• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kikka kaverilta...

Muutaman neliösentin metallilätkä taskuun....

Ei tarvi hiekkaiselta pihalta etsiä kiveä, puun kantoa / vastaavaa, jotta sivujalka varmasti pysyy...helpottaa kummasti!

Onko tää palsta ikäänkuin .ORG-Nixxi-Pircca  
buttrock.gif
Vanerinpala on kevyt myös jalkatapin alla, noin 5-8mm paksu ja lapsen kämmenen kokoinen, toimii, on kevyt, ja säilytetään jakkaran alla rekkarin kanssa.
062802moto_prv.gif

Moi!
Visiirin kiinnipito kannattaa, vaikka joskus sekään ei ilmeisesti enää auta. Viime kesänä ajellessani ampiainen tuli kypärän sisälle visiirin sisäpinnalle silmien väliin (onneksi siihen, eikä silmiin). Ko hyönteinen tuli vierailulle ilmeisesti Arai Condorin visiirin tuuletusrakojen (silmien yläpuolella) kautta. Ekaksi yritin poistaa ajaessa ko ötökkää hanskalla visiirin ulkopuolelta, mutta... sehän olikin sisäpuolella... oli onnekseni sitten hengetönnä... Niin, että näkökyvystä yleisestikin ottaen kannattaa pitää huolta (visiiri puhtaaksi jne..)
baaa.gif

Tuohon äkkinäiseen kiihdyttämiseen vielä sen verran (entisenä satunnaisena matkustajana, nykyisenä kuljettajana...), että mainio konsti on esim. sopia kyytiläisen kanssa, että kaksi nopeaa taputusta siinä reiden/polven tienoilla tarkoittaa tiukkaa kiihdytystä, tämä aiheuttaa myös sen, että kuskina joutuu vähän tarkemmin miettimään, missä kohtaa kiihdyttää ja seurauksena on turvallisempi ajotapa.
062802moto_prv.gif

Jos pyörä sattuu olemaan nakumalli eikä pyörän suuri kokokaan takaa peilien riittävää etäisyyttä toisistaan (omien leveiden hartioiden ihailu voi olla kivaa, mutta turvallista se ei ole...
sport05.gif
), kannattaa vaihtaa tanko vaikka ihan vähänkin leveämpään, jopa kaksi senttiä molemmissa päissä riittää. Näkyvyys peileistä siirtyy aivan uudelle tasolle.
idea3.gif

Joku ottikin jo puheeksi epätasaiset huoltoasemien pihat, etenkin tankatessa kohdalla saattaa olla vaikka minkälaista öljykaivonkantta!

Miksi tankatessa pitäisi sitten jättää pyörä seisomaan keskenään, kun koko tankkaussession aikana ei tarvitse edes nousta pyörän päältä!? Ajaa vaan tarpeeksi lähelle automaattia, tankki auki, kortti/seteli sisään, työntää pyörää jaloilla letkun kohdalle, tankkaa, korkki kiinni ja menoksi! Ja koko toimenpiteen aikana ei tarvitse riisua kun korkeintaan hanskat! Helppoa ja nopeaa, ja mahdollisuus pyörän kaatamiseen pienenee jälleen! Tosin en suosittele aivan lyhytjalkaisimmille!  
biggrin.gif

Meillä jalkaan taputus tarkoittaa "jotain pitäis huomata", kiihdytys, tuttuja, kaikki ok ja ym. kaikkea mahdollista . Hyvin toimii ja oon yrittänyt pennuillekkin opettaa.

Jo piikkiaikana löysin hyvän litkun; Turtlewax "5 sateesta". Sillä kun käsittelee visiirin, niin vesi liukuu vähän paremmin pois, eikä tarvi ihan koko aikaa lääppiä lapasella sitä kastunutta muovia.  
thumbs-up.gif
Ainakin Honkoknkista löytyy ja eiköhän vastaavia tököttejä valmista muutkin kuin Turtlewax.

