• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kikkoja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jetro
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkuun ajelin lyhyet päällä, nyt kyllä ihan surutta lukeudun ducatillani siihen joukkoon että pitkät päällä vedän.
Sillä lailla.
mad.gif
Et sitten oo huomannu että vilkkusi eteenpäin ei näy kun se saatanan valopallo loistaa siinä eessä.
Toivottavasti sakottavat ja ottavat kortin pois ikuiseksi ajoiksi
smile_org.gif

Tee itsesi näkyväksi muilla tavoin kuin tuolla pitkät päälle menetelmällä, toimii paremmin ja turvallisemmin.
062802moto_prv.gif

Alkuun ajelin lyhyet päällä, nyt kyllä ihan surutta lukeudun ducatillani siihen joukkoon että pitkät päällä vedän.
Sillä lailla.  
mad.gif
Et sitten oo huomannu että vilkkusi eteenpäin ei näy kun se saatanan valopallo loistaa siinä eessä.
smile_org.gif

Tee itsesi näkyväksi muilla tavoin kuin tuolla pitkät päälle menetelmällä, toimii paremmin ja turvallisemmin.  
062802moto_prv.gif
Kiitos vaan, kun käännyn isolta tieltä niin laitan pitkät pois juuri tuon takia että vilkut tuskin näkyvät.

Minä oon alottelijana nyt ajellu viidessä päivässä 1400km ja täytyy sanoa, että kyllä maatiellä tulee vaikka mitä vastaan ihan tielaitoksen ja muiden rakentajienki puolesta.
Esim olen liukastellu piki länteillä mutkassa ja liittymässä kesken tiukan kaarteen jossa 50 rajotus ajanu alta 40 ja mitä onkaan tien leveydeltä, no semmosia jyrsittyjä "hidasta" reikiä.
Kyllä jos jonku kerran on tullu kylmä hiki otsalle.
theim, musta tuntuu, että olet ehkä ajanut liian paljon liian nopeasti, siksi nuo vaaratilanteet.  (Myös nuo mistä toisissa topiceissa mainitset)

Ihminen tarvitsee oppiakseen myös aikaa (unta?), eikä pelkästään toistojen määrää.

Oli mullakin ensimmäiset ajokerrat aikamoista haparointia. Mutta lenkit oli lyhyitä niin riskitkin pieniä. Sitten viikkojen kuluessa varmuus on lisääntynyt, ja lenkit pidentyneet. Pyörän ajamisen ja turvallisen käyttäytymisen liikenteessä oppiminen vaan vaatii aikaa. No, teorian opiskelukin auttaa.

Jos ensimmäisenä ajopäivänä ajais vaikka 500 kilometriä, niin aika isolla riskillä mennään.

Luulisin, että tässä on riskinä juuri oppia pahoja tapoja tai ihmeellisiä kikkoja (mikäs tämän topicin nimi olikaan), kun luulee että niitä tarvitaan selviytymiseen. Vaikka turvaväli, ennakointi, kaistalla oikea sijoittuminen ja aktiivinen sivuttaisliikkuminen (auttaa muuten kummasti kiinnittämään autoilijoiden huomion) riittäisi.

Tuo edellinen viestini kirvoitti nyt vielä kirjoittamaan yhden varsinaisen kikan että pysytään topicissa

Eli kun lähestyt risteystä jossa näet auton odottavan tielle kääntymistä, liiku kaistallasi reunalta toiselle kun kuljettaja katsoo suuntaasi.

Satavarmasti noteeraa sinut, eikä käänny eteen jos on järjissään.

Kuvittele itsesi siihen autoon. Kumpi olisi helpompi nähdä: valkoinen piste, vai valkoinen piste joka liikkuu sivusuunnassa vasemmalle/oikealle?

Ja sitten hidasta vielä vähän vauhtia ja oleta, että se kuitenkin tulee sieltä.

Sillä lailla.  
mad.gif
smile_org.gif

062802moto_prv.gif
Et ole sitten ikinä nähnyt Ducatin valoja. Millään omistamistani 748 Ducateista ei oikeesti ole ollut asiaa pimeällä ulos. vähän kuin Britti autot.

Minä oon alottelijana nyt ajellu viidessä päivässä 1400km ja täytyy sanoa, että kyllä maatiellä tulee vaikka mitä vastaan ihan tielaitoksen ja muiden rakentajienki puolesta.
Esim olen liukastellu piki länteillä mutkassa ja liittymässä kesken tiukan kaarteen jossa 50 rajotus ajanu alta 40 ja mitä onkaan tien leveydeltä, no semmosia jyrsittyjä "hidasta" reikiä.
Kyllä jos jonku kerran on tullu kylmä hiki otsalle.
theim, musta tuntuu, että olet ehkä ajanut liian paljon liian nopeasti, siksi nuo vaaratilanteet.  (Myös nuo mistä toisissa topiceissa mainitset)

Ihminen tarvitsee oppiakseen myös aikaa (unta?), eikä pelkästään toistojen määrää.

