• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kiitos varoituksesta.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nro:13
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jep, kyllä ne on niin kirkkaat. Siksi pitkiä ei pidetä päällä jos on vastaantulevaa liikennettä.
Oli tossa alku keväästä yks tiukka paikka. Sen jälkeen päätin pitää pitkät päällä, jotta varmasti näyn muillekin teillä liikkujille.

Ei ne kovin kirkkaat ole olleet kun jo 6000km tänä kesänä on tullut ajeltua ja 4 kertaa on pitkät välähtänyt. Ja kaksi niistä tosiaan sunnuntaina ja oli sunnuntain välähdyksillekin ihan muu syy kuin kirkkaus.
Pidä kuule pitkät vaan päällä! Parempi se että kotilot vilkuttelee valojaan muutaman kerran kesässä kuin , että sä vilkuttelet lentäessäs konepellin yli kun se kotilo on kääntynyt sun eteen huomaamatta sua! Eikä ne mitkään kirkkaat oo, mitä sä oiken sekoilet?!
Mutta kun ne kaukovalot aikaansaa sen, että suuntamerkkiä ei näe etupuolelta!
Kaukovalot myös vaikeuttavat lähestyvän ajoneuvon nopeuden arviointia,
mikä kyllä on jo todella vaikeaa ennestään.
Ja ne lisäävät polttoaineen kulutusta.
Ja ovat laittomat.

Ja häikäisevät.
Se suuntamerkki ei ole IMHO eteenpäin niin oleellinen kun väistämisvelvollisuus on kuitenkin itsellä. Ja vaikka harvemmin olen itseäni vastaan ajanut, päättelen sen perusteella että ainakaan oman pyörän valot ei pimeällä juuri tietä valaise, ei ne voi paljoa häikäistäkään.

Ajan aina pitkät päällä, yöllä toki sammutan vastaantulijoiden iloksi. Jos päivällä vähän häikäisee niin olen pahoillani mutta arvostan näkyvyyttä ja siten omaa terveyttä liikaa että alkaisin vieraskoreaksi. Kerran on yksi pyörä vilkauttanut valoja ja toisen kerran taisi joku auto vilauttaa. Enempää ei ole palautetta tullut joten oletan edellä mainitun analogian pitävän suht hyvin paikkansa.

Minä ite jättäisin varoittelun vaan semmosiin tilanteisiin joissa on ihan oikeeta vaaraa, muuta kuin tutka/poliisi.

Lähinnä esim. jos oon just nähny hirviä, ajanu kolaripaikan ohi, tiellä on näkyny öljyä, rojua tms.

Eli tilanteet missä on ihan syytä herättää vastaantulijan huomiota.

Nämä tutkasta vilkuttelut on ihan pelleilyä...

Minä ite jättäisin varoittelun vaan semmosiin tilanteisiin joissa on ihan oikeeta vaaraa, muuta kuin tutka/poliisi.

Lähinnä esim. jos oon just nähny hirviä, ajanu kolaripaikan ohi, tiellä on näkyny öljyä, rojua tms.

Eli tilanteet missä on ihan syytä herättää vastaantulijan huomiota.

Nämä tutkasta vilkuttelut on ihan pelleilyä...
Sama asia onko siellä hirviä tai poliiseja, hiljennettävä on!

Jep, kyllä ne on niin kirkkaat. Siksi pitkiä ei pidetä päällä jos on vastaantulevaa liikennettä.
Oli tossa alku keväästä yks tiukka paikka. Sen jälkeen päätin pitää pitkät päällä, jotta varmasti näyn muillekin teillä liikkujille.

Ei ne kovin kirkkaat ole olleet kun jo 6000km tänä kesänä on tullut ajeltua ja 4 kertaa on pitkät välähtänyt. Ja kaksi niistä tosiaan sunnuntaina ja oli sunnuntain välähdyksillekin ihan muu syy kuin kirkkaus.
Pidä kuule pitkät vaan päällä! Parempi se että kotilot vilkuttelee valojaan muutaman kerran kesässä kuin , että sä vilkuttelet lentäessäs konepellin yli kun se kotilo on kääntynyt sun eteen huomaamatta sua! Eikä ne mitkään kirkkaat oo, mitä sä oiken sekoilet?!
Mutta kun ne kaukovalot aikaansaa sen, että suuntamerkkiä ei näe etupuolelta!
Kaukovalot myös vaikeuttavat lähestyvän ajoneuvon nopeuden arviointia,
mikä kyllä on jo todella vaikeaa ennestään.
Ja ne lisäävät polttoaineen kulutusta.
Ja ovat laittomat.