Viime kesänä keksin toisen; magneeteilla kiinni pysyvän tankkilaukun voi pistää tankkauksen ajaksi pumpun kyljessä olevaan peltiin roikkumaan. Pystysuorat pinnat on yleensä puhtaampia kuin vaakasuorat pinnat, joissa kaikki pitää tankin korkkeja yms p*skasta kamaa tankkauksen ajan. Eipähän siirry niin paljoa töhnää laukun mukana tankin maalipintaa hiomaan...  
thumbs-up.gif

En tiedä onko nää jo käsitelty, mutta seuraavaa tuli ainaki mun mieleen:

Kyydittävälle kannattaa myös suositella kuskin puristamista jaloilla jarrutuksissa, siis kyydissä olija puristaa kevyesti reisillä kuskia kylkiin/lonkkaan. Tämän lisäksi kannatta tietysti myös ottaa käsillä vastaan siihen tankkiin. Toiminu ainakin mun kyydissä olleilla henkilöillä.
Toinen asia mistä kannattaa mainita kyydissä olevalle, on pakoputki. Varsinkin joissakin customeissa, miksei muissakin pyörissä, se matkustajan jalka koskee siihen pakariin, etenkin pitkillä reissuilla. Kun sitten pysähdytään tauvolle, niin voi vain ilokseen huomata, kuinka puoli kengänpohjaa on palanut kiinni äänenvaimentimeen. Ei muuten aina oo kivan näköstä jälkee
sad_orig.gif
, varsinkin jos on krominen putki. Tullut omakohtaisesti nähtyä.
thumbs-up.gif
tietysti voi olla pyöriä, jossa putki ei kuumene tai jalka ei pääse siihen osumaan, mutta hyvä se on aina varmistaa!

En lukenut ihan kaikkia vastauksia joten liekköhän ehdotettiin jo mutta itelle tuli mieleen pukea päälle oranssi tai keltuainen ns. heijastinliivi. Eihän se mikään muodikas ole mutta tulisipahan ainakin huomatuksi tuolla liikenteessä... Toinen vaihtoehtohan on hankkia räiskyvän värikäs ajoasu...
tounge.gif

Terveisin mustan ajopuvun omistava...
nixweiss.gif

Mulla kulkee ajotakin taskussa aina "Oolraitista" ostettu sininen muoviläpyskä. Sieltä taskusta se on nopeasti kaivettu seisontatuen alle aina kun se on tarpeen.

Pikku juttu:
Jos pestessä pyörä on sivutuella, kannattaa pesun jälkeen kallistaa pyörää hiukan myös toiselle puolelle. Kotelomallin peileissä on yleensä alapuolella reikä alimmalla kohtaa, josta valuu silloin sisään mennyt vesi pois. Peilien lasien alareunat kestää kunnossa kauemmin, kun vesi ei jää sisään pesimään.

Muutamia kohtuupitkiä reissuja heitettyään voi/pitää sanoa aloittelevalle:

*Hämärässä tarkkana ja varovasti- nim. Tarpeeksi jäniksiä sunmuita senkokoisia muussannut. (Jysähtää nimittäin ohjauksessa aika ikävästi, pienin seuraus woblaaminen- tai tankslapper ja housupyykki
lookaround_orig.gif
)

*Pikkupullo polttoainetta satulan alla ei ole koskaan huono juttu. Myös kasa varasulakkeita ja pari vaihtotulppaa. Vaikkei niitä itse kykenisi vaihtamaan,niin paikalle saattaa sattua henkilö joka osaa....jos ne ovat mukana!

Penkin kuivaamiseen: pidät penkin alla tms. säämiskää.
Kyytiläisille: ite oon huomannu et parhaiten pysyy kyydissä kun on tiukka reisipuristus, lisäksi sitten tilanteiden mukaan toki käsilläkin joutuu roikkumaan.
Ja tuohon nukkumiseen vielä... kannattaa todella kyytiläisenä tiedostaa se tosiasia että sinne taakse voi nukahtaa. Etenkin sellainen joka on enemmän ollut kyydissä (muutenhan sitä varmasti enemmän jännittää). Itse nukahdin motarilla ja sellaset sävärit tuli että nykyään jos vähän kin tuntuu etä ramasee, otetaan kahvitauko.
Ajoa vaan
sport05.gif

Teippaa kypärän visiiriin yläreunaan (ns.aurinkolippa), niin että juuri näet normi ajoasennossa.
Auttaa auringon häikäisyssä
....niin ja huurteenestokalvo visiirin sisäpuolelle.

kaboom.gif

Omat muksut olen opettanut siihen, että jalat on AINA tapeilla. Jos on *todella tärkeää* asiaa (= vaatii vähintäänkin hiljentämistä, mahdollisesti pysähtymistä), niin nopea ja toistuva reisillä naputtaminen tarkoittaa sitä. Yksittäistä puristamista saattaa tulla muutenkin asentoa korjatessa, mutkissa ja varsinkin hidastumissa. Lisäksi olen opettanut, että jos taputan käteen, se tarkoittaa "kädet iskän ympärille ja omista ranteista kiinni, tulossa on kiihdytyksiä ja/tai kanttauksia". Samaa voi soveltaa satunnaisille kyytiläsille, jotta eivät tipahda tai kumoa pyörää vahingossa ihan vain kuskin pöljyyden vuoksi.