Oli mullakin ensimmäiset ajokerrat aikamoista haparointia. Mutta lenkit oli lyhyitä niin riskitkin pieniä. Sitten viikkojen kuluessa varmuus on lisääntynyt, ja lenkit pidentyneet. Pyörän ajamisen ja turvallisen käyttäytymisen liikenteessä oppiminen vaan vaatii aikaa. No, teorian opiskelukin auttaa.

Jos ensimmäisenä ajopäivänä ajais vaikka 500 kilometriä, niin aika isolla riskillä mennään.

Luulisin, että tässä on riskinä juuri oppia pahoja tapoja tai ihmeellisiä kikkoja (mikäs tämän topicin nimi olikaan), kun luulee että niitä tarvitaan selviytymiseen. Vaikka turvaväli, ennakointi, kaistalla oikea sijoittuminen ja aktiivinen sivuttaisliikkuminen (auttaa muuten kummasti kiinnittämään autoilijoiden huomion) riittäisi.
ihan sama kuinka nopeasti ne kilometrit ajaa, mutta se on totta, että suurin osa vaaranpaikoista johtuu vain kokemattomuudesta. muistan että joskus kevari aikana tuli kaksi läheltäpiti tilannetta koulumatkalla. ja ei kyllä ollut muitten vika. oli vaan niin huono liikennesilmä ja tunki joka paikkaan.

tiedättekö miltä tuntuu olla väärässä? niin kauan kun et tajua että olet väärässä, niin se tuntuu samalta kuin olla oikeassa, eli ei juuri miltään.

Hei,

Olet ehken hyvinkin oikeassa, ei tuon pyöräilyn oppiminen ole todellakaan mitenkään helppohomma.
Vaikeinta on edelleen tiukat ahtaat käännökset esim, saa olla tarkkana. Kävin eilen yhdellä hiljaisella parkkipaikalla mutkittelemassa omalla pyörällä tunnin verran. Sitä tein joku viikko sitten myös ennenkuin lähdin omalla pyörällä ajamaan autokoulun pyörän sijaan, se kun oli aivan erilainen.

Turvavälin pyrin pitämään yleensä hyvinkin suurena, posiitiivinen asia muuten näin pyörälleissä, ettei siihen eteen kukaan änkeä, toisin kun jos autolla ajaa letkassa ja pitää väliä niin eikö siihen kohta joku sitten tule.

Varovasti ja maltilla olen menny ja silti kokemattomuuttaan sitä joutuu tilenteisiin mihin ei haluaisi. Mutta jospa se tästä.

Joku tuossa aiemmin mainitsi noista Ducatin valoista, on nimittäin niin huonot tuossakin että pimeällä ei ole mitään asiaa mihinkään lähteä :o Toiset ratkasee sen tietenkin Xenoneilla, mutta kirkkaammat ne on jo lyhyillä hajavalon takia kuin normaalit surkeat pitkät. En silti ole enää pitkät päällä ajellut kun se nyt tunuu niin väärin olevan(Tänään muuten 51 tiellä kääntyi edessä oleva auto kolmion takaa suoraan motskarin eteen)

Toi valojuttu voi olla merkittävä tekijä. Ruotsalaisessa Bike-lehdessä 9.2011 on 7 nakupyörän vertailu ja valotkin on mitattu. Huonoin lyhyiden valojen kantama on BMW F 800 R:ssä 30 metriä, paras Honda CB 600 FA Hornet 67,5 metriä. GSR750 näyttää olevan siinä välissä, 50 metriä.

Joten on niissä eroja. En tiedä onko valojen havaittavuudessa sitten vielä jotain muitakin atribuutteja kuin tuo kantama. Testissä on paljonkin höpötystä valoista mutta kun ruotsi ei niin hyvin taivu.

Sama testi muuten ilmeisesti ilmestyy seuraavassa suomen Bike-numerossa.

Itse asiassa hätäilin tulosten lukua. Huonoin tulos olikin Triumph Street Triple R 27,5 metriä. Pitkät ovat kaikissa suhteellisen hyvät, paitsi Bemarissa 65 metriä ja yllättäen Hondassa vain 70 metriä.

