• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kiitos sinulle...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja megazoni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

megazoni

New member
Kiitos sinulle autoilija kun päätit pelastaa sen pienen oravan hengen ja löit jarrut lukkoon edessäni. Ikävä kyllä minä satuin tulemaan perässä ja kun en nähnyt syytäsi jarruttaa ja ennakoimaan kyseistä tapahtumaa, jouduin itsekkin jarruttamaan rajusti sillä seurauksella, että tien pinnassa ollut irtohiekka luiskahti etupyöräni alta ja kaaduin kyljelleni. En ehtinyt edes horjahtaa, pyörä lähti saman tien alta. Onneksi vauhtia ei ollut kuin vähän alle neljääkymppiä. Ja oli kunnon varusteet päällä. Tosin olkapää sai osumaa, polvi sai osumaa ja nilkka sai osumaa. Ja lonkkaan tuli kahden käden kokoinen mustelma. Pyörä selvisi helpommalla. Molemmat pelit hajalle, pakoputki naarmuille, moottori ja ohjaustangosta saivat osumaa ja tankkiin tuli pieni, mutta silmillä havaittava lommo.

Kypäräkään ei iskeytynyt maahan kuin vain sen verran, että oikeassa ohimossa on nähtävissä naarmut. Pyörä kyllä käynnistyi ja siirtyi pois paikalta. Ilmoitus vakuutusyhtiölle ja korjattavaksi. Tosin vakuutustarkastaja soitti ja sanoi että he ostavat pyörän pölyttymästä minulta pois kun korjauslaskusta tulee niin iso. No ei kai se haittaa, pyörä oli ollut ajossa jo puolitoista kuukautta ja sen kanssa oli koettu yhtä sun toista, mm. mutkapätkiä ja räntäsateessa työntämistä. Minulle tulee ikävä sitä pyörää, kun siinä oli niin mukava rekisterinumerokin (nimikirjaimet, täysin vahingossa) ja voin sanoa että se oli oikeasti ensimmäinen ihan oma pyörä. Nyt tässä odotellaan ilmeisesti vielä jonkin aikaa, että saadaan vakuutusyhtiöstä tieto siitä saanko uuden tilalle tai edes jonkinlaista vastinetta omille rahoilleni...

...mutta onneksi se orava säästi henkensä...

OIKEASTI iso kiitos sille takana tulleelle pakettiautokuskille joka ei ajanut päälle, tuli kysymään että kaikki on kunnossa ja auttoi nostamaan pyörän pystyyn.
 
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että paljonko oli turvaväliä tuohon autoon ?
 
Eli edelläsi ajanut "oravan pelastaja" ei pysähtynyt tai reagoinut mitenkään kun vedit nurin?
 
Ajoitko liian lähellä kun et kerinnyt tekemään turvallista jarrutusta?

No ikäväähän se on kun nurin menee mutta onnex ei käyny pahemmin! Tsemppiä oravalle  
biggrin.gif
 
Ja jos ois ollu liito-orava niin sehän tien pätkä menis suojeluun...
 
Ihan samaa pohdimme täällä työkaverin kanssa, että olisiko enemmän ollut tehtävissä jos olisi ollut enemmän tätä "turvaväliä". Tosin autoilijoiden äkkiäjarrutukset yllättää aina ja hiekka tiellä ei auta reagointia yhtään. Onneksi vauhtia oli noin vähän, että ei suurempia vahinkoja sattunut.

Toivottavasti saat uuden pyörän mahdollisimman pian, että pääset takaisin tielle naatiskeleen. Eiköhän uuden pyöräsi kanssa ole yhtä ikimuistoisia kilometrejä luvassa kuin edelliselläkin.

Oliko tosiaan näin, että jarrutuksen tehnyt autoilija ei pysähtynyt?
"Voi kun lutunen kurre, onneksi pelastuit etkä jäänyt autoni alle."
Vilkasu taustapeiliin kun motoristi vetää lippoja...
"jatkanpa matkaa... tuo oli ihan oikein tollaselle ponpperille."
 
Vai olisko ollu, et mopon valot on täyttäny taustapeilit kokonaan ja kotilossa on "hipaistu" jarrua, et mopo ottais enemmän sitä turvaväliä
nixweiss.gif
 
Ihan mielenkiinnosta pakko kysyä että paljonko oli turvaväliä tuohon autoon ?
Näin jälkikäteen sanottuna, ei riittävästi... niinkuin ei kaupungissa ajaessa yleensäkään... Sitä yrittää aina seurata mahdollisimman paljon mitä ympärillä tapahtuu, että ehtii ennakoida mahdollisimman hyvin ja yleensä sitä yrittää ottaa tarpeeksi väliä, tällä kertaa sitä ei selvästi ollut tarpeeksi, mutta kuitenkin sen verran että kaatumisen tapahtuessa pyöra jatkoi menoa eteenpäin, eika ollut lähelläkään autoa.. kyllä se loppupeleissä ihan oma vika oli... mutta silti ymmärrettävästi harmittaa, sillä miten tuollaista voi ennakoida....

ihmiset saisivat välillä miettiä sitä, että eivät todellakaan ole yksin liikenteessä. Nopea kaistanvaihto tai kiilaus tai muu vastaava tilanne voi päätyä hyvinkin rumasti koska vieressä/takana ajava ei välttämättä ehdi tajuta, että nyt se tulee sieltä. Muropaketeista on kiva löytää niitä ajokortteja, mutta joskus pitäisi myös vähän katsella ympärilleen pää pois pilvistä ja loppupeleissä kumpi on arvokkaampi ihmishenki vai oravan henki, sillä pahimassa tapauksessa takana tullut auto olisi ajanut päälle ja sen kuski olisi saanut elinikäiset traumat asiasta. Edessä ajanut autohan ei välttämättä mitään olisi huomannut, kun ei se nytkään huomannut jatkoi vain matkaansa...
 