PPK

Omat muksut olen opettanut siihen, että jalat on AINA tapeilla.
Typerää lainata itseään
sad_orig.gif

Jos muksuja tai satunnaisia pelkääjiä kyyditetään, niin takapenkissä on syytä olla vähintäänkin selkänoja, mielummin takalaukku! Laukku puuttui tänään ja junioria piti keskellä suht iisin kiihdytyksen napata vasemmasta jalasta kiinni, kun onneksi aistin sen kippaavan tapista ylös. Satunnainen aikuinen matkustaja tai muksu ei mitenkään pysty ymmärtämään tai hallitsemaan pyörän kiihtyvyyksiä eikä pienten muksujen lihasvoima riitä pitämään häntä kyydissä. Ts.: selkänoja tai tukeva takalaukku kyytiläisille!

Autoilijoille ei kannata heristellä nyrkkiä tai näyttää keskisormea, vaikka syytä olisi. Kaveri teki tämän tempun ja autoilija tuli aivan hurjaksi ja tilanne muuttui vielä vaarallisemmaksi.

Yksi asia mikä säästi minun elämäni oli että katsoin
edellä ajavan auton kuskin pään liikkeitä..
jotenkin vaistosin tiettyä epävarmuutta kun pää käätyili laidasta laitaan ja juuri kun olin lähtemässä ohittamaan
niin tämä ukko päätti kääntyä vasemmalle (joku pikkutie) ilman mitään varoitusta...ilman vilkkua..siitä vaan..
Heipparallaa...ja oikealta ohi ...vhoummm...
ja oli hengenlähtö lähellä....
Siis hyvät kolleegat ennakoikaa jos mahdollista...pls
niin kenties nähdään jossain...

tässä eka tuhat kilsaa takana tuli mieleen, et AINA ku lähet sitä autojonoa ohittaan, ni vilkuta ihan simona niitä pitkiä, useimmiten sieltä joku kumminki tunkee eteen, autojonosta, eli ei myöskään kannata kääntää ohituksessa kahvaa ihan pohjaan,....(näin kävi viimeks eilen? perjantaiaamuna)
tai ainakin varaudu siihen että joku lähtee sieltä jonon keskeltä sun eteen
cool.gif

En lukenut koko ketjua eli mahdollisesti toistoa mutta nämä aloittelijoiden mokat olen nähnyt tänä keväänä.

Varokaa, ettei tankolukkoa käytettäessä mene vahingossa avain asentoon, joka jättää parkkivalot päälle. Muuten on mukava yllätys odottamassa kun seuraavan kerran kokeilee starttia.

Jos pysäköitte alamäkeen niin ei kannata laittaa aivan siihen edellä olevan auton puskuriin kiinni. Lähes aina auto heilahtaa taakse liikkeellelähdössä ja takana oleva prätkäsi voi kaatua.

Tankki on usein mallia molemmille puolille runkoa ja tankatessa helposti äkkinäinen kolauttaa bensapistoolin tankkiin rungon kohdalle survoessaan pistoolia tankkiin. Ajan kanssa voi ruoste alkaa leviämään siitä osumakohdasta.

Vielä kerran kaarreajosta. Itsellä ollut 6 erilaista prätkää ja takana pitkälti yli 100 000km moottoripyörällä joten olen antanut itseni ymmärtää, että ajotekniikka on ihan hallussa. Luin sitten hiljattain eräästä ajo-oppaasta, että kaarrettaessa kannattaa painaa hieman ULKOkaarteen puoleista jalkatappia. Ja perskutarallaa, hommahan toimii. Kääntyy melkein itsestään mutkaan. Itseasiassa ekakerroilla meinasi kääntösäteestä tulla liiankin tiukka. Toimii myös yhtä hyvin kaupungissa kuin mutkapätkällä. Ilmiö liittynee hienoiseen painonsiirtoon joka puolestaan vaikuttaa kaarrekäyttäytymiseen. Nyt tietty joku sanoo, että tämähän on ihan selviö, mutta itselle se oli vielä "uusi" juttu
withstupid.gif
Ehkä jollekin muullekin.

Toinen pikku jippo, kannattaa pitää taskussa pari näyttöpäätteen puhdistusliinaa (yleensä niissä on koste ja kuiva erikseen). Näppärä erilaisten lihanäytteiden puhdistamiseen visiiristä. Monillahan nämä ovat "luontaisetuina " työpaikalla
tounge.gif

Back