiva tietää kuinka eri asioissa on oikeasti käynyt. Väritettyjä ja vääristyneitä juttuja kyllä on tarjolla joissa tapahtuneisiin haetaan syitäö kaikista muista paitsi itsestä...

Back