Jos autolla vedät liinat kiinni kurren takia ja joku vetää konttiin, ei ole automatic peräänajajan syy. Vaikka nyt ei ollutkaan tälläinen tapaus.
 
Jos autolla vedät liinat kiinni kurren takia ja joku vetää konttiin, ei ole automatic peräänajajan syy. Vaikka nyt ei ollutkaan tälläinen tapaus.
Duuni kaverini pysähtyi kissa eteen (autolla) ja takana tullut konttiin kiinni. Poliisit sano että perään tulleella oli liian pieni turvaväli joten "selvä tapaus". Perään ajajakin myönsi liian lähellä ajonsa ja peräänajon omaksi syykseen. Vakuutusyhtiö olikin eri mieltä. Duuni kaverini olisi pitänyt ajaa (hämärässä) edessä olleen möykyn yli sen enempää kysymättä mikä se mahtaisi olla...
 
Noin voi käydä periaatteessa kelle tahansa oli sitä turvaväliä tai ei. Onneksi ei käynyt pahemmin.
pftroest.gif
 
Vai olisko ollu, et mopon valot on täyttäny taustapeilit kokonaan ja kotilossa on "hipaistu" jarrua, et mopo ottais enemmän sitä turvaväliä  
nixweiss.gif
Kyseessä oli kirkas aurinkoinen päivä... ja kyllä se auto pysähtyi ihan kokonaan... kaatuessani näin oravan juoksevan autoilijan edestä ja pompatessani pystyyn (mikä muuten tapahtui nopeammin kuin koskaan) näin oravan katselemassa tienreunalla, ihan kuin kieltä näyttämässä...

siinä vaiheessa ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa...
 
Mä olen kerran ajanut "juuri sopivan lähellä" edellä ajavaa autoa.
Ihan tyhjällä tiellä kaupunkialueella yhtäkkiä edessäoleva autoilija päätti vetää jarrut kiinni, koska sorsaherra oli päättänyt ylittää tietä. Turvaväli riitti, mutta väliin ei olisi mahtunut edes tiistain hesari ja onnekseni autoilija lähti juuri ennen kolausta etenemään ja takaa ei tullut ketään. Sorsa säästi henkensä ja minäkin selvisin pelkällä traumalla. Ei se pärrä pysähdykkään ihan niin nopeasti kuin luulee.
 
kaatuessani näin oravan juoksevan autoilijan edestä ja pompatessani pystyyn (mikä muuten tapahtui nopeammin kuin koskaan) näin oravan katselemassa tienreunalla, ihan kuin kieltä näyttämässä...

siinä vaiheessa ei tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa...
Miten tällaiselle luontokappaleelle oikeasti voi olla vihainen >>

On tosiaan hyvä, että kuski on ehjä ja ensi kerralla tietää pitää vielä enemmän väliä edellä menevään autoon. Tämä on ihan hyvä muistutus aika monelle motoristille.

Eipä siinä kotilokuskikaan ihmeitä varmasti ehtinyt ajattelemaan tai peiliin katsomaan kun päätti jarruttaa ettei ajaisi eteen hypänneen eläimen päälle. Kyllähän sitä pitäisi katsoa ettei takaa tule kukaan päälle tai aiheuta vaaraa muille tienkäyttäjille, mutta teeppä se sitten yks kaks ajatuksissas kun joku hahmo liikahtaa tiellä eteen. Enemmän suivaannuttaa vielä se, ettei autoilija pysähtynyt vaikka varmasti näki sinun menevän nurin.

Kuten jo aiemmin sanoin, toivottavasti saat uuden matkakumppanin mahdollisimman pian! Silloin luulisi taas hymyn leviävän korviin asti
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
 
Muistan taannoin jutun, jossa oli kyseessä myöskin oravan väistöstä. Tämä kyllä tapahtui autolla... Nainen ajoi ja mies istui vieressä. Orava juoksi tielle ja mies huusi, että älä väistä. Nainen väisti ja ajoi lepikkoon. Mies kuoli...

Eihän noita pieniä ötököitä pitäisi kotilolla väistellä/jarrutella... Voi sattua itellekkin huonosti... Mopolla sammakkoakin väistetään, mutta pikkasen eri juttu... Kotilokuski joka jarrutti oravaa oli varmasti joku viherpiiperö...
 
Turvavälin tietty olisi hyvä olla "riittävä", mutta entäs ajolinja? Pakkoko sitä on ajaa kotilon kaa samaa "rataa"? Itellä ainakin tapana ajaa, taajamassakin - mahdollisuuksien mukaan, sen verran sivussa, notta pystyy näkemään suurinpiirtein saman kuin edelläajavakin ja ehtii reagoida suht samoihin aikoihin. Vaikka jarrussa menisikin "pitkäksi" niin eip haittaa kun vetää vierelle eikä eikä perään.
Näin sijoittautumalla olen säästynyt useilta peräänajoilta... :|
 
Vastahan lehdessä poliisi setä sanoi että tuommosia pienelukoita ei pidä väsitellä, että menee väistäjän piikkihin. Näin ainakin lehdessä nimeltä keskisuomalainen täällä jyväskylässä.
 
Back
Ylös