Ja häikäisevät.
Se suuntamerkki ei ole IMHO eteenpäin niin oleellinen kun väistämisvelvollisuus on kuitenkin itsellä. Ja vaikka harvemmin olen itseäni vastaan ajanut, päättelen sen perusteella että ainakaan oman pyörän valot ei pimeällä juuri tietä valaise, ei ne voi paljoa häikäistäkään.

Ajan aina pitkät päällä, yöllä toki sammutan vastaantulijoiden iloksi. Jos päivällä vähän häikäisee niin olen pahoillani mutta arvostan näkyvyyttä ja siten omaa terveyttä liikaa että alkaisin vieraskoreaksi. Kerran on yksi pyörä vilkauttanut valoja ja toisen kerran taisi joku auto vilauttaa. Enempää ei ole palautetta tullut joten oletan edellä mainitun analogian pitävän suht hyvin paikkansa.
Oletko kenties niitä pellejä, jotka ajavat jonossakin pitkät päällä? Mukavaa, kun peileistä loistaa takana ajavan mopon pitkät valot. No, muutaman kerran kun pesee kunnolla tuulilasia, niin tämä pitkävalorunkkari kyllä ajaa ohi. Joten ei niistä valoista kovin kauaa tarvitse kärsiä.

Tuossa kesäreissulla Norjassa huomasin heidän ystävällisen tavan vilkutella valoja, jos koppiksia oli odotettavissa.
Lämmittää mieltä ainakin jos ei lompsaa.
Ottakaamme mekin tavaksi, vaikka tämmöinen junttikansa ollaan
wink.gif

Tarkoitus hyvä ja hyvää kannattaa jakaa eteenpäin. Jos siellä joku nyt olis sattunut selvää ylinopeutta ajamaan niin oma mielipiteeni kyllä on että toivottavasti sellaset jää haaviin ja saavat rangaistuksen
nixweiss.gif

Poliisi on ystävä, annetaan tehdä töitänsä.
Niin, poliisihan tekee yleensä vain työtänsä ja useimpia voinee sanoa ystäväksikin. Mutta on myös niitä perkeleen virkaintoisia, suoraan sanoen täysiä kusipäitä, joille kaikki on mustavalkoista. Ja kun kohdalle sattuu vielä motoristeja yli kaiken vihaava konstaapeli, niin siinä on ystävyydet kaukana.

Mutta ne lakien säätäjät, joiden tahtoa virkavalta joutuu noudattamaan ei ole ystäviä. Sanktiot pienistäkin ylinopeuksista kun ei useinkaan ole missään suhteessa (kuviteltuun) vaaran aiheuttamiseen - eikä ainakaan oikeisiin rikoksiin.
On se vaan kummaa kun lähes joka asiassa ollaan niin eeuuta ja kaikki tehdään direktiivien mukaan. Miksi sitten liikennesäännöt ja rangaistukset liikennerikkomuksista eivät ole direktiiveillä määritelty samanmoisiksi joka EU-maassa - sitä en ymmärrä.

Aina kun kohdalle sattuu, niin tutkasta pyrin varoittamaan. Mutta jos tien poskessa on puhallusratsia, niin valot jää kyllä vilkuttelematta. Rattijuopot joutaakin kiinni, mutta mitäpä hyötyä siitäkään oikeasti on..? Sillä jos olisi, niin monikertaisia rattijuoppoja ei tiellä nähtäisi.