Pitkien valojen käytössä on sellainenkin puoli, että porukassa ajaessa minua ainakin häiritsee jos takana ajava käyttää pitkiä. Valot häikäisevät sivupeilin kautta, kun kaveri ajaa siinä takana sivulla. Ei tarvitse olla kunnolla hämärääkään, kun jo häikäisee.

Mitä mieltä muut on tästä? Itse aikalailla aloittelijana en ole kehdannut mennä "neuvomaan" osaavampia, jotka on selvästi tottuneet käyttämään pitkiä lähes koko ajan.

nixweiss.gif

Pitkien valojen käytössä on sellainenkin puoli, että porukassa ajaessa minua ainakin häiritsee jos takana ajava käyttää pitkiä. Valot häikäisevät sivupeilin kautta, kun kaveri ajaa siinä takana sivulla. Ei tarvitse olla kunnolla hämärääkään, kun jo häikäisee.

Mitä mieltä muut on tästä? Itse aikalailla aloittelijana en ole kehdannut mennä "neuvomaan" osaavampia, jotka on selvästi tottuneet käyttämään pitkiä lähes koko ajan.

nixweiss.gif
Viime kesänä sattui taakse tällänen sankari, joka yritti valonheittimellään polttaa peilin kautta silmiä mun päästä. Mukavaa ajella kun tällänen tapaus ajaa 2 metrin päässä takana. Koetin peittää valopallon siirtymällä samalle linjalle tämän sankarin kanssa, mutta eihän sekään auttanut kun urpo oli nähtävästi(ja valitettavasti) kuullut, että ryhmässä on parasta ajaa lomittain ja siirtyi sivummalle..
kaboom.gif

nixweiss.gif
En kyllä ymmärrä näitä pitkät päällä kouhottajia, sillä tekee vain itsensä vaikeammin havaittavaksi liikenteessä + havaitsemasi häiriö toisille. Ei voi olla niin vaikeaa vaihtaa valoja vallitsevien olosuhteiden mukaan
withstupid.gif

nixweiss.gif
Tuo on kyllä havaittu kanssa, ei muuta kuin rohkeesti sanomaan vaan ja jos ei usko niin vaihtakaa paikkaa ja pistä pitkät päälle niin saa kokea ihanuuden itsekin.

Lisäksi kommenttina Ducatin valoista että enpä oo kyllä kieltämättä nähnyt valojen tehoa tarkemmin joten ottakaa ihan yleisenä kommenttina vaan kielteinen kantani pitkien valojen käyttöön päiväaikaan . Tuo lievä mutkittelu kyllä näkyy mutta harva käyttää.
baaa.gif

visiirin huurto loppu ku otin lätkäjoukkueen putelista jääkiekkokypäriin tarkotettuu visiirin putsaus/huurteen esto ainetta. Luulisin et sitä löytyy iha urheiluväline liikkeistä
thumbs-up.gif

Onkos mitään kikkoja rekisteriotteen mukana kuskaamiseen?
Missä kuskaatte ja kuinka saatte sen pysyyn kunnossa?

Onkos mitään kikkoja rekisteriotteen mukana kuskaamiseen?
Missä kuskaatte ja kuinka saatte sen pysyyn kunnossa?
Minigrippi oli mulla hiukan vuotanu... No, jos haluu tiiviin muovipussisysteemin ja jaksaa hiukan näprätä niin ekaks mahdollisimman paksua ja kestävää tekoa oleva pakastepussi (tai miksei ihan mitä muovia vaan) ja laitetaan se rekisteriote pieneksi taiteltuna sinne. Käytetystä muovista riippuen yksi tai useampi sivu jää auki ja ne suljetaan sulattamalla silitysraudan kanssa.

Eli silityslaudalle ekaks siivu leivinpaperia, sen päälle se muovisysteemi minkä välissä on rekisteriote, päälimmäiseksi taas siivu leivinpaperia. Sitte tarkistetaan että on kaikki oikein asemoitu ja painetaan silitysraudalla saumat kiinni. Silitysrauta saa olla pienellä lämmöllä, muuten sulaa liikaa.

Ja missään tapauksessa silitysrauta ei saa osua muoviin suoraa, vaan on aina oltava se leivinpaperi silitysraudan ja muovin välissä. Muuten se silitysrauta on enemmän tai vähemmän lopullisesti pilalla. Liian kuuma rauta sulattaa liikaa ja pussi menee puhki.

Tollalailla saa ilmatiiviisti ja siististi suojattua/suljettua kaikenlaista niinsanotusti kotikonstein ilman eri vehkeitten hankintaa. Se miten paljon muovi kestää on sitten toinen juttu.

Back