Hyvää työtä ne polliisit siellä tien päällä tekee, ja aivan tarpeellista. Mieluummin minä asioin fyysisten henkilöiden kanssa kuin jonkin kasvottoman tekniikan. Kuutostiellä oli tehovalvonta, mutta ei se mitenkään liikennettä haitannut, vaan meno oli ripeää 100/115 ja niin pois päin.
Paljon on poliisi muuttunut niistä -80 luvun pilkkua viilaavista mulkeroista, joille varmaan tärkein pointti oli vituksen aikaan saanti.
Mieleeni tulee eräs tapaus, kun sen aikaista custom yamahaa piti sopperiksi alkaa rakentaa. Hyi hel..vetti, näinjälkikäteen ajatellen. No, poliisit pysäytti, ja alkoivat tutkailemaan kätteni jälkiä. Totesivat sitten, että ohjaustanko on liian korkea, ja että sakot nyt täytyy antaa. Mulla tietysti kiehahti heti. Vaan enpä alkanutkaan manailemaan asiaa, vaan sanoin että eihän tässä pelaa parkkivalokaan, eikä pakoputken pää mene taka-akselin yli, eikä roiskeläppäkään ole taka-akselin tasalla kun päällä istun. Sanoin että kirjota sakko noistakin, kun sakottaa alat. Poliisi katto huuli pyöreänä, että mitäs tää tallanen on kun kaveri tahtoo lisää sakkoa, ja väitti että kirjottaa sakon vaan ohjaustangosta. Vastasin että ei käy, ja että mikäs poliisi se sellanen on joka itse alkaa laakia tulkitsemaan vaikka ihan selviä vikoja löytyy muitakin. Totesin vielä, että mennään sen esimiehille puhumaan jos ei ala oikeutta tapahtua.
tounge.gif
No suostui se sitten kirjottamaan sakkoa ihan kiitettävästi, vaan oli sen ilme näkemisen arvoinen. Siinä sen sakkoa ja vikaraporttia kirjoittaessaan, mutisin kaiken aikaa että tollakaan autolla ei pelannut kuin toinen ajovalo, eikä tollakaan, ja toi vaihtoi kaistaa ilman vilkkua, ja toi ajaa ilman valoja...Heh...poliisit poistui paikalta ennen minua.
biggrin.gif

Mieleeni tulee eräs tapaus, kun sen aikaista custom yamahaa piti sopperiksi alkaa rakentaa. Hyi hel..vetti, näinjälkikäteen ajatellen. No, poliisit pysäytti, ja alkoivat tutkailemaan kätteni jälkiä. Totesivat sitten, että ohjaustanko on liian korkea, ja että sakot nyt täytyy antaa. Mulla tietysti kiehahti heti. Vaan enpä alkanutkaan manailemaan asiaa, vaan sanoin että eihän tässä pelaa parkkivalokaan, eikä pakoputken pää mene taka-akselin yli, eikä roiskeläppäkään ole taka-akselin tasalla kun päällä istun. Sanoin että kirjota sakko noistakin, kun sakottaa alat. Poliisi katto huuli pyöreänä, että mitäs tää tallanen on kun kaveri tahtoo lisää sakkoa, ja väitti että kirjottaa sakon vaan ohjaustangosta. Vastasin että ei käy, ja että mikäs poliisi se sellanen on joka itse alkaa laakia tulkitsemaan vaikka ihan selviä vikoja löytyy muitakin. Totesin vielä, että mennään sen esimiehille puhumaan jos ei ala oikeutta tapahtua.
tounge.gif
No suostui se sitten kirjottamaan sakkoa ihan kiitettävästi, vaan oli sen ilme näkemisen arvoinen. Siinä sen sakkoa ja vikaraporttia kirjoittaessaan, mutisin kaiken aikaa että tollakaan autolla ei pelannut kuin toinen ajovalo, eikä tollakaan, ja toi vaihtoi kaistaa ilman vilkkua, ja toi ajaa ilman valoja...Heh...poliisit poistui paikalta ennen minua.
biggrin.gif
Panitpas pahan. Mahto niitä vituttaa kuin entistä konnaria. Asiakas kun teki kiusaa rautateille, osti lipun mutta ei mennytkään.

Onko täälllä muuten aina ollut täälläistä vääntöä joka pikku asiasta? Jotenkin itse tuntuu että muutamassa vuodessa tää on menny täälläiseksi ja tänä vuonna tää on vaan yltynyt?
nixweiss.gif

Eikö porukka pääse ajeleen vai miks monella tuntuu olevan tuo "tiukka peppu"-geeni.  
tounge.gif
Veikkaisin että johtuu tähtien sun muitten taivaankappaleiden epäsuotuisasta asennosta tellukseemme nähden..
tounge.gif
+1 ja lisäisin että kun toi planeettojen linearisuus lähenee niin kansa hermostuu
crazy.gif